Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Bjørn Schioldan
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dannelse i dansk
KORT OM FORLØBET
"Almendannelse er stærkt forankret i gymnasieskolens fag og indebærer, at eleven overskrider sig selv i de faglige fællesskaber, åbner sig selv over for faget og omverdenens sammenhænge og udfordringer og vender tilbage til sig selv som et mere vidende, kompetent, reflekteret og kritisk menneske." Sådan lyder det på Gymnasieskolernes Lærerforenings hjemmeside.
I dette forløb skal vi netop tale om, hvordan I - elever - kan bruge danskfaget i jeres egen dannelse, ligesom I får en generel introduktion til nogle af de metoder, I kommer til at bruge i danskfaget i jeres gymnasietid.
Vigtige begreber:
– De tre perspektiver i dansk: litteratur, sprog, medier
– Metodetrekant: tekst, afsender, omverden, modtager
– Talesprog vs. skriftsprog
– Toulmins argumentationsmodel
– Det retoriske pentagram (til analyse af fakta-tekster)
– Fakta, fiktion - og (forventnings)kontrakter
– Faktakoder (autenticitetsmarkører)
– Fiktionskoder (markører for kreativ bearbejdning)
– De tre skønlitterære genrer: Epik, lyrik og drama
MATERIALER
Gymnasiets formålsparagraf
Helle Helle: "Film" (novelle, 1996)
Dannelse i dansk (eget materiale)
Textanalyse (Systime): "Teori om talesprog, skriftsprog og sprog på de sociale medier": https://textanalyse.systime.dk/?id=5333&L=0#c21983
Svend Brinkmann: "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?" (artikel, 2017)
DR: "Øgendahl og de store forfattere – H.C. Andersen" (tv-dokumentar, 2018): https://www.dr.dk/skole/dansk/hc-andersen-0
Kristeligt-dagblad.dk: "Gymnasielærere ønsker ny litteraturkanon" (10/3/2021): https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/gymnasielaerere-oensker-ny-litteraturkanon
"Hvorfor skal vi læse kanonforfattere" (pdf, eget materiale)
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv" (digtsamling, 1956) - LÆST SOM VÆRK
Klaus Rifbjerg: "Terminologi" (digt, 1960): https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2011#c6901
"Toulmins argumentationsmodel"
Visit-Denmark.com: "Danish Mother Seeking" (kampagnefilm, 2009): https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
Charlotte Weitze: "Villy" (novelle, 1999)
"Fakta og fiktion: De to grundlæggende genrer" (eget materiale)
Håndbog til dansk (systime):
- "Oversigt over fakta- og fiktionskoder": https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
- "Oversigt over fakta- og fiktionsgenren": https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1227
- "Fiktionsgenren" (epik, lyrik, drama): https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1230
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 1 - Selvportræt
|
04-09-2023
|
Værk 1 skal være læst færdigt
|
08-10-2023
|
Dansk 2: Under vejr med mig selv
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fantasy
KORT OM FORLØBET
Genren fantasy dækker over historier med “fantastiske” (dvs. overnaturlige og ikke-realistiske) væsener og hændelser, der henter inspiration fra bl.a. myter og folkeeventyr. Fantasy er i familie med andre “fantastiske” genrer som fx horror og science fiction, men den har sine helt egne kendetegn.
I dette forløb dykker vi ned i disse kendetegn, ligesom vi skal træne danskfaglige discipliner som at skrive resuméer og lave person- og miljøkarakteristikker.
Derudover skal vi læse et folkeeventyr og en folkevise (begge oprindeligt mundtlige genrer), som deler flere fællestræk med fantasygenren.
MATERIALE
Bilbo Egelund: "Fantasy som litterær genre - introduktion" i Fantasylitteratur, Gyldendal, 2011 (s. 16-19)
Lene Kaaberbøl: Skammerens datter (2000) - LÆST SOM VÆRK
Håndbog til dansk (Systime): "Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa" (særligt fokus på 'Tid og miljø', 'Personkarakteristik' og 'Forholdet mellem personer'): https://hbdansk.systime.dk/?id=171
"Aktantmodel"
Folkevise: "Agnete og havmanden"
"Fantasy - genretræk" (præsentation, eget materiale)
Søren Vrist Christensen: "Folkeviser - dansk litteratur", YouTube, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
Johannes Fibiger: Den litterære virkelighed (2019), s. 60-69 (om folkeeventyr)
"Venn-diagram over forskelle og ligheder mellem folkeviser, folkeeventyr og fantasy" (eget materiale)
Kenneth Kainz: "Skammerens datter" (film, 2015)
Litteraturportalen (Systime): "Filmatiseringer": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2226
Filmcentralen: "Anslag": https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/anslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
True crime
KORT OM FORLØBET
Forbrydelser er blevet god underholdning! Det ser vi især med fremkosten af genren true crime, der for alvor fik vind i sejlene med den amerikanske podcast-serie 'Serial' fra 2014.
I dette forløb skal vi undersøge en række danske eksempler på true crime og tale om både den fascinationskraft og de etiske dilemmaer, der er forbundet med genren. I forløbet anlægger vi et mediemæssigt perspektiv på teksterne, som spreder sig ud på genrer/medier som fortællende journalistik, podcast og dokumentarfilm.
MATERIALE
"Definitioner af true crime" (eget materiale, BS)
"Nyhedskredsløb, kildetyper og nyhedstrekant" (KEYNOTE/PDF, BS)
"De fem nyhedskriterier" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
"Vinkling af nyheder" fra iBogen 'Textur': https://textur.systime.dk/?id=422#c2505
"Oversigt over fakta- og fiktionskoder" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
"Fortællende journalistik" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
Morten Sabroe: "Ondskabens nat", Information (1988)
Camilla Bjerregaard Aurvig & Kristine Sofie Bugbee: "Mørkeland" (episode 51, 2019, uddrag)
Pressenævnet: "Retningslinjer for god presseskik": https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/
Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information (2019)
"Autenticitet og iscenesættelse" (KEYNOTE/PDF, BS)
"Definition, autenticitet og etik" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
"De tre klassiske dokumentargenrer" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
Mikala Krogh/DR: "Scandinavian Star 1:6 - Branden" (2020): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/scandinavian-star-16-branden?unilogin=1
Puk Damsgaard: "Ser du månen, Daniel" (2015) - LÆST SOM VÆRK
"Filmiske virkemidler i dansk" (Word, eget materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Storbyen som motiv
KORT OM FORLØBET
Dette forløb skal handle om storbyen. Storbyen som livsmulighed, men også som rum for angstfremkaldende rædsel. I vil både møde tekster fra starten af 1900-tallet og fra 1980'erne - de fleste af dem lyriske tekster. Fokus vil især være på forfatternes iscenesættelse af storbyen og deres modernistiske, sproglige stil.
Afslutningsvis skal I selv male et hyldestmaleri til jeres yndlingsmaskine - med inspiration fra futuristerne.
--- Vigtige begreber ---
- Motiv
- Tema
- De fire eksistentialer
- Billedsprog
- Ydre komposition
- Modernitetserfaring og modernisme
- Futurisme (tidlig modernisme)
- Ekspressionisme (tidlig modernisme)
- Storbymodernisme
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
- Emil Bønnelycke: "Gaden", 1917
- Tom Kristensen: "Nat i Berlin", 1921
- Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt", 1922
- Søren Ulrik Thomsen: "By", 1981
- Michael Strunge: "Natmaskinen", 1981
- Mund de Carlo: "Gaden", 2015
--- Supplerende materiale ---
Følgende afsnit fra iBogen Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime):
- "Det moderne samfund": https://litthist.systime.dk/?id=169
- "1. verdenskrig og ekspressionisme": https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
- "Ekspressionistisk stil": https://litthist.systime.dk/?id=171#c462
- "Stærke farver hos Tom Kristensen": https://litthist.systime.dk/?id=171#c464
- "Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)": https://litthist.systime.dk/?id=177#c521 (vi har kun læst afsnittet om storbymodernisme).
- Filippo Tomasso Marinetti: "Futurismens manifest" (uddrag, 1909)
- Johannes V. Jensen: "Maskinerne" (1901)
- "Rim og sproglige virkemidler" (eget materiale)
- "De fire eksistentialer" (Word, eget materiale)
- "Metodetrekanten" (eget materiale)
- "Analysemodel til lyrik (digte)" (eget materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den analyserende artikel
KORT OM FORLØBET
Forløbet giver en introduktion til den analyserende artikel, som er en af de to genrer, I kan vælge til den skriftlige eksamen i dansk. Med afsæt i Karens Blixens novelle "Ringen" (1958) skal I trin for trin lære, hvordan en analyserende artikel er bygget op, samt hvilke skrivehandlinger og metoder I skal bruge for at kunne lave en god formidling af jeres analyse.
MATERIALER
--- Analyserede tekster ---
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)
--- Teori til forløbet ---
- Opgavekommissionen: "Artiklen som genre"
- Opgavekommissionen: "Den analyserende artikel"
- "Skriveskabelon til den analyserende artikel" (udviklet lokalt af BS, se OneNote)
- "Begreber til novelleanalyse" (udviklet lokalt af RT, se OneNote)
- "Eksempel på overbliksafsnit" (udviklet lokalt af BS, se OneNote)
- "Eksempel på indledning" (udviklet lokalt af MHG, se OneNote)
- "Hjælp til personkarakteristik" (udviklet lokalt af BS, se OneNote)
- "Eksempel på personkarakteristik" (udviklet lokalt af BS, se OneNote)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
KORT OM FORLØBET
I romantikken gør mange filosoffer og kunstnere op med det fornuftsideal, der har præget 1700-tallets oplysningstid. Selvom oplysningstiden introducerer vigtige tanker/diskussioner om frihed og lighed blandt mennesker, er der stadig ikke indført et egentlig demokrati. Derfor er det suverænt kongen (og kirken), der bestemmer, og at kritisere nogle af dem kan medføre døden. Det er én af grundene til, at man begynder at vende blikket indad i romantikken - sammen med det faktum, at Danmark mister en stor del af sit rige i starten af 1800-tallet som følge af Englandskrigene.
--- Vigtige begreber ---
- Idealisme (nyplatonisme vs. organismetanken)
- Nationalromantik
- Biedermeierkultur
- Romantisme
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
Schack Von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- Martinus Rørbye: Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter, 1829 (maleri)
- P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj, 1857 (maleri)
- Caspar David Friedrich: Vanderen over tågehavet, 1818 (maleri)
- N.F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" / "Langt højere bjerge" (1820)
- St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828)
- Thomasine Gyllembourg: Af "Ægtestand" (1835)
--- Teori til forløbet ---
Litteraturportalen: "Periodenoter: Romantikken"
Følgende afsnit fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
>1800-1870: Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
> Romantikkens samfund - fra enevælde til demokrati: https://litthist.systime.dk/?id=161
> Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=157
> Nyplatonisme og Schack Staffeldt: https://litthist.systime.dk/?id=158
PowerPoint: "Historien bag guldhornene"
Naturhistorisk museum: "Nationalromantik": https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/nationalromantik/
Søren Vrist Kristensen: "Romantisme": https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
BlicherNU: "Forud for sin tid": http://www.blicher-nu.dk/forud-for-sin-tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stemmer fra underklassen
KORT OM FORLØBET
Er klassesamfundet dødt? Ikke hvis du spørger sociologerne. Klasseforskellene i dag er dog ikke så tydelige som fx under det moderne gennembrud, hvor de fattige VIRKELIG var fattige og måtte på fattiggården, hvis de ikke kunne klare sig selv. I dag lever klasserne mere i det skjulte. De giver sig ofte til kende i symbolske skillelinjer, vi trækker mellem ‘dem’ og ‘os’ – og de giver sig ofte til kende i udtryk og de moralske diskurser, vi bruger, når vi lægger afstand til andre på baggrund af deres livsstil, forbrug, smagspræferencer og sociale og politiske orienteringer. Og til forskel fra det moderne gennembrud har mennesker fra den nederste del af samfundet i dag selv mulighed for at give sin stemme til kende i den offentlige debat.
--- Vigtige begreber ---
- Autofiktion
- Paratekster
- Sociolekt
- Respektabilitet
- Det moderne gennembrud
- Social indignation
- Naturalisme og realisme
--- Analyserede tekster ---
- Haidar Ansari: Insitutionaliseret (2022, uddrag)
- Yahya Hassan: "Barndom" (2013)
- DR: Prinsesser fra Blokken (2016)
- Karina Perdersen: Helt ude i hampen (2016, uddrag)
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
- Herman Bang: "Fattigliv" (1880)
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) - VÆRK
--- Teori til forløbet ---
- Klassesumfund.dk: "Uden for arbejdsmarkedet": https://klassesamfund.dk/#paragraph-156
- "Oplæg om autofiktion" (udviklet lokalt af BS, se OneNote)
- Anita Nell Albertsen m.fl: "Ghettoens stemmer": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=139
- Anita Nell Albertsen m.fl: "Klasseteori": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=135
Følgende afsnit fra Liltteraturhistorien - på langs og på tværs:
- "1870-1890: Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125
- "Det moderne gennembruds samfund": https://litthist.systime.dk/?id=138
- "Livssyn og syn på litteraturen": https://litthist.systime.dk/?id=139
- "Realisme som skrivestil": https://litthist.systime.dk/?id=140
"Definition af naturalisme" fra Litteraturhåndbogen (s. 172-173)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIGE PRØVER
Til de skriftlige prøver i dansk må du bruge følgende hjælpemidler:
- Egne noter (både hånd- og computerskrevne)
- Fagets OneNote
- Hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
- Ordnet.dk
- Synonym-ordbog.dk
- Ordbogen.com
- Indidansk.dk/analysehjulet
Du må IKKE bruge generelle opslagsværk som fx:
- Gymdansk
- Denstoredanske
- Forfatterweb
- Litteratursiden
- Studienet
- Google
- ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens
Bemærk, at der under prøven ikke er adgang til 'Samarbejdsområdet' i OneNote.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Uhyggelige fortællinger
KORT OM FORLØBET
Med Freud i baglommen forsøger vi i dette forløb at undersøge, hvordan mange uhyggelige fortællinger udnytter menneskets tilbøjelighed til at gemme de mindre stuerene sider af personligheden væk i mødet med andre. Det gælder især vores aggressive og seksuelle drifter. I bøger, film og malerier har kunstnerne mulighed for at lade disse drifter komme op til overfladen - ofte i symbolsk skikkelse af noget monstrøst, der skaber frygt og rædsel hos publikum.
--- Vigtige begreber ---
- Det monstrøse
- Tab af liv og lemmer
- Fremkaldelse af frygt
- Det uhyggelige (Freud)
- Drifter og fortrængninger (Freud)
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
- Edge of seventeen, 2018 (kortfilm)
- Night, Night, Nacny, 2015 (kortfilm)
- The Shining, 1980 (spillefilm)
- Charlotte Weitze: "Biller", 1996 (novelle)
- Charlotte Weitze: "Villy", 1999 (novelle)
- Julie Nord: "Speaking in Tongues", 2008 (maleri)
--- Teori til forløbet ---
- "Gyserfilmens kendetegn" (eget materiale, bearbejdet efter Rikke Schubarts 'I lyst og død')
- "Freud og det uhyggelige" (eget materiale, bearbejdet efter bogen 'Gys, Splat og Freud' fra 1994, Vivi Ann Jacobsens artikel om Freuds essay 'Det uhyggelige" og metodebogen.dk)
- Tom Hermansen: "Det er fand'me uhyggeligt, du", Jyllands-Posten, 15. august 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal vi samle op på de emner, I har arbejdet med i dansk de sidste to år, og træne det mundtlige eksamensoplæg. Derfor vil der til udvalgte forløb blive udarbejdet et prøve-eksamensspørgsmål, som I skal arbejde med enten individuelt eller i par og efterfølgende fremlægge i mindre grupper. De noter, I tager til jeres oplæg, skal efterfølgende deles med klassen.
MATERIALE
- Gode råd til dit mundtlige eksamensoplæg (eget materiale)
- Ved det grønne bord, dansk A, Medier og sprog, 2022
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Realisme og modernisme
KORT OM FORLØBET
I dette (korte) forløb skal vi arbejde med noveller fra tre kanonforfattere - nemlig Martin Andersen Nexø, Martin A. Hansen og Peter Seeberg. Vores fokus vil være på forfatternes skrivestil, og I forløbet skal I lære at skelne mellem en modernistisk skrivestil og en realistisk skrivestil.
--- Vigtige begreber ---
- Realisme vs. modernisme
- Folkelige realisme
- Socialrealisme (realisme med politisk formål)
- Efterkrigsmodernisme (Heretica-modernisme, 60'er-modernisme)
- Eksistentialisme
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - en idyl" (1900)
- Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
- Peter Seeberg: "Hjulet" (1962)
--- Teori til forløbet ---
- "Folkelig realisme og social realisme" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime:
https://litthist.systime.dk/?id=172
- "Oplæg om modernisme og realisme", (eget materiale, PowerPoint)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58062538375",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58062538375",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58062538375"
}