Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lærke Vestergaard Holm-Christiansen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basal tekstanalyse
Introduktion til en lang række af de mest anvendelige analysebegreber. Vi gennemgår begreberne samt prøver dem af på tekster/tekststykker.
Vi arbejder med følgende begreber:
Stilniveau
Semantik
Denotation/konnotation
Billedsprog/troper - Herunder særligt:
Personificering
Besjæling
Sammenligning
Metafor
symboler
Kognitiv metafor
Kliché/død metafor
Tekster:
Erik Knudsens digt "Varehus Total" (1958)
Astrid Saalbachs novelle "Kødet" (fra novellesamlingen "Månens ansigt" (1985))
Charlotte Weitzes novelle "Villy" (fra novellesamlingen "Bjergtaget" (1999)
Uddrag fra "Syndefaldsmyten"
Peter Seebergs novelle "Biografi af en snegl" (2000)
Omfang: 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftlighedsforløb - analyserende artikel
Beskrivelse:
Skriftlighedsforløb med formål at introducere eleverne til eksamensgenren, den analyserende artikel. Forløbet bygges op af de forskellige skrivehandlinger, der indgår i den faglige artikel, hvortil der kobles skriveøvelser. De centrale skrivehandlinger er beskrivelse/redegørelse, analyse, fortolkning, vurdering og perspektivering. Derudover arbejder vi også med indledning og afslutning samt brugen af 'personlig stemme'.
Faglige mål:
- Kunne anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (redegøre, analysere, fortolke, perspektivere og vurdere)
- Kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
- Træne brug af "personlig stemme"
Kernestof:
- Skriftlige genrer med fokus på den analyserende artikel som eksamensgenre
- Tekster fra 1800-tallet, 1900-tallet og 2000-tallet
- Produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed
Materiale:
MinLæring
Skriftlig eksamen i dansk, Susan Mose: https://skriftligeksamenidansk.ibog.gyldendal.dk/
Selvfremstillet materialer/tekster:
Tekster:
Naja Marie Aidt: "Latter" (fra novellesamlingen "Tilgang") - 1995
Samt tekster anvendt i afleveringer - opgivet under "opgaver" i Lectio.
Omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk, afl. 1
|
17-09-2023
|
Dansk, afl. 2
|
01-10-2023
|
Dansk, afl. 3
|
15-10-2023
|
Dansk, afl. 4
|
12-11-2023
|
Dansk afl. 5
|
26-11-2023
|
Forb. til skriftlighedsdag
|
27-11-2023
|
Hel danskaflevering
|
28-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorisk overblik
Vi skaber os et overblik over litteraturhistorien fra middelalderen til og med Det moderne Gennembrud.
Vi koncentrerer os primært om middelalderen (folkeviser). Vi berører kort oplysningstiden og herunder Ludvig Holberg. I arbejdet med romantikken præsenteres eleverne for strømningerne nyplatonisme, universalromantikken, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme samt romantismen.
Afslutningsvis arbejder vi med Det moderne Gennembrud, hvor vi ser på tendenser i kunst såvel som litteratur. Vi inddrager desuden Darwin og Nietzsche, da vi ser på deres indflydelse på tankerne/tendenserne under Det moderne Gennembrud.
Vi vil til hver litteraturhistorisk periode, som vi slår ned på, både snakke om tendenser i tidens litteratur samt analysere tekster fra den givne periode.
Tekster:
Traileren til filmen "En familie" (2010) af Pernille Fischer
Riddervisen 'Ebbe Skammelsøn'
Ludvig Holbergs 'Epistola 91" (uddrag) (1748)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)
H.C. Andersen: "Nattergalen" (1843)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" /1828) (læst som VÆRK)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
J.P. Jacobsen: "To verdener" (1879)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Et grundskud" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1887)
Malerier:
Johan Thomas Lundby: "landskab ved Arresø" (1838)
Martinus Rørby: "kirurgen Christian Fenger med hustru og datter" (1829)
P.C. Skovgaard: "Bøgeskov i maj" (1857)
H.A. Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Casper David Friedrich: "Abtei im Eichwald", 1809-1810
Medietekster:
1800-tallet på vrangen (1864-1880) 6:8
Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang
Omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
43,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Realisme vs. modernisme
Litteraturhistorisk forløb med fokus på realismer og modernismer i 1900-tallet. Første del af forløbet (det modernistiske spor) er blevet afviklet sidst i 1.hf, mens anden del af forløbet (det realistiske spor) er blevet afviklet, som første forløb i 2.hf.
Der har i forløbet været fokus på, hvad der kendetegner henholdsvis den realistiske og den modernistiske stilretning.
Fokus på samtiden og ikke mindst 1. Verdenskrigs betydning for danskernes opfattelse af tilværelsen.
Inden for den modernistiske strømning har vi især fokus på ekspressionisme i kunst og litteratur.
Inden for realismesporet har vi haft fokus på folkelig realisme/socialrealisme.
Primære tekster:
Johannes V. Jensen: "På Memphis station" (1906)
Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1914)
Ron Mueck: "Boy" (1999), skulptur på Aros
Robert Jacobsen: "Concrétion" (1953), skulptur
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl), 1900
Jeppe Aakjær: "Kommer I snart i Husmænd"/"Råbet stiger i Morg'nens skær" (1909)
Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren" (filmen), af Bille August 1987 - læst som værk
Omfang: 100
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analyse af levende billeder + fakta og fiktion
Forløb med fokus på fakta- og fiktionskoder samt filmiske virkemidler.
Vi har både gennemgået de filmiske virkemidler isoleret samt i forbindelse med analyse af konkrete filmklip/hele film.
Vi har bl.a. haft fokus på følgende filmiske virkemidler:
* Frame, indstilling, scene, sekvens
* Fortælleforhold (synlig fortæller, usynlig fortæller, alvidende fortæller, personal fortæller, subjektiv fortæller)
* Billedbeskæring
* Perspektiv
* Kamerabevægelse
* Klipning
* Belysning
* Farver
* Symbolik
* Lyd
Desuden har vi i forløbet haft fokus på:
* Målgruppeanalyse (med inddragelse af Minervamodellen og Gallupkompasset)
* Fiktionfilmens formater (kortfilm, novellefilm, spillefilm)
Tekster:
Martin de Thurah: Ung mand falder (novellefilm) - 2007 VÆRK
Daniel Kragh Jacobsen: Næste stop (kortfilm/novellefilm) - 2018
Jonas Elmar: Det sublime (kortfilm) 1998
Reklamefilmen: "Danish mother seeking"
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Teori:
https://krydsfelt.systime.dk/?id=307
https://hbdansk.systime.dk/?id=123
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sprogets magt
Forløbet om sprogets magt er fokuseret på sprog og sprogbrug i både det skrevne og det talte sprog. I denne forbindelse vil der være fokus på forskelle og ligheder på talesprog og skriftsprog - og herunder hybridgenrer som sociale medier, sms og taler.
I forløbet om sprogets magt arbejdes der med:
Retorik (herunder Ciceros pentagram, appelformer)
Argumentation (herunder Toulmins argumentationsmodel)
Sprog som handling (herunder sproghandlinger, indirekte sproghandlinger, nedtoning og optoning, høflighedsprincippet, effektivitetsprincippet, faceteorien).
Sproglige variation (herunder de nordiske sprog, mundtligt og skriftligt sprog)
Der laves i forbindelse med forløbet en skriftlig aflevering med fokus på retorik og argumentation.
Tekster:
Naiha Khiljee:12-talspige//hustler (M/K)
Uddrag: ”Ned pa fuld tid” af Palle Reimann
Uddrag: ”Ned pa fuld tid= af Palle Reimann” s. 12-15
Uddrag: ”Tag gaden tilbage” af Sarah Engell s. 9-12
Det danske sprog er ever-changing - heldigvis
Det engelske sprog spreder sig som en coronavirus i Danmark
Gymnasieelev: Drop nu bare jeres modstand mod de unges anglificering af det
danske
Uddrag fra en årsprøve i dansk (anonymiseret)
Uddrag fra en klassechat (anonymiseret)
Teori: Kompendiet "Sprogkompendium, hf, 2024" I dette kompendium findes også alle ovenstående tekster.
Anslået omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sprogkompendium, hf, 2024.pdf Læs s. 2-7 omhandlende "semantik" i vedhæftede kompendium.
-
Sprogkompendium, hf, 2024.pdf
-
Læs s. 8 i kompendiet omhandlende Ciceros pentagram.
-
Læs s. 9-16 i kompendiet (omhandlende sproghandlinger, nedtoning/optoning, høflighedsprincippet, faceteorien, effektivitetsprincippet).
-
Lektie: Læs s. 9-16 i kompendiet (omhandlende sproghandlinger, nedtoning/optoning, høflighedsprincippet, faceteorien, effektivitetsprincippet).
-
Læs indholdet på siden (I skal ikke lave opgaverne): 3.3.10 Helsætningsanalyse | Ind i sproget stx
-
Læs s. 17-18 i kompendiet (omhandlende talesprog og skriftsprog).
-
Læs s. 19-23 i kompendiet (omhandlende "argumentation").
-
I skal læse teorien om appelformer, som er en underside til modul 14 i OneNote.
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Haidar Ansari
I forbindelse med et foredrag af Haidar Ansari samt tilhørende workshop omhandlende hans digtsamling "Institutionaliseret" fra 2022, har vi i undervisning arbejdet med Ansaris personlige baggrund samt udvalgte digte fra hans værk.
Det er forskelligt hvilke digte fra værket eleverne har arbejdet med, da de har været på forskelllge workshops.
Tekster:
Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (2022) - digtsamling
Omfang: 25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Debatterende artikel
Forløbet bygger videre på mange af de kompetencer, som vi har trænet i forløbet om den analyserende artikel ifht. den personlige stemme, struktur, syntaks og den røde tråd.
I dette forløb har vi fokus på de krav, der er særlige for den debatterende artikel - diskussion og argumentation.
Som optakt til at skrive en debatterende artikel, arbejder eleverne med øvelser fra MinLæring (disse fremgår af oversigten over opgaver i Lectio). Forløbet munder ud i en skriftlig aflevering af en debatterende artikel.
Tekster:
Normal, Foto: Henning Bagger, 2018
Simon Boas: ”Normal- kampagne i modvind: ’Pinligt og elendigt’”. bt.dk 12. juni, 2018
Normal, facebook-opslag, 2018
Reklame 3×34. Foto: David Aurvig
Elisabeth Lønkjær Eskildsen: ”Dansk Kvindesamfund: Sexistisk humor er ikke harmløs”. politiken.dk 12. juni, 2014
Teori:
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=149&L=0#c336
https://app.minlaering.dk/login?redirect=%2Fbog%2F45%2Fkapitel%2F60621%2Fsektion%2F61088
Omfang: 125
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentar
Forløb om dokumentaren som genre. Vi arbejder videre med vores filmiske virkemidler fra forrige forløb, men vi har nu fokus på, hvordan disse kommer på spil inden for dokumentargenren, og ikke mindst hvordan de anvendes i forskellige dokumentartyper. Vi har særligt fokus på fakta- og fiktionskoder samt dokumentarens formål.
Vi har bl.a. arbejdet med følgende dokumentartyper samt fagbegreber:
* Dokumentaren som genre -> genrekendetegn
* Dokumentartyper:
- En portrætdokumentar/jeg-dokumentar
- Den sociologiske dokumentar
- Institutionsdokumentaren
- Den sagsorienterede dokumentar
- Den poetiske dokumentar
* Dramaturgi: Bølgemodellen og berettermodellen
* Dokumentariske fortælleformer:
- Autoritativ fortælleform
- Observerende fortælleform
- Interaktiv fortælleform
- Poetisk fortælleform
Tekster:
Morten Hartz Kaplers: anslaget til "AFR" (2007)
Joachim Ladefoged: Mirror (poetisk dokumentar) - 2009
Kent Klich & Mikala Krogh: Beths dagbog (jeg-dokumentar) - 2006
Janus Metz: Armadillo (observerende dokumentar) - 2010
Christoffer Guldbrandsen: Den hemmelige krig (dybdeborende dokumentar) - 2006 VÆRK
Teori:
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Omfang: 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mini-SSO
Mini-SSO'en bygger videre på kompetencer eleverne har fra historieopgaven i 1. HF. Opgaven skal træne eleverne i skrivning af større skriftlige opgaver frem mod SSO.
I forløbet er der fokus på:
- Skriveprocessens faser, herunder arbejdet med disposition.
- Afsnitsinddeling, sammenhæng i og vinkling af opgaven.
- Opgaveformalia og plagiat.
- Faglig fordybelse.
Tekster:
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling (1942)
Operation X: Narret til porno (2006)
Omfang: 75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lyrik
Dybdegående introduktion til samt arbejde med lyrik. Vi har taget udgangspunkt i grundbogen "Når sproget spiller". I forbindelse med forløbet læser vi også værket "Rødder", hvori en lang række lyrikere, musikere, rappere fortolker "gamle" digte. Nedenfor er angivet hvilke af digtene/sangene i "Rødder", vi har arbejdet. Eleverne har i forbindelse med værklæsningen af "Rødder" i grupper valgt et tema hver, hvorefter de har analyseret de tilhørende tekster samt fremlagt disse.
Vi arbejder i forløbet med følgende begreber:
Brugslyrik
Centrallyrik
Traditionel lyrik
Moderne lyrik
”Lyrisk jeg”
Strofisk digt
Ustrofisk digt
Rolig/urolig sats
Figurdigt
Metrik
Metrum
Jambe
Trokæ
Parrim
Krydsrim
Klamrerim
Ørerim
Øjerim
Indrim
Kæderim
Alliteration
Assonans
Knust syntaks
Parataxe
Hypotaxe
Semantisk kæde
Tekster:
Klaus Rifbjerg: Undfangelse (digt) - 1956
Klaus Rifbjerg: Konfrontation (digt) - 1960
Klaus Rifbjerg: Skole (digt) - 1956
Søren Ulrik Thomsen: Jeg er levende (digt) - 1981
Yahya Hassan: Barndom (digt) - 2013
Tom Kristensen: Nat i Berlin - 1921
Figurdigtet "Fisches Nachtsgesang"
Naja Marie Aidt: Bryllup (2008)
I forlængelse af forløbet læser vi digtsamlingen "Rødder" som værk.
Vi har fra samlingen arbejdet med følgende digte/tekster:
Claus Nivaa: "Rødder" (2014)
2. Tema: Storbyen
03 Emil Bønnelycke (1917): Gaden
04 Mund De Carlo (2014): Gaden
3. Tema: Kreativ skrivning
05 Michael Strunge (1982): Drøn
06 Johnny Hefty (2014): Drøn
4. Tema: Ekspressionisme
07 Tom Kristensen (1920): Fribytter
08 UFO (2014): Fribytter
6. Tema: Sprog og stil
11 Benny Andersen (1964): Damer
12 Danni Toma (2014): Damer
8. Tema: Besættelsen
15 Tove Ditlevsen (1947): De tyske soldater
16 Pede B (2014): De tyske soldater
10. Tema: Døden
19 Adam Oehlenschläger (1813): Lær mig, o skov! At visne glad
20Per Vers (2014): Lær mig, o skov! At visne glad
Digitale undervisningsmidler:
"Når sproget spiller": https://lyrik.systime.dk/
Anslået omfang: 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reklameanalyse
Forløb med udgangspunkt i analysen af reklamer (både levende billeder og på tryk)
Vi har i forløbet fokus på:
* Målgruppeanalyse
* Laswells kommunikationsmodel
* AIDA-modellen
* Maslows behovspyramide
* Den lyriske, den oplysende og den narrative reklame.
Tekster:
Susanne Bier: Fingerplanen (2005): Avisen i Undervisningen: Fingerplanen – YouTube
DSB: Tennis (2008): DSB Orange billetter: Harry blander tennis og Orange sammen – han elsker dog at spare penge | DSB – YouTube
DSB: Yæssør (2008): DSB - Jokeren - Yæssør – YouTube
Martin de Thurah (for Ikea): The Most Important Place in the World (2008): Home. The most important place in the world (IKEA) - YouTube
Desuden har eleverne arbejdet med selvvalgte reklamer - både på tryk samt levende billeder.
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyhedsformidling
Vi har i forløbet overvejende haft fokus på analysen af avisnyheder. Vi har i denne forbindelse haft fokus på nyhederne i en multimediekultur, samt hvad der kendetegner nyhedsformidlingen i vores samtid. Desuden har vi arbejdet med, hvordan vi selv tilgår nyheder, og hvilke fordele og ulemper der kan være ved de respektive tilgange til nyhedsstof.
Vi har overvejende arbejdet med følgende begreber:
- Avisens genrer: Informationsgenrer, opinionsgenrer og fortællende journalistik.
- Nyhedstrekanden
- Avisens layout
- Sproglige virkemidler i journalistik generelt
- Nyheder i en multimediekultur -> herunder "Borgerjournalistik"
- Gatekeepers
- Web-avisens fordele og ulemper
- Avistyper: Omnibusaviser, tabloidaviser, gratisaviser, regional- og lokalaviser
- Avisens stofkategorier
- De fem (/seks) nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation, (eksklusivitet)
- Vinkling
- Avistypernes profil
- Fake news
Tekster:
Mikala Krogh: Dokumentaren "Ekstra Bladet - Uden for citat" (2014)
Diverse aktuelle artikler fra primært Politiken og Ekstra Bladet.
Teori:
Krydsfelt (grundbog): https://krydsfelt.systime.dk/?id=295
Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier: https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fuck normen
Vi har i forløbet særligt fokus på kønsroller og seksualitet, og hvad det vil sige at lave en queerlæsning af en tekst.
Vi berører også normkritik generelt og normkritikkens forudsætninger og baggrunde - herunder ny kropslighed, socialkonstruktivisme, vrede (hvad driver de normkritiske kunstnere og forfattere) og konkurrencestaten.
Teori:
Forløb - Kønsroller og seksualitet | Dansk på ny (Læreplan 2017)
Queerteori
Helle Juhl Lassen: Fuck normen (2016) (teori fra kapitlerne "Introduktion", "Mand/kvinde", "Hetero/queer")
Tekster:
Per Warming og Jens Rosendal "Du kom med alt hvad der var dig" (1981) - digt/sang
Mette Moestrup: "Min kittel er for kort" fra digtsamlingen "Dø, løgn, dø" (2012)
”She is a show”s koreograf: SHE'S A SHOW - MIN KITTEL ER FOR KORT /MY UNIFORM'S TOO SHORT?
Kristina Nya Glaffey: "Mor og Busser" (2014) (værklæsning)
Omfang: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamenstræning
Vi forbereder os på skriftlig og mundtlig eksamen. Bl.a. ved at arbejde med tidligere eksamensspørgsmål anvendt ved mundtlig eksamen. Desuden snakker vi om fokuspunkter til skriftlig eksamen, og vi får styr på vores noter.
Tekster:
Helle Thorning-Schmidts tale til Dronningens 75 års fødselsdag (2015)
Amalie Skram: "Lucie" (1888), romanuddrag)
Martin Andersen Nexø: "Sevilla" (1903)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069176969",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069176969",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069176969"
}