Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Rikke Nielsen
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analyserende artikel
Formål:
Introduktion til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren.
Klassen arbejder med både ældre og nyere tekster, hvor fokus er på de genrekarakteristiske træk og på at få opbygget et solidt begrebsapparat.
Klassen starter ud med at diskutere, hvorfor vi overhovedet læser litteratur med udgangspunkt i Svend Brinkmanns 7 bud på, hvorfor vi læser skønlitteratur.
Efter forløbet skal eleven kunne:
- genrebestemme
- udarbejde en kompositionsanalyse
- bestemme fortælleren
- udarbejde en personkarakteristik
- udarbejde miljøkarakteristik med udgangspunkt i fx semantiske skemaer,
- bestemme fremstillingsformer
- beskrive og analysere billedsprog
- bestemme novellens motiv, tema og samlede udsagn
- sætte novellen i litteraturhistorisk perspektiv.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppeoplæg, par- og gruppearbejde, matrixgrupper.
Skriftligt arbejde: I forløbet bliver den analyserende artikel også introduceret. Her er der indarbejdet skriveøvelser fra Minlæring.dk
Kernestof:
Uddrag af Den lille Prins (højtlæsning)
"Fasaner" af Helle Helle (fokus på fortælleren og omskrivning af stykke til anden fortællertype/synsvinkel) Minimalisme og Realisme introduceres.
"Drivhuset" af Anders Bodelsen (fokus på fortælleelementer og fortællelag, den fortællende tid kontra den fortalte tid)
"Reprise på Krogs fisserestaurant" af Jan Sonnergaard (fokus på den utroværdige fortæller og forholdet mellem det sagte og usagte)
"Irene Holm" af Herman Bang (fokus på samlet tekstanalyse -nykritikken- samt sprog og stil). (Den impressionistiske skrivestil introduceres)
"Den Blomstrende have" af Naja Marie Aidt (fokus på fortolkningens kontraster og muligheder)
"Villy" af Charlotte Weitze (en overgangsnovelle til genreforløb - en novelle med genreblanding)
Ved juletid udleveres: Digte af Claus Nivaa: "Så kan vi lidt igen – X Mas Special” (Claus Nivaa & Lasse N. Nielsen) samt Peters Jul. Eleverne laver desuden deres egne juledigte med højtlæsning heraf. Her vil der være fokus på digtanalyse samt udarbejdelse af analyseredskaber til digte.
Supplerende materiale:
Analyse og fortolkningskompendium udarbejdet af læreren.
Svend Brinkmanns 7 bud på, hvorfor vi læser litterattur hentet fra artiklen: https://www.gyldendal.dk/artikler/svend-brinkmann-bogforum-2017
Minlæring.dk
Skriftlighed:
Den analyserende artikel introduceres med fokus på:
- den gode indledning
- resumé
Værk: "Den lille prins" af Antoine de Saint-Exupéry samt "Jonathan Livingston Havmåge" af Richard Bach
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Hvorfor læser vi egentlig litteratur? Her er Svend Brinkmanns 7 bud på det (gyldendal.dk)
-
Lektie: Husk at medbringe jeres yndling
-
I har ingen lektier for. Vi arbejder videre med skrivelse af indledningen og ser en kort video om indledningens funktion. Husk jeres yndling. Glæder mig til at se jer 1.r. Gik fra rummet med grin sidste gang. Sikke en skøn stemning.
-
80630C33-109D-4B0C-A6E8-78D0354AC1D1.jpeg
-
I har nu prøvet at lave en indledning. Nu går vi så småt videre med et resumé. I skal som forberedelse læse "Fasaner", en novelle skrevet af Helle Helle. Den hører under det, der hedder minimalisme. I kan finde den nederst på denne side: 3. L.A. Resu
-
Vi byder Mathias et varmt velkommen til 1.r.
-
Uh - så længe må der ikke gå igen, før jeg ser jer i dansk. Nå, men vi skal endelig arbejde med "FASANER". De, der ikke kan huske indholdet af den, må gerne læse den igen. Glæder mig som altid helt vildt til at se jer. Kh. Rikke.
-
Min kære 1.r. Ingen lektier. Vi læser i modulet. Er der sol, bliver det på græs. Tak for sidste moduls interesse i mit fag. Jeg kan vældig godt lide at læse og tale om tekster sammen med jer. Min tolkning er fattig uden jeres bidrag dertil og det var
-
Min skønneste 1.r. Vi skal have 2 moduler sammen...og det glæder jeg mig virkelig meget til. Der skal faglighed, kreativitet og smil på programmet. I må meget gerne læse s. 6-15 i mit guldkompendium samt gå ind på minlæring og læse følgende: Komposit
-
Cille redder et 4.modul med kage. Glæder mig.
-
I må gerne læse s. 16-28 i mit guldkompendium. Det meste vil være repetition fra tavleundervisningen sidste gang.
-
Min kære klasse. I skal have læst Jan Sonnergaards "Repriese på Kroghs Fisserestaurant". Vi har den utroværdige fortæller i fokus.
-
I har ingen lektier for. Vi kører videre med Kroghs Fisserestaurant. På modulet skal I derefter ud at gå og høre podcast i 40 minutter. ENDELIG skal I stifte bekendtskab med den dersens afdankede balletdanserinde, jeg har talt så meget om. Medbring o
-
Vi skal arbejde med skriftlighed i et helt modul og går ind og ser på de afleveringer på minlæring, som hidtil er afleveret. Vi giver det den tid, det kræver. Glæder mig...også til kage min kære 1.r.
-
Vi arbejder med Irene Holm og tager lidt individuelle samtaler om skriftlighed.
-
Drabet på Mia Skadhauge
-
Beklager…fortsætter min torture of pain med flere sproglige virkemidler!
-
Min skønne skønne klasse. Jeg håber virkelig, I har nydt efterårsferien og er klar til endnu et fagligt ryk frem til jul. Det er fedt at mærke - at jeg bare glæder mig max til at vade ind i jeres rum igen. Husk at foran os venter der julehygge og jul
-
I har lovet mig at have læst kompendiet om sproglige virkemidler!!! Den mest spændende lektie, jeg nogensinde kommer til at give jer. 😆🙏. Læs den derfor 2 gange. Ps. Skøn humor, læreren har! right?
-
Lektien er stor: Overstreg alle sproglige virkemidler, I kan finde i "Den blomstrende have" af Naja Marie Aidt. :-). Woooohuuuuu. Frem med kompendiet om sproglige virkemidler folkens...og søg med lys og lygte.
-
I må meget gerne have læst "Villy" af Charlotte Weitze i kompendiet.
-
Genlæs gerne "Villy" eller læs den, hvis I ikke fik læst den sidste gang: 8. L.A. Fortolkning (Webvisning)
-
Min kære 1.r. Vi arbejder videre med Villy. Tak for jer.
-
Gennemgang af Villy
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftelighed
VI arbejder med den analyserende artikel og afholder en skriftelighedsdag sammen med den anden HF-klasse. Eleverne arbejder med struktur, sprog og stilistik.
Materiale:
Latter, Naja Marie Aidt.
Samtidig læses "Den lille Prins"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rap og lyrik
Klassen arbejder med rap og lyrik med følgende formål og krav for øje:
Faglige mål:
Sprog:
- At udtrykke sig kreativt og nuanceret
- At beherske skriftsproget indenfor den lyriske genre - med rap som emne
- At skrive med nærvær og med en personlig stemme
Genre/formidling:
- At udtrykke sig med brug af sprog og begreber, der afspejler genrebevidsthed
- At udtrykke sig formidlingsbevidst og med respekt for modtageren
- At kunne tilpasse sproget (stemmen) efter genren
- At kunne tilpasse sproget (stemmen) efter emnet
Materiale/Værk:
Vi arbejder med alle tekster i værket Rødder, 2014, Claus Nivaa m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkeviser
Faglige mål:
- Redegørelse for middelalderen og den kontekst folkevisen opstod i - rent kulturelt og historisk
- Skitsering af handlingen: HVAD SKER DER STROFE FOR STROFE oversat til almen dansk forståelse
- Karakteristika af visetyper
- Opdeling af visen i 3 faser (konfliktfaser)
- Se på visens karakteristika. Er der rim/hvilke, hvordan er opsætningen?, er der formelsprog/faste vendinger, typiske kendetegn?
- Beskrivelse af hvilke symboler der er til stede i teksten
- Afkodning af budskabet bag visen
Forløbets formål:
Indføring i middelalderen som litteraturhistorisk periode
Fortolkning og analyse af folkeviser.
Indføringer i bagvedliggende ismer og ideologier for folkeviser.
Forløbets materiale:
Elverskud
Elverhøj
Ebbe Skammelsøn
Grundbog: Genrer i dansk - folkevisen af Bilbo Egelund, Gyldendal.
3.2 Middelalderens litteratur (1100-1400) | Grundbog til dansk (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oplysningstid
Som optakt til Romantikken arbejder vi kort med oplysningstiden, hvor eleverne vil arbejde med uddrag fra Erasmus Montanus (2.akt, 3.scene) samt se filmen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Min skønne 2.r (ja,ja - 2., så hurtigt går det, hva´?). Jeg håber sådan, I har haft den dejligste sommerferie. Når nu jeg skriver: I har været savnet, tænker jeg, at I tror: "Jeps, det skriver hun hvert år til sine elever". I tager så grueligt fejl.
-
Min kære 2.r. I bedes læse Erasmus Montanus 2. akt, 3. scene til i dag. Woop, glæd jer. "Morlille er en sten" - argumentationen herfor skal man kende til, før man forlader stedet. I finder teksten her: Erasmus Montanus (Webvisning).
-
Min kære 2.r. Så rart det har været at komme tilbage til jer.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
Romantikken
Indenfor den romantiske periode arbejdes der med begreberne: Universalromantik, Organismetanken, Dualisme, Panteisme, Idealisme, Biedermeier, Nationalromantik og Romantisme.
Eleverne er blevet præsenteret kort til den forrige litteraturhistoriske periode; oplysningstiden med Erasmus Montanus som tekst samt en dertilhørende epistel.
Tekster:
1847: Skyggen af H.C. Andersen
1862: Tepotten af H.C. Andersen, udleveret under læsemetoder i Litteraturens Veje
1803: Guldhornene af Adam Oehlenschläger
1819: Der er et yndigt land af Adam Oehlenschläger
1804: Indvielsen af Schack Staffelt
1820: Langt højere bjerge af N.F.S. Grundtvig
1828: Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher
1804: Kunstnerlængsel af Schack von Staffelt
1800 Tallet på Vrangen
Paa Sneen af Emil Aarestrup
Under din sne af Minds of '99
"Ny bølge af nationalsange, der præger dansk musik", Politikken.
"Er de ren ny yndig sang, der kan samle nationen", Jyllandsposten.
"Sådan ligger landet", Oh Land
Forstadsdrømme, Nik & Jay.
"Lær mig O skov at visne glad", Adam Oehlenschläger, 1813
Ode til døden, Benny Andersen, 2001
Teori: Krydsfelt s. 35-38
Værk: Jonathan Livingston Havmåge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentarfilm
Dokumentarforløb
Forløbet indledes med en intro til dokumentargenrer og filmiske virkemidler. Eleverne lærer at skelne mellem fakta- og fiktionskoder.
Forløbet sætter afslutningsvis fokus på dokumentargenren, hvor eleverne lærer at anvende begreber om basale filmiske virkemidler samt at kunne skelne mellem forskellige typer af dokumentarfilm.
Slutteligt introduceres eleverne til begrebet remediering, som de selv skal arbejde produktivt med i forbindelse med den digitale fortæller. Vi ser her på fortællerinstansen i levende medier kontra de fortællerinstanser, vi hidtil har arbejdet med i skønlitteratur og artikler.
Kernestof:
Fakta- og fiktionskoder
Dokumentargenren
Basale filmiske virkemidler
Sociale medier og remediering
VÆRK: Dokumentarfilm
Faglige mål:
Få indblik i sammenhæng mellem litteratur, sprog og medier
Danne sig et overordnet overblik over mediehistorie
Kunne anvende kommunikationsanalyse i forholdet mellem afsender og modtager
Kunne analysere fortællerinstansen og dennes funktion i forskellige typer af medier
Kunne analysere medier ud fra fakta- og fiktionskoder
Kunne analysere dokumentarfilm ud fra faglige begreber
Få kendskab til medietyperne: litteratur, medieret litteratur, TV, kortfilm, dokumentarfilm, sociale medier.
Produktion af eget medieprodukt gennem remediering
Indhold:
Mirror
Flugt
Værk: En ung mand falder (kortfilm med fokus på symbolik)
Forskellige dokumentar-uddrag anvendes til visning af forskellige dokumentartyper.
Værk: Flugt
Materiale:
Poulsen, Henrik: Fra Guttenberg til Google, Dansklærerforeningens forlag, 2017, kapitel 1
Uddrag fra bogen "DOX" af Dorthe Granild og Mette Wolfhagen, 2016.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kampagner
Faglige mål:
· Kunne gøre rede for de forskellige kampagnetyper
· Skelne mellem de nedenstående 5 grundlæggende kampagnefilmstyper
· Lave en medieanalyse af en kampagne/reklamefilm
· Få kendskab til de væsentlige teknikker og begreber knyttet til filmiske virkemidler
· Få indblik i sammenhæng mellem litteratur, sprog og medier
· Kunne anvende kommunikationsanalyse i forholdet mellem afsender og modtager
· Kunne analysere fortællerinstansen og dennes funktion i forskellige typer af medier.
· Kunne analysere medier ud fra fakta- og fiktionskoder
· Produktion af eget medieprodukt gennem remediering
Kampagneforløbet tager udgangspunkt i den fortællende instans, og danner derved sammenhænge til det litterære og sproglige område.
Eleverne lærer desuden at analysere kampagnefilm ud fra fakta- og fiktionskoder.
Forløbet introducerer dernæst eleverne til begrebet remediering, som de selv skal arbejde produktivt.
Eleverne skal bruge deres kompetencer til analyse og fortolkning af diverse kampagnefilm og slutteligt lave deres egne kampagnefilm.
Forløbets kernebegreber:
Minervamodellen
Lasswells kommunikationsmodel
Kampagnetyper:
- Reklamekampagne
- Politisk kampagne
- Hvervekampagne
- Imagekampagne
- Oplysningskampagne
Forløbets materiale:
Der er anvendt hjemmesiden "De korte medieformater" til dette forløb. https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=153
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Aviser og debatterende artikel
Nyhedsformidling og massekommunikation i trykte tekster
Eleverne får herefter udleveret et kompendium, kaldet "Nyhedsformidling og Massekommunikation" med fokus på nyhedsformidling. Heri vil der være fokus på følgende:
1. Nyhedsgenrer
2. Nyhedskrav
3. Nyhedstrekanten
4. Ciceros pentagram
5. Appelformerne: logos, ethos, pathos
6. Almen retorik, sproglige virkemidler og stilistik
7. Argumentation.
8. Avisens opbygning.
Bagefter skal fokus vendes fra afsenderen hen mod modtageren.
Der introduceres til segmenter og sproghandlinger. Gallupkompas og Minervas segmentanalyse introduceres.
Eleverne vil arbejde med sproghandlinger og modtagerforhold- med baggrund i Henrik Dahls segmentanalyse ("Min nabo er en bil) samt en PowerPoint om sproghandlinger. Eleverne skal desuden lave individuelle oplæg om segmentanalyse.
Som afsluttende seance skal eleverne først bearbejde og analysere deres egen selvvalgte artikel parvist. Dernæst skal eleverne fremlægge en egen artikel.
Tekster:
Om kronik: Af "litterær artikel, kronik og essay", s. 38-62
Henning Olsson og Henrik Poulsen (2004): "Ryd forsiden", s. 101-111 (Nyhedsartiklens farvelade: "Sproglige virkemidler")
Henning Olsson og Henrik Poulsen (2004): "Ryd forsiden", s. 111-115 (Nyhedsartiklens byggesten: "Syntaktiske kendetegn").
Anna Maria Lassen (2012): "Sprog i brug"-sproghandlinger og kommunikation, s. 38-58
Berit Riis Langdahl, m.fl. (2010): "Krydsfelt-grundbog i dansk", s. 348-355, s. 269-282, s. 324-326, s. 246-253.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mini SSO
Eleverne arbejder med mini-SSO, hvor de kan vælge en af de to analyserende artikler at arbejde med:
"Ringen" af Karen Blixen
"Operation X- Narret til Porno", Morten Spiegelhauer
Formålet
Mini-SSO bygger videre på kompetencer eleverne har fra Historieopgaven i 1hf. Opgaven
skal træne eleverne i skrivning af større skriftlige opgaver frem mod SSO.
I forløbet er der fokus på:
• Skriveprocessens faser, herunder arbejdet med disposition
• Afsnitsinddeling, sammenhæng i og vinkling af opgaven
• Opgaveformalia og plagiat
• Faglig fordybelse
Der er til gengæld ikke fokus på:
• Udvælgelse og indsamling af materiale
• Selvstændig udarbejdelse af problem- og opgaveformulering.
Emnet
• Danskfagligt emne og materiale, som eleverne kender på forhånd. Dansklæreren kan
frit vælge det emne og det materiale, der alligevel gennemgås i den øvrige
undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Debatterende artikel
Vi arbejder med den debatterende artikel som genre. Slutteligt forsøger vi at besvare et tidligere eksamenssæt, der lyder som følgende:
Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om der bør være grænser for, hvordan man omtaler offentlige personer på sociale medier.
I din artikel skal du inddrage Til forsvar for Onkel Reje (tekst 4a), Leo Lummerkrog aka onkel reje (tekst 4b) og En vigtig besked fra Onkel Reje (tekst 4c).
Ved siden af læser vi: Haidar Ansaris værk "Institutionaliseret". Han kommer på besøg og vi laver forskellige opgaver tilknyttet hans digte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Taler
Faglige mål
Eleverne forventes at kunne følgende efter forløbet om taler:
• At have lært om grundlæggende retorisk analyse og praksis
Herunder at kunne forstå og anvende begreberne nonverbal kommunikation (gestik, mimik og positur) samt anvende Toulmins argumentationsteori, sproghandlinger og appelformer
• At have lært at skrive en god tale ud fra den klassiske tredeling/disposition
• At kunne anvende de sproglige virkemidler, vi har mødt i forløbet
• At have forstået de tre klassiske talegenrer og Ciceros retoriske pentagram (repetition fra AP)
Kernebegreber:
Talegenrer
Non-verbal kommunikation
Appelformer
Argumentationsteori
Sproglige virkemidler
Stilkvaliteter
3 inddeling af en tale
Kropsprog
Eleverne har arbejdet ud fra følgende redskabskasse:
• Præsentation (taler, årstal, titel, omstændighed, tematik)
• Kommunikationssituation
• Komposition (3 delt med en fjerde eksponent)
• Sproglige virkemidler (pronominer, appelformer, sproghandlinger, argumentationsteori, stilleje/stilkvaliteter, selvfremstillende jeg, figurer og troper, diskurs, nodalpunkter og ækvivalenskæder samt semantik.
• Kropslige virkemidler
• Budskab
• Vellykkethed/vurdering (både i forhold til sproget, men også i forhold til kommunikationssituationen og omstændighederne.
Materiale:
Vi har set og arbejdet med forskellige taler deriblandt:
Jens Stoltenbergs mindetale på Rådhuspladsen.
The Freedomspeech i Braveheart
Jeg har en drøm af Martin L. King
Talen fra "Festen" af Thomas Vinterberg
Nature is speaking af Julia Roberts
Eleverne producerer deres egne taler, hvor de arbejder ud fra en stemme, der ikke er deres egen. Desuden producerer eleverne også lejlighedstaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud vil gennemgås med fokus på kvindernes og arbejdernes vilkår. De 3 K'er (køn, klasse, kirke) vil være i højsædet. Vi vil her arbejde med bl.a. følgende nedslag:
Naturalisme
Sædelighedsfejden
Positivisme
Darwinisme
Liberalisme
Impressionisme
Socialisme
Kapitalisme
Materialisme
Individualisme
Nietzsche/ateisme
Realisme
Eksistentialisme
Egoisme
Polarisering
Sarkasme/kritik
Materialer:
- Nedslag i "Litteraturens Veje" omhandlende det moderne gennembrud .
- Georg Brandes' indledningsforelæsning til "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur.", 1871
- Henrik Pontoppidan, "Et mulskud", 1888.
- Olivia Levison, "Støv", 1885.
- Herman Bang, "Frøkenen", 1883 og "Den sidste Balkjole", 1887.
- Amalia Skram, En Rose, 1899.
- J.P. Jacobsen, "Af Fru Marie Grubbe", 1876.
- Henrik Ibsen, "Et Dukkehjem", 1879.
- FIlm: Bille August, "Lykke-Per", 2018.
- Diverse malerier fra Det moderne Gennembrud
- Dansk-læsemetoder fra "Litteraturens Veje- At analysere Litteratur".
Værk: Selvstændigt værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ekspressionisme, realisme og modernisme
Vi arbejder bredspektret med ekspressionisme, eksistentialisme, modernisme og realisme.
Hovedsageligt vil forløbet være med blik for ismer samt analyse- og fortolkningsarbejde på tværs af forskellige genrer.
Materiale:
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen
"Angst" af Tom Kristensen overfor Pär Lagerkvists:" Ångest"
"Morgen" af Tom Kristensen
"Tidlig morgen" af Jens August Schade
"Oktobernat" af Johannes V. Jensen
"Lønningsdag - en idyl" af Martin Andersen Nexø
"Roden" og "Agerhønen" af Martin A. Hansen
"Patienten" af Peter Seeberg
"Er vi Cyborgs?", dokumentar, DR1
"De blaa Undulater" af H.C. Branner
"Livet i et badeværelse" og "Værtshus" af Klaus Rifbjerg
Et kys af Klaus RIfbjerg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069183729",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069183729",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069183729"
}