Titel
11
|
Hjemvendt fra krig
Studiebeskrivelse
Forløbet ‛Hjemvendt fra krig’ undersøger repræsentationer af figuren ‛krigsveteranen’ i litteratur, sprog og medier. I en stor del af 1900-tallet var aktiv dansk krigsdeltagelse på mange måder utænkelig. Danskerne – både politikerne og befolkningen – opfattede Danmark som en lille, fredelig nation, der lod de andre om at udkæmpe krigene og selv udelukkende bidrog med humanitær hjælp og fredsbevarende FN-styrker. Men verdensomvæltende begivenheder som Berlinmurens fald i 1989 og angrebene på World Trade Center og Pentagon i 2001 ændrede dette. Og fra 00’erne har danske soldater igen deltaget i hårde militære operationer. Danske soldater bliver sendt ud og vender hjem igen – sommetider med svære sår på både krop og sjæl. De fortællinger og fremstillinger, som vi møder i kunsten, kulturen og medierne om veteranen og om krig, er med til at forme vores opfattelse. Faktisk er krig og kultur to felter, der gensidigt former hinanden: Krig og konflikt er spændende og vigtigt stof for forfattere, journalister, filmskabere, dokumentarister, musikere og kunstnere, og de tekster og kunstværker, de skaber, er med til at forme den forestilling om krigen, vi bagefter har adgang til. Derfor er det vigtigt at undersøge disse tekster.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Litterære perspektiver
– teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
– her arbejdes metodisk med litteraturanalyse og -fortolkning; bevidsthedshistoriske perspektiveringer og tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver
– her arbejdes metodisk med retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Mediemæssige perspektiver
– her arbejdes metodisk med medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
KERNESTOF - TEKSTER
Brixvold, Mikkel (2014): af Så efterlades alt flæskende, Lindhardt og Ringhof
Dencik, Daniel (2018): af Nordisk vildt, Politikens forlag
Frederiksen, Mette (2019): af “Statsminister Mette Frederiksens tale ved Flagdag den 5. september 2019”, Statsministeriet, 05.09.2019
Mosekjær, Emil Arenholt (2021): “I sommeren 2021 tabte vi EM med rank ryg og forlod Afghanistan med benene på nakken”, Politiken, 14.08.2021
Munch, Per (2020): “Rasmus har brugt 10 år af sit liv på at lære at slå ihjel. Nu skal han surfe for at lære at passe på sig selv”, Politiken, 04.09.2020
Plambeck, Dy (2014): af Mikael, Gyldendal
Suspekt og Shaka Loveless (2017): “Vel¬kommen hjem”, Lågsus, DR P3
BILLEDER & FILM/DOKUMENTARER
Reinbothe, Finn (2011): Monumentet over Danmarks internationale indsats efter 1948
Kørner, John (2009): Udvalgte malerier fra War Problems
Andersen, Martin Tamm & Khaja, Nagieb (2019): Fjendeland, DR 1. Episode 1
Kærn, Simone Aaberg (2016): Batalje
SUPPLERENDE STOF
Ann-Katrine Schmidt Nielsen, Hjemvendt fra krig, Dansklærerforeningens Forlag, 2022
KRISTOFFER DAHL SØRENSEN: Heltedyrkelse? Ikke i Velfærdsdanmark. Avisartikel. Weekendavisen. 26. november 2020.
|