Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Brynhildur Helga Boyce
|
Hold
|
2023 En/d (1d En, 2d En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Eleverne har arbejdet med tekster, der har overgangen fra barn til voksen som fokuspunkt.
I forløbet har eleverne lært at bruge basale begreber til analysen, bl.a. 'narrative technique', 'theme', 'symbolism', 'setting', 'character'.
Eleverne har lært at bruge PEE-modellen.
Kernetekster:
'Mother', Pink Floyd
'David's Haircut', Ken Elkes
'The Sin Bin', Lucy Cross
Omfang
Modultal: 13 moduler af 90 minutter
Samlet antal sidetal: 13 siders kernestof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream (EKSAMEN)
Igennem forløbet "The American Dream" har eleverne arbejdet med diverse tekster som har reflekteret USA på forskelligt vis. Med et fokus på USA's samfund, kultur og historie er begrebet blevet diskuteret med afsæt i tekstarbejdet.
Kernetekster:
'The American Promise', Barack Obama
'The Land of the Free' , The Economist
'The New Colossus', Emma Lazarus
'Let America Be America Again', Langston Hughes
'Little House on the Prairie' (Chapters 1-5), Laura Ingalls Wilder
'Frontier Heritage', Edward N. Kearney
'Born in the USA', Bruce Springsteen
'Hometown', Bruce Springsteen
Supplerende:
Barack Obama, White House briefing: http://www.theguardian.com/us-news/video/2015/oct/02/oregon-shooting-barack-obama-speech-gun-control-should-be-politicised-video
'The Frontier', Margaret Atwood
Immigration to the USA, statistics: http://www.latinamericanstudies.org/immigration-statistics.htm
http://www.latinamericanstudies.org/immigration-statistics-1.htm
'Born to Run', 'The Promised Land', 'The River', Bruce Springsteen
Omfang
Modultal: 22 moduler af 90 minutter
Samlet antal sidetal: 64 siders kernestof
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Obama and shootings
-
Find PowerPointen i FFO mappen i OneNote, og læs om Projektarbejdets Faser og Den Videnskabelige Basismodel. Se én af videoerne on Basismodellen (links øverst på siden).
-
Skim ‘The land of the free’ (in OneNote) and make notes on the different aspects of pioneer life mentioned (what the pioneers experienced, the way they had to behave etc.) Spend no more than 20 minutes on this.
-
1. Read the very short text ‘The Frontier', by Margaret Atwood (in OneNote).
-
19th Century U.S. Immigration Statistics
-
19th Century Immigration Statistics
-
Read your fellow classmates' answers on 'The Land of the Free' (see link below).
-
The Land of the Free: 1d
-
1. Read the Assignment 2 text (here in Lectio, under Opgaver).
-
Write an introduction for your upcoming essay assignment, and bring it to class. (Remember to follow the funnel shape.) In the thesis statement, try to pinpoint what the story is really all about.
-
Read the story 'Dickon and David' again, and highlight some useful quotations if you haven't already done so.
-
'Let America Be America Again' - Langston Hughes.pdf
-
Langston Hughes.jpg
-
Write 1-2 sentences in which you compare Trump's use of the word 'again' with Langston Hughes' use of the word.
-
Read as many chapters in 'Little House on the Prairie' as you can, within 1 1/2 hours. Find Chapters 1-8 in OneNote.
-
Finish the questions from yesterday (see OneNote, 'Little House and The Frontier Heritage').
-
Read as many chapters in 'Little House on the Prairie' as you can, within 1 1/2 hours. This reading is for your upcoming assignment, and it would be best if you finished at least Chapter 5.
-
Springsteen, 'Born to Run'
-
Bruce Springsteen - My Hometown
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The British Empire and its legacy (EKSAMEN)
Som det første under temaet ”The British Empire and its legacy” har eleverne fået grundlæggende historisk indsigt i det britiske imperiums opståen, storhedstid og fald. Dernæst har eleverne arbejdet med nogle fiktionstekster skrevet af repræsentanter fra både de koloniserede og kolonimagten. Til sidst har eleverne fået indsigt i det mere aktuelle britiske samfund med fokus på temaer som multikulturalisme, kulturmøder, identitet og diskrimination.
Kernetekster:
'The White Man's Burden' (poem), Rudyard Kipling
‘The English question: what is the nation’s identity?' (article), BBC, https://www.bbc.com/news/uk-44306737
'Shooting an Elephant' (essay), George Orwell
'The Empire Windrush' (poem), Clare Lavery
'The Pioneers', Caryl Phillips
'Second Generasian', Sarfraz Manzoor
'I Feel Like a Stranger Where I Live', Jane Kelly
Supplerende:
'How Britain Voted, https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2016/06/27/how-britain-voted
'The British Empire', https://www.youtube.com/watch?v=E9wO-NoP7h4
'I'm British but have no white friends', https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=pguJEIXclt4
'Multicultural Britain', https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Az-mi5_Sbts
Omfang
Modultal: 17 moduler af 90 minutter
Samlet antal sidetal: ca. 55 siders kernestof
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Opslagsværker
-merriam-webster.com (Digitalt undervisningsmateriale)
-oxforddictionaries.com (Digitalt undervisningsmateriale)
-thesaurus.com (Digitalt undervisningsmateriale)
-minlaering.dk (Digitalt undervisningsmateriale)
-ordbogen.com (Digitalt undervisningsmateriale)
-klassens OneNote og derigennem alt undervisningsmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
War (EKSAMEN)
Vi har arbejdet med diverse krige, fra 1. og 2. verdens krige, til Vietnam krigen og den Kolde Krig. Vi har fået øje på særlige litterære tendenser tilknyttet de krige, og har diskuteret de forskellige følelsesmæssige reaktioner på krig der vises i teksterne.
Kernetekster:
'When the Tigers Broke Free', Pink Floyd (song)
'The Soldier', Rupert Brooke (poem)
'Dulce et decorum est', Wilfred Owen (poem)
'I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag', Country Joe and the Fish (song)
Supplerende:
WWI recruitment posters
'The Last Tommies: Mustard Gas', https://www.bbc.co.uk/programmes/p06qmprv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa (EKSAMEN)
Kernestof:
- (Non-fiction book): Noah, Trevor (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. New York: Spiegel & Grau.
- (Short story): Evans, David (1998): “Dead Man’s Shoes”.
- (Song): National Anthem of South Africa (1997). https://www.youtube.com/watch?v=NBKjWRjwMkY
- (Article): Cangolesi, Jeff (2012): "The State of the Rainbow Nation". https://berkleycenter.georgetown.edu/posts/the-state-of-the-rainbow-nation
Supplerende stof:
- (Audiobook): Noah, Trevor (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. https://tokybook.com/born-a-crime/
- (Video): Z. Zedd (2015). “Comedian Trevor Noah On being mixed race in South Africa”. https://www.youtube.com/watch?v=YqciCFLxfEE&t=132s
3. Omfang
3.1 Modultal: 22 moduler af 90 minutter
3.2 Samlet antal sidetal: ca. 250 siders værk + ca. 20 sider, så i alt ca. 270 siders kernestof
4. Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
Forløbet har haft til formål at give eleverne grundlæggende indsigt i historiske og aktuelle forhold i Sydafrika med særlig fokus på apartheid og post-apartheid Sydafrika. For at få indsigt i de historiske forhold har eleverne researchet online og lavet gruppepræsentationer med hhv. kun billeder eller kun noter om emner som President Verwoerd, National Party, ANC + Freedom Charter, The Population Registration Act of 1950 + The Group Areas Act of 1950, Bantu Education Act No 47 of 1953 + Reservation of Separate Amenities Act of 1953 + Natives Resettlement Act 1954 og Soweto Uprising – og på samme måde aktuelle forhold som f.eks. geografi, økonomi, VIP, kultur og regeringsform.
For at opfylde læreplanens krav om at læse et værk samt træne analyse af en ny genre i form af autobiography/memoir har eleverne læst Trevor Noahs bog ”Born a Crime”. Undervejs har eleverne skullet udfylde deres egen private ”reading log” med summaries, citater, interessante observationer og generelle tanker om de forskellige kapitler.
5. Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069718030",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069718030",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58069718030"
}