Holdet 2023 En/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Marina Angélica Porto
Hold 2023 En/k (1k En, 2k En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innocence and Experience
Titel 2 Political Rhetoric
Titel 3 Post-racist America? (EXAM)
Titel 4 Dystopia (EXAM)
Titel 5 Aboriginal Australia
Titel 6 Climate Change (EXAM)
Titel 7 South Africa (EXAM)
Titel 8 Review
Titel 9 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innocence and Experience

I løbet af forløbet har vi arbejdet med emnet "Innocence and Experience" ved at læse forskellige slags tekster inden for fiktion genren. Der har været forkus for littererær og sproglige analyse af teksterne med henblik på at finde teksternes emner.
Vi afsluttede forløbet med en lille gruppe projekt, hvor eleverne skulle vælge, analysere og fremlægge en sang, der illustrerede vores forløb emne.
Med hensyn til grammatik, har fokus været på karakteristikker af, og forskellige mellem adjektiver og adverbier.

Materiale
- 'First Day at School', Roger McGough, 1999 (poem)
- 'This Be the Verse', Philip Larkin, 1971 (poem)
- 'Indian Camp', Ernest Hemingway, 1921 (short story)
- 'Another brick in the wall' and 'Mother', Pink Floyd, 1979 (songs)
- 'Champagne Flight', Jill Norris, 1982 (short story)
- 'Manhood', Pink Floyd, 1979 (short story)
- Selvvalgte sangtekster inden for emnet
- Engram (adjektiver og adverbier)
- Ordbøger
- Literary Analysis Terminology


Faglige mål (læreplanen)
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test - Adj. and Adv. 05-12-2023
Personal Essay: "And then I grew up" 17-12-2023
Oral Assignment "Manhood" 16-01-2024
Written Assignment "Manhood" 23-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Political Rhetoric

Forløbets mål var at introducere eleverne for nonfiktion, og begreber til faglig analyse af det.
I løbet af forløbet har vi fokuseret især på Trumps sprog, for at finde ud af, hvilke diskursive strategier, han bruger til at overbevise sin publikum.
Vi brugte den rhetoriske pentagon som metode, med særlig fokus på sproget, hvor vi arbejdede med appelformer, rhetoriske begreber, og øvrige sproglige fenomener, som påviker den måde, en tale modtages.

Kernestof
- "Donald Trump May Sound Like A Clown, But He Is A Rhetoric Pro Like Cicero", by Joe Romm (Think Progress, March 28, 2016: https://thinkprogress.org/donald-trump-may-sound-like-a-clown-but-he-is-a-rhetoric-pro-like-cicero-ac40fd1cda79#.26jfdi90h)
- Extract from Final Presidential Debate (immigration part): Full transcript: Hillary Clinton and Donald Trump’s final presidential debate", Vox, Oct 20, 2016 (http://www.vox.com/policy-and-politics/2016/10/19/13336894/third-presidential-debate-live-transcript-clinton-trump).

Supplerende stof
- Forskellige taler, hvor eleverne i grupper læste, analyserede, og skrev en analytical essay om.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test 2 07-02-2024
Arbejde i timen 14-02-2024
Analytical Essay: Trump 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Post-racist America? (EXAM)

I løbet af dette emne har vi fokuseret på spørgsmål om, hvorvidt man kan snakke om en post-racist America. Vi begyndte med at læse om, og høre elevpræsentationer om tiden mellem ankomst af de første slaves, indtil idag. Efter det, deltog vi i Gregory Boyds foredrag om, hvordan det har været, at vokse op i USA som en African American. Til sidst kiggede vi på forskellige nyere tekster, som præsenterer situationen idag.

KERNESTOF
- Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah (excerpt), 2013. Novel
- The Help (trailer + uddrag fra Black Voices, Systime)
- Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021.
- Timeline of Police Shootings 2012-2022 (Black Voices, Systime)
- “A Mother’s White Privilege”, Elizabeth Broadbent, Huffpost.com, 2014.(Træning tekst)
- “Ten Ways for Parents to Fight Racism”, Elizabeth Broadbent, Huffpost.com, 2014. (Træning tekst)


SUPPLERENDE STOF
- Post-racist America (indledning til emne i Black Voices, Systime)
- Ava Du Vernay (2016). 13th (documentary)
- Gregory Boyd (foredrag)
- Elevpræsentationer:
*First slaves arrive + Declaration of independence
*Constitution and Civil War
*Jim Crow Laws
*Harlem Renaissance: characteristics, prominent artists
*Harlem Renaissance: Langston Hughes (life and at least one poem)
*Rosa Parks and the Montgomery Bus Boycott
*Martin Luther King: the march from Selma to Montgomery and the Great March on Washington
*Malcolm X: his view on and participation in the civil rights movement
*The Birmingham Riot of 1963 and the Ku Klux Klan
*Music in the Civil Rights Movement
*Black Lives Matter

OMFANG: 13 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral Presentation: Black Civil Rights 04-04-2024
Grammatik øvelser (minlæring) 24-04-2024
Oral assignment 24-04-2024
Opgave i timen: verbaltider 12-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dystopia (EXAM)

I løbet af forløbet har vi læst både utopi og dystopi tekster for at indentificere deres kendertegn. Vores hovedfokus var på Orwells 1984, som vi læste og analyserede både ekstensivt og intensivt, især kapitel 1, som blev analyseret ekstra intensivt for at træne elevernes evne til at arbejde taksonomiskt.

Ekstra materiale blev også arbejdet med, til at perspektivere til 1984, blandt andet filmen 1984, hvor film analyse begreber blev anvendt til at fortolke filmen. Derudover, har eleverne været ansvarlige for individuelle "topic presentations", der var tilknyttet til emnet (se listen nedenfor).

KERNESTOF
- Orwell, G. (1949): 1984, Penguin Books, 1989.
- Radford, M. (1984): 1984 (film)
- Lennon, J. (1971): Imagine
- More, T. (1516) Utopia, (extracts from Book II in Munksgaards engelsk antologi fra 1500 til vor tid, pp. 28-34).
- Eggers, D. (2013). The Circle (eksamenstræning fra Det Grønne Bord)

SUPPLERENDE MATERIALE
- 1984, appendix “The Principles of Newspeak”. George Orwell (1949). Penguin Books, 1989. (ekstensiv læsning / elev præsentation)
- Graham, B.: “George Orwell, Big Brother is watching your house”. (World in Motion pp. 49-52, Systeme, 2004)
- Huxley, A.. (1932) Brave New World, (uddrag from World in Motion pp. 242-245, Systeme, 2004 ).
- NBC News (22/01/22): Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts', You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=VSrEEDQgFc8
- MSNBC (22/01/2017): Fact Checking White House Press Secretary Sean Spicer's Inauguration Numbers, You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=eLh9XEAG9SU
- Hang the Dj. Brooker, C. (2017) (Black Mirror, season 4, episode 4)

Topic Presentations:
- Thomas More
- Plato
- Black Mirror
- George Orwell
- The Panopticon
- Big Brother, reality show
- Surveillance in USA and UK
- Forms of Government
- Newspeak
- Brave New World
- The Handmaid's Tale

OMFANG: 25 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 1 22-09-2024
In-class writing 08-10-2024
Oral Assignment 1 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aboriginal Australia

Forløbet har fokuseret på The Stolen Generation og konsekvenserne.

Kernestof
- Debra Hocking, Witness History (BBC Sounds, 2012)
- Kevin Rudd's Apology to the Aborigines (2008) (excerpt)
- Frequently asked questions about the National Inquiry (Australian Human Rights Comission, 2012, humanrights.gov.au)
- The Last Kangaroo (Impressions of Australia, Systime, 1986)
- The Past (Oodgeroo Noonuccal) (Context. Systime. 2004)
- Fred Andrews, Polly Borland (Context. Systime. 2004)

Supplerende stof
- Australia Culture | Fun Facts About Australia (www.youtube.com/@LearnEnglishbyPocketPassport)
- The Aboriginal Experience (Australia.com)
- Paul Keating's Redfern Park Speech [PART 1] (2012, www.youtube.com/@socialretard28)
- Introduction- questions (Impressions of Australia, Systime, 1986)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Climate Change (EXAM)

I løbet af forløbet har vi arbejdet med nonfiktion tekster som viste forskellige stillinger til klima. Vores særlig fokus var "framing" analyse, hvor vi var specielt interesseret i hvilke ord folk vælger at bruge til at adressere emnet.

Kernestof
- Dimitrinka Atanasova and Kjersti Fløttum: Climate change or climate crisis? (Albeck og Jakobsen, 2020, Systime)
- Al Gore - An Inconvenient Truth (Wider Contexts. Andersen, Pedersen, Grønvold. Gyldendal 2012)
- An Inconvenient Truth (Guggenheim, 2006)
- World leaders are not being honest about what it will take to fight climate change (Henry Olsen, 2021, The Washington Post)
- Obama- UN Climate Change Summit in 2009 (www.youtube.com/@obamawhitehouse)
- Statement by President Trump on the Paris Climate Accord (trumpwhitehouse.archives.gov, 2017)
- Biden - Remarks by President Biden at the COP26 Leaders Statement, November 01, 2021, Glascow,Scotland

Supplerende stof
- Oxford Dictionary
- Cambridge Dictionary
- Forskellige avis nyheder om klima

OMFANG: 10 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 South Africa (EXAM)

Forløbets mål har været at læse, analysere og fortolke tekster om South Afrika, med fokus på udvikling af livs vilkår, forhåbninger og konflikter i løbet af apartheid og efter.

Undervisningen foregik således at læreren introducerede emnet, og hjælp til at skabe en konklusion og perspektivering af emnet. Men selvet fiktion teksterne var forskellige elever ansvarlige for. De skulle planlægge 60 minutter undervisning, hvor én tekst var i fokus, og hvor der skulle opnås en taksonomiske progression i analysen.


Kernetekster:
- Mandela, Long Walk to Freedom (Chadwick, 2013)
- Stop Thief!  (by Dan Jacobsen, 1958)
- The bench (by Richard Rive, 1960)
- Life for a Life (by Alan Patron, 1961)
- Once upon a time (by Nadine Gordimer, 1989)
- The Silver Bell (by David Evans, 2006)

Supplerende tekster:
- The state of the Rainbow Nation (Jeff Cangiaglosi, 2012)
- Memoir excerpt - Born a Crime (Trevor Noah, 2016)
- Useful vocabulary - From Dompas to Democracy (Axen & Holmgaard, 2015)

OMFANG: 10 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik prøve - 31-03-2025
South Africa - Lesson Plan 24-04-2025
South Africa - oral analysis 04-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Review

I vores sidste moduler sammen træner vi til den mundtlige eksamen ved at repetere teksterne fra de 4 valgte eksamensemner, samt øve præsentation af nye tekster, som kan perspektiveres til emnerne.

De 4 emner er:
- Post-racist America?
- Dystopia
- Climate Change
- South Africa

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Digitale hjælpemidler

I klassen er der arbejdet med nedenstående ordbøger. Disse må tilgås til eksamen.

https://www.thefreedictionary.com/

https://www.ldoceonline.com/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/

https://www.merriam-webster.com/

https://www.ordbogen.com/da/#/

https://www.thesaurus.com/

https://www.dictionary.com/


Følgende opslagsværker må tilgås til eksamen:

https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/

https://app.minlaering.dk/bog/1

https://app.minlaering.dk/bog/25

https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=1

https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1


Herudover må eventuelle dybe links i undervisningsbeskrivelsen i Lectio (under de forskellige forløb) tilgås.

Filer under forløb i Lectio og i klassens notesbog i OneNote må også tilgås.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer