Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Hanne Kristoffersen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innocence and experience
Forløbet er et begynderforløb, der gennem læsning af let tilgængelige tekster træner elementær tekstanalyse med fokus på forståelse for og anvendelse af faglige literære begreber som genre, narrator, point of view, character, time/structure, setting og theme.
Tematisk har teksterne fokus på børn/unge, der af den ene eller anden grund befinder sig i situationer, hvor den barnlige uskyld og den hidtil trygge verden bliver truet.
Det skriftlige arbejde der er knyttet til forløbet har fokus på dels træning af 'summary' samt træning af personkarakteristik. Herunder har vi arbejdet med PEE-modellen med fokus på kohæsion og kohærens i skriftsproget.
Kernetekster:
David's Haircut by Ken Elkes (short story)
Mother by Pink Floyd (lyrics, 1979)
Maman by Louise Bourgeois (sculpture, 1999)
The First Day by Edward P. Jones (short story)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The USA and the American Dream (eksamen)
Forløbet tager sit udgangspunkt i et historisk overblik over nationen USA for derefter at zoome ind på begrebet The American Dream i en mere nutidig kontekst og set fra forskellige vinkler. Gennem analyse og fortolkning af fortrinsvis nyere tekster har vi arbejdet med at opnå viden om amerikanske værdier og den måde de amerikanske drøm fortolkes på, samt det 'pres' den udsættes for.
Genremæssigt har der været fokus på især ikke-fiktive genrer som eksempelvis taler og kortere dokumentarudsendelser. Vi har herunder arbejdet med de tilhørende faglige analysebegreber i forbindelse med både mundtlig og skriftlig analyse- og fortolkning. Særligt har der været fokus på The Rhetorical Pentagon, modes of persuation og rhetorical devices.
I den forbindelse har vi benyttet Engram til træning af disse begreber.
Kernetekster
Looking at the USA – A historical overview (Berntzen et al.: Targets. Gyldendal 2001, p. 88-93)
Understanding Americans (Berntzen et al.: Targets. Gyldendal 2001, p. 170-173)
NY Times:
Defining the American Dream: https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo (3.12 min.)
Is the American Dream still alive?:
https://www.youtube.com/watch?v=XxS31Sa8y-Q (7.30 min)
The New Colossus by Emma Lazarus, 1883 (Finderup & Fog: Worlds of English, Systime 2010, p. 101).
Link til Ibog: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=97
The American Promise by Barack Obama, 2008 (Finderup & Fog: Worlds of English, Systime 2010, p. 109-112).
Link til Ibog: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95#c763
"Reclaiming the American Dream" by Barack Obama, 2007
Joe Biden's Victory speech, 2020,
Link: https://abcnews.go.com/Politics/read-full-text-joe-bidens-speech-historic-election/story?id=74084462
Michelle Obama: Remarks by the First Lady at City College of New York Commencement, 2016.
Link: https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2016/06/03/remarks-first-lady-city-college-new-york-commencement
Jeff Plunkett (director): This (Illegal) American Dream (documentary 2011).
Link: https://documentaryheaven.com/this-illegal-american-life/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så prøver vi lige igen: Godt nytår kære 1x! Som skrevet til forrige modul: tal engelsk med dig selv eller en ven i mindst 10 minutter. I dag får I også skriftlige opgaver retur, og vi skal starte et forløb om The USA. Vi ses!
-
Læs teksten: Looking at the USA - a historical overview - til modulet. Udleveret i kopi og ligger i One Note under forløbet 'The USA'. Fokuser på de store linjer i teksten, når du læser.
-
Please read the text 'Understanding Americans'. Pay attention to the values/beliefs mentioned in the text.
-
Præsentation af næste aflevering - medbrig høretelefoner der virker på din pc.
-
In OneNote --> 'The New Colossus' you'll find 3 short pre-reading tasks to complete for this class.
-
Kære 1x - Du skal arbejde skriftligt med analysespørgsmål nr. 1, 2, 3 og 4 til vores sonnet The New Colossus' - se ON under den relevante fane 'Analysis and interpretation'. Forbered dig på at præsentere/diskutere resultatet af dit arbejde i din grup
-
Spsm. 7 fra sidste modul laves hjemme: Consider individually: do we have a corresponding symbol in Denmark carrying a similar symbolic/historical value to the people/history of Denmark? --> Write a short paragraph (about 150 - 200 words) using the PE
-
Kære 1x - Obamas tale 'The Ameican Promise' er læst (kopier til de fraværende i mit dueslag + den er i ON). I OneNote under Obama -> study questions er lektien beskrevet. Du skal arbejde med den retoriske pentagon som forberedelse til modulet.
-
Homework:
-
Gruppearbejde om præsentation. Alle har læst talen hjemme og alle har forberedt den lektie, gruppen har aftalt. I har dette modul til at færdiggøre og øve jeres præsentation af analysen.
-
Mundtlige gruppefremlæggelser af jeres taler. Forbered dig hjemme ved at tale højt om det, du har ansvar for.
-
Sidste mundtlige præsentationer (de GULE grupper) + Hector, Maja og Aske. HUSK høretelefoner, da I skal arbejde med dokumentaren, der ligger i ON.
-
Du skal have set dokumentaren 'This Illegal American Life' (der ligger i OneNote). Inden du ser den, skal du læse de 8 study questions, der står under linket - så du kan skrive eventuelle kloge tanker ned, der måtte dukke op... ;-) I modulet arbejder
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romanlæsning: The Hate U Give (eksamen)
Vi læser romanen The Hate U Give af Angie Thomas (2017). Romanen læses som en fortsættelse af og med et uddybende perspektiv på det forudgående forløb The USA and the American Dream. Herunder med fokus på racisme og race problematikker i USA.
Bortset fra kapitel 11-15 har eleverne læst alle 26 kapitler. Nogle af dem har vi arbejdet i dybden med både indholdsmæssigt og sprogligt via nærlæsning og arbejde med bestemte passager.
Vi har særligt fokuseret på character analysis, setting, relations og theme(s).
Omfang: 437 sider.
Eleverne har efter læsningen lavet en mundtlig aflevering om romanen (fokus: Starr, + en selvvalgt character + a conflict).
Som optakt til og refleksionsamme for læsningen: Intro: Timeline - The history of slavery in the USA (The history of slavery in the USA | A Big History Of America (youtube.com)
Omfang: 40 min / 14 ns.
Vi har undersøgt begrebet Systemic Racism: Perspectives: Systemic racism (Systemic Racism Explained).
og læst digtet The Rose That Grew From Concrete
By Tupac Shakur
Afslutningsvis så vi filmen The Hate U Give by George Tillman Jr. (2018)
Omfang: 2t. 13.min / 44 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Start på romanlæsning! 📚🤓🌟
-
Nye pladser (1/3-31/3)
-
The Hate U Give: read ch. 1 + 2. Focus on either Starr, Kenya or Garden Heights. (also, remember to fill out your reading log).
-
THUG: read chapter 3 + 4. Remember to bring the novel ;-) + headphones. Also, introduction to written assignment.
-
THUG: read ch. 5 and as you read look for quotations which you find important. Til dem der var fraværende sidst: Næste skr. opgave (assignment 3) blev introduceret i fredags (find den i ON og læs opgavebeskrivelsen godt igennem) og i den forbindelse
-
THUG: read ch. 6
-
THUG: Read ch. 7, 8, 9 and 10. Medbring høretelefoner :)
-
Shared reading: Chapter 11, 12, 13, 14, 15. You arrange with your group which chapter you must read for today. Make sure to write notes about 'your' chapter. You'll need them in class today. Bring headphones :)
-
Please read ch. 16.
-
Dear 1x - welcome back from a hopefully wonderful easter spring break 🐣☀️
-
THUG ch. 20
-
THUG ch. 21
-
THUG ch. 22 + 23 - det er vigtigt, at du er opdateret på læsningen til i dag. Also, bring head phones.
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multiculturalism in the UK (eksamen)
Forløbet tager afsæt i en introduktion til det Britiske Imperiums historie som kolonimagt og vi zoomer ind på den immigrationsbølge der kom efter afslutningen på 2. verdenskrig, og vi undersøger det billede der tegner sig i dag af Britain som et multikulturalt samfund. Vi har arbejdet med forskellige genrer, der beskriver livet som immigrant i Storbritannien på godt og ondt, og det særlige multikulturelle samfund der opstår som følge heraf. Der har været fokus på både immigranternes synsvinkel og på etniske briters synsvinkel på emnet.
Vi har bla. arbejdet med dokumentar-genren hvor analysen fokuserede på filmtekniske virkemidler i relation til det indholdsmæssige fokus.
Kernestof:
Post-War Immigration - from J.E.Mustadm.fl. Being British (Gyldendal 2014)
Post-colonial Britain: An introduction - from: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117#c2325>
Lytteøvelse og samtale: Videoklip fra YouTube:
'I did it my way': Alford Gardner on his life after boarding the Windrush:
'I did it my way': Alford Gardner on his life after boarding the Windrush (youtube.com)
Our Jamaican problem (1955): https://www.youtube.com/watch?v=A2VyKtfByXk (omfang: 5.14 min.)
George the Poet: My City (rap/poem, 2014)
Link: https://genius.com/George-the-poet-my-city-lyrics
Link: https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok&app=desktop
Yasmin Hai: First Person (The Guardian, 2008) (excerpt from the autobiography The Making of Mr Hai’s Daughter: Becoming British (2008). Link: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2008/apr/05/familyandrelationships.family1
Black Sheep, short documentary film (2018, 27 mins.), directed by Ed Perkins. Link: https://www.youtube.com/watch?v=A-Y5zvnDxsI
(omfang: 26 min.)
Supplerende stof:
Billeder og diskussions-spørgsmål vedr. The British Empire for at zoome ind på Storbritanniens tid som kolonimagt.
Samlet omfang: ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 2x - welcome back!
-
Finish the 7 questions about The British Empire (OneNote -> Introduction: 'The British Empire'). Then write a short text about the British Empire using your keywords / sentences from your answers, so you create coherent sentences. Important: Write (o
-
Bring your head phones.
-
Se også Lektien i OneNote: 'The Dominant Image of Britain as White'
-
Bring head phones, please.
-
Gense videoen (A eller B) fra sidste modul og besvar de tre tilhørende spørgsmål. Forbered en mundtlig præsentation af din video, hvor du bruger korte sekvenser fra videoen til at underbygge dine svar. Husk at bruge 'præsentationssprog' når du fremlæ
-
George the Poet: My City. Forbered en analyse om det/de punk(ter) som du aftalte med din gruppe (setting, narration, form/structure, poetic language) (se OneNote). Husk at bruge 'How to read a poem' (i Literary toolbox) som støtte for analysen. Der s
-
Pre-Watching exercise I: Context - Damilola Taylor
-
Group work on "Black Sheep". Arrange home work with your group.
-
Mundtlige gruppefremlæggelser af 'Black Sheep' iflg. planen i One Note (dvs. i dag: grp. 2, 5, 8 + 3 og 6). Husk at øve dig derhjemme - tal højt med dig selv (eller en i familien).
-
Sidste mundtlige præsentationer: grp. 5 + grp. 1, 4 og 7.
-
Arbejde med den skr. aflevering Brick Lane. Du skal komme forberedt med de spørgsmål / udfordringer du har - og dine egne forslag til svar/løsninger Det kan handle om:
-
Ingen lektier til modulet :-) Jeg kommer med noget til jer... Medbring eventuelle spørgsmål du mangler svar på ift. afleveringen.
-
Text: 'First person': give written answers to question 2, 3, 4 - see OneNote.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brick Lane
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Australia - the stolen generation (eksamen)
Anden engelsksproget region: Australien.
Fokus i dette forløb er på Australiens oprindelige befolkning og den uret, de var udsat for op gennem det tyvende århundrede, og som sidenhen ledte til begrebet 'The stolen generation'.
Vi starter med at zoome ind på den oprindelige befolknings historiske og kulturelle baggrund og bevæger os derefter frem i tiden til briternes/europæernes ankomst til landet.
Der er fokus på ordforråd, læsning af fiktion- og non-fiktionstekster om emnet samt små videoklip, der træner dels lytning/forståelse og dels mundtlig formidling. Vi sætter begrebet 'The Stolen generation' i en nutidig kontekst og diskuterer den oprindelige befolknings vilkår i et moderne Australien.
Kernetekster:
Jesper Kaalund & Bo Høpfner Clausen: Boomerang (Columbus, 2023):
(RE-)DISCOVERING AUSTRALIA - A very brief history of a very large country:
https://boomerang.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
Eleverne har parvis læst og mundtligt fremlangt et afsnit (one minute presentations).
https://www.workingwithindigenousaustralians.info/:
HISTORY - 60,000+ years ago to 1788.
- Text Australia’s first peoples
- video: They have come to stay(6 min.)
CULTURE - The Dreaming
- text: The Dreaming
- video The Dreaming
'A White Australia' Source: https://australianstogether.org.au/discover/australian-history/a-white-australia/
Katharine Pichard: N'goola (short story, 1959)
Archie Roach: Tooke teh Children Away (song/poem, 1990) - https://boomerang.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c378
John Pilger: "Another stolen generation: How Australia still wrecks Aboriginal families" (article, 1914) - brugt til en skriftlig aflevering /analytisk essay.
Personal testimonies:
1. Ruth’s story: https://australianstogether.org.au/stories-2/#video-2 (omfang: 5 min.)
2. Marita’s story: http://www.stolengenerationstestimonies.com/marita-ahchee.html (omfang: 3 min.)
Supplerende materiale:
Film: Rabbit Proof Fence (omfang: 1t. 34 min.)
Samlet omfang: ca. 32 sider + filmen/ 32 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Twisted stories
Forløbet Twisted Stories har haft et særligt fokus på nærlæsning af tekster med øje for detaljen. Ud over generel analyse af fiktionstekster, har vi i den forbindelse haft et særligt fokus på følgende analytiske begreber: foreshadowing, suspense, unreliable narrator og plot twist. Disse har været genenmgående for arbejdet med teksterne.
Eleverne har desuden afleveret en mundtlig præsentation af teksten 'In an Instant'.
Kernetekster:
From the anthology: Herman, Mette & Cohen, Katrine: Choices (Ibog, Systime 2023):
Mondays and Thursdays by Donna Moore (2010)
Button, Button by Richard Matheson (1970)
In an Instant by Sonya C. Dodd: (2013)
The Bus Ride by Sahar Sabati () - source: https://www.readwritethink.org/sites/default/files/resources/lesson_images/lesson796/bus-ride.pdf
Samlet omfang ca. 21 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evil (eksamen)
Forløbet fokuserer på at identificere og analysere begrebet ondskab i litterære tekster. Vi starter med en teoretisk introduktion til begrebet gennem læsning af sagprosa samt en TED-talk. Med dette som baggrundsmateriale opstartes et gruppearbejde, hvor eleverne arbejder sammen om analyse og fortolkning af en skønlitterær tekst - grupperne har forskellige tekster. Hermed trænes identifikation af centrale analysepunkter der også kræves i forberedelsestiden til mundtlig eksamen.
Analysen og fortolkningen af denne tekst, samt perspektivering til en/begge teoritekster skal præsenteres i et mundtligt oplæg for resten af klassen, med fokus på anvendelse af fagbegreber, næranalyse, tekstinddragelse og formidling.
Alle elever læser de andre gruppers tekster inden præsentationen.
Baggrundsteori/-materiale:
Philip Zimbardo: The Psychology of Evil (Ted Talk, 2008) Link: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil/transcript.
Sean Spence: Bad or Mad (New Scientist, 2004) in Ohland-Andersen m.fl.: Wider Contexts (Systime 2012)
Tekster der indgår i gruppearbejdet:
Charles Bukowsky: Son of Satan (1982)
Shirley Jackson: The Lottery
Bret Easton Ellis: Killing Child at Zoo (excerpt from the novel American Psycho, 1991)
Patricia Highsmith: The Terrapin (1962) (shortened version)
Ira Sher: The Man In the Well (1995)
Supplerende stof:
Film: Lynne Ramsay: We need to talk about Kevin (2011) BBC Films, UK Film Council, Independent Film Production etc.
Samlet omfang: ca. 32 s. + filmen/37 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070124694",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070124694",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070124694"
}