Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Karen Kirk Pedersen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dystopian Nightmares (Eksamen)
Forløbet er tænkt som en introduktion til læsning af fiktion og til fagets metoder. Forløbet startede med en definition af de to begreber "Utopia" og "Dystopia, og vi har mest arbejdet med ældre fiktionstekster fra 50'erne. I slutningen af forløbet har vi arbejdet med nyere tekster samt film og en HBO-serie. Her har vi også arbejdet med filmtekniske virkemidler. Metodisk har der være fokus på genre, setting og point of view samt på CAIP-analysen fra antologien "Worlds of English": Vi har talt om teksterne ud fra fire kategorier:
1.Tyrannical governments controlling the minds of their citizens.
2.Environmental catastrophes brought about by pollution and disregard
of the natural environment.
3. A state of fear and surveillance.
4. Human beings being replaced by technology thus resulting in dehumanization and an inability to establish healthy relationships.
Kernetekster:
Ray Bradbury: The Veldt (short story)
Ray Bradbury: The Pedestrian (short story)
Ray Bradbury: A Sound of Thunder (short story)
Kurt Vonnegut: 2BR02B (short story)
Suzanne Collins: The Hunger Games. Chapter 1 (Excerpt from a novel)
The Handmaid's Tale. HBO. Season 1, episode 1.
Isaac Asimov: True Love (short story) - Brugt til mundtlig aflevering
Supplerende materiale:
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023) - (Film i biografen)
Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
Antal sider: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hi 1y. I look forward to meeting you. No homework.
-
Please read from page 1 to page 4, line 20 in the short story "The Veldt". You have to focus on the parents' attitude to the nursery and the house. Underline important quotations - preferably in two different colours: Lydia's attitude and George's at
-
I skal lave nogle opgaver på min læring om substantivers flertalsformer. Lektien er oprettet på minlæring. Det er vigtigt, at I ikke "kun" laver opgaverne, men også læser og lærer reglerne.
-
If you were absent Monday, you have to finish reading the short story "The Veldt". You can choose to listen to the story (start 08:22). The rest of you have to continue working on your character sketches of the two children. You do NOT have to write
-
No homework
-
Please find your homework in the file attached. The short story "The Pedestrian" is also attached.
-
Please read the beginning of the short story "A Sound of Thunder" (p.1 - p. 2, l. 20). You have to read slowly and carefully and take notes. You must also answer the questions attached here. The story is in your compendiums and attached here.
-
Please read the last part of "A Sound of Thunder" (from p.11, l. 6). Write a list of things that have changed when they return to the office of the company and the year 2055.
-
Ingen lektier. Vi arbejder med grammatik det meste af modulet, som er noget forkortet pga. morgensamling.
-
Please read the short story "2BR02B" - in your compendiums and attached here. If you prefer to listen to the story, use the link to the audiobook. You do not have to analyse the story, but you must be able to answer the basic questions: where, when,
-
Husk vi ser "The Hunger Games" i biografen i Kennedy. Husk at indbetale de 95 kr. for billetten på 19480. Vi mødes ved biografen ca. 13:50. Efter biografen tager vi tilbage til skolen og spiser pizzaer.
-
Please read the first part of chapter one of "The Hunger Games" (page 1 - p.6, l. 23). Focus on the first-person narrator and her friend Gale.
-
Please read the second part of chapter 1 in "The Hunger Games". Continue focusing on Katniss Everdeen. The text is in your compendiums and attached here. Please bring headphones.
-
Cinematic Techniques. Please do som tasks on "Minlæring" in "Do It; Write". Please bring headphones to class.
-
No homework. In class we will work with episode 1 of "The Handmaid's Tale". If you were absent Monday, it would be a good idea to watch the episode (HBO).
-
Godt Nytår. Ingen lektier.
-
We meet on Teams!
-
True Love.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Going Mental (Eksamen)
Forløbet tager udgangspunkt i værklæsning af Mark Haddons roman. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time", hvor vi især har haft fokus på en karakteristik af Christopher og hans "coping strategies". Tekstanalytisk har vi haft fokus på point of view, composition, characterization og writing style. Vi har arbejdet med PEE-strukturen i kortere skriftlige opgaver. Efter læsning af romanen har eleverne været i teatret og se opførelse af stykket.
Efter læsning af romanen, hvor vi mest har fokuseret på "mental disorders" tog forløbet en drejning til "mental disorders" hos først og fremmest fiktive mordere, hvor vi har læst short stories og arbejdet med filmen "We Need to Talk about Kevin". I forbindelse med arbejdet med filmen har eleverne arbejdet med filmtekniske virkermidler på "minlæring" (Do It, Write).
Undervejs har vi arbejdet med forskellige opgaver om verber i forbindelse med tekstlæsningen. Verbets tid og former, hovedverber >< hjælpeverber mm.
Kernetekster:
- Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" (2003).
Novel / værklæsning.
- Charlotte Moore: Just the facts, ma’am (anmeldelse af romanen)
- Mary O'Hara: Mental Health is strongest taboo, says research (article)
- Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (short story)
- Lynn Ramsay: We Need to Talk about Kevin (2011) - film
Supplerende materiale:
- Teaterforstilling af "The Curious ...." på Aalborg Teater
-- Temple Grandin: The World Needs all Kind of Minds: (TED-talk): https://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds
- Podcast om Edmund Kemper
Kernestof:
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶
Antal sider: ca. 250
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om utællelige substantiver på minlæring (link). Vi har arbejdet lidt med det tidligere, så det er repetition. Lav dernæst øvelse 1 i det vedhæftede dokument - KUN øvelse 1.
-
Please read the first 37 pages of the novel (chapters 2 - 53). Write notes on the document attached.
-
No homework. We have a look at some of your summaries and you'll have time to read or listen to the novel. Bring headphones if you prefer to listen.
-
Please read from chapter 67 - chapter 109 (pp. 45 - 96). You'll have 30 minutes to read in the lesson on Thursday.
-
Please read from page 96 - page 113. You will get time to continue reading.
-
Please read from pages 114 - 155. You will get some time to read in the Wednesday lesson. Feedback on your oral assignment and introduction to your next written assignment.
-
No homework. We will work on grammar in class.
-
Please read from page 158 - 241 in "The Curious Incident ...."
-
Please finish the novel, "The Curious Incident ....."
-
Please bring your novels - I need them in another class. The attached text is a review of the novel, "The Curious ....." from the British newspaper "The Guardian". Read the review, look up words you do not know and underline positive adjectives and a
-
We are going to read the short story "The Tell-Tale Heart" in class. Your homework is to do the vocabulary task (link). Please bring headphones - you are going to listen to the story. Do not spend more than 20 minutes on the vocabulary task - it is a
-
Please read / listen to the short story, "The Tell-Tale Heart again and answer questions 6 and 7. Write only keywords or write notes in the margin of your text. If you were absent Wednesday, you can find the text on the website of the book "Wider Con
-
Please read the short article, "Mental Health Is Strongest Taboo, says research" (first link) and answer the four comprehension questions (second link).
-
Husk vi mødes uden for teatret senest 19:15
-
No homework - theatre trip Wednesday Night
-
I skal arbejde videre med de kommaopgaver, I begyndte på i torsdagsmodulet. I skal have lavet opgaverne: 15H, 15I og 15J. I kommer til starten af kapitlet ved at bruge linket.
-
No homework. We finish watching the film.
-
CFU-login
-
Vi går i gang med et længere grammatisk emne om verber. I skal læse om verbets funktion på minlæring og lave to opgaver. Det er repetition af noget, I også lærte om i grundforløbet, men se alligevel den korte video og læs grundigt om verbets funktion
-
You agree on homework in your groups. You will get 15 minutes in your groups before we start listening to your presentations. You will get some time to start writing your essay.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aspects of Great Britain
Forløbet er tænkt som en introduktion til Storbritannien fra Empire til Brexit. Vi har arbejdet med Storbritanniens fortid som stormagt, men hovedvægten i forløbet har været social ulighed med nedslag i Thatchers Storbritannien og i nyere tid. Forløbet sluttede med en tekst om Brexit og konsekvenserne af det. Hvis ikke andet er angivet er teksterne fra Fog & Finderup: Worlds of English. Systime ibog.
Forløbsmateriale:
- From Island to empite and back
- Two songs (Rule Britannia, Land of Hope and Glory
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem) (uddrag)
- Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (short story)
- Doris Lessing: DHSS (short story)
- Darren McGarvy: Poverty Safari (non-fiction book) (uddrag)
- A Tale of Two Kensingtons (video)
- Power and Politics: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=279
- Larry Eliot: Brexit is a rejection of globalisation
Supplerende materiale:
- Information gap opgave med generel viden om Storbritannien
- Kort gruppearbejde om tidligere britiske kolonier
- Gruppearbejde om forskellige britiske institutioner / steder
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=279#c2042
Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Antal sider: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi fortsætter med at arbejde med verber. I skal lave nogle opgaver om verbets tid på "minlæring" (link)
-
No homework but bring your new compendiums and remember you have to hand in your written assignment Thursday evening.
-
Yoy agreed on homework in your groups. If you were absent Friday, you have to ask your group members what you have to research.
-
I skal læse om udvidet tid på minlæring og lave to opgaver. Det er vigtigt, I bruger tid på at læse og ikke kun laver opgaverne. Lektien er oprettet på minlæring (link). Verber --> udvidet tid --> øvelse 1 og 2.
-
Please read / listen to the short story "The Happiest Days of Your Life" again focusing on Charlie's emotions. How do we know what he feels? Underline some examples and underline other things you find important. The text is in your compendiums and on
-
Vi begynder at arbejde med de sproglige opgaver i den skriftlige eksamensopgave i modulet i dag. Jeres lektie er at læse om genitiv på minlæring. I skal kun læse og ikke lave opgaver. I modulet skal I kunne forklare, hvordan man danner s-genitiv på e
-
Vi samler op på opgaverne, I arbejdede med i engelskmodulet onsdag den 3. april. I skal være færdige med Assignments 1,2,3 og 4a i eksamensopgaven fra 9. december 2022. I kan finde opgaven på "portalen" på intra. Hjælp hinanden, hvis I har glemt, hvo
-
I skal arbejde med jeres næste skriftlige aflevering i det meste af modulet i dag. Jeres lektie er at læse HELE kapitel 7 i bogen "Sådan skriver du i engelsk" (Link). I skal skrive jeres essay om novellen "DHSS", som vi læste og arbejdede med i sidst
-
Ingen lektier
-
Please read part 2 of the excerpt of "Poverty Safari" and answer question 1 just below the text. The text is in your compendiums and on the website of Worlds of English.
-
I får feedback på de sproglige opgaver, I afleverede i sidste uge. Som lektie skal I læse om verber på minlæring og lave en enkelt opgave. Find lektien på minlæring. Vi har arbejdet med det før, men det er vigtigt, at I giver jer tid til at læse og i
-
I skal lave to eksamenslignende opgaver på minlæring, hvor lektien er oprettet. I får ingen feedback på jeres opgaver denne gang, så sørg for at gemme jeres svar, så I kan finde dem i modulet.
-
Britain's political system. Please watch the video and answer the questions.
-
You decide on homework in your groups. You will record your podcasts in this class.
-
OBS! Jeg havde skrevet lektien ind (se nedenfor), men efter selv at have læst teksten har jeg ændret mening. Jeg synes, den er for svær, så vi læser den sammen på klassen. Derfor INGEN LEKTIER! Jeg håber ikke, nogen af jer HAR læst lektier.
-
No homework but please bring headphones
-
Titel
-
Ingen lektier. I får jeres afleveringer tilbage, og vi arbejder med lidt grammatik.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
True Crime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American values and beliefs (Eksamen)
Forløbet var tænkt som en optakt til præsidentvalget i USA, hvor vi berørte kandidaternes holdninger til nogle af valgets temaer, især abortspørgsmålet. Forløbet startede med læsning af en baggrundstekst om ”basic American values”, hvorefter vi arbejdede med forskellige teksttyper og hvordan værdierne kom til udtryk i dem. Vi har kort berørt det amerikanske valgsystem, men mest fokuseret på splittelsen: ”Issues that divide”. Vi er gået i dybden med abortspørgsmålet som et af de emner, der splitter. Vi sluttede forløbet med at se filmatiseringen af ”The Great Gatsby” som opsamling af forløbet.
Analytisk har vi haft fokus på non-fiction analyse af politiske taler og forskellige typer af essays, memoirs og artikler. Vi har især arbejdet med ”rhetorical devices” og ”modes of appeal”.
Kernetekster
- The Context of Traditional American Values: Racial, Ethnic, Religious and Cultural Diversity. Baggrundsartikel.
- Barack Obama: “A More Perfect Union” (2008) og “The American Promise” (2008). Excerpts of speeches. I Finderup og Fog: “Worlds of English”. Systime.
- “The American Dream” og “The Frontier in American History”. To korte baggrundsartikler fra “Worlds of English”.
- “How the system words”. Chapter 1 i Lise Wich m.fl. ”Election Year”. Columbus. Baggrundsartikel.
- J.D. Vance: “Hillbilly Elegy (2016). Introduction. I “Worlds of English”. Memoir
- “Pro-Life or Pro-Choice” (Fra “Roe v. Wade”) i Dorthe Hjort Jessen: “Liberty, Guns & Babies” Columbus. https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132#c1042 . Baggrundartikel.
- Patricia Lockwood: “Abortion Barbie” (2017). I “Liberty, Guns & Babies”. Excerpt of memoir.
- Karen Swallow Prior: “I prayed and Protested to End Roe. What Comes Next”? (2022) I “Liberty, Guns & Babies”. Essay.
- Stephania Taladried: “Roe’s Final Hours in One of America’s Largest Abortion Clinics”. (2022). I “Liberty, Guns & Babies”. Feature article.
- Tara Westover: “I Am Not Proof of the American Dream” (2022). Essay. (Brugt til skriftlig aflevering).
- Matthew McConaughey's White House spech on gun violence (non-fiction eksamenstekst fra december 2023)
- Baz Luhrman: ”The Great Gatsby” (2013). Film.
Supplerende materiale
- The USA and ME. The US History Quiz
- Quiz about the American Frontier: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=325#c2861
- To korte videoer om “the Frontier”. How The US Map Has Changed In 200 Years og The Price of Expansion | The Men Who Built America: Frontiersmen | History (Begge videoer er fra kapitlet om “the Frontier” i “Worlds of English”.
- A 22-minute excerpt of the debate between Donald Trump and Kamela Harris: American Oratory — Narrating Truth
- Group work about celebrities endorsing one of the two candidates.Which celebrities have endorsed Kamala Harris and Donald Trump? Here are the biggest names | Kamala Harris | The Guardian
Omfang
- Ca. 100 sider
Hovedbegreber
The American Dream, individual freedom and self-reliance, equality of opportunity and competition, material wealth and hard work, the Frontier, endorsement, pro-life >< pro-choice,
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg har uploaded jeres afleveringer i lectio. Kig på jeres feedback og ret de fejl / formuleringer, jeg har markeret med gult i jeres opgaver. Hav evt. spørgsmål parat. I skal uploade begge opgaver i Portfolio i OneNote (under siden "I'm Not Proof of
-
I skal alle læse introduktionen til "The Context of Traditional American Values: ....." (den første side + 3-4 linjer). Desuden skal I læse forskellige afsnit af teksten:
-
Please read the excerpt of Barack Obama's speech: "A More Perfect Union" (pp. 199-200 in your compendiums and attached here). There are excerpts from two speeches, but you only have to read the first excerpt.
-
Jeg bliver ved med at være lige forkølet, så jeg kommer ikke i morgen, tirsdag. I må nyde at sove længe. Hvis I allerede har læst lektier, er det ikke spildt arbejde. Lektien til onsdag er den samme som tirsdagslektien.
-
Please read about "The American Frontier" - pp. 139-140 in your compendiums (or link). Answer comprehension questions 1 and 2 (write only keywords).
-
Please read the first three pages of the text I gave you last time (the text is also attached here). The text is filled with facts about the election system in the USA. Focus on being able to explain how a new president is elected.
-
Please read pp. 9 - 13 in your photocopies "Election Year" (the text we worked with last time). Focus on the opinions and values of the two parties.
-
Please read the brief introduction to J.D. Vance and answer pre-reading questions 1, 2 and 3 on page 165 in your compendiums. You also have to do the interactive quiz (link). We will read and work with the excerpt of "Hillbilly Elegy" in class.
-
I skal læse om adjektiver i grammatikbogen "Get it Right" (link). Læs punkterne 12, 12.1, 12.2 og 12.3. I skal ikke lave nogen af opgaverne.
-
Læs punkt 12.5 og 12.6 side 140- 141 i grammatikkopierne I fik i sidste modul. I kan også læse de samme to punkter online (link, men husk at gå videre til næste punkt). Lav også opgave 12.F.
-
You can spend most of this class working on your next written assignment. Your homework is to read the text you have to analyse.
-
Please finish reading "Abortion Baby" (link) and answer the comprehension questions (3 - 8). Do not write too much and write only keywords.
-
Please read the text "I Prayed and Protested to end Roe. What comes next?" Divide the text into sections and give each section a headline.
-
Answer the four questions in the section "getting started". Write down a few notes.
-
Besvar assignment 2 (a, b og c) i eksamensopgaven fra 12. december 2023. I finder opgaven på intra (det er fra samme eksamenssæt som jeres sidste aflevering).
-
Please read/listen to chapter 1 of the Great Gatsby. You do not have to take notes but think about our impression of the main characters: Nick (the 1st person narrator), Tom and Daisy Buchanan, Jordan Baker and Gatsby (who we do not actually meet). T
-
The Great Gatsby Full Audiobook
-
We finish watching the film. No homework
-
I skal læse om placering af længere adverbielle led og lave nogle opgaver på minlæring, hvor lektien er oprettet.
-
Grupperne har selv aftalt lektier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aspects of Nigeria (Eksamen)
Vi startede med at læse og lytte til Chimamanda Adiches TED-talk "The Danger of the Single Story", som har været den røde tråd gennem hele forløbet. Vi har også haft fokus på engelsk som lingua franca og på engelsk som globalt verdenssprog. Herunder har vi beskæftiget os med Chinua Achebes og Ngugi Wa Thiong'os holdninger til anvendelse af det engelske sprog >< anvendelse af et afrikansk sprog i deres litterære værker. Vi har arbejdet med citater af Chinua Achebe og sammenlignet dem med uddraget af ”Decolonising the Mind” af Thiongo.
Vi har brugt anatologien "Africa Unfold" af Anne Hess Haysen og Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016 og også arbejdet med nogle af analyseafsnittene fra bogens ”toolbox”. https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/africaunfold/toolbox.html
Kernetekster:
- Chimamanda Adichie: The Danger of a Single Story (Fra "Africa Unfold"). Ted Talk.
- Nollywood Industry Creating Negative Image of Africa (Fra “Africa Unfold”). Article.
- Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV (Fra “Africa Unfold”). Article.
- Chimamanda Adichie: “A Private Experience” (2009). (Fra “Africa Unfold”). Short story.
- Chinua Achebe: Chike’s School Days (1960). Published in Chinua Achebe “Girls at War” (1972). Short Story.
- Fra Finderup & Fog: “Worlds of English”: Kapitlerne om “Global English” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121 og ”English as a Lingua Franca” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310 . Background texts.
- Chinua Achebe: “The Role of the Writer in Africa” (Fra “Africa Unfold”). Memoir / essay.
- Ngugi Wa Thiong'o: Decolonising the Mind (Excerpt). Nonfiction essay.
Supplerende materiale
- The first ten minutes of a documentary about “The Scramble for Africa”: Africa - States of independence - The Scramble for Africa
- The History of Nigeria Explained in 6 minutes.
https://www.youtube.com/watch?v=fMmkmHUAAO0
- Shuga Naija 2, episode 1: MTV Shuga Naija 2 episode 1
Hovedbegreber
- English as Lingua Franca, the danger of a single story, stereotypes, Nollywood, colonial influence on African culture, the role of the writer, storytelling, diversity, ethnic and religious conflicts.
Antal sider: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multicultural Britain (Eksamen)
Multicultural Britain
Forløbet fokuserer på de menneskelige aspekter ved at leve i det multikulturelle Storbritannien / London. I de første digte i forløbet fokuserede vi på de sproglige aspekter og talte om begreberne ”Standard English”, ”Non-standard English” og ”Global English”. I læsning af de øvrige tekster har vi brugt begreberne og baggrundsteksten fra kapitel 3 i Sten Pultz Moslund: ”Everyone Is Here”: ”Racism, Whiteness and White Privilege”. Vi har arbejdet med pluralistic integration assimilation og segregation.
Kernetekster
- ”Racism, Whiteness and White Privilege” i Sten Pultz Moslund: “Everyone Is Here”. https://everyoneishere.systime.dk/?id=1#c155 – Background article.
- John Aggard: “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” og “Listen Mr Oxford Don”. Fra Finnerup og Fog: “Worlds of English”.https://worldsofenglish.systime.dk/#c675 - Poems
- Hanif Kureishi: “My Son the Fanatic” (1994) fra Kirsten Egebjerg m.fl.: “Flux – British Literature (2002) – short story
- Ranbir Sahota: “Chameleon” (2003) Fra Moslund og Plougheld: ”London, Migrant City” (2005). Short story
- Raman Mundair: “Day Trippers” (2015) i “Everyone Is Here”. Short story.
- - "Just Below the Surface" by Kate Nivison (1993). Excerpt of a short story. Brugt til mundtlig aflevering.
- Enoch Powell: “Rivers of Blood” (1968) I “Everyone Is Here”. Excerpt of Speech.
- Laura Smith: “Mixed race in the UK: Am I the future face of this country”? (2014) I “Everyone Is Here”.
Supplerende materiale
- Korte videoer med David Crystal fra Finnerup og Fog: “Worlds of English” om ”standard English”, ”Global English” og “Caribbean English”.
- Timeline: https://everyoneishere.systime.dk/?id=135#c880 (Fokus på tiden efter 1945)
- Blogger Reni Eddo-Lodge talking about whiteness and why she doesn’t talk to white people about race: https://www.youtube.com/watch?v=1SynR1NYcpo
- Brief video about the impact of Enoch Powell’s speech 50 years on: https://www.youtube.com/watch?v=qjbZi2hTLVw
- Toolbox-sider fra “Everyone Is Here”: Analysis of Nonfictional Texts” og “The Models of Integration. https://everyoneishere.systime.dk/?id=160 og https://everyoneishere.systime.dk/?id=163
Omfang
- Ca. 60 normalsider
Hovedbegreber
Stereotypes, prejudice, discrimination, systemic racism, whiteness, white privilege, marked and unmarked bodies, dual identity, xenophobia, sense of belonging / not belonging, pluralistic integration, assimilation, segregation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070126822",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070126822",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070126822"
}