Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karen Kirk Pedersen
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dystopian Nightmares (Eksamen)
Titel 2 Going Mental (Eksamen)
Titel 3 Aspects of Great Britain
Titel 4 True Crime
Titel 5 American values and beliefs (Eksamen)
Titel 6 Aspects of Nigeria (Eksamen)
Titel 7 Multicultural Britain (Eksamen)
Titel 8 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dystopian Nightmares (Eksamen)

Forløbet er tænkt som en introduktion til læsning af fiktion og til fagets metoder. Forløbet startede med en definition af de to begreber "Utopia" og "Dystopia, og vi har mest arbejdet med ældre fiktionstekster fra 50'erne. I slutningen af forløbet har vi arbejdet med nyere tekster samt film og en HBO-serie. Her har vi også arbejdet med filmtekniske virkemidler. Metodisk har der være fokus på genre, setting og point of view samt på CAIP-analysen fra antologien "Worlds of English": Vi har talt om teksterne ud fra fire kategorier:
1.Tyrannical governments controlling the minds of their citizens.
2.Environmental catastrophes brought about by pollution and disregard
    of the natural environment.
3. A state of fear and surveillance.
4. Human beings being replaced by technology thus resulting in dehumanization and an inability to establish healthy relationships.


Kernetekster:
Ray Bradbury: The Veldt (short story)
Ray Bradbury: The Pedestrian (short story)
Ray Bradbury: A Sound of Thunder (short story)
Kurt Vonnegut: 2BR02B (short story)
Suzanne Collins: The Hunger Games. Chapter 1 (Excerpt from a novel)
The Handmaid's Tale. HBO. Season 1, episode 1.
Isaac Asimov: True Love (short story) - Brugt til mundtlig aflevering

Supplerende materiale:
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023) - (Film i biografen)

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

Antal sider: ca. 50

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Going Mental (Eksamen)

Forløbet tager udgangspunkt i værklæsning af Mark Haddons roman. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time", hvor vi især har haft fokus på en karakteristik af Christopher og hans "coping strategies". Tekstanalytisk har vi haft fokus på point of view, composition, characterization og writing style. Vi har arbejdet med PEE-strukturen i kortere skriftlige opgaver. Efter læsning af romanen har eleverne været i teatret og se opførelse af stykket.

Efter læsning af romanen, hvor vi mest har fokuseret på "mental disorders" tog forløbet en drejning til "mental disorders" hos først og fremmest fiktive mordere, hvor vi har læst short stories og arbejdet med filmen "We Need to Talk about Kevin". I forbindelse med arbejdet med filmen har eleverne arbejdet med filmtekniske virkermidler på "minlæring" (Do It, Write).

Undervejs har vi arbejdet med forskellige opgaver om verber i forbindelse med tekstlæsningen. Verbets tid og former, hovedverber >< hjælpeverber mm.

Kernetekster:
- Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" (2003).
  Novel / værklæsning.
- Charlotte Moore: Just the facts, ma’am (anmeldelse af romanen)
- Mary O'Hara: Mental Health is strongest taboo, says research (article)
- Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (short story)
- Lynn Ramsay: We Need to Talk about Kevin (2011) - film

Supplerende materiale:
- Teaterforstilling af "The Curious ...." på Aalborg Teater
-- Temple Grandin: The World Needs all Kind of Minds: (TED-talk): https://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds
- Podcast om Edmund Kemper

Kernestof:
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶

Antal sider: ca. 250
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aspects of Great Britain

Forløbet er tænkt som en introduktion til Storbritannien fra Empire til Brexit. Vi har arbejdet med Storbritanniens fortid som stormagt, men hovedvægten i forløbet har været social ulighed med nedslag i Thatchers Storbritannien og i nyere tid. Forløbet sluttede med en tekst om Brexit og konsekvenserne af det. Hvis ikke andet er angivet er teksterne fra Fog & Finderup: Worlds of English. Systime ibog.

Forløbsmateriale:
- From Island to empite and back
- Two songs (Rule Britannia, Land of Hope and Glory
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden (poem) (uddrag)
- Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life (short story)
- Doris Lessing: DHSS (short story)
- Darren McGarvy: Poverty Safari (non-fiction book) (uddrag)
- A Tale of Two Kensingtons (video)
- Power and Politics: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=279
- Larry Eliot: Brexit is a rejection of globalisation

Supplerende materiale:
- Information gap opgave med generel viden om Storbritannien
- Kort gruppearbejde om tidligere britiske kolonier
- Gruppearbejde om forskellige britiske institutioner / steder
  https://worldsofenglish.systime.dk/?id=279#c2042

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Særligt fokus på nedenstående faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Antal sider: ca. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American values and beliefs (Eksamen)

Forløbet var tænkt som en optakt til præsidentvalget i USA, hvor vi berørte kandidaternes holdninger til nogle af valgets temaer, især abortspørgsmålet. Forløbet startede med læsning af en baggrundstekst om ”basic American values”, hvorefter vi arbejdede med forskellige teksttyper og hvordan værdierne kom til udtryk i dem. Vi har kort berørt det amerikanske valgsystem, men mest fokuseret på splittelsen: ”Issues that divide”. Vi er gået i dybden med abortspørgsmålet som et af de emner, der splitter. Vi sluttede forløbet med at se filmatiseringen af ”The Great Gatsby” som opsamling af forløbet.
Analytisk har vi haft fokus på non-fiction analyse af politiske taler og forskellige typer af essays, memoirs og artikler. Vi har især arbejdet med ”rhetorical devices” og ”modes of appeal”.

Kernetekster
- The Context of Traditional American Values: Racial, Ethnic, Religious and Cultural Diversity. Baggrundsartikel.
- Barack Obama: “A More Perfect Union” (2008) og “The American Promise” (2008). Excerpts of speeches. I Finderup og Fog: “Worlds of English”. Systime.
- “The American Dream” og “The Frontier in American History”. To korte baggrundsartikler fra “Worlds of English”.
- “How the system words”. Chapter 1 i Lise Wich m.fl. ”Election Year”. Columbus. Baggrundsartikel.
- J.D. Vance: “Hillbilly Elegy (2016). Introduction. I “Worlds of English”. Memoir
- “Pro-Life or Pro-Choice” (Fra “Roe v. Wade”) i Dorthe Hjort Jessen: “Liberty, Guns & Babies” Columbus. https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132#c1042 . Baggrundartikel.
- Patricia Lockwood: “Abortion Barbie” (2017). I “Liberty, Guns & Babies”. Excerpt of memoir.
- Karen Swallow Prior: “I prayed and Protested to End Roe. What Comes Next”? (2022) I “Liberty, Guns & Babies”. Essay.
- Stephania Taladried: “Roe’s Final Hours in One of America’s Largest Abortion Clinics”. (2022). I “Liberty, Guns & Babies”. Feature article.
- Tara Westover: “I Am Not Proof of the American Dream” (2022). Essay. (Brugt til skriftlig aflevering).
- Matthew McConaughey's White House spech on gun violence (non-fiction eksamenstekst fra december 2023)
- Baz Luhrman: ”The Great Gatsby” (2013). Film.

Supplerende materiale
- The USA and ME. The US History Quiz
- Quiz about the American Frontier: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=325#c2861
- To korte videoer om “the Frontier”. How The US Map Has Changed In 200 Years og The Price of Expansion | The Men Who Built America: Frontiersmen | History (Begge videoer er fra kapitlet om “the Frontier” i “Worlds of English”.
- A 22-minute excerpt of the debate between Donald Trump and Kamela Harris: American Oratory — Narrating Truth
- Group work about celebrities endorsing one of the two candidates.Which celebrities have endorsed Kamala Harris and Donald Trump? Here are the biggest names | Kamala Harris | The Guardian

Omfang
- Ca. 100 sider

Hovedbegreber
The American Dream, individual freedom and self-reliance, equality of opportunity and competition, material wealth and hard work, the Frontier, endorsement, pro-life >< pro-choice,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Aspects of Nigeria (Eksamen)

Vi startede med at læse og lytte til Chimamanda Adiches TED-talk "The Danger of the Single Story", som har været den røde tråd gennem hele forløbet. Vi har også haft fokus på engelsk som lingua franca og på engelsk som globalt verdenssprog. Herunder har vi beskæftiget os med Chinua Achebes og Ngugi Wa Thiong'os holdninger til anvendelse af det engelske sprog >< anvendelse af et afrikansk sprog i deres litterære værker. Vi har arbejdet med citater af Chinua Achebe og sammenlignet dem med uddraget af ”Decolonising the Mind” af Thiongo.

Vi har brugt anatologien "Africa Unfold" af Anne Hess Haysen og Lise Debel Christensen, Lindhardt og Ringhof, 2016 og også arbejdet med nogle af analyseafsnittene fra bogens ”toolbox”. https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/africaunfold/toolbox.html

Kernetekster:
- Chimamanda Adichie: The Danger of a Single Story (Fra "Africa Unfold"). Ted Talk.
- Nollywood Industry Creating Negative Image of Africa (Fra “Africa Unfold”). Article.
- Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV (Fra “Africa Unfold”). Article.
- Chimamanda Adichie: “A Private Experience” (2009). (Fra “Africa Unfold”). Short story.
- Chinua Achebe: Chike’s School Days (1960). Published in Chinua Achebe “Girls at War” (1972). Short Story.
- Fra Finderup & Fog: “Worlds of English”: Kapitlerne om “Global English” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121 og ”English as a Lingua Franca” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310 . Background texts.
- Chinua Achebe: “The Role of the Writer in Africa” (Fra “Africa Unfold”). Memoir / essay.
- Ngugi Wa Thiong'o: Decolonising the Mind (Excerpt). Nonfiction essay.

Supplerende materiale
- The first ten minutes of a documentary about “The Scramble for Africa”: Africa - States of independence - The Scramble for Africa
- The History of Nigeria Explained in 6 minutes.
  https://www.youtube.com/watch?v=fMmkmHUAAO0
- Shuga Naija 2, episode 1: MTV Shuga Naija 2 episode 1


Hovedbegreber
- English as Lingua Franca, the danger of a single story, stereotypes, Nollywood, colonial influence on African culture, the role of the writer, storytelling, diversity, ethnic and religious conflicts.


Antal sider: ca. 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain (Eksamen)

Multicultural Britain
Forløbet fokuserer på de menneskelige aspekter ved at leve i det multikulturelle Storbritannien / London. I de første digte i forløbet fokuserede vi på de sproglige aspekter og talte om begreberne ”Standard English”, ”Non-standard English” og ”Global English”. I læsning af de øvrige tekster har vi brugt begreberne og baggrundsteksten fra kapitel 3 i Sten Pultz Moslund: ”Everyone Is Here”: ”Racism, Whiteness and White Privilege”. Vi har arbejdet med pluralistic integration assimilation og segregation.

Kernetekster
- ”Racism, Whiteness and White Privilege” i Sten Pultz Moslund: “Everyone Is Here”. https://everyoneishere.systime.dk/?id=1#c155 – Background article.
- John Aggard: “Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster” og “Listen Mr Oxford Don”. Fra Finnerup og Fog: “Worlds of English”.https://worldsofenglish.systime.dk/#c675 - Poems
- Hanif Kureishi: “My Son the Fanatic” (1994) fra Kirsten Egebjerg m.fl.: “Flux – British Literature (2002) – short story
- Ranbir Sahota: “Chameleon” (2003) Fra Moslund og Plougheld: ”London, Migrant City” (2005). Short story
- Raman Mundair: “Day Trippers” (2015) i “Everyone Is Here”. Short story.
- - "Just Below the Surface" by Kate Nivison (1993). Excerpt of a short story. Brugt til mundtlig aflevering.
- Enoch Powell: “Rivers of Blood” (1968) I “Everyone Is Here”. Excerpt of Speech.
- Laura Smith: “Mixed race in the UK: Am I the future face of this country”? (2014) I “Everyone Is Here”.

Supplerende materiale
- Korte videoer med David Crystal fra Finnerup og Fog: “Worlds of English” om ”standard English”, ”Global English” og “Caribbean English”.
- Timeline: https://everyoneishere.systime.dk/?id=135#c880 (Fokus på tiden efter 1945)
- Blogger Reni Eddo-Lodge talking about whiteness and why she doesn’t talk to white people about race: https://www.youtube.com/watch?v=1SynR1NYcpo
- Brief video about the impact of Enoch Powell’s speech 50 years on: https://www.youtube.com/watch?v=qjbZi2hTLVw
- Toolbox-sider fra “Everyone Is Here”: Analysis of Nonfictional Texts” og “The Models of Integration. https://everyoneishere.systime.dk/?id=160 og https://everyoneishere.systime.dk/?id=163
Omfang
- Ca. 60 normalsider

Hovedbegreber
Stereotypes, prejudice, discrimination, systemic racism, whiteness, white privilege, marked and unmarked bodies, dual identity, xenophobia, sense of belonging / not belonging, pluralistic integration, assimilation, segregation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer