Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Monica Breum
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Modern Love
Fokus i forløbet er: same-sex relationships (in the 1940s and today), LGBTQ+, views on marriage and divorce today compared to earlier, gender roles, character analysis, the three forms of appeal (ethos, pathos, logos), the F.L.I.R.T model for poem analysis, rhetorical devices.
Materiale
- Matthew Griffin: a chapter, The First Summer, from the novel Hide (2016)
- Tony Hoagland: In Praise of Their Divorce (2010)
- Ralph Gardner: Alpha Women, Beta Men (2003)
- https://www.thepinknews.com/2024/08/28/what-is-the-plus-in-lgbt/
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Murdering and mysteries
Fokus i forløbet er: characteristics of horror fiction, characteristics of crime fiction, cinematic techniques, creating suspense in a text, PEE-structure, point of view/narrator, gun culture in the USA, the Second Amendment, school shootings in the USA, the rhetorical pentagram.
Materiale:
- The Truth About Mother - Psycho (11/12) Movie CLIP (1960) HD (https://www.youtube.com/watch?v=xWHYmNrAFlI)
- 2.2.5 Horror fiction | The English Handbook (systime.dk) (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=214)
- 2.2.4 Crime fiction | The English Handbook (systime.dk) (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=213)
- Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (1843)
- Stephen King: The Boogeyman (1973)
- Stephen King's "The Boogeyman" (1982) - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=pBFqGXqPX6s)
- US vs the world: Gun culture, laws and mass shootings | CNN (https://edition.cnn.com/2021/11/26/world/us-gun-culture-world-comparison-intl-cmd/index.html)
- School shootings in the US: Fast facts | CNN (https://edition.cnn.com/2023/09/22/us/school-shootings-fast-facts-dg/index.html)
- Teen gunman kills 17, injures 17 at Parkland, Florida high school | February 14, 2018 | HISTORY (https://www.history.com/this-day-in-history/parkland-marjory-stoneman-douglas-school-shooting)
- Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech in full (https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg)
- 23 Short Horror Films That Will Chill You To The Bone (indiatimes.com) (https://www.indiatimes.com/lifestyle/self/23-short-horror-films-that-will-chill-you-to-the-bone-233043.html)
- "Under the Gun" by Stephanie Soechtig (2016) - documentary
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Black in the USA (inkl. Long Way Down)
Fokus i forløbet er: the history of slavery, segregation and the Jim Crow Laws, the civil rights movement (Rosa Parks, The Montgomery Bus Boycott, Martin Luther King, The Great March on Washington, Malcolm X, The Birmingham Riot, the KKK), food deserts, being black in the US today, police brutality (Tyre Nichols, Michael Brown, Breonna Taylor), Black Lives Matter, analyzing poetry, how to analyze fiction, værklæsning (Long Way Down).
Materiale:
- First section of Memphis bodycam release shows Tyre Nichols pulled out of car, tasered (https://www.youtube.com/watch?v=JeI8vdF_-tQ)
- Emotional protests over the death of Tyre Nichols take place across the US (https://www.youtube.com/watch?v=hRHI9Nqlxk4)
- 1. Slavery | Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice (systime.dk): https://blackvoices.systime.dk/?id=129
- Minstrel Shows and the Jim Crow Character | Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice (systime.dk) - link
- Scrub Me Mamma With a Boogie Beat - 1941 (youtube.com)
- Dumbo When I See an Elephant Fly & Dumbo Flies HD (youtube.com)
- The history of segregation in the US: https://www.youtube.com/watch?v=31x0BQzR6Pc
- Billie Holiday: Strange Fruit (1939)
- Tate Taylor: The Help (2011) - spilleflm
- Nikki Jones: Shante’s Story (2010) (https://blackvoices.systime.dk/?id=171)
- Jason Reynolds: Long Way Down (2017) - værklæsning
- Foredrag med Gregory Boyd på skolen
- Martin Luther King: I Have a Dream (1963)
- Terrance Hayes: Touch (2002)
- The food deserts of Memphis: inside America's hunger capital | Divided Cities https://www.youtube.com/watch?v=E6ZpkhPciaU
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
New Zealand
Forløbet har fokus på: getting to know New Zealand, New Zealand history and culture, New Zealand English, push and pull factors (immigration/emigration), Maori history and culture, ethos, pathos and logos (form of appeal), the rhetorical pentagram, TALES analysis (for characterization in fiction), how to analyze fiction.
Materiale:
- Adelyn Cameron: A Grandmother Remembers (1975) (https://newzealand.systime.dk/?id=133)
- Tahi Takao: Being Maori in the past and today (interview) (https://newzealand.systime.dk/?id=135)
- Derek Parsons: The Kiwis (interview) (https://newzealand.systime.dk/?id=134)
- Kirsty Dunn: Sam (2013) (https://newzealand.systime.dk/?id=154)
- Tahi Takao: The situation of Maori today (interview) (https://newzealand.systime.dk/?id=152)
- "Once Were Warriors" by Lee Tamahori (1994)
- Mana: The power in knowing who you are | Tame Iti | TEDxAuckland (https://www.youtube.com/watch?v=qeK3SkxrZRI)
- Whale Rider - Official Trailer - https://youtu.be/QDiPBjk8fAA
- Mahana – Official Trailer - https://youtu.be/VowvDCtc26o
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
-udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
-skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
-analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
-perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
-anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
-orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
-anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Being American
Fokus i forløbet er: the American election system, the 2024 Presidential election, the American Dream, American values, how to analyze songs.
- Uddrag fra Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 ABC News Presidential Debate (https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE)
-Electoral College | Being American. Identity, politics and contemporary society (https://beingamerican.systime.dk/?id=154)
- US Presidential Election explained (explainity® explainer video) (https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE)
- Signe Molde på udebane: Sæson 4 – Præsidentvalg og pornobøger | DRTV
- American values (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=324&L=10#c2832)
- Yellowstone Official Trailer | Paramount Network
- Kanye West - All Falls Down ft. Syleena Johnson
- Bruce Springsteen: “American Land”
- Nas: ”I Can”
- Casting Crowns: "American Dream"
- Michael Jackson: "Man in the Mirror"
- John Mellencamp: "Pink Houses"
- Jay Z and Alicia Keys: "Empire State of Mind"
- The Hamilton cast: “My Shot”
- Miley Cyrus: “Party in the U.S.A.”
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The English and the world (The British Empire)
Forløbet har fokus på: geography of the British Isles, the history of the British Empire, imperialism, colonization, The White Man’s Burden, The White (?) Man’s Burden, the legacy of the British Empire, English as Lingua Franca
Materiale:
- How English Took Over the World | Otherwords (https://www.youtube.com/watch?v=MILj-Jku1H4) - Lingua Franca
- Britain: From island to empire and back | Worlds of English (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117)
- The English and the World - The British Empire, Nationalism and Multi-Ethnic Britain | Angles (systime.dk) (https://angles.systime.dk/?id=133)
- Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (1938)
- Ruperake Petaia: Kidnapped (1980)
- Imperialism and Identity Politics: https://uknow.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c723
- The Difference between the UK, Great Britain & England Explained (https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10&t=3s)
- Studying English: the British Isles - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=uJ1mg6vikvs)
- James Acaster On The Absurdity Of The British Empire (https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY)
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Twisted stories
Forløbet har fokus på: stories with a plot twist, foreshadowing/hints, character analysis, analysis of theme and message, analyzing using the PEE-model.
Materiale:
- Richard Matheson: Button, Button (1970)
- Sonya C. Dodd: In an Instant (2013)
- Michele Finn Johnson: Yosemite (2019)
- Ray Bradbury: Marionettes, Inc. (1951)
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070227488",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070227488",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070227488"
}