Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jesper Johansen Odgaard, Michael Frederic Hvid Hawkins
|
Hold
|
2023 En/r (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innocence and experience
Forløbet introducerer eleverne for engelskfagets rammer via et rammesættende emne, som de alle kan relatere til. Vi arbejder bredt med forskellige genretyper. Vi har inddraget digital identity og Goffman.
Materiale:
Rebel without a cause (filmklip)
Bruce Springsteen: Born to run + the river
Mark Twain: advice to youth
William Blake: The chimney sweeper
Michael Richards: Just like that
Supplerende:
Goffmans teori om frontstage og backstage
Aspirational (Kort film med Kirsten Dunst)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Welcome to English class! I look forward to meeting you.
-
Innocence and Experience - Springsteen.docx
-
Vi tager hul på første forløb "Innocence and Experience" med et par sangtekster. Lyt til "Born to run" hjemmefra. Link og tekst ligger i OneNote under Indholdsbibliotek - Forløb - Springsteen.
-
Læs begge Springsteen tekster. Skriv noter til noget om speaker, imagery, tone of voice og theme til “born to run” = analyse af teksten. Det var det, som vi trænede sidst og begyndte på. Alt er i onenote. Linket nedenfor er til brug i timen.
-
Minlæring
-
Lav en analyse af sangen "The River", hvor du kommer omkring "the speaker", "theme" og "imagery/the title", ligesom vi gjorde ved den anden sang.
-
Afsnit
-
Richards - Just Like that - OCR - Optimeret.pdf
-
Vi gennemgår jeres svar til spørgsmålene til novellen "Just Like That"
-
Kirsten Dunst & fans - Aspirational
-
Read as much as possible about Goffman's front stage and back stage. Practise highlighting/taking notes while reading. At the end you'll find an explanation written in Danish that might help you. Read the English part first though. (Word-dokumentet h
-
Se filmen hjemmefra og besvar spørgsmålene. Ligger også under onenote https://www.youtube.com/watch?v=1-nqjYgDjes&ab_channel=Tr%C3%A8sCourtInternationalFilmFestival
-
I timen skal vi arbejde med en tale. I finder den under forløbet i onenote. Vi samler op på verbets tider og kører videre.
-
Vi gennemgår spørgsmålene til Mark Twains tale. Hvis du var fraværende, så læs teksten igennem hjemmefra. I finder den under OneNote- Forløb - Innocence and Experience.
-
Vi gennemgår Rebel without a cause og digtet Chimney Sweeper (alt findes under forløbet i OneNote). Øv at læse digtet højt. Slå svære ord op.
-
I skal arbejde alene i lokalet med genitiv. I skal først læse om reglerne og derefter lave øvelserne 1-5, som I finder nederst på siden. Følg linket. Fravær føres ud fra, om I laver øvelserne eller ej. I bør have en del tid tilovers. Jeg vil anbefale
-
Samme lektie til timen der blev aflyst: Vi gennemgår Rebel without a cause og digtet Chimney Sweeper (alt findes under forløbet i OneNote). Øv at læse digtet højt. Slå svære ord op.
-
Lektie: læs lidt om horror og definer genren. Hvad betyder genren for dig? Vi begynder på Horror forløb og vil i løbet af disse to moduler se en gyserfilm. Tag popcorn og andet med, som kan berolige jer.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Horror
Forløbet styrker elevernes genrekendskab og analytiske færdigheder. Vi kigger på horror bredt. Elevoplæg om Ed Kemper og Murder Ballads. Eleverne har udarbejdet deres egen podcast eller video i horrorgenren.
Materiale:
Stephen King: Suffer the little children
Stephen King: The man who loved flowers
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2
Stanley Kubrick - The Shining
Nick Cave : Murder Ballads (og særligt de specifikke selvvalgte sange i afleveringen)
Supplerende:
-Stephen King - Three levels of horror
- https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aboriginal Australia EKSAMEN
Forløbet fokuserer på Australien, særligt "Aboriginal Australia". Samfundsforhold, kulturforståelse, minoriteter, racediskrimination, identitet, skyld, forsoning mm. har været undertemaer dækket ind under forskellige teksttyper. Fokus på undskyldningsfænomenet og historiske og aktuelle forhold via bl.a. Kevin Rudds undskyldning.
Materiale:
Thea Astley: Heart is where the home is
Polly Borland: Freddy Andrews
Kath Walker:The Past
Kevin Rudd's apology speech (text + youtube)
Kenan Malik: I'm sorry, I need to apologise (uddrag)
Melissa Roberts - who's to blame for stealing a generation?
BBC Witness - Debra Hocking (Radio)
Supplerende:
Convicts and the British colonies in Australia (uddrag)
Sider: 40
Faglige mål:
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Hate U Give
Værklæsning af roman, som senere kobles til forløbet "America, the land of the free?".
Vi fokuserer på karakterer, miljø, tema og sprog. Vi kobler den til emner som racisme, Black Lives Matter og USA:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
America - the land of the free? EKSAMEN
I forløbet introduceres eleverne for USA som emnestudie bl.a med fokus på race, immigranter og minoriteter i det amerikanske samfund og deres oplevelse af dette. Vi kigger på afstanden mellem den amerikanske drøms aktualitet og dens Uafhængighedserklærings-forankrede løfte. Igennem arbejde med tekster (noveller, artikler, taler, mm.), medier, og film, skal eleverne opnå en forståelse af USA som en idé, drøm og samfund.
De gennemgåede tekster repræsenterer forskellige grupperinger eller minoriteter i det amerikanske samfund. Fokus er derfor primært at se på disse minoriteters opfattelse af USA som samfund, land og mulighedernes land (at kunne opnå den amerikanske drøm). Fokus på inklusion og eksklusion.
Materiale:
Angie Thomas - The Hate U Give
The Declaration of Independence (kort uddrag)
US Constitution: 1st and 2nd Amendments
James Truslow Adams - The Epic of America (uddrag)
VM.K. Datesman "American Ways" (s.28-38 + 43)
Sherman Alexie - Indian Education
Pat Mora - Legal Alien
Pat Mora - La Migra
Langston Hughes - Let America be America again
Supplerende:
Foredrag ved Gregory Boyd i 1.HF
Videoklip: How Hollywood stereotyped the Native American https://www.youtube.com/watch?v=_hJFi7SRH7Q
Omfang 270 sider
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Iconic Speeches
Forløbet iconic speeches arbejder metodisk med at forberede eleverne til analyse af non-fiktion igennem analyser af kendte taler. Vi starter med det retoriske pentagram som oversigtsværktøj og tager derefter fat på forskellige retoriske virkemidler, herunder brugen af pronomener samt appelformerne. Forløbet indeholder desuden en aflevering, hvor eleverne skal analysere en tale af Greta Thunberg, som indgår i pensum.
Materiale:
Abraham Lincoln - The Gettysburg Address
Sojourner Truth - Ain't I a Woman?
Emmeline Pankhurst - Liberty or Death
Nelson Mandela - Inaugural Address, 1944
Emma Watson - Gender Equality is Your Issue too
Donald Trump on the Paris Climate Accord
Greta Thunberg - Our House is falling apart, and we are rapidly running out of time
Malala Yousafzai: 16th birthday speech at the United Nations, 2013
Kamala Harris’ acceptance speech at the DNC, 23. August 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The American Election
Forløbet om det amerikanske valg ligger naturligvis på baggrunden af det amerikanske præsidentvalg 2024. Her blev eleverne sat ind i det amerikanske valgsystem, og især hvilke kernesager og vælgergrupper Republikanerne og Demokraterne appelerer til. Undervejs blev der metodisk arbejdet med forskellige tekster og analysemetoder.
Materialer:
Genefke, Lotte et al, Election Year, Columbus, 2024, uddrag fra: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=227
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=225 https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=223
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=224
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=190
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=189
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=188
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180 https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179 https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
BBC News, Who Is Kamala Harris, 2024, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000134178&cfuid=4
radiowv, Oliver Anthony, Rich Men North of Richmond, https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro, 2024
Donald Trump, Former President Donald Trump’s speech on how to secure the American borders, excerpt, September 21st, 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Multicultural Britain EKSAMEN
Eleverne skal med dette forløb stifte bekendtskab med kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Der er blevet arbejdet med forskellige teksttyper og eleverne har haft mulighed for at forholde sig til potentielle problemer og udfordringer ved et multikulturelt samfund. Vi har fokuseret på de begrænsninger som 1., 2. og 3. generationsindvandrere har mødt og møder i det britiske samfund – også illustreret i litteraturen. Fokus har bl.a. været på identitet og tilhørsforhold. Vi har også trukket tråde til kolonitiden for at forstå sammenhængen mellem fortid og nutid. Lingua Franca er kort berørt.
Materiale:
-Hanif Kureishi “My son the fanatic”
-Monica Ali - Brick Lane (dinner at the Azads uddrag)
-Sarfraz Manzoor - second generasians
- Morrissey - Bengali in platforms
- Jeevan Vasagar - "Why this British Asian doesn't listen to Morrissey any more" https://www.theguardian.com/music/musicblog/2007/nov/29/whythisbritishasiandoesnt
- Sahith Aula: The Problem With The English Language In India (Forbes)
- Mahatma Gandhi: the quit India speech
- Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World
- Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle
Supplerende stof
-Rudyard Kipling - The white man’s burden (perspektiveringstekst)
- Video: English in Post colonial India https://www.open.edu/openlearn/languages/english-language/postcolonial-english
- Definitioner på Lingua Franca (inkl. youtube video)
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Evil and horror EKSAMEN
Forløbet fokuserer på ondskab, som begreb, og det onde generelt. Gennem forskellige tekster og tekstgenrer har eleverne diskuteret hvad ondskab er, hvor den kommer fra, og hvordan den kommer til udtryk.Løbende er artiklen the Roots of Evil blevet brugt som den teoretiske ramme, hvortil og hvorfra alle tekster er blevet relateret og analyseret, og hvor der bl.a. er talt om alt lige fra religiøs og mytisk forståelse af ondskab (og syndebukke) til en sociologisk, biologisk og psykologisk forståelse.
Som et undertema er der arbejdet med horror.
Materiale:
Sharon Begley “The Roots of Evil” Newsweek, May 20, 2001
Shirley Jackson “The Lottery” 1948
P. Zimbardo: Finding hope in knowing the universal capacity for evil
Stephen King: Suffer the little children
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2)
Stanley Kubrick: The Shining
Supplerende stof:
- Abu Ghraib (billeder heraf)
- Marilyn Manson - man that you fear
- https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
- Nick Cave : Murder Ballads
- Stephen King - Three levels of horror
Omfang: 90 sider
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Macho (masculinity in crisis) EKSAMEN
Forløbet taler sig ind i den aktuelle debat om kønsroller. Vi kigger på køn men primært på mænd via mandlige karakterer og hvilke forventninger der er til disse. Hvad er køn? Hvad er den traditionelle mandlige kønsrolle?
Materiale:
- Podcast: "relationships with our fathers and masculinity" (Obama and Springsteen) open.spotify.com/episode/2AS37NsC30450BS4Rq0ZB2?si=D3CQbXBdTCKbcL58l7wNjQ
- E. Hemingway: "Indian Camp"
- Article: How to throw like a boy if you are a girl
- Article: Training to be Batman's wife
- The Nib: What Do We Mean When We Say “Toxic Masculinity?”
- LAURA HUDSON - Die Like a Man The Toxic Masculinity of Breaking Bad
- Breaking Bad: Season 4, Episode 6 (cornered)
- Emma Watson HeForShe speech: Gender equality is your issue too
- Article: "I’m Andrew Tate’s audience and I know why he appeals to young men" https://www.theguardian.com/news/2024/jan/06/im-andrew-tates-audience-and-i-know-why-he-appeals-to-young-men
Sider: 60
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
South Africa: From Apartheid to Democracy (EKSAMEN
Eleverne skal opnå en forståelse af de kulturelle, sociale og sproglige forhold i Sydafrika før, under og efter Apartheid. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af tekster, som omhandler politiske, sociale, historiske og aktuelle emner og debatter i og omkring Sydafrika. Vi har fokuseret meget på tiden op til Mandelas løsladelse og det frie valg i 1994, samt hele tiden forsøgt at holde os ajour med det nutidige Sydafrika og set på udviklingen både fra Apartheid til Mandela som præsident men også fra 1994 til nutiden og også med fokus på de hvide . Fokus på Sydafrikas Truth and Reconciliation Commission.
Kernestof:
-Statement of Nelson Mandela at his Inauguration as President
-South Africa profile http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760
-Nadine Gordimer: Country Lovers
-Mongane Wally Serote: A dry white season
-Andrew Malone: Mandela’s Passing and the looming threat of race war against South Africa’s whites….
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351339/Mandelas-passing-looming-threat-race-war-South-Africas-whites-widow-mourns-latest-murdered-white-farmer-chilling-dispatch-nation-holding-breath.html
-B.L. Best: Miracle Rising South Africa (dokumentar)
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
DIGITALT MATERIALE (online hjælpemidler)
- Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.
Tilladte online hjælpemidler:
OneNote (Digitalt undervisningsmateriale): samarbejdsområdet er lukket
www.ordbogen.com (Digitalt undervisningsmateriale)
https://en.oxforddictionaries.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.merriam-webster.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
www.dictionary.com (Digitalt undervisningsmateriale)
www.Lectio.dk (Digitalt undervisningsmateriale): studieplaner, opgaver
www.minlæring.dk eller https://app.minlaering.dk/dashboard (Digitalt undervisningsmateriale)
www.howjsay.com (Digitalt undervisningsmateriale)
http://www.freecollocation.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.thesaurus.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
The English Handbook https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146&L=0 (Digitalt undervisningsmateriale)
I skal have onenote som en app/klient på computeren og kunne tilgå den offline.
Det kan være en fordel at anvende Edge som browser.
Eksempler på tilladte offline hjælpemidler
- Materiale, arbejde, opgaver, noter, grammatikker, bøger
Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070233423",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070233423",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070233423"
}