Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Luna Bak
|
Hold
|
2023 Ma/ad (1ad Ma, 2ad Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + statistik
Vi har været en del af et ligestillingsprojekt i samarbejde med Zonta, hvorfor vi har startet med at kigge på lineære og eksponentielle funktioner med henblik på regression. Der er i den forbindelse blevet snakket om residualer, residualplot, forklaringsgrad samt andre typer af regression. De er kort blevet præsenteret grafisk for mindste kvadraters metode.
I ligestillingsprojektet er der blevet lavet produkter i form af posters, hvor eleverne grafisk har formidlet data fra enten ligestillingsrapporten (GGGR) eller fra Danmarks statistik. De har ligeledes skulle fortolke og formidle deres resultater med tekst.
Sidetal: 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro til vektorer
Kernestof:
Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal
Emner:
- Grundlæggende om vektorer:
- Vektors koordinater og regneregler, herunder vektorer mellem to punkter og dennes koordinater
- Længden af en vektor og afstandsformlen
- Skalarproduktet og de tilhørende regneregler
- Herunder Ortogonal vektor og Vektorprojektion (vinkler mellem vektorer)
- Determinanten og parallelle vektorer
- Herunder arealet af et parallelogram og en trekant (også ift. Vektorer mellem punkter)
Beviser:
- Vinkler mellem vektorer (Vinkelformlen)
- Regning med vektorer https://plusstxb1.systime.dk/?id=1303
- Længden af en vektor (vha. Pythagoras sætning) https://plusstxb1.systime.dk/?id=1304
- At to vektorer er ortogonale når prikproduktet er 0. https://plusstxb1.systime.dk/?id=1346
Plus B1 stx (i-bog), kapitel 6, følgende afsnit:
6.4 Grundlæggende vektorbegreber
6.6 Skalarproduktet
6.7 Determinanten
Sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
08-12-2023
|
Ny opgave
|
20-12-2023
|
Ny opgave (2)
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner og regression
Vi gennemgår de 3 store funktionstyper:
Lineære, eksponentielle og potensfunktioner.
Desuden har vi arbejdet med 2. gradspolynomier
For lineære funktioner har vi repeteret de det gennemgik i grundforløbet med fokus på:
- Beskrivelse af vækst
- Reelle anvendelser
- Betydningen af konstanterne a og b
- Topunktsformlerne
- Beviser for topunktsformlerne
For eksponentielle funktioner er der gennemgået:
- Beskrivelse af væksttypen
- Reelle anvendelser
- Betydningen af konstanterne a og b
- Topunktsformlerne
- Beviser for topunktsformlerne
- Introduktion til logaritmefunktionen, herunder den naturlige logaritmefunktion
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Bevis for fordobling og halveringskonstanten
For potensfunktioner er der gennemgået:
- Beskrivelse af væksttypen
- Reelle anvendelser
- Betydningen af konstanterne a og b
- Topunktsformlerne
Desuden er der snakket og udført regression med fokus på
- R^2-værdi
- Residualer, fokus på mønstre
- Residualspredning
Andengradspolynomier:
- Konstanternes betydning for grafens udseende
- Rødder og hvordan disse findes
- Faktorisering
- Toppunkt, hvordan dette findes
- Bevis for toppunktsformlen
Anvendt bog: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1249
Kapitlerne 1.8-1.9, 3, 4, 5
Antal sider: ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
17-01-2024
|
Aflevering 3
|
12-02-2024
|
Aflevering 4
|
26-02-2024
|
Genaflevering, aflevering 3
|
04-03-2024
|
Aflevering 5
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition og beviser, 2. gradspolynomier
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Kvadratsætninger
- x-koordinat til toppunkt/symmetriaksen (Beviset herfor)
- Bestemmelse af toppunkt og rødder i CAS
- Parallelforskydning af graf
- Projekt om polynomiel regression, hvor vi har fundet datapunkter ved at indsætte billede i Geogebra og behandlet data i Maple.
- Residualplot, vurdering af model
Tekster:
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1218
Kapitel 5: Polynomier
Estimeret sidetal: 14
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering (aflevering 4)
|
13-03-2024
|
Ny opgave (3)
|
21-03-2024
|
Aflevering 6
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Gæld og annuitet
Der er i dette forløb gennemgået:
- Renteformlen, med fokus på renters rente
- Herunder har vi udledt formlerne for hhv. renten og startkapital
- Annuitetslån
- Annuitetsopsparing
- begge med fokus på udregning af:
- Antal terminer
- Ydelsen
- Hvor meget man kan låne
- Renten
- Sammenligning af lån. Arbejdet med hvordan man kan udregne den totale pris man betaler for et lån.
Projekt:
Luksusfælden med Amalie
Vi har regnet på hendes økonomi og gæld.
Pensum:
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1324
Kapitel: 3.5 Lån og renter
Estimeret sidetal: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering, aflevering 5
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Monotoniforhold + repetition af polynomier
Vi har i følgende forløb arbejdet med:
Repetition af:
- Ekstremumspunkter
- Definitionsmængde
- Værdimængde
- Faktorisering
- Reducering af udtryk
Desuden er der blevet introduceret til:
- Sekant
- Tangent med fokus på tangenthældning
- Introduceret til differentialkvotient.
Pensum:
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2716
Kapitel: 3.1 Differentialkvotient
Estimeret sidetal: 4
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (4)
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Linjer og cirklen
Faglige mål:
Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
Kernestof:
Vektorer ift. linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
Herunder berøres emner som løsning af en ligning med to ubekendte og løsning af 2.gradsligninger
Emner:
Rette linjer:
○ Retningsvektor, normalvektor, ortogonale linjer
○ Vinkler mellem rette linjer og punkter vha. retnings- og basisvektorer
○ Parameterfremstillingen og linjens ligning, herunder afstand mellem linje og punkt og skæring mellem linjer
○ Vektorers relation til lineære funktioner
Cirklen:
○ Cirklens ligning
○ Tangent til en cirkel
Beviser:
○ Ortogonale linjer: a * c = -1, hvor a og c er hældningerne af to vinkelrette linjer
○ Linjens ligning
○ Cirklens ligning
Materiale:
Plus B1 stx (i-bog), kapitel 6, følgende afsnit:
○ 6.9 Rette linjer
○ 6.10 Cirklen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Faglige mål:
○ Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
○ Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
Kernestof:
○ Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
○ Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
Emner:
○ Tangent, sekant, hastighedsudtrykket
○ Differentialkvotienten
○ Tretrinsreglen
○ Regneregler for differentialkvotienten
○ Monotoniforhold og vandret vendetangent
○ Tangentens ligning
○ Væksthastighed
○ Beviser for parablen
○ Optimering
Beviser:
○ Beviser for differentialkvotienterne: f(x)=ax+b og f(x)=x^2
○ Beviser for regnereglerne: gange med konstant og sum af 2 funktioner
○ Beviset for: Tangentens ligning
Materialer:
Plus B2 stx (i-bog) kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
29-09-2024
|
Aflevering 4
|
20-10-2024
|
Aflevering 5
|
10-11-2024
|
Test, differentialregning
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed og statistik
Kernestof:
○ grundlaeggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende stof:
○ Simulering af nulhypotese
○ Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
○ Bearbejdning af autentisk datamateriale
○ Begreber og metoder fra diskret matematik
Emner:
○ Sandsynlighedsfelter og symmetriske sandsynlighedsfelter
○ Hændelser
○ Binomialfordelingen
○ Har bevist hvordan man udregner hvad sandsynligheden er for at få r succeser.
○ Middelværdi, spredning, repræsentativitet, stratificering
○ Binomial test
○ 3 former for test, men med fokus på to-sidet
○ Simulering af nulhypotese
○ Konfidensintervaller
○ Normalfordelignsapproximation
○ Matematisk metode
Beviser:
○ Sandsynligheden for et udfald i et symmetrisk sandsynlighedsfelt med mulige udfald: p=1/n
○ Sandsynligheden for en hændelse i et symmetrisk sandsynlighedsfelt med g gunstige og n mulige: p(A)=g/n
○ Sandsynligheden for et binomialeksperiement
Materiale:
I-bogen Plus B2 STX kapitel 4
I-bogen Gyldendals Gymnasiematematik B2 afsnit 3.4 (Uden tilbagelægning)
I-bogen Lærerbog i matematik B2 stx afsnit 8.6 og 8.7 (Normalfordelings approximation)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test, differentialregning, 2
|
25-11-2024
|
Gamle eksamensopgaver
|
04-12-2024
|
Aflevering 6
|
06-12-2024
|
Mesteraflevering 6
|
06-12-2024
|
Aflevering 7
|
12-01-2025
|
Test
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Generelt om funktioner
Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Kernestof:
○ Sammensat funktion, stykkevist defineret funktion
○ Logaritmefunktioner
○ Logaritmefunktionen er introduceret som et eksempel på en omvendt funktion 10-tals- og den naturlige logaritme.
○ Trigonometriske funktioner - grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk vaerktøjsprogram
○ Omvendte funktioner
Der har ligeledes været afsat moduler til omlagt skriftlighed
Emner:
Repetition: Opsamling på funktioner - hvad lavede vi i 1g?
Regning med funktioner
Sammensatte funktioner
Omvendte funktioner
Sammensat funktioner
Stykkevis definerede funktioner
Harmoniske svingninger
Beviser:
○ Løsningsformlen for en 2. gradsligning
Materialer:
○ Opsamling: Lærebog i matematik B1 (i-bog) kapitel 5
○ MAT B1 stx (i-bog) kapitel 1 afsnit 1.6 og 1.7 (regning med funktioner)
○ Plus stx b2 (i-bog) kapitel 3 afsnit 3.3.1 (sammensatte funktioner), kapitel 1 (logaritmefunktioner) og kapitel 2 (trigonometriske funktioner)
○ Plus stx b1 (i-bog) kapitel 1 afsnit 1.6 (stykkevise funktioner)
○ Lærebog i matematik B1 (i-bog) kapitel 5 afsnit 5.6 (omvendte funktioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2ad Ma skr. prøve
|
14-02-2025
|
Forbered til terminsprøve
|
14-02-2025
|
Cirkelretning, afl. 8
|
23-02-2025
|
Ny test
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repeition
Eksamensspørgsmål:
1. Funktioner
Du skal forklare hvilke ligheder og forskelle, der er mellem de tre udviklinger: Lineære, eksponentielle og potens. Kom blandt andet ind på grafens udseende og definitions- og værdimængde.
Redegør for, hvordan de tre typer af vækst de vokser.
2. Funktioner
Du skal forklare hvordan konstanterne, a og b, i en eksponentiel udvikling indvirker på grafens udseende og hvordan den eksponentielle udvikling den vokser. Kom blandt andet ind på definitions- og værdimængde.
Du skal redegøre for fordoblings- og halveringskonstant.
3. Polynomier
Du skal forklare betydningen af konstanterne, a, b og c, i et 2.gradspolynomium i forhold til grafens udseende. Du skal endvidere forklare hvad diskriminantens størrelse har med antallet af rødder at gøre.
Redegør for hvordan man bestemmer rødderne i et 2.gradspolynomium.
4. Funktioner og differentialregning
Forklar hvad en funktion er og hvordan man bestemmer nulpunkter, monotoniforhold og ekstrema for en funktion
Redegør vha. tretrinsreglen for hvordan man differentierer funktionen f(x)=x^2.
5. Differentialregning og 2. gradspolynomier
Forklar hvordan differentialkvotienten defineres og forklar differentialkvotientens betydning i forhold til at bestemme monotoniforholdene for en funktion.
Redegør for, hvordan man bruger differentialkvotienten til at bestemme x-koordinaten til en parabels toppunkt.
6. Differentialregning
Forklar hvordan differentialkvotienten defineres og hvad tretrinsreglen er. Redegør for tangentens ligning og forklar, hvad sammenhængen er mellem tangentens hældning og om en funktion er voksende, aftagende eller konstant.
7. Differentialregning
Forklar hvordan differentialkvotienten defineres og hvad tretrinsreglen er.
Redegør for en eller flere regneregler for differentiation, herunder reglen for differentiation af en sum af to funktioner.
8. Binomialfordeling og kombinatorik
Forklar hvad kombinationer og permutationer er. Forklar desuden hvornår man kan bruge binomialfordelingen. Kom her ind på forskellen mellem forsøg med tilbagelægning og forsøg uden tilbagelægning.
Redegør for hvordan man regner sandsynligheden ud for at få r succeser.
9. Vektorer
Forklar hvad en vektor er og hvordan den opskrives vha. koordinater og forklar hvordan man lægger vektorer sammen og ganger en vektor med en konstant.
Redegør for begrebet prikprodukt, samt for regneregler for prikproduktet.
Kom til sidst ind på sammenhængen mellem prikproduktet og vinklen mellem vektorerne.
10. Vektorer og linjer
Forklar om den rette linje ved at komme ind på 3 forskellige måder at beskrive den på. Kom her ind på hældningskoefficienten, retningsvektoren og normalvektoren.
Redegør for linjens ligning.
11. Vektorer
Forklar hvad en vektor er, hvordan den opskrives vha. koordinater og hvordan den illustreres i et koordinatsystem.
Redegør for begrebet determinant, samt for hvordan man bestemmer arealet af et parallelogram udspændt af to vektorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensspørgsmål
|
08-04-2025
|
Eksamensspørgsmål 2
|
09-04-2025
|
Eksamensspørgsmål 3
|
10-04-2025
|
Forbered disposition til spørgsmål 4
|
22-04-2025
|
Sidste skriftlige aflevering
|
30-04-2025
|
Spørgsmål 6
|
30-04-2025
|
Afsluttende test
|
02-05-2025
|
Spørgsmål 7
|
09-05-2025
|
Fremlæggelse
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Funktioner generelt
Faglige mål:
Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Kernestof:
○ Sammensat funktion, stykkevist defineret funktion
○ Logaritmefunktioner
○ Logaritmefunktionen er introduceret som et eksempel på en omvendt funktion 10-tals- og den naturlige logaritme. Herunder bevist regnereglerne.
○ Trigonometriske funktioner - grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
○ Omvendte funktioner
Emner:
Repetition: Opsamling på funktioner - hvad lavede vi i 1g?
Regning med funktioner
Vandret og lodret forskydning af funktioner
Omvendte funktioner
Sammensat funktioner
Stykkevis definerede funktioner
Logaritme funktioner
Beviser:
○ Bevis for logaritme regnereglerne
Materialer:
○ Opsamling: Lærebog i matematik B1 (i-bog) kapitel 5
○ MAT B1 stx (i-bog) kapitel 1 afsnit 1.6 og 1.7 (regning med funktioner)
○ Plus stx b2 (i-bog) kapitel 3 afsnit 3.3.1 (sammensatte funktioner), kapitel 1 (logaritmefunktioner) og kapitel 2 (trigonometriske funktioner)
○ Plus stx b1 (i-bog) kapitel 1 afsnit 1.6 (stykkevise funktioner)
○ Lærebog i matematik B1 (i-bog) kapitel 5 afsnit 5.6 (omvendte funktioner)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279600059",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279600059",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279600059"
}