Holdet 2023 Ma/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Maria Sondrup Iversen
Hold 2023 Ma/j (1j Ma, 2j Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundmatematik
Titel 2 Funktioner generelt
Titel 3 Polynomier - med vægt på andengradspolynomiet
Titel 4 Rentesregning
Titel 5 Eksponentiel vækst
Titel 6 Mere om funktioner
Titel 7 Potensvækst
Titel 8 Analytisk geometri 1
Titel 9 Repetition og optakt til mundtlig årsprøve
Titel 10 Trigonometriske funktioner
Titel 11 Differentialregning, monotoniforhold og optimering
Titel 12 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 13 Grundforløb
Titel 14 Vektorregning
Titel 15 Terminsprøveoptakt
Titel 16 Mere analytisk geometri
Titel 17 Repetition - eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundmatematik

Vi arbejder med grundlæggende matematik.

Indhold:
- Reduktion af udtryk. Herunder kvadratsætninger.
- Løsning af første- og andengradsligninger. Vi ser beviset for løsningsformlen til andengradsligningen.
- Talmængder. Naturlige tal, hele tal, rationelle tal, reelle tal.
- Intervaller.

Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter, eksempler og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Vi arbejder med at finde frem til hvordan det kan være godt at tage noter i matematik.
  • Læse - Vi arbejder med at læse matematik.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Funktioner generelt

Vi skal oparbejde et fælles sprog til brug ved funktioner. Derfor arbejder vi med begrebsindlæring ud fra eksempler.

Indhold:
-Funktion (ud fra lodret kriteriet)
- Kurve kontra graf
- Forskrift
- Funktionsværdi
-Definition- og værdimængde
- Skæring med y-aksen og nulpunkter
- voksende, aftagende, konstant
- Monoton og monotoniforhold
- Maksimum, minimum
- Grafisk løsning af ligning og ulighed
- vandret kriteriet og omvendt funktion

Materiale:
Med udgangspunkt i kaptiel 5 i  "Lærebog i matematik Stx, A1" af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen.
Derudover egne noter, eksempler og opgaver.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Polynomier - med vægt på andengradspolynomiet

Vi arbejder overordnet med funktionstypen polynomium, men dykker ned og arbejder mere i dybden med andengradspolynomiet.

Indhold:
-Forskrift og graf (betydning af koefficienterne)
-Rødder og sammenhængen med andengradsligningen (nulpunkter)
-faktorisering
-Toppunkt (ifht monotoni) samt parallelforskydning af grafen
-Andegradspolynomiet som model - regression, optimering af simple problemer med toppunkt.


Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 1 MAT B2 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rentesregning


- Procent ud af
- Tal som procent af et andet.
- Lægge procenter til
- Trække procenter fra

- Renteformel (Mest med brug af Maple)

- Annuiteter med brug af Maple og med brug af Excel.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksponentiel vækst

Vi arbejder mere i dybden med funktionstypen.

Indhold:
Sammenhæng mellem forskrift og graf, vækstegenskab, formel for fremskrivningsfaktor ud fra to kendte punkter med bevis, formel for fordoblings- og halveringskonstant med bevis. (Dog ventes med dette til efter næste forløb om funktioner med fokus på omvendte funktioner og logaritmer)
Herudover genses regression, men nu med eksponentiel regression. Vi  arbejder kort med modelbegreber.


Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 5 MAT A1 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.



Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mere om funktioner

Vi introducerer flere funktioner og ser på flere begreber og regneregler indenfor funktioner.

Indhold:
- Kvadratrodsfunktionen, reciprokfunktionen og eksponentialfunktioner
- Hvordan regner vi med funktioner - her med fokus på sammensat funktion
- Omvendte funktioner
- Logaritmefunktioner
- Tilbageblik på eksponentiel vækst

Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 1+3 MAT A1 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Potensvækst


Indhold:

Sammenhæng mellem forskrift og graf, vækstegenskab, formel for a når der kendes to punkter
Regression ud fra et lille projekt om at trække en legetøjsbil op og se hvor langt den kører.

Materiale:
Restudy, frividen og egne noter og øvelser.


Med udgangspunkt i kapitel 6 MAT A1 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Analytisk geometri 1

Der arbejdes først med afstandsformlen og midtpunktformlen. (Uden stringente beviser)
Linjer i koordinatsystemet: y=ax+b, x=k, y-y0=a(x-x0).

Herefter anvendes afstandsformlen til at opstille cirklens ligning.

Vi arbejder med cirklens ligning og omskrivning af cirklens ligning og slutter forløbet af med at bestemme skæring mellem en linje og en cirkel.

Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter. Forløbet fortsættes i 2.g hvor der tages udgangspunkt i i-bogen fra Systime MAT B2 af Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen kapitel 5.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og optakt til mundtlig årsprøve

Indhold:

Vi arbejder med:

- hvad er en disposition til mundtlig prøve i matematik - øver beviser mm.
- hvordan kommer gruppedelprøven til at foregå - vi afprøver et eksempel
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trigonometriske funktioner


Indhold
Enhedscirklen og hvordan funktionerne sinus og cosinus er defineret. Herefter ser vi på harmoniske svingninger og løser forskellige typer af opgaver relateret hertil.


Materiale
Ud fra egne noter og øvelser


Med udgangspunkt i kapitel 6 MAT A2 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialregning, monotoniforhold og optimering

Indhold:

- Kort om grænseværdi og kontinuitet
- Tretrinsreglen (Herunder beviser for de gængse funktionstyper x^2, kvadratrod, reciprok)
- Regneregler  (bevis for sum og gange med konstant)
- Monotoniforhold
- Optimering vha. monotoni

Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 2+3+4 MAT A2 i-bogen fra Systime af  Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sandsynlighedsregning og statistik

Indhold:
- Kombinatorik (Meget kort)
- Sandsynlighedsregningsbegreber (Meget kort)
- Binomialfordeling
- Binomialtest

Herefter
- Normalfordeling som approksimation til binomialfordelingen

og et lille projekt i samarbejde med samfundsfag om
- Konfidensintervaller


Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter og kapitel 7+8+9 i i-bogen fra Systime MAT B2 af Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen.
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Grundforløb

Del 1: Lineære Funktioner
Faglige mål:
○ Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
○ Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
○ Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

Kernestof:
○ Overslagsregning, regningsarternes hierarki, ligningsløsning (lineære udryk) algebraisk og grafisk, funktionsbegrebet og lineære funktioner, lineære modeller, lineær regression

Materialer
○ Nikolaj Hess: Matematik i grundforløbet "Lineære sammenhænge"

Del 2: Deskriptiv Statistik
Faglige mål:
○ Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog.

Kernestof:
○ Simple statistike metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale

Faglige mål:
○ MAT C, stx af Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen, 3. udgave.
Fra kapitel 6 (i-bog) side 158-170
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Vektorregning


Vi arbejder med:

- Vektorer uden koordinater (kort)
- Vektorer med koordinater og regning med vektorer (+.-, *konstant)
- Skalarprodukt
- Tværvektor
- Vinkel mellem vektorer (uden bevis)
- Projektion af vektor på vektor (med bevis)
- Determinant
- Areal af parallelogram (med bevis)

Arbejder med brug af Maple + GeoGebra til at regne med vektorer.

Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter og kapitel 7+8+9 i i-bogen fra Systime MAT B1 af Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Terminsprøveoptakt


Vi skal forberede os til den kommende terminsprøve.

Vi arbejder med:

- Opgaver uden hjælpemidler på papir. Vi holder et par små prøver som optakt for at blive fortrolig med formelsamlingen og for at se hvor meget tiden kan spille ind.

- Opgaver med hjælpemidler. Vi arbejder med gamle eksamensopgaver og ser både på besvarelser i Maple og GeoGebra. Vælg det bedste værktøj for dig.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Mere analytisk geometri

Vi repeterer kort hvad vi kender fra den analytiske geometri fra 1g og
genser linjens ligning og udvider med endnu et par repræsentationer af linjen ud fra normalvektor og som parameterfremstilling.
Cirklens ligning genses og vi arbejder med skæringspunkter og tangenter.

Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter og kapitel 5 i i-bogen fra Systime MAT B2 af Jens Carstensen, Jesper Frandsen og Esben Wendt Lorenzen
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition - eksamen


Vi skal repetere både til skriftlig eksamen og til mundtlig eksamen.

Vi arbejder med de 13 eksamensspørgsmål. Hver elev laver en videopræsentation af et eksamensspørgsmål og det deles med klassen.

Vi regner eksamenssæt og afholder en lille prøve.

Der er igennem alle forløb blevet anvendt Maple og Geogebra.

https://www.geogebra.org/classic
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer