Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Anders Øllgaard
|
Hold
|
2023 Ma/m (1m Ma, 2m Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Andengradspolynomier
Induktiv eksperiment med betydningen af koefficienterne
Oversættelse fra graf til funktionsudtryk (begge veje)
Bevis af andengradsligningen og toppunktformlen lidt om faktorisering
Kvadratsætninger og parentesregneregler
Mange regneopgaver
Skæring mellem linje og parabel
Monotoniforhold
Billedanalyse hvor der er bestemt parabler ved polynomielregression
Værdimængde for et afgrænset andengradspolynomium
Projekt indeholdende bl.a. billedanalyse og screencast af et bevis
Kilde: Hvad er matematik B - i-bog ca 5 sider
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1227
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - Maple og Geogebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Cirklen - Analytisk geometri
Kilde Lærebog Mat B1 2010 Systime ca 6 sider
Afstand mellem to punkter
Cirklens ligning
Skæring mellem cirkel og linje
Afstand mellem punkt og linje
Ortogonale linjer
Beviser:
Afstand fra punkt til linje, hvor y=ax+b
Ortogonale linjers: a*c=-1
Bestemmelse af linjer og cirkler i Geogebra og tegne cirkler i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Intro til differentialregning
Induktiv intro til diff regning gennem tangentbestemmelse
Regneregler for diff, polynomier, potens og eksponentielle funktioner.
Diff af produkt og sammensatte funktioner. Herunder er der arbejdet med sammensatte funktioner.
Væksthastighed, monotoniforhold og optimering
https://plusb2stx.systime.dk/index.php?id=1758
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og test
Der er arbejdet med
kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og to-sidet hypotesetest i binomialfordelingen
Der er arbejdet med matematik ræsonnementer gennem hele forløbet så ingen direkte beviser, men argumentation for begreberne
https://plusstxb2.systime.dk/ afsnit 4.1+4.3,4.4,4.5 og dele af 4.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorregning og analytisk geometri
Der er arbejdet med
Enhedscirklen, vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt (prikprodukt), determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer.
Der er arbejdet med matematik ræsonnementer gennem hele forløbet
Vinkel mellem vektorer
Parameterfremstilling
Linjens ligning
Der er udført en række beviser herunder:
Projektion af vektor på vektor
Areal af parallelogram udspændt af to vektorer
Cirklens ligning
Afstand fra punkt til linje
Der er arbejdet med løsningsmetoder i hånden, Maple, og Geogebra
https://plusstxb1.systime.dk/?id=1219
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Trigonometriske funktioner
Der er arbejdet med konstanternes betydning i f(x)=asin(bx+c)+d, specielt betydningen af a, b, og d ud fra grafiske vurderinger samt der er arbejdet med periode længden T=2Pi/b.
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2701
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Differentialregning 2
Beviser i differentialregning
Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner
samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
Der er udført direkte beviser ved brug af tretrinsreglen for
x^2
x^3
1/x
kvrod(x)
k*f(x)
f(x)+g(x)
f(x)*g(x)
Samt bevis for tangentens ligning
Der er arbejdet med funktionsundersøgelse og optimering
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2702
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Opsamling
1. Sandsynlighedsregning og statistisk test
Forklar hvad der kendetegner binomialforsøg.
Gør rede for formlen for binomialsandsynligheder P(X=r)=K(n,r)·p^r·(1-p)^(n-r)
Forklar hvordan man kan bestemme middelværdi og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel.
2. Andengradspolynomier og parabler.
Gør rede for andengradspolynomiets graf, og bevis formlen for løsning af andengradsligninger.
3. Funktioner
Gør rede for den eksponentielle funktion, herunder bestemmelse af fordobling- og halveringskonstanten.
4. Differentialregning
Gør rede for begrebet differentialkvotient. Gør rede for at differentialkvotienten for 1/x er (-1)/x^2 og at differentialkvotienten for m(x)=f(x)+g(x) er m^' ( )=f^' ( )+g'( ), hvor f (x) og g(x) er differentiable.
5. Differentialregning
Gør rede for begrebet differentialkvotient. Gør rede for at differentialkvotienten af et produkt
m(x)=f(x)∙g(x) er m^' (x_0 )=f'(x_0 )∙g(x_0 )+f(x_0 )∙g'(x_0 ) . Du kan desuden behandle anvendelser for differentialkvotienter.
6. Differentialregning
Gør rede for tangenten til grafen for en differentiabel funktion og bevis tangentens ligning. Forklar desuden hvordan monotoniforhold til funktionen bestemmes.
7. Vektorregning og plangeometri
Du skal gøre rede for begrebet prikprodukt samt anvendelser af prikproduktet.
Kom desuden ind på hvordan projektionen af en vektor på en vektor bestemmes.
8. Vektorregning og plangeometri
Du skal gøre rede for begrebet determinant samt anvendelser af determinanten.
Kom desuden ind på hvordan arealet af et parallelogram udspændt af to vektorer kan bestemmes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279631503",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279631503",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58279631503"
}