Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Martin Graverholt
Hold
2023 Ty2 (
1g Ty2
,
2g Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Volksmärchen (eksamensemne)
Titel 2
Das Dritte Reich (eksamensemne)
Titel 3
Deutsche Musik
Titel 4
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg (eksamen)
Titel 5
Der Krimi (eksamensemne)
Titel 6
Status på grammatik
Titel 7
Wahl in Deutschland
Titel 8
Die DDR (eksamensemne)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Volksmärchen (eksamensemne)
I forløbet har eleverne kun arbejdet med folkeeventyr. Igennem de forskellige eventyr, fagtekster og modeller har elever oparbejdet færdigheder til at genfortælle, analysere og fortolke eventyr ved hjælp af to modeller (se listen nedenfor) og finde eventyrtræk i eventyrene.
Eleverne har arbejdet med følgende tekster, som er udleveret i kompendium
Kernestof
- Volksmärchen – Eine Einführung”, Der Zauberspiegel (2006), Tyskforlaget.
- „Rotkäppchen“, Brüder Grimm. Kinder- und Hausmärchen, Reclam.
- „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“, Deutsche Märchen (1987) Systime.
- „Dornröschen“ Der Zauberspiegel (2006), Tyskforlaget.
Youtube
Rotkäppchen: https://youtu.be/0lA5P4QG3VI?si=X7epu6q8AabIDBiT&t=369
Der Froschkönig:
https://www.youtube.com/watch?v=dty8diXB6Nw&ab_channel=DeineM%C3%A4rchenwelt-M%C3%A4rchen%2CGeschichten%26Sagen
- Aktantenschema/Das Aktantmodell
- Das Vertragsmodell
Quizlet til
Volksmärchen:
https://quizlet.com/_2zr7z2?x=1jqt&i=1bv0a
Rotkäppchen:
https://quizlet.com/_31e93f?x=1jqt&i=1bv0a
Der Froschkönig:
https://quizlet.com/_4wmpyd?x=1jqt&i=1bv0a
Dornröschen:
https://quizlet.com/_5vp7q8?x=1jqt&i=1bv0a
Das Aktantmodell:
https://quizlet.com/_530pqm?x=1jqt&i=1bv0a
Das Vertragsmodell:
https://quizlet.com/_54hoxn?x=1jqt&i=1bv0a
Eleverne har adgang til quizlet, OneNote og
ordbogen.com
i forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Wer bist du? Forbered en kort tysk mundtligt præsentation af dig selv. Du skal bruge den til at tale med et par andre i timen, men den skal også bruges i et rolle spil i dag eller næste gang.
Stem i spørgeskemaet på forsiden, hvilket emne du gerne vil arbejde med i tysk.
Hør Bye bye fra sidst 2 gange og læs/syng med via teksten, som du fik sidst: https://www.youtube.com/watch?v=huBNgxolXFo&ab_channel=ChimperatorChannel
Træn quizlet til bye bye: https://quizlet.com/849751974/cro-bye-bye-flash-cards/?funnelUUID=2b24577d-7b14-44fa-a8ba-edbfc7b7404d
Husk de faste grupper. Julie er med i tre-mandsgruppen
Se denne youtube-video om Märchen to gange. Hvor mange af de 12 tyske overskrifter kan du huske udenad? https://www.youtube.com/watch?v=PAD9qxF149Y&ab_channel=lernfoerderung
Husk at du skal være oprettet på quizlet og medlem af vores class. Jeg kan se, at to mangler, så tjek lige, om du er inde: https://quizlet.com/join/nzUgzc8vf
Husk hæfte og grammatikbogen
Træn mundtlig præsentation af dine punkter om Volksmärchen fra sidst. Måske har du fem, måske har du 10. Træn det du har og sig det højt på dit værelse, til dine forældre eller dit kæledyr. Du kan bruge følgende hjælpesætninger:
Hvis du var fraværende skal du se youtube-videoen fra sidst og på baggrund af den og quizlet kunne holde en præsentation om Volksmärchen efter ovenstående model.
12 Märchen Merkmale 🧙 So erkennst du Märchen garantiert
Quizlet: Volksmärchen
Træn bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel via side 18 og 19 i grammatikbog, quizlet (https://quizlet.com/class/27452589/) Prøv også at skrive dem alle på et tomt stykke papir. Er der nogen du ikke kan?
Se denne youtubevideo om kasus: https://www.youtube.com/watch?v=_lBdwu-nqJY&ab_channel=AnneHeldager
Husk de nye grupper.
https://quizlet.com/join/nzUgzc8vf
Lær din lille tyske resumetekst af Rotkäppchen udenad. Du skrev den i hæftet.
Prøve i artiklerne: lær den bestemte og bestemte artikel udenad. Læs side 18-19 i grammatikbogen om kasus og sætningsled, så du kan forklare, hvordan kasus fungerer. Gense denne korte video:
https://www.youtube.com/watch?v=_lBdwu-nqJY&ab_channel=AnneHeldager
Husk de nye grupper. Amalie, Cecilie, Jolande, Simon Toft er i gruppe sammen
Du skal have lavet 6 sætninger, som forklarer aktantmodellens roller på Rotkäppchen. Husk at begrunde med weil + bisætning. Eks:
Lyt din lydoptagelse fra telefonen, som du lavede før jul.
Plan for timen
Husk dit hæfte med din skriftlige tekst fra sidst.
Træn learn i quizlet: https://quizlet.com/296672485/study-path?funnelUUID=184d0be4-aa9f-4cb3-b4db-0edcc37c556c
Vi skal bruge en ny analysemodel i timen. Træn derfor gloser i quizlet i 10 min som lektie. Se desuden modellen i kompendiet på side 26
Nye grupper
Der er glemt en grammatikbog - tjek om du mangler din.I får jeres hæfter tilbage
Lav én bisætningsbombe, som passer til handlingen i Der Froschkönig.
Info i OneNote - fordel jer i de to lokaler
I får 15 minutter til at indspille jeres show og aflevere. Lektie til timen er at træne din del af showet
www.duolingo.com/classroom/fkuqwt
5 minutter: Træn quizlet til Dornröschen: https://quizlet.com/355575392/dornroschen-flash-cards/?funnelUUID=31be090a-4bf2-450b-804c-532bc1295dc6
10 minutter: Lyt/læs Dornröschen med lydfilen og kompendiet.Dornroeschen.mp3 side 18-30 i kompendiet
Amalie, Frida T, Livia og Cecilie er i ny gruppe sammen. I skal desuden downloade appen duolingo og oprettet en bruger, hvis I ikke allerede har en. Via settings - duolingo for schools - kan I melde jer ind i denne class: FKUQWT
Husk de nye grupper
Din præsentation af Dornröschen på A3 skal være færdig, så du selv kan lave en samlet præsentation på tysk. Træn præsentationen hjemme, hvor du taler højt.
Husk quizlet: https://quizlet.com/Graverholt/folders/volksmarchen
I skal have prøve i hånden uden hjælpemidler - dog med grammatikbog eller grammatikark. I får fordybelsestid til at forberede jer til prøven på følgende måde:
Vi laver også evaluering af tyskundervisningen til sidst i timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Das Dritte Reich (eksamensemne)
Eleverne har arbejdet med historie- og fiktionstekster fra/om det 3. rige med fokus på indoktrinering og forførelse af den tyske befolkning og jødeforfølgelser.
Die Machtergreifung der Nazis und der Aufbau der Nazidiktatur
Rassenlehre im Dritten Reich (PowerPoint)
Martin Niemöller: Als die Nazis
Der Giftpilz
Adolf Hitlers Jugendserziehung
Napola (film) + scene 10, 13, 99
Eleverne har adgang til quizlet i forberedelsen:
Quizlet til
Zeitüberblick:
https://quizlet.com/319479974/das-dritte-reich-zeituberblick-flash-cards/
Als die Nazis:
https://quizlet.com/628836678/als-die-nazis-flash-cards/
Der Giftpilz:
https://quizlet.com/320075779/der-giftpilz-flash-cards/
Adolf Hitlers Jugenderziehung:
https://quizlet.com/321124860/adolf-hitler-uber-jugenderziehung-flash-cards/
Napola:
https://quizlet.com/723309752/napola-flash-cards/
Napola Szene 13:
https://quizlet.com/876198134/napola-szene-13-flash-cards/
Napola Szene 99:
https://quizlet.com/878040933/napola-szene-99-flash-cards
Eleverne har adgang til quizlet, OneNote og
ordbogen.com
i forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Husk duolingo
Nye grupper
Du skal have besvaret spørgsmål 1-6 og træne tysk præsentation af dem. Lær dine svar udenad
Husk duolingo. Der er gået snart 20 dage, så på nuværende tispunkt skal man ligge på ca. 3 timer i alt. Det gør halvdelen af jer. Nogle enkelte ligger meget lidt under og en gruppe på ca. 10 ligger på 2 timer samlet eller langt derunder.
Husk din grammatikbog. Se din karakter for den skriftlige prøve under opgaver. Vær opmærksom på at du muligvis har fået én karakter og så to karakterer under kommentaren: hvis du fik 02-4-7 skal du i grammatikværksted i lokale G282. Hvis du fik 7/10-
Ved din standpunktskarakter kan du læse en kort kommentar
Duolingudfordringen sluttede i fredags! Vi skal se om I har klaret den.
Træn dine 10 stikord fra dit hæfte og træn denne quizlet grundigt: https://quizlet.com/319479974/das-dritte-reich-zeituberblick-flash-cards/?funnelUUID=51356f30-7c95-4a8c-b1d2-01069f6695a5
Træn først quizlet i 5 minutter https://quizlet.com/319479974/das-dritte-reich-zeituberblick-flash-cards/?funnelUUID=e389e9c1-23f7-4f24-8dfc-cbc67c2fee07 og hold så powerpointpræsentationen fra OneNote mundtligt alene på dit værelse eller for din mor
Husk de nye grupper. Esben og Jolande er sammen.
Du skal have skrevet 5-10 stikord til teksten "Der Giftpilz", så du kan give et kort mundtligt tysk resumé på baggrund af dem. Træn resumeet et par gange.
Se denne dokumentar om Hitlers unge soldater: https://www.dr.dk/drtv/se/nazisternes-boernesoldater_438923 Du kan se den i modulet eller i løbet af ugen, når det passer dig. Den varer 60 minutter. Du skal notere 5 ting, som du vil fremhæve fra dokumen
Lav ét af dine 5 notater om filmen til en tysk sætning.
Vorwärts, worwärts: Træn mundtlig præsentation af dine citatanalyser og tekstens budskab. Træn det, så du får et godt flow.
Husk de nye grupper. Amalie er sammen med Andrea, Frida P. og Freja A.
Svar skriftligt på de tre spørgsmål til teksten "Adolf Hitlers Jugenderziehung" Skriv så meget som muligt og træn præsentation af det. Vi starter timen med mundtlig gennemgang
Vi skal se film. Martin tager popcorn med
Træn quizlet til Napola i 10 min: https://quizlet.com/723309752/napola-flash-cards/?funnelUUID=31dfa306-7dbe-4b58-80de-df5ca3576c2c
Færdiggør disse sætninger til filmen Napola:
Husk dit tyskhæfte
Du skal træne dansk præsentation af de nye regler for præposition. Du skal tage udgangspunkt i mit billeder, som er vedhæftet her og så kan du læse mere på side 46-47 midt (kun konkret, rumlig betydning)
Tavlefoto af regler
Du skal have oversat sætning 1-4 i opgave 4 på side 50 i grammatikbogen. Er det en bevægelse et sted hen (hvorhen?) eller bevægelse/stilstand på et sted? (hvorhenne?) Vær særligt opmærksom på sætning 2 og 4 som er lidt drilske.
Husk hæfte og grammatikbog
image.png
Læs scene 13 i Napola (side 14-16). Du skal kun læse den én gang og se hvor meget du forstår. Husk de 10 vigtige gloser, som vi øvede lidt sidste gang:
Træn mundtlig præsentation af din analyse til scene 13 fra sidst. Prøv at gøre det flere gange og øge sværhedsgraden løbende, så du ikke bare læser op.
wer war Martin Niemöller - skriv tre tyske sætninger med infomationer om Martin Niemöller
Du skal aflevere bogen "Napola"
Prøve i præpositioner:
Du skal aflevere bogen "Napola" hvis du ikke gjorde det sidst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Deutsche Musik
Indhold
Kernestof:
Find en tysk sang, som du godt kan lide. Find musikvideo og sangtekst og få et overblik over sangens handling.
Din præsentation "Mein Lied" skal være færdig. Husk at træne
Overvej hvilket tysk band/kunster og sang, I vil arbejde mere i dybden med.
I har givet hinanden lektie for. Sørg for at få dem lavet. I skal være færdige med indholdet i løbet af denne time, så I også har tid til at træne det mundtlige og tage tid.
Husk at øve din del af jeres præsentation, hvis du skal fremlægge i dag. Husk også at medbringe jeres skriftlige del, så I kan aflevere den fysisk til mig, I dag fremlægger følgende:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg (eksamen)
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg
Der er fokuseret på BRD og arbejdet med begreberne "Trümmerliteratur", "Wirtschaftswunder" og "Spätheimkehrer" og VM i fodbold 1954.
Kernestof (læst og bearbejdet af alle)
Leben in den Trümmern Leben in den Trümmern
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
Die Trümmerliteratur
Wolfgang Borchert: Zwei Männer (Gedicht)
Wolfgang Borchert, Die Küchenuhr (Kurzgeschichte)
Zum Begriff „Spätheimkehrer“
Planet Wissen/Hildegard Kriwet (2019): "Wirtschaftswunder". https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 1956
https://www.youtube.com/watch?v=LP-IG5TXA30&ab_channel=fritz51263
Jürgen Kleindienst (2003): Willis Heimkehr - ln: Schlüssel-Kinder; Kindheit in Deutschland, Jürgen Kleindienst, Zeitgut Verlag, 2003
1955: Das Wirtschafswunder
(https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg)
Sönke Wortmann (2003): Das Wunder von Bern (Film)
Supplerende materiale, som eleverne har kunnet inddrage i deres opgaver
Kristligt Dagblad (10.01.19): "Historiske film skævvrider vores syn på den virkelige historie"
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/historiske-film-overtager-den-virkelige-historie
Forløbet har været en del af skolens flerfaglige forløb, hvor eleverne har udarbejdet skriftlig opgave og mundtligt oplæg på baggrund af en af følgende opgaveformuleringer:
Spätheimkehrer
Redegør kort for situationen i Tyskland 1945-1955 med fokus på begreberne: Stunde Null, Spätheimkehrer og Wirtschaftswunder.
Analyser udvalgte scener fra Das Wunder von Bern og "Willys Heimkehr" med særligt fokus på de udfordringer, som hjemvendte soldater stod overfor i efterkrigstidens Tyskland.
Diskutér, med udgangspunkt i din redegørelse og analyse, de fordele og ulemper, der er ved at fiktionalisere historiske begivenheder. Inddrag både det tyske og danske bilagsmateriale i din diskussion.
Trümmerliteratur
Redegør kort for situationen i Tyskland 1945-1955 med fokus på begreberne: Stunde Null og Trümmerliteratur. Du kan også inddrage din viden om Wolfgang Borchert.
Analysér digtet "Zwei Männer” og novellen "Die Küchenuhr" med særligt fokus på Trümmerliteraturens genretræk og krigens konsekvenser.
Diskutér og vurdér, med udgangspunkt i din redegørelse og analyse, hvilken funktion Borcherts erindringslitteratur fra efterkrigstiden har. Inddrag det tyske og danske bilagsmaterialet til erindringskultur i din diskussion og vurdering.
Eleverne har adgang til quizlet, OneNote og
ordbogen.com
i forberedelsen.
Quizlet til
Nachkriegszeit:
https://quizlet.com/dk/817280653/nachkriegszeit-einstieg-flash-cards/?i=1bv0a&x=1jqt
Die Küchenuhr:
https://quizlet.com/dk/934652689/die-kuchenuhr-flash-cards/?i=1bv0a&x=1jqt
Wolfgang Borchert:
https://quizlet.com/dk/817886438/wolfgang-borchert-flash-cards/?i=1bv0a&x=1jqt
Spätheimkehrer:
https://quizlet.com/dk/819710568/spatheimkehrer-flash-cards/?i=1bv0a&x=1jqt
Wirtschaftswunder:
https://quizlet.com/dk/940929007/das-wirtschaftswunder-flash-cards/?i=1bv0a&x=1jqt
Indhold
Kernestof:
Mit welchem deutschen Wort kannst du deinen Sommer beschreiben? Und warum dieses Wort? Du darfst nur ein Wort und keinen Namen benutzen. Also bitte kein "Kopenhagen", "Mallorca" oder "Nibe-Festival"
Husk grupperne fra i går
Was weisst du von Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg? Schreib mindestens 5 Sätze (sætninger) in deinem Heft.
Wie lange kannst du auf deutsch sprechen: Was weisst du von Deustchland nach dem Zweiten Weltkrieg. Kan du slå din tid fra sidst?
Vores nye duolingo-udfordring startede i mandags. Målet er, at alle når 30 minutter på tysk om ugen i 4 uger fra mandag den 12/8 - mandag den 9/9. Du skal altså bruge 2 timer i alt.
Vores nye duolingo-udfordring startede sidste mandag. Målet er, at alle når 30 minutter på tysk om ugen i 4 uger fra mandag den 12/8 - mandag den 9/9. Du skal altså bruge 2 timer i alt.
Husk duolingo. En lille grupper af jer, lå på nul minutter i mandags. Det skal I gøre noget ved. I får hæfter retur
Husk grammatikbog og jeres faste grupper
Du skal have oversat sætning 1, 2 og 3 på side 82 i grammatikbogen til tysk.
Træn denne quizlet til die Küchenuhr. Jo mere du træner, jo nemmere bliver timen: https://quizlet.com/dk/934652689/die-kuchenuhr-flash-cards/
Husk duolingo.
Gruppe 8: Livia, Simas og Cecilie
Husk duolingo - vi går snart ind i sidste uge, så det er nu det gælder
Se denne video om Trümmerliteratur. Du kan ændre tempo ved at klikke på 1x. Først bliver der hurtigere og så langsommere. https://studyflix.de/deutsch/trummerliteratur-epoche-3569/video
Læs dine sætninger om Spätheimkehrer fra sidst.
Husk duolingo - for mange er bagud.
Martin tager nye hæfter med
Du skal have læst første side af Willis Heimkehr på side 19 og have skrevet 3-5 tyske sætninger til indholdet.
Husk duolingo
Træn mundtlig gennemgang af disse 7 spørgsmål til Willis Heimkehr. Tal så frit og flydende som du kan og ud i et:
Se videoen om "Das Wirtschaftswunder" to gange og notér på dansk tre vidt forskellige informationer fra videoen: https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg&ab_channel=zeitzeugen-portal
Ring til en fra klassen og bestil pizza på tysk.
Orientér dig i kildematerialet til diskussionen i dit FF1-emne. Begge dele er i OneNote.
Hvis du gik glip af filmens afslutningen, skal du se. Vi startede ved 1 t 16 min. Log ind med unilogin: https://mitcfu.dk/mm/
Sidste skrivetime, så I skal gerne være tæt på mål. Hvis I ikke har læst jeres bilag til diskussionen endnu, skal I gøre det til i dag.
Jeg har lånt Das Wunder von Bern til jer: https://mitcfu.dk/mm/
I skal lave vodcast i selve tysktimen, så husk at lave lektier. Det tager minimum 30 min i dag.
Læs først hele din FF1-opgave: overvej opgavens konklusioner og hvilke metoder, der er brugt. De rettede opgaver er opladet i lectio.
Vi laver Peer-to-peer feedback og selvevaluering på FF1. Din vodcast (video) fra sidst skal være færdig og oploadet i OneDrive eller Youtube, så du kan dele den med en anden. Husk også høretelefoner, så du kan lytte uforstyrret.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Der Krimi (eksamensemne)
Formålet med forløbet "Der Krimi" har været at præsentere eleverne for krimigenren og gennem en krimianalyse at styrke elevernes talefærdighed både på et redegørende og analyserende niveau. Der har derfor været særligt fokus på:
- evnen til skriftligt og mundtligt at give et resumé af en tekst med inddragelse af relevante idiomatiske udtryk
- evnen til at tale om en tekst på flere taksonomiske niveauer vha. parametre som personkarakteristik, genretræk og motiv.
- oparbejdelse af et krimiordforråd.
Kernestof:
"Der Krimi - einige Informationen" (Krimiteorie)
"Mord im Hotel"
Milena Moser: "Mein fünfter Mord"
Ingrid Noll: "Nasentropfen"
Alle tekster er fra iBogen Dein Deutschland (Systime)
https://dd.systime.dk/
Quizlet med krimiord:
https://quizlet.com/_39xn29
Quizlet til Mord im Hotel 1:
https://quizlet.com/_cpsvt9?x=1jqt&i=1bv0a
Quizlet til Mord im Hotel 2:
https://quizlet.com/_cq5ls9?x=1jqt&i=1bv0a
Quizlet til Mein fünfter Mord:
https://quizlet.com/_cw1bsg?x=1jqt&i=1bv0a
Supplerende stof:
Tatort: Borowski und der brennende Mann
Eleverne har adgang til quizlet, OneNote og
ordbogen.com
i forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Husk at se tysk film eller tysk serie i ferien.
Dagens opgave ligger i OneNote
Husk de nye grupper
Du skal kunne forklare mundtligt på tysk, hvad der er typisk for en krimi og hvad en "Detektiverzählung" er.
Vi skal i gang med krimien "Mord om Hotel" - log in og lav denne opvarmningsopgave, hvor du skal indsætte det rigtige ord. I dit hæfte skal du skriv de tyske ord og oversætte dem til dansk.
Vor dem Lesen: Mord im Hotel: https://dd.systime.dk/?id=123#c212
Kig på de to tavlebilleder fra sidst og træn quizlet til teil 1 i 10 min - sæt et ur: https://quizlet.com/768932109/mord-im-hotel-teil-1-flash-cards/ Du skal kunne give et sammenhængende resumé på tysk af handlingen af Teil 1 i starten af timen.
10 min: Du skal læse/lytte Mord im Hotel - teil 1 og teil 2 igen. https://dd.systime.dk/?id=123#c1072 Lyt på computeren, mens du læser på papir.
Repetér og træn mundtligt tysk forklaring på: Was ist ein Krimi Was ist die Detektiverzählung?
Du skal kunne præsentere følgende på tysk: der Humoristische Krimi og der Femi-Krimi. Tag udgangspunkt af opgaverne fra sidst i dit hæfte. Hvis du var fraværende skal du læse i iBogen om de moderne krimier
3. Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Husk grammatikbog
Du skal være færdig med oversættelsesopgave 9 i Alles in allem side 37-38
Træn højtlæsningen af Mein fünfter Mord Teil 1. Lyt den og læs højt for dig selv eller en anden. Du fik den på print sidst og du kan høre den her: https://dd.systime.dk/?id=122#c353
Svar på spørgeskemaet i lectio om ønske til opdelt undervisning i tysk
Lyt/læs Teil 2 af Mein fünfter Mord hjemme. Du skal notere tre danske udsagn til handlingen:
https://dd.systime.dk/?id=122#c355
Læs/lyt Teil 3 af Mein fünfter Mord: hvilke tre dramatiske ting sker i denne del?
Martin skal huske hæfter
Find 3-5 informationer om danske skoler og gymnasier i Nordtyskland
Kig på din liste i hæftet med nye adjektiver
Lyt din egen eksamenspræsentation af Mord im Hotel, som du afleverede i lectio. Læs først min kommentar under opgaven.
Vi starter 2025 med karaktersamtaler: Om 6 måneder kan du komme til eksamen i tysk eller du afslutter måske tysk med din årskarakter. Overvej, hvordan du lærer mest muligt i de næste 6 måneder - det kunne være ting som indsats i timerne, lektielæsnin
Du skal have svaret på spørgsmålene 1-5 til Teil 1 af Nasentropfen fra sidst. Vi fortsætter med karaktersamtaler og er kommet til Laura: Om 6 måneder kan du komme til eksamen i tysk eller du afslutter måske tysk med din årskarakter. Overvej, hvordan
Træn din præsentation fra sidst to gange: Du må kun tale ved hjælp af noterne fra dit papir, som du lavede i timen og ikke læse højt. Tag tid på din præsentation og skriv ned hvor langt tid du kan tale.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Status på grammatik
Lektie: Status på tysk grammatik: Læs sektionen "Grammatik" fra OneNote igennem, så du får overblik over, hvad vi har arbejdet med siden vi startede i november 1g. I dag kigger vi tilbage og samler op - snart stater vi på nyt grammatisk emne: adjektiver
Siden november 1g har vi arbejdet med 5 overskrifter, men dertil også bøjning af verber. Det betyder følgende emner
0. Kongruens og ordstilling - bøjning af verber og placering af verber
1. Artikler, sætningsanalyse og kasus
2. Præpositioner og kasus
3. Relative pronominer
4. Modalverber
5. Perfektum
Repetition og forberedelse af grammatikoplæg til 1.g
Indhold
Kernestof:
Status på tysk grammatik: Læs sektionen "Grammatik" fra OneNote igennem, så du får overblik over, hvad vi har arbejdet med siden vi startede i november 1g. I dag kigger vi tilbage og samler op - derefter stater vi på nyt grammatisk emne: adjektiver
Husk grammatikbog: hvis du husker den, får du en gave af mig
Lav din grammatikpræsentation fra sidst færdig og træn præsentationen af den
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatikpræsentation
24-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Wahl in Deutschland
I dette forløb skal eleverne arbejde med det tyske Bundestagswahl 2025. I forbindelse med valget skal eleverne repetere viden om de politiske partier i Tyskland og sætte sig ind i, hvordan partierne promoverer deres spidskandidater og tydeliggør deres kerneværdier i valgplakater og -kampagnespots.
I forløbet skulle elever selv planlægge 60 minutters undervisning om BSW.
Efter forløbet skal eleverne:
- Have kendskab til de forskellige tyske partier og deres politiske værdier.
- Have kendskab til spidskandidaterne for valget 2025.
- Analysere kampagneplakater og kampagnespots.
Kernestof
Tekster om følgende partier og deres spidskandidater (udleveret som kompendium)
• Die Union (CDU/CSU): https://www.zdf.de/kinder/logo/die-union-parteien-in-deutschland-100.html
• Die SPD :https://www.zdf.de/kinder/logo/spd-parteien-in-deutschland-102.html
• Bündnis 90/Die Grünen: https://www.zdf.de/kinder/logo/die-gruenen-parteien-in-deutschland-100.html
• Die AFD: https://www.zdf.de/kinder/logo/afd-parteien-in-deutschland-100.html
Die neue Partei BSW verändert die deutsche Parteienlandschaft Hjalmar Jess: “Brennpunkt Deutsch”, nr.2/2024 ISSN 0906-9712
Videoer
• "Bundestagswahl 2025 kurz erklärt" (Youtube): https://youtu.be/stFvskQR1tA?si=7R-f6UF9PP1RTqrP&t=50
• Mr. Wissen2go, Alle Kanzlerkandidaten erklärt | Bundestagswahl 2025 (Youtube): https://youtu.be/BBZOfszTmZI?si=1OP1HxjRer3W8rqb&t=205
Fokus på: Merz, Scholz, Weidel og Haarbeck
• CDU Wahlwerbespot: Wieder nach Vorne
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=aOR8U4sKbhc&ab_channel=CDU
• SPD Wahlwerbespot: Mehr für Dich. Besser für Deutschland.
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=MqAugfhwXvU
• AFD Wahlwerbespot: Weißt Du noch, wie schön es in Deutschland einmal war?
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=6KgV1o_8E2k&ab_channel=AfDTV
• Die Grünen Wahlwerbespot:Ein Bündnis. Ein Wort
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=lrplaY_RR4A&ab_channel=B%C3%9CNDNIS90%2FDIEGR%C3%9CNEN
Quizlet:
• Wahl in Deutschland
https://quizlet.com/dk/995431767/wahl-in-deutschland-flash-cards/?funnelUUID=1be74acf-00e6-4f8a-9466-35eeb347c1f8
• CDU: Wieder nach vorne!
https://quizlet.com/996484428/flashcards?funnelUUID=b870d1b6-6f03-4a29-97b1-bd335f09c905
• SPD: Mehr für dich
https://quizlet.com/dk/997738706/spd-mehr-fur-dich-flash-cards/?funnelUUID=f4f7aadb-a9b7-44c0-b8ca-762d2ec3cc9f
• Die AfD: Weißt Du noch, wie schön es in Deutschland einmal war?
https://quizlet.com/dk/998257366/die-afd-weist-du-noch-wie-schon-es-in-deutschland-einmal-war-flash-cards/?funnelUUID=63ea9edc-020d-4801-bc64-7d80a0da7742
Indhold
Kernestof:
Se Kajs præsentation af adjektiver. Du skal se frem til 4.40, hvor han skifter til gradbøjning. Overvej hvad Kaj ikke taler om ift. vores skemaer.
https://www.youtube.com/watch?v=y9dGzyX60eA&ab_channel=KajsKanal
Se resten af videoen "Bundestagswshl 2025 kurz erklärt" og svar på spørgsmål 6-10 på side 2 i det nye kompendium. https://youtu.be/stFvskQR1tA?si=7R-f6UF9PP1RTqrP&t=50
Hvad er 80 år siden i dag?
Vælg 3 punkter fra analysen af videoen om CDU fra sidst som du træner tysk præsentation af. Husk quizlet med gloser.
Wahlwerbespot Was will die SPD?
https://www.youtube.com/watch?v=MqAugfhwXvU&ab_channel=SPD
En frivillig anbefaling til de politisk interesserede. DR vil i de kommende uger sætte fokus på valget med foskellige programmer. Det første afsnit handler om Tyskland som "stormagt" og der er en analyse af om CDU kunne finde på at gå i regering med
https://www.dr.dk/drtv/episode/vejen-til-berlin_-vil-tyskland-vaere-en-stormagt_502391
Finpuds og træn din præsentation af analysen af AfDs valgvideo. I skal præsentere i timen og så arbejder vi videre med adjektiver.
Du skal have et headset/airpods til din computer med
Sieht euch das Video über Robert Harbeck an und notiert 3-5 zentrale Informationen über ihn: https://youtu.be/BBZOfszTmZI?si=eG8Hm8Ggo2Jtgx4W&t=825
Jeg har nu lyttet alle præsentationer af Nasentropfen, så du kan se din karakter og kommentar i lectio under opgaven.
Husk at bruge Gliglish 2-3 gang om ugen, hvor du bruge din daglige taletid på den gratis bruger.
Husk at bruge Gliglish 2-3 gang om ugen, hvor du bruger din daglige taletid på den gratis bruger.
1x kommer til grammatikundervisning så læs op på din præsentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Die DDR (eksamensemne)
Fokus i forløbet har været:
Opdelingen af Tyskland efter krigen.
Stasi og overvågning
Flugt og konsekvenser
Livet i DDR
Årsager til murens fald
Kernestof
PIXI-Wissen: Der Fall der Mauer
Side 1-7 + 10 + 12-13 + 18-21
PowerPoint om Tyskland efter Krigen og DDR (i OneNote)
PowerPoint om Stasi (i OneNote)
PowerPoint om Mauerfall (i OneNote)
- Interview med Karl-Heinz Richter - del 1
- Brief von Ricada Gnauck 12-13
Supplerende materiale
Quizlet om DDR:
https://quizlet.com/_4cxlzp
Quizlet om Stasi:
https://quizlet.com/_4cxly4
Quizlet om Berlinmuren:
https://quizlet.com/682794799/die-berliner-mauer-flash-cards/
Quizlet om Karl-Heinz Richter:
https://quizlet.com/_bfjjna?x=1jqt&i=1bv0a
Quizlet om Ricarda Gnauck:
https://quizlet.com/696324649/ricarda-gnauck-flash-cards/
Montagsdemonstrationen:
https://www.youtube.com/watch?v=2OjCesZRf_I&list=PLtye_Xq9KfE4lFRGEym0OkrSKWkI24VU3&index=3
Grenzeröffnung in der DDR:
https://www.youtube.com/watch?v=RZzOhYMYOhE&list=PLtye_Xq9KfE4lFRGEym0OkrSKWkI24VU3&index=2
SimpleShow erklärt den Mauerfall:
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo&list=PLtye_Xq9KfE4lFRGEym0OkrSKWkI24VU3&index=5
Eleverne har adgang til quizlet, OneNote og
ordbogen.com
i forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
1x kommer til grammatikundervisning så læs op på din præsentation
Husk at bruge Gliglish 2-3 gang om ugen, hvor du bruge din daglige taletid på den gratis bruger.
Træn quizlet-intro til DDR i 10 min: https://quizlet.com/dk/263588245/die-ddr-intro-flash-cards/?funnelUUID=8a9507f9-8087-4306-9063-e8393b840569
Læs side 1-7 i DDR-pixi. De små sidetal. Læs det højt på dit værelse og husk årstal og datoer.
Træn de to to quizletter: Die DDR intro og Die Berliner Mauer. Brug 15-20 minutter i alt. Sæt en timer.
Træn quizlet til Karl-Heinz Richter. I dag starter vi på teksten om ham. Træn "learn" i 15 min. Kan du lære alle 10 udenad? https://quizlet.com/691234102/study-path
Was weisst du über Karl-Heinz Richter? Træn mundtlig præsentation af hans historie og person. Støt dig til spørgsmålene fra sidst, men tal så frit som muligt.
Træn quizlet til die Stasi og hold præsentationen fra OneNote om Stasi for en ven, søskende, forælder eller kæledyr https://quizlet.com/263588188/die-stasi-flash-cards/
Du skal aflevere din screencast med to samtaler med gliglish
Find to yderligere positive ting om DDR. Tag udgangspunkt i Ricarda Gnaucks beretning.
Jer der var i Tyskland i sidste uge, skal fortælle lidt om programmet på dansk. I må også gerne overveje, hvad der er værd at fremhæve af kulturelle og sproglige oplevelser fra turen.
Find og lær fem tyske gloser eller vendinger til overskriften "Flucht aus der DDR" udenad
Prøve i DDR: Træn alle quizletter grundigt.Genopfrisk reglerne om bøjning af adjektiver. Husk dit bøjningsskema.
Tysk stil - Bitte nicht umarmen.zip TYSK A
Esben, Cordelia, Laura KH og Liv skal have prøve i A303.I andre skal være i A302
Kig undervisningsbeskrivelsen for tysk igennem. Hvilke emner er mon eksamensemner? Find alle kompendier/mapper med tekster fra 1g og 2g og tag dem med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475154228", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475154228", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475154228" }