Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Tina F. Sønderstrup
|
Hold
|
2023 Ty3 (1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Die Märchenwelt
Vi har arbejdet med, hvad der kendetegner genren "Märchen" mht. handling, komposition, tid/sted/rum, personer, fortæller, sprog/stil samt indhold/temaer. Derudover har vi arbejdet med aktantmodellen og forskellen på "Volksmärchen" og "Kunstmärchen".
"Die Welt der Märchen", interview med Bernhard Lauer (leder af Brdr. Grimm-museet i Kassel), Brennpunkt Deutsch 1/2003
"Gattungen", Helle Egendal, Gyldendal, 2017 (hele bogens afsnit om eventyrgenren er læst, s. 61-76.)
"Rotkäppchen" (1812) Brdr. Grimm, "Gattungen", Helle Egendal, Gyldendal, 2017
"Das Wasser des Lebens", Brdr. Grimm, "Deutsche Wunder", Annette F. Damkjær m.fl. Lindhardt & Ringhof, 2009 )
"Die Sterntaler" Brdr. Grimm, "Brennpunkt Deutsch, Tidskrift for tysklærere", 01/2003
"Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich" Brüder Grimm
Filmatiseringer:
"Das Wasser des Lebens": https://www.ardmediathek.de/rbb/video/maerchen-im-rbb/das-wasser-des-lebens/rbb-fernsehen/Y3JpZDovL3JiYi1vbmxpbmUuZGUvbWFlcmNoZW5pbXJiYi8yMDIwLTA0LTI4VDExOjMwOjAwXzBiMTdlODJiLTVmODctNGQwYy05OTk3LTA4NTM0N2VjY2UxMS93YXNzZXItZGVzLWxlYmVucw/ (digitalt undervisningsmateriale)
"Der Froschkönig" https://www.rbb-online.de/maerchenfilm/archiv/froschkoenig/der_froschkoenig.html (digitalt undervisnigsmateriale)
Aschenputtel: https://www.daserste.de/checkeins-kinder/maerchenfilm/videosextern/aschenputtel-112.html
(digitalt undervisnigsmateriale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quizlet - Tyske småord
-
I skal have læst de to første sider af interviewet, som I arbejdede med sidste gang. Notér de tre vigtigste pointer til hver side.
-
Gram.ark 14AB til 1g ejestedord-possesive pronomener.pdf
-
Alles in allem: Possessive pronominer (ejestedord)
-
I skal have læst og oversat s. 61 (analysemodellen på første side i sættet, som I fik udleveret mandag den 20/11, findes som pdf under "Dokumenter" i Lectio)
-
Lav 14A gram.ark om poss.pron. - udleveret i modulet 23/1, hvor I også finder arket vedhæftet som pdf
-
Husk jeres Märchen-kompendium (findes også som pdf under "Dokumenter" i Lectio)
-
Træne chunks/hyppige ordforbindelser fra www.derdiedas.dk
-
I skal have jeres analyse af Rotkäppchen klar til i dag
-
Adjektiver (fra "Alles in allem")
-
Scannet udgave af gram. ark 23AB om adj. svage bøjning.pdf
-
Scannet udgave af skema for adjektivernes bøjninger.pdf
-
I skal have læst og forstået eventyret "Die Sterntaler"
-
Lav gram.ark 23A (indsætningsøvelsen)
-
Restudy-video om adjektiver (er kun lektie, hvis du er i tvivl om adj. bøjning)
-
Link til analysemodel fra ibogen "Gattungen" (findes også i jeres kompendium)
-
Join conversation - link til Teams
-
Scannet udgave af Froschkönig.pdf (højreklik og vælg "Roter med uret")
-
Kære 1g Ty3 :-)
-
Märchen in der ARD: Der Froschkönig | ARD Mediathek
-
Kære 1g Ty3
-
Scannet udgave af gram.ark 24AB - Adjektivernes stærke og blandede bøjning.pdf
-
Lav A-siden færdig (hvis ikke du blev færdig i sidste modul) samt sætning 1-5 på B-siden. Gram.arket er også vedhæftet herunder, hvis du var fraværende i torsdags.
-
Alles in allem - Adjektiver
-
Læs og forstå de to første sider af "Das Wasser des Lebens" og vær klar til at tale på tysk om indholdet. (Fokus på handlingen, personerne og konflikten)
-
Märchen in der ARD: Das Wasser des Lebens | Märchen | ARD Mediathek
-
I skal have læst "Das Wasser des Lebens" færdig (opg. med adj. laver vi i modulet, så den er ikke lektie)
-
Das Wasser des Lebens | Märchen in der ARD
-
Øv udtrykkene på dette link, vi starter modulet med en small talk-øvelse, inden vi ser filmen:
-
Eine Zusammenfassung machen.docx
-
Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik
-
Hvis du var fraværende i modulet torsdag 1/2, skal du se filmen "Aschenputtel" som lektie til i dag. Vi skal lave en skriveøvelse i modulet. Filmen ligger på mitcfu.dk under "mine materialer" og varer 58 min.
-
Evaluierung des Themas Die Märchenwelt.docx
-
5.1 Personlige pronominer fra ibogen "Sprungbrett"
-
Gram.ark 24AB om præpositioner (akkusativ).pdf
-
Quizlet - tyske småord
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Neue deutsche Welle 2.0
I dette forløb har vi arbejdet med moderne tysksproget musik. Musik tilhører genren lyrik og er samtidig en kilde til aktuelle begivenheder, følelser og holdninger i Tyskland. Andre hovedpunkter:
Blive bevidst om „lyttemåder“/lyttestrategier; global, detaljeret, selektiv
Blive bevidst omkring, hvorfor det er vigtigt at arbejde med ”lytning”
Blive bevidst om ”lyttestrategier”
Forløbet er indledt med en brainstorm over, hvilke tyske/tysksprogede kunstnere eleverne kendte på forhånd. Dernæst har vi arbejdet med beskrivelse af forskellige genrer ud fra www.laut.de/genres (digitalt undervisningsmateriale) og undervejs lavet forskellige mundtlige øvelser eks. "Ein Gespräch zum Thema Musik führen"
Eleverne er blevet introduceret til begrebet "Neue deutsche Welle" og Neue deutsche Welle 2.0 blandt andet ved hjælp af Zeitklicks:
https://www.zeitklicks.de/brd2/zeitklicks/zeit/kultur/musik/ (digitalt undervisningsmateriale)
Artikel: "Neue deutsche Welle 2.0. Der erneute Aufstieg" af Johannes Köhr, Münstersche Zeitung, 11.02.2016
https://www.muensterschezeitung.de/lokales/staedte/steinfurt/neue-deutsche-welle-20-1725217 (digitalt undervisningsmateriale)
Podcast: „Deutschland im Ohr“/Step into german, Goethe Institut (2024) Die neuen Liedermacher:
https://www.goethe.de/prj/stg/de/mus/podcast-berliner-clubkultur/dnl.html
Artikel: "Pop auf Deutsch", Deutsche Welle, 16.10.2009
https://p.dw.com/p/K6EE (digitalt undervisningsmateriale)
"Vor 40 Jahren ging "99 Luftballons" von Nena um die Welt", artikel af Silke Wünsch, Deutsche Welle, 20.01.2023 (digitalt undervisningsmateriale)
https://p.dw.com/p/4MQac
Nena: "99 Luftballons" (sangtekst): https://www.songtexte.com/songtext/nena/99-luftballons-63dcfa57.html
Hvilke teksttyper skal jeg kende?/Redemittel für die Präsentation von literarischen Texten/"Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog", Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal, 2019
Juli "Zerrissen" (tekst og musikvideo) med tilhørende opgaver
Vi har hørt nogle af de nyeste tysk hits på Goethe-instituttets side:
https://www.goethe.de/prj/stg/de/mus/cha.html
Afslutningsvist har eleverne forberedt en præsentation af en selvvalgt tysksproget sang ud fra punkterne: Wovon handelt das Lied? Information über die Band/den Künstler. Warum hast du das Lied gewählt?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Der Krimi
"Dein Deutschland", Rikke Taber Graverholt og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2013 I-bog (kap. 3)
Følgende tekster er læst herfra og tilhørende opgaver er lavet:
"Mord im Hotel" (ukendt forfatter)
"Mein fünfter Mord", Milena Moser
"Nasentropfen", Ingrid Noll
Afsnit af krimiserien "Tatort" med episodetitlen "Und immer gewinnt die Nacht" (2021) kan streames fra CFU, men findes ligeledes på dette link: https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/sendung/und-immer-gewinnt-die-nacht-100.html (digitalt undervisningsmateriale)
https://taz.de/Neuer-Tatort-Darsteller-Dar-Salim/!5769622/
(digitalt undervisningsmateriale) TAZ-Interview med Dar Salim om hans rolle i Tatort.
Holdet har desuden set et afsnit den tyske krimiserie "Morden im Norden" https://www.daserste.de/unterhaltung/serie/morden-im-norden/videos/blutsbande-folge-129-video-110.html (digitalt undervisningsmateriale)
https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck (podcast 9-10 min. med tilhørende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg - EKSAMEN
I forløbet har vi arbejdet med situationen i Vesttyskland efter anden verdenskrig fra "Stunde Null" i det krigshærgede land, livet i ruinerne og frem til 60'ernes "Wirtschaftswunder". Vi har fokuseret på BRD og arbejdet med begreberne "Wirtschaftswunder" og "Spätheimkehrer" samt hvilken rolle VM i fodbold 1954 spillede for tyskernes selvforståelse som nation.
Forløbet har været en del af skolens flerfaglige forløb, hvor eleverne har udarbejdet skriftlig opgave og mundtligt oplæg på baggrund af en af følgende opgaveformuleringer:
1. Krigens konsekvenser
Redegør kort for den politiske og økonomiske situation i Tyskland 1945-1955 med fokus på borgernes vilkår.
Analyser to selvvalgte værker med fokus på, hvordan krigens konsekvenser opleves fysisk og psykisk af tyskerne efter Anden Verdenskrig.
Diskutér med udgangspunkt i din redegørelse og analyse for fordele og ulemper ved fiktionalisering af historien.
Der skal til alle tre punkter inddrages tysksproget materiale
2. Spätheimkehrer
Redegør for begrebet Spätheimkehrer og herunder deres forhold under interneringen i Sovjetunionen og den politiske situation i perioden.
Analysér “Das Wunder von Bern” og ”Willys Heimkehr” med fokus på de problemer, som hjemvendte soldater oplevede i efterkrigstidens Tyskland.
Diskutér med udgangspunkt i din redegørelse og analyse for fordele og ulemper ved fiktionalisering af historien.
Der skal til alle tre punkter inddrages tysksproget materiale
Kernestof (læst og bearbejdet af alle)
Leben in den Trümmern
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
Die Trümmerliteratur
Wolfgang Borchert: Zwei Männer (Gedicht)
Wolfgang Borchert, Die Küchenuhr (Kurzgeschichte)
Zum Begriff „Spätheimkehrer“
Planet Wissen/Hildegard Kriwet (2019): "Wirtschaftswunder". https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
Sönke Wortmann (2003): Das Wunder von Bern (Film kan streames fra mitcfu.dk)
"Luftbroen til Berlin", dokumentarfilm fra DR2 (kan streames fra mitcfu.dk)
Originaltitel: "Die Luftbrücke", Guido Knopp, ZDF, 2006
"Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral", Heinrich Böll. I: "Deutsche Wunder - Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion", A. Damkjær m.fl. L&R Uddannelse, 2009
"Willis Heimkehr", Ernst Hass. I: "Deutschland. Wunderland. Neubeginn 1950-1960. Erinnerungen aus Ost und West",
Reihe ZEITGUT, Band 18. Zeitgut Verlag GmbH (digitalt undervisningsmateriale, da teksten findes online på www.zeitgut.com/Abdrucktexte/1611heim.pdf)
Youtube-klip fra NRD-serien "Was den Norden bewegt" om Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 1956: https://www.youtube.com/watch?v=LP-IG5TXA30 (digitalt undervisningsmateriale)
YouTube: "1955 - Das Wirtschaftswunder" https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg&t=83s (digitalt undervisningsmateriale)
"Die Wirtschaftswunderfrau" (2018) ARD-miniserie baseret på Aenne Burdas liv. Instruktør Francis Meletzky
https://www.ardmediathek.de/suche/die%20wirtschaftswunderfrau (kan streames fra mitcfu.dk)
Supplerende materiale, som eleverne har kunnet inddrage i deres opgaver
Kristligt Dagblad (10.01.19): "Historiske film skævvrider vores syn på den virkelige historie" https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/historiske-film-overtager-den-virkelige-historie
Britta Wehen (11.09.2021): Historische Spielfilme – ein Instrument zur Geschichtsvermittlung? - https://www.bpb.de/lernen/kulturelle-bildung/143799/historische-spielfilme-ein-instrument-zur-geschichtsvermittlung/
Videnskab.dk (2021): "Netflix og fiktion vinder over historiebøgerne: Vi husker det, vi ser, bedre end det, vi læser": https://videnskab.dk/kultur-samfund/netflix-og-fiktion-vinder-over-historieboegerne-vi-husker-det-vi-ser-bedre-end-det-vi-laeser/
Videnskab.dk (2009): "Hollywood vinder over historiebøgerne": https://videnskab.dk/kultur-samfund/hollywood-vinder-over-historieboegerne/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ethische Problemstellungen und Dilemmas - EKSAMEN
Vi indledte emnet med en brainstorming over forskellige etiske og moralske dilemmaer og læste herefter nedenstående tekster, hvori dilemmaer som eks. utroskab, selvmord og straf/skyld behandles.
"Recht und Gerechtigkeit", anekdote af ukendt forfatter, Berliner Abendblätter, 30. november 1810
"Die Flut ist pünktlich" (1953) Siegfreid Lenz. "Deutsche Wunder. Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion", L&R Uddannelse, 2009
"Die Flut ist pünktlich" Film (2013-14) af Thomas Berger (kan streames fra mitcfu.dk under titlen "Højvandet kommer præcist". Filmen er baseret på Siegfried Lenz' novelle "Die Flut ist pünktlich".
"Der Freund", filmatisering af Ferdinand von Schirachs novelle af samme navn, kan streames fra mitcfu.dk, også sendt på ZDF, 2019.
"Einsam", Ferdinand von Schirach. (2010) I: "Gattungen", Helle Egendal
i-bogsudgave, 2020 (© 2017), Gyldendal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die Bundestagswahl 2025 - EKSAMEN
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb skal eleverne arbejde med det tyske Bundestagswahl 2025. I forbindelse med valget skal eleverne repetere viden om de politiske partier i Tyskland og i form af gruppe- og projektarbejde sætte sig ind i, hvordan partierne promoverer deres spidskandidater og tydeliggør deres kerneværdier i valgplakater og -kampagnespots. Forløbet integrerer desuden øvelser knyttet til projektet ”Autentisk, mundtlig kommunikation”, der særligt ses i informations gap, rollespil og forhandlingsøvelser.
Eleverne har ofte arbejdet i matrixgrupper, hvor hver gruppe har arbejdet med ét parti og hørt om de øvrige i matrixgrupper. En fællesnævner er AfD, hvor alle har arbejdet med samme materiale.
Efter forløbet skal eleverne:
Have kendskab til de forskellige tyske partier og deres politiske værdier.
Have kendskab til spidskandidaterne for valget 2025.
Analysere kampagneplakater og kampagnespots.
Samtale mundtligt om partiernes værdier.
Kilder:
Mitmenschen.de „Dein Portal zum Deutschen Bundestag“:
https://www.mitmischen.de/wissen/von-aeltestenrat-bis-zwischenfrage/wofur-steht-welche-partei
"Das sind die Schwerpunkte der Wahlprogramme":
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlprogramme-bundestagswahl-2025-100.html
Die Parteien kurz erklärt:
https://www.zdf.de/kinder/logo
Was man zur Bundestagswahl 2025 wissen muss:
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-termin-kandidaten-umfrage-100.html
Alle Kanzlerkandidaten erklärt | Bundestagswahl 2025 - Mr. Wissen2go
https://www.youtube.com/watch?v=BBZOfszTmZI&t=990s
"Das sind die 5 Kanzlerkandidaten für die Bundestagswahl 2025", Johanna Stiewe, "Focus", 01.02.2025
https://www.focus.de/politik/deutschland/das-sind-die-5-kanzlerkandidaten-der-bundestagswahl-2025_e6aae120-372c-49a3-8198-f1f2e835333a.html
AfD in Ostdeutschland - warum tickt der Osten anders? (video fra Deutsche Welle)
https://www.dw.com/de/afd-in-ostdeutschland-warum-tickt-der-osten-anders/video-69920222
"Zeitungsbeitrag von Musk schlägt hohe Wellen" (Artikel)
Deutsche Welle, 29.12.2024, sti/AR (afp, dpa, rtr)
https://www.dw.com/de/zeitungsbeitrag-von-musk-zu-afd-schl%C3%A4gt-hohe-wellen/a-71178830
Ein Bündnis. Ein Wort. | Wahlwerbespot zur Bundestagswahl 2025 | BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN
https://www.youtube.com/watch?v=lrplaY_RR4A&ab_channel=B%C3%9CNDNIS90%2FDIEGR%C3%9CNEN
Offizieller AfD-Wahlwerbespot Bundestagswahl 2025
https://www.youtube.com/watch?v=4Vp_Og_lQnw
AFD: Weißt Du noch, wie schön es in Deutschland einmal war? - AfD
https://www.youtube.com/watch?v=6KgV1o_8E2k&ab_channel=AfDTV
FDP: Es geht um das Land
https://www.youtube.com/watch?v=8OqqW4Fi9_s&ab_channel=FDP
SPD: Mehr für dich. Besser für Deutschland
https://www.youtube.com/watch?v=MqAugfhwXvU&ab_channel=SPD
CDU: Wieder nach vorne!
https://www.youtube.com/watch?v=aOR8U4sKbhc&ab_channel=CDU
BSW-Wahlwerbespot 2025
https://fb.watch/x7yDZ6zfoH/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das Leben in der DDR - EKSAMEN
Formålet med forløbet er: At opnå et nuanceret kendskab til livet i DDR inden for forskellige områder som eks. talentdyrkelsen inden for musik, Stasi/overvågningssamfundet, manglende rejsefrihed og ytringsfrihed m.m.
Forløbet er indledt med brainstorm for at klarlægge elevernes forforståelse for emnet. Herefter har vi arbejdet med følgende materialer:
Dokumentarfilmen "Berlinmurens Fald" del 1 og 2 fra DRKultur, Guido Knoop, 2009 (kan streames fra mitcfu.dk)
"Brief von Ricarda Gnauck", (nonfiktion) brev skrevet til Lone Holm 23.10.2008 i bogen: "Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF". L. Holm m.fl. Gyldendal, 2010
Tonband mit Mario Röllig, https://www.youtube.com/watch?v=gWgIrGxq70E (20.06.2022) digitalt undervisningsmateriale
Fabian Schweyher & Mario Röllig, „Mario Röllig“ i Niemals vergessen, Systime (2022): https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p170 (20.06.2022) digitalt undervisningsmateriale
"Doppelgänger - Geschichte einer unglaublichen DDR-Flucht" (artikel fra www.volksstimme.de)
Digitalt undervisningsmateriale: https://www.volksstimme.de/deutschland-welt/politik/doppelgaenger-geschichte-einer-unglaublichen-ddr-flucht
Dok.film: "Der Doppelgänger von Ost-Berlin" 3Sat, 2019 (kan streames fra mitcfu).
Portrætudsendelse med Annette Falk Lund (født og opvokset i DDR) fra TV2 Midt-Vest (digitalt undervisningsmateriale)
https://www.tvmidtvest.dk/nyheder/08-06-2014/1930/hele-1930-udsendelsen?clip=7f7af323-6aac-4d93-bd42-5cb56c3886ad (indslaget begynder 7 min. inde i udsendelsen)
Film: "Das Leben der Anderen" (2006) af Florian Henckel von Donnersmarck (kan streames fra www.cfu.dk og Filmstriben)
"Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis" (ZDFHeute Nachrichten): Wie erging es den Opfern der Stasi? Dunja Hayali begleitet einen ehemaligen Inhaftierten durch das Stasi-Gefängnis. Andreas Mehlstäubl berichtet von Psycho-Folter, Demütigungen und teilt seine schmerzlichen Erfahrungen im früheren Untersuchungsgefängnis Berlin-Hohenschönhausen.
https://www.youtube.com/watch?v=WrtbUtq-MaM
Omfang: 20 sider + dokumentarfilm, spillefilm, podcasts og portrætudsendelse
www.duden.de og ordbogen.com er anvendt i alle forløb.
Quizlet-opgaver, som er brugt i undervisningen må tilgås som digitalt undervisningmateriale.
Ibogen "Gattungen" af Helle Egendal, Gyldendal, 2020 er anvendt i løbet af undervisningen til arbejdet med de forskellige tekstgenrer: https://gattungen.systime.dk/ (digitalt undervisningsmateriale).
Grammatikbøgerne "Alles in allem" og "Sprungbrett" er anvendt gennem hele året:
https://allesinallem.systime.dk/
https://sprungbrett.systime.dk/?id=133
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475186134",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475186134",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475186134"
}