Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Tina F. Sønderstrup
|
Hold
|
2023 Ty/d (1d Ty, 2d Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Die Märchenwelt
Særlige fokuspunkter:
Vi har arbejdet med, hvad der kendetegner genren "Märchen" mht. handling, komposition, tid/sted/rum, personer, fortæller, sprog/stil samt indhold/temaer. Derudover har vi arbejdet med aktantmodellen og forskellen på "Volksmärchen" og "Kunstmärchen".
"Die Welt der Märchen", interview med Bernhard Lauer (leder af Brdr. Grimm-museet i Kassel), Brennpunkt Deutsch 1/2003
"Gattungen", Helle Egendal, Gyldendal, 2017 (hele bogens afsnit om eventyrgenren er læst, s. 61-76.)
"Rotkäppchen" (1812) Brdr. Grimm, "Gattungen", Helle Egendal, Gyldendal, 2017
"Das Wasser des Lebens", Brdr. Grimm, "Deutsche Wunder", Annette F. Damkjær m.fl. Lindhardt & Ringhof, 2009 )
"Die Sterntaler" Brdr. Grimm, "Brennpunkt Deutsch, Tidskrift for tysklærere", 01/2003
"Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich" Brüder Grimm
Filmatiseringer:
"Das Wasser des Lebens": https://www.ardmediathek.de/rbb/video/maerchen-im-rbb/das-wasser-des-lebens/rbb-fernsehen/Y3JpZDovL3JiYi1vbmxpbmUuZGUvbWFlcmNoZW5pbXJiYi8yMDIwLTA0LTI4VDExOjMwOjAwXzBiMTdlODJiLTVmODctNGQwYy05OTk3LTA4NTM0N2VjY2UxMS93YXNzZXItZGVzLWxlYmVucw/ (digitalt undervisningsmateriale)
"Der Froschkönig" https://www.rbb-online.de/maerchenfilm/archiv/froschkoenig/der_froschkoenig.html (digitalt undervisnigsmateriale)
Aschenputtel: https://www.daserste.de/checkeins-kinder/maerchenfilm/videosextern/aschenputtel-112.html
(digitalt undervisnigsmateriale)
Antal sider: ca. 25 + film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Neue deutsche Welle 2.0
I dette forløb har vi arbejdet med moderne tysksproget musik. Musik tilhører genren lyrik og er samtidig en kilde til aktuelle begivenheder, følelser og holdninger i Tyskland. Andre hovedpunkter:
Blive bevidst om „lyttemåder“/lyttestrategier; global, detaljeret, selektiv
Blive bevidst omkring, hvorfor det er vigtigt at arbejde med ”lytning”
Blive bevidst om ”lyttestrategier”
Forløbet er indledt med en brainstorm over, hvilke tyske/tysksprogede kunstnere eleverne kendte på forhånd. Dernæst har vi arbejdet med beskrivelse af forskellige genrer ud fra www.laut.de/genres (digitalt undervisningsmateriale) og undervejs lavet forskellige mundtlige øvelser eks. "Ein Gespräch zum Thema Musik führen"
Eleverne er blevet introduceret til begrebet "Neue deutsche Welle" og Neue deutsche Welle 2.0 blandt andet ved hjælp af Zeitklicks:
https://www.zeitklicks.de/brd2/zeitklicks/zeit/kultur/musik/ (digitalt undervisningsmateriale)
Artikel: "Neue deutsche Welle 2.0. Der erneute Aufstieg" af Johannes Köhr, Münstersche Zeitung, 11.02.2016
https://www.muensterschezeitung.de/lokales/staedte/steinfurt/neue-deutsche-welle-20-1725217 (digitalt undervisningsmateriale)
Podcast: „Deutschland im Ohr“ med temaet "Musiker*innen schreiben Geschichte" https://www.goethe.de/prj/stg/de/mus/sou.html (digitalt undervisningsmateriale)
Hörtextl: "Pop auf Deutsch", Deutsche Welle, 16.10.2009
https://p.dw.com/p/K6EE (digitalt undervisningsmateriale)
"Vor 40 Jahren ging "99 Luftballons" von Nena um die Welt", artikel af Silke Wünsch, Deutsche Welle, 20.01.2023 (digitalt undervisningsmateriale)
https://p.dw.com/p/4MQac
Hvilke teksttyper skal jeg kende?/Redemittel für die Präsentation von literarischen Texten/"Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog", Kirsten Blume og Mette Hermann, Gyldendal, 2019
Juli "Zerrissen" (tekst og musikvideo) med tilhørende opgaver
Vi har hørt nogle af de nyeste tysk hits på Goethe-instituttets side:
https://www.goethe.de/prj/stg/de/mus/cha.html
Afslutningsvist har eleverne forberedt en præsentation af en selvvalgt tysksproget sang ud fra punkterne: Wovon handelt das Lied? Information über die Band/den Künstler. Warum hast du das Lied gewählt?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Der Krimi
"Dein Deutschland", Rikke Taber Graverholt og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2013 I-bog (kap. 3)
Følgende tekster er læst herfra og tilhørende opgaver er lavet:
"Mord im Hotel" (ukendt forfatter)
"Mein fünfter Mord", Milena Moser
"Nasentropfen", Ingrid Noll
Afsnit af krimiserien "Tatort" med episodetitlen "Und immer gewinnt die Nacht" (2021) kan streames fra CFU, men findes ligeledes på dette link: https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/sendung/und-immer-gewinnt-die-nacht-100.html (digitalt undervisningsmateriale)
https://taz.de/Neuer-Tatort-Darsteller-Dar-Salim/!5769622/
(digitalt undervisningsmateriale) TAZ-Interview med Dar Salim om hans rolle i Tatort.
Holdet har desuden set et afsnit den tyske krimiserie "Morden im Norden" https://www.daserste.de/unterhaltung/serie/morden-im-norden/videos/blutsbande-folge-129-video-110.html (digitalt undervisningsmateriale)
https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck (podcast 9-10 min. med tilhørende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg - EKSAMEN
I forløbet har vi arbejdet med situationen i Vesttyskland efter anden verdenskrig fra "Stunde Null" i det krigshærgede land, livet i ruinerne og frem til 60'ernes "Wirtschaftswunder". Vi har fokuseret på BRD og arbejdet med begreberne "Wirtschaftswunder" og "Spätheimkehrer" samt hvilken rolle VM i fodbold 1954 spillede for tyskernes selvforståelse som nation.
Forløbet har været en del af skolens flerfaglige forløb, hvor eleverne har udarbejdet skriftlig opgave og mundtligt oplæg på baggrund af en af følgende opgaveformuleringer:
1. Krigens konsekvenser
Redegør kort for den politiske og økonomiske situation i Tyskland 1945-1955 med fokus på borgernes vilkår.
Analyser to selvvalgte værker med fokus på, hvordan krigens konsekvenser opleves fysisk og psykisk af tyskerne efter Anden Verdenskrig.
Diskutér med udgangspunkt i din redegørelse og analyse for fordele og ulemper ved fiktionalisering af historien.
Der skal til alle tre punkter inddrages tysksproget materiale
2. Spätheimkehrer
Redegør for begrebet Spätheimkehrer og herunder deres forhold under interneringen i Sovjetunionen og den politiske situation i perioden.
Analysér “Das Wunder von Bern” og ”Willys Heimkehr” med fokus på de problemer, som hjemvendte soldater oplevede i efterkrigstidens Tyskland.
Diskutér med udgangspunkt i din redegørelse og analyse for fordele og ulemper ved fiktionalisering af historien.
Der skal til alle tre punkter inddrages tysksproget materiale
Kernestof (læst og bearbejdet af alle)
Leben in den Trümmern Leben in den Trümmern
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
Die Trümmerliteratur
Wolfgang Borchert: Zwei Männer (Gedicht)
Wolfgang Borchert, Die Küchenuhr (Kurzgeschichte)
Zum Begriff „Spätheimkehrer“
Planet Wissen/Hildegard Kriwet (2019): "Wirtschaftswunder". https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (2003), Senator Film (filmen kan streames fra mitcfu.dk).
"Luftbroen til Berlin", dokumentarfilm fra DR2 (kan streames fra mitcfu.dk)
Originaltitel: "Die Luftbrücke", Guido Knopp, ZDF, 2006
"Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral", Heinrich Böll. I: "Deutsche Wunder - Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion", A. Damkjær m.fl. L&R Uddannelse, 2009
"Willis Heimkehr", Ernst Hass. I: "Deutschland. Wunderland. Neubeginn 1950-1960. Erinnerungen aus Ost und West",
Reihe ZEITGUT, Band 18. Zeitgut Verlag GmbH (digitalt undervisningsmateriale, da teksten findes online på www.zeitgut.com/Abdrucktexte/1611heim.pdf)
Youtube-klip fra NRD-serien "Was den Norden bewegt" om Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 19561956: https://www.youtube.com/watch?v=LP-IG5TXA30 (digitalt undervisningsmateriale)
YouTube: "1955 - Das Wirtschaftswunder" https://www.youtube.com/watch?v=JTNfAzCmhgg&t=83s (digitalt undervisningsmateriale)
"Die Wirtschaftswunderfrau" (2018) ARD-miniserie baseret på Aenne Burdas liv. Instruktør Francis Meletzky
https://www.ardmediathek.de/suche/die%20wirtschaftswunderfrau (kan streames fra mitcfu.dk)
Supplerende materiale, som eleverne har kunnet inddrage i deres opgaver
Kristligt Dagblad (10.01.19): "Historiske film skævvrider vores syn på den virkelige historie" https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/historiske-film-overtager-den-virkelige-historie
Britta Wehen (11.09.2021): Historische Spielfilme – ein Instrument zur Geschichtsvermittlung? - https://www.bpb.de/lernen/kulturelle-bildung/143799/historische-spielfilme-ein-instrument-zur-geschichtsvermittlung/
Videnskab.dk (2021): "Netflix og fiktion vinder over historiebøgerne: Vi husker det, vi ser, bedre end det, vi læser": https://videnskab.dk/kultur-samfund/netflix-og-fiktion-vinder-over-historieboegerne-vi-husker-det-vi-ser-bedre-end-det-vi-laeser/
Videnskab.dk (2009): "Hollywood vinder over historiebøgerne": https://videnskab.dk/kultur-samfund/hollywood-vinder-over-historieboegerne/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring gram.bogen "Alles in allem" samt blyant og viskelæder (eller kuglepen, som kan viskes ud)
-
1945: Leben in den Trümmern 3.55 min.
-
Link til Quizlet om Trümmerlitteratur
-
1)Husk at medbringe jeres noter til dok.filmen fra sidste uge. Filmen ligger på mitcfu.dk
-
Lav opgaverne på s. 3-4 i kompendiet til i dag.
-
Øv Quizlet om Trümmerlitteratur (ca. 15 min.) Den hedder "Trümmerliteratur und Wolfgang Borchert"
-
Arbeit mit dem Text - Zwei Männer, Borchert.docx
-
Lav en kort analyse og fortolkning af digtet "Zwei Männer" - Formulér 3-4 sætninger på tysk om digtet
-
Arbeit mit dem Text - Die Küchenuhr, Grammatik.docx
-
Læs og forstå teksten "Die Küchenuhr" til i dag. (S. 10-12 i kompendiet/findes som pdf under "Dokumenter" i Lectio).
-
1)Lav opg. færdig til "Küchenuhr" (grammatik)
-
Spätheimkehrer im Durchgangslager Friedland 1956 (4.35 min.)
-
1955: Das Wirtschaftswunder (3.44 min.)
-
Samme lektie som til i går: Læs s. 13 (den første side om Spätheimkehrer-begrebet)
-
Afsnit
-
(Laves i modulet) Willis Heimkehr - Fragen zu den ersten zwei Seiten von Willis Heimkehr.docx
-
I skal have læst hele teksten "Willis Heimkehr" til i dag s. 20-23. Alle ord markeret med fed findes på gloselisten på s. 23. Historien er en autentisk beretning.
-
Materialesamling FF1 Tekster om fiktionalisering af historien.docx
-
Scannet udgave af Stunde Null und Kahlschlag.pdf - Teksten stammer fra bogen "Menschen - Werke - Epochen. Eine Einführung in die deutsche Kulturgeschichte" af Christoph Perry, Hueber Verlag, 1993
-
Szene 40 Amtszimmer OCR.pdf
-
Gloser til Stunde Null und Kahlschlag s. 200-203.docx
-
Link til Planet Wissen: Nachkriegszeit
-
Link til Zeitklicks: Nach dem Krieg - Bundesrepublik I |
-
Skabelon til elevforside FF1 efterår 2024.docx
-
FF1 intro2024.pptx
-
Analysemodel til film
-
Gerade auf LeMO gesehen: Jahreschronik 1947
-
Szene 15 Bahnhof OCR.pdf
-
Szene 18 Schlafzimmer OCR.pdf
-
Szene 42 Vor Kneipe OCR.pdf
-
Szene 56 Wohnzimmer OCR.pdf
-
Szene 70 Am Kanal OCR.pdf
-
Szene 75 Wohnung OCR.pdf
-
Szene 142 Im Abteil OCR.pdf
-
I skal have set filmen "Das Wunder von Bern" til i dag. Den findes på filmstriben.dk
-
Hvad kendetegner en god diskussion.docx
-
Kære 2d.
-
Einstieg - opg. 1-4: Wer ist Heinrich Böll?
-
Quizlet - Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
-
Medbring FF1-kompendiet
-
Peer to peer skema
-
Se vedhæftede eksempel på DHO-oplæg og brug det som inspiration til FF1-vodcasten
-
Peer to peer feedback - skema
-
Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
-
Læs Aneekdote-teksten igennem igen, så I er være klar til at lave opg. til den.
-
OCR-scannet udgave af 3g-begynder eksamenssæt Bitte nicht umarmen.pdf
-
Hej 2d :)
-
5.1 Personlige pronominer | Sprungbrett
-
Word-skabelon til besvarelse af 3g Tysk A-begynder eksamenssæt Bitte nicht umarmen.docx
-
2.3 Modalverber | Sprungbrett
-
Vælg opgaver og quizzer indenfor de områder, hvor I gerne vil forbedre jer og blive mere sikre. Brug indholdsfortegnelsen til at navigere ud fra.
-
Husk jeres kompendium og opgaverne til "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral", som I arbejdede med sidste gang
-
1)Genlæs vedhæftet tekst til eksamenssættet "Bitte nicht umarmen".
-
Tekst til 3g Tysk A-begynder eksamenssæt 19.05.2022- Bitte nicht umarmen.pdf
-
Ordforrådstest fra derdiedas
-
AfD in Ostdeutschland - warum tickt der Osten anders? – DW – 12.08.2024
-
Elever, som var fraværende i fredags, skriver den frie skr. del til "Bitte nicht umarmen" i dag.
-
Fælles gloseliste til Warum tickt der Osten anders - 2d.docx
-
Warum tickt der Osten anders - AfD in Ostdeutschland Fragen.docx
-
Lav en gloseliste til indslaget "Warum tickt der Osten anders?"
-
Medbring papir/hæfte og blyant, I skal tage noter til filmen.
-
Elever, som var fraværende fredag den 29/11, skal have set 1. afsnit af miniserien inden modulet (ligger på mitcfu.dk)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ethische Problemstellungen und Dilemmas - EKSAMEN
Vi indledte emnet med en brainstorming over forskellige etiske og moralske dilemmaer og læste herefter nedenstående tekster, hvori dilemmaer som eks. utroskab, selvmord og straf/skyld behandles.
"Recht und Gerechtigkeit", anekdote af ukendt forfatter, Berliner Abendblätter, 30. november 1810
"Die Flut ist pünktlich" (1953) Siegfreid Lenz. "Deutsche Wunder. Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion", L&R Uddannelse, 2009
"Die Flut ist pünktlich" Film (2013-14) af Thomas Berger (kan streames fra mitcfu.dk under titlen "Højvandet kommer præcist". Filmen er baseret på Siegfried Lenz' novelle "Die Flut ist pünktlich".
"Der Freund", filmatisering af Ferdinand von Schirachs novelle af samme navn, kan streames fra mitcfu.dk, også sendt på ZDF, 2019.
"Einsam", Ferdinand von Schirach. (2010) I: "Gattungen", Helle Egendal
i-bogsudgave, 2020 (© 2017), Gyldendal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bundestagswahl 2025 - EKSAMEN
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb skal eleverne arbejde med det tyske Bundestagswahl 2025. I forbindelse med valget skal eleverne repetere viden om de politiske partier i Tyskland og i form af gruppe- og projektarbejde sætte sig ind i, hvordan partierne promoverer deres spidskandidater og tydeliggør deres kerneværdier i valgplakater og -kampagnespots. Forløbet integrerer desuden øvelser knyttet til projektet ”Autentisk, mundtlig kommunikation”, der særligt ses i informations gap, rollespil og forhandlingsøvelser.
Efter forløbet skal eleverne:
Have kendskab til de forskellige tyske partier og deres politiske værdier.
Have kendskab til spidskandidaterne for valget 2025.
Analysere kampagneplakater og kampagnespots.
Samtale mundtligt om partiernes værdier.
Kilder:
Mitmenschen.de „Dein Portal zum Deutschen Bundestag“:
https://www.mitmischen.de/wissen/von-aeltestenrat-bis-zwischenfrage/wofur-steht-welche-partei
Johanna Stiewe: "Das sind die 5 Kanzlerkandidaten für die Bundestagswahl 2025", Focus online, 23.02.2025 (Artikel)
https://www.focus.de/politik/deutschland/das-sind-die-5-kanzlerkandidaten-der-bundestagswahl-2025_e6aae120-372c-49a3-8198-f1f2e835333a.html
"Das sind die Schwerpunkte der Wahlprogramme":
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/wahlprogramme-bundestagswahl-2025-100.html
Die Parteien kurz erklärt:
https://www.zdf.de/kinder/logo (Die Parteien in Deutschland)
Was man zur Bundestagswahl 2025 wissen muss:
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestagswahl-termin-kandidaten-umfrage-100.html
Alle Kanzlerkandidaten erklärt | Bundestagswahl 2025 - Mr. Wissen2go
https://www.youtube.com/watch?v=BBZOfszTmZI&t=990s
AfD in Ostdeutschland - warum tickt der Osten anders? (video fra Deutsche Welle)
https://www.dw.com/de/afd-in-ostdeutschland-warum-tickt-der-osten-anders/video-69920222
"Zeitungsbeitrag von Musk schlägt hohe Wellen" (Artikel)
Deutsche Welle, 29.12.2024, sti/AR (afp, dpa, rtr)
https://www.dw.com/de/zeitungsbeitrag-von-musk-zu-afd-schl%C3%A4gt-hohe-wellen/a-71178830
Ein Bündnis. Ein Wort. | Wahlwerbespot zur Bundestagswahl 2025 | BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN
https://www.youtube.com/watch?v=lrplaY_RR4A&ab_channel=B%C3%9CNDNIS90%2FDIEGR%C3%9CNEN
Offizieller AfD-Wahlwerbespot Bundestagswahl 2025
https://www.youtube.com/watch?v=4Vp_Og_lQnw
AFD: Weißt Du noch, wie schön es in Deutschland einmal war? - AfD
https://www.youtube.com/watch?v=6KgV1o_8E2k&ab_channel=AfDTV
FDP: Es geht um das Land
https://www.youtube.com/watch?v=8OqqW4Fi9_s&ab_channel=FDP
SPD: Mehr für dich. Besser für Deutschland
https://www.youtube.com/watch?v=MqAugfhwXvU&ab_channel=SPD
CDU: Wieder nach vorne!
https://www.youtube.com/watch?v=aOR8U4sKbhc&ab_channel=CDU
BSW-Wahlwerbespot 2025
https://fb.watch/x7yDZ6zfoH/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das Leben in der DDR - EKSAMEN
Formålet med forløbet er: At opnå et nuanceret kendskab til livet i DDR inden for forskellige områder som eks. talentdyrkelsen inden for musik og sport, Stasi/overvågningssamfundet, statsstyret dopingprogram, manglende rejsefrihed og ytringsfrihed m.m. Men også bevidstheden om, at ikke alle DDR-borger var utilfredse med livet i DDR.
Forløbet er indledt med brainstorm for at klarlægge elevernes forforståelse for emnet. Herefter har vi arbejdet med følgende materialer:
Dokumentarfilmen "Berlinmurens Fald" del 1 og 2 fra DRKultur, Guido Knoop, ZDF, 2009.
"Brief von Ricarda Gnauck", (nonfiktion) brev skrevet til Lone Holm 23.10.2008 i bogen: "Wir sind wir. En grundbog til Landeskunde i gymnasiet og HF". L. Holm m.fl. Gyldendal, 2010
Tonband mit Mario Röllig, https://www.youtube.com/watch?v=gWgIrGxq70E (20.06.2022) digitalt undervisningsmateriale
Fabian Schweyher & Mario Röllig, „Mario Röllig“ i Niemals vergessen, Systime (2022): https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p170 (20.06.2022) digitalt undervisningsmateriale
"Doppelgänger - Geschichte einer unglaublichen DDR-Flucht" (artikel fra www.volksstimme.de)
Digitalt undervisningsmateriale: https://www.volksstimme.de/deutschland-welt/politik/doppelgaenger-geschichte-einer-unglaublichen-ddr-flucht
Dok.film: "Der Doppelgänger von Ost-Berlin" 3Sat, 2019 (kan streames fra mitcfu.
Portrætudsendelse med Annette Falk Lund (født og opvokset i DDR) fra TV2 Midt-Vest (digitalt undervisningsmateriale)
https://www.tvmidtvest.dk/nyheder/08-06-2014/1930/hele-1930-udsendelsen?clip=7f7af323-6aac-4d93-bd42-5cb56c3886ad (indslaget begynder 7 min. inde i udsendelsen)
Film: "Das Leben der Anderen" (2006) af Florian Henckel von Donnersmarck (kan streames fra www.cfu.dk og Filmstriben)
"Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis" (ZDFHeute Nachrichten): Wie erging es den Opfern der Stasi? Dunja Hayali begleitet einen ehemaligen Inhaftierten durch das Stasi-Gefängnis. Andreas Mehlstäubl berichtet von Psycho-Folter, Demütigungen und teilt seine schmerzlichen Erfahrungen im früheren Untersuchungsgefängnis Berlin-Hohenschönhausen.
https://www.youtube.com/watch?v=WrtbUtq-MaM
"Den store olympiske dopingskandale" (2008, udgivet af DR2, kan streames fra www.mitcfu.dk).
"Doping in der DDR",
I: "Deutsche Wunder - Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion", A. Damkjær m.fl. L&R Uddannelse, 2009
"Da läuft mir die Galle über" (artikel fra Die Zeit af Frank Bachner)
https://www.zeit.de/sport/2010-09/doping-ddr-boese-koehler (digitalt undervisningsmateriale)
Omfang: 20 sider + dokumentarfilm, spillefilm, podcasts og portrætudsendelse
www.duden.de og Gyldendals røde ordbøger samt ordbogen.com er anvendt i alle forløb.
Quizlet-opgaver, som er brugt i undervisningen må tilgås som digitalt undervisningmateriale.
Ibogen "Gattungen" af Helle Egendal, Gyldendal, 2020 er anvendt i løbet af undervisningen til arbejdet med de forskellige tekstgenrer: https://gattungen.systime.dk/ (digitalt undervisningsmateriale).
Grammatikbøgerne "Alles in allem" og "Sprungbrett" er anvendt gennem hele året:
https://allesinallem.systime.dk/
https://sprungbrett.systime.dk/?id=133
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OCR-scannet udgave af gram.ark 26AB dobbeltstyrende præp..pdf
-
Medbring gram.ark 26AB om dobb.styrende præp. og øv de dobbeltstyrende præp.
-
Fragen und Aufgaben zum Film Der Freund - Ferdinand von Schirach.docx
-
1)Medbring skriveredskaber, viskelæder, gram.bogen "Alles in allem" + evt. egne gram. oversigter. Genlæs gerne teksten "Die Ehefrau" (vedhæftet herunder)
-
Scannet OCR-udgave af 3g Tysk A begynder eksamenssæt Die Ehefrau.pdf
-
Ricarda Gnauck - Fragen zum Text.docx
-
Quizlet - Brief von Ricarda Gnauck
-
OCR-scannet udgave af Brief von Ricarda Gnauck.pdf
-
Medbring jeres noter til dok.filmen "Berlinmurens fald" del 1-2 + overvej, hvad du ved om DDR efter dok.filmen
-
TV2 Midtvest - Annette Falk Lund
-
Doppelgänger.docx
-
1)Anne, Alma, Clara, Eik, Gustav, Ida, Jonathan LK. skriver opg. 5.1 og 5.2 til "Die Ehefrau" i dag (i E153).
-
Scannet OCR udgave af Brief von Ricarda Gnauck.pdf
-
Læs artiklen om Doppelgänger + lav til og med opgave 3
-
1)Se de sidste 20 min. af "Doppelgänger"-dokumentaren. Den ligger på mitcfu.dk under "Mine materialer" - tag noter og skriv i Elevfeedback, hvad der har gjort størst indtryk på dig (Husk at trykke "gem")
-
Stasi-Opfer Mario Röllig erzählt über DDR-Gefängnis Berlin-Hohenschönhausen (5.28 min.)
-
Einstieg: Vergangenheitsbewältigung
-
Scannet OCR udgave af Info om Stasi og Mario Röllig In den Fängen der Stasi.pdf
-
Quizlet - Die DDR udvidet
-
Folter und Demütigung: Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis
-
Fragen zum Video Folter und Demütigung Regime-Opfer zeigt Dunja Hayali Stasi-Gefängnis.docx
-
Medbring snacks til filmen :)
-
Elever, som var fraværende i tyskmodulet i fredags, skal se de første 52 min. af "Das Leben der Anderen", den ligger på mitcfu.dk med den danske titel "De andres liv".
-
Doping in der DDR - Fragen zum Text.docx
-
Das Leben der Anderen:
-
1)Sæt jer på de nye pladser (se vedhæftet billede)
-
OCR-scannet udgave af Doping in der DDR.pdf
-
Nye pladser gældende for denne uge :)
-
Link til Zeit-artiklen: "Da läuft mir die Galle über"
-
Fragen zum Artikel Da läuft mir die Galle über.docx
-
Artikel als Word-dok: Da läuft mir die Galle über - Interview mit Birgit Boese.docx
-
Hvis du var fraværende i tyskmodulet i mandags, skal du se de første 28 min. af dok.filmen om den store olympiske skandale, som ligger på mitcfu. Vi ser resten i modulet i dag.
-
Restudy-videoer om eksamen på tysk B
-
Læs artiklen "Da läuft mir die Galle über" + besvar spg.mål (i stikordsform)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475212871",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475212871",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58475212871"
}