Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Uffe Pedersen
|
Hold
|
2023 Fy/y (1y Fy, 2y Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Bevægelse i 1 dimension
Stikord:
Position, fart, hastighed, acceleration
Sammenhæng mellem de kinematiske funktioner
Kræfter, kræfters parallelogram, Newtons love, tyngdekraft, normalkraft, gnidningskraft/friktion, fart, hastighed, acceleration
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime: kap 4 og Kap 5, samt 16.3
Eksperimenter:
Acceleration målt med timer/timerstrimmel
Måling af en kørestols friktion
Analyse af Crew7's splashdown
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tryk og opdrift
Stikord:
Definition af tryk, tryk i højden og dybden (tryk i væskesøjle), Archimedes' lov, opdrift generelt, varmluftballonens virkemåde, gassers densitet
Læst:
FysikABbogen, ibog, Systime: Kap. 6 samt:
https://orbithtxb.systime.dk/?id=569
Eksperimenter:
Kvalitative kraft-analyser af forskellige flydende og svævende objekter
Tryk i væskesøjle
Konstruktion af og måling med et vandbarometer
Konstruktion og (delvis) flyvning med varmluftsballon
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ideelle gasser
Stikord:
Gassers egenskaber, ideelle gasser, idealgasligningen, gassers densitet
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime: Kap 7
Eksperimenter:
Vej luften i lokalet
Boyle-Mariottes lov
Gay-Lussacs 1. lov
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevægelse i 2 dimensioner
Beskrivelse:
En krafts arbejde og det skrå kast introduceres gennem et projekt hvor eleverne skulle skyde huletrolde fra "Lord of the Rings". Projektet mundede ud i en konkurrence hvor eleverne skulle skyde troldene med færrest mulige skud, dvs. de inden finalen havde målt på kanonens mundingshastigheder, som skulle anvendes i formlerne for det skrå kast.
Læst:
Systimes FysikABbogen, i-bog: afsnit 16.1 og 16.2
Eksperimenter:
Måle på arbejde og effekt ved hejsning af bowlingkugle
Måle mundingshastigheder på kanoner
Skyde huletrolde
Skyde med luftraketter (beregne nedslagspunktet)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kernefysik
Stikord:
Atomkernens opbygning, kerneomdannelser, radioaktive helfald, henfaldsloven, GM-rørets virkemåde, absorption af stråling, biologisk virkning og dosis, masseenergi og -defekt, Q-værdi, fusion og fission. Afstandskvadratloven i forbindelse med at beskytte sig mod ioniserende stråling.
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 14.1-14.7
https://science.nasa.gov/universe/overview/forces/
http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5/halflife.html
Øvrigt:
For at kvalificeret et besøg på onkologisk afdeling, Sygehus Syd, orienterede eleverne sig i kapitlerne eleverne 3, 6-6 i fysikforlagets "Hospitalsfysik".
Eksperimenter:
Halveringstiden for Ba*
Terningers henfaldskonstant
Vævs halveringstykkelse (med ballistiskgelé)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger
Stikord:
Introduktion til bølgelængde, amplitude, periode, frekvens og bølgeformlen. Matematisk beskrivelse af harmoniske svingninger. Begreberne, resonans og stående bølger, interferens, toner og lydstyrke er gennemgået i forbindelse med behandling af lyd.
Lysbølger:
Elektromagnetiske bølger, bysets bølgeegenskaber (diffraktion og interferens), Huygens princip, Wiens forskydningslov, Plancks strålingslov, spejling og brydning af lys.
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 11.1-11.8
Aktiv fysik c afsnit 2.2 om lysledere
https://www.classltd.com/wp-content/uploads/2021/09/sound-velocity-chart.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=eQEaiZ2j9oc
https://www.youtube.com/watch?v=JeB3JnKp8To
Eksperimenter:
Bestemmelse af lydens fart i luft
FFT-diagrammer for forskellige lydgivere
Stående bølger på en snor
Kvalitativ miniøvelse: totalreflektion i lysbrydningskar
Diffaktion i gitter
Brydningsindeks for akryl, med et halvrundt prisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Varmelære
Stikord:
Et lille forløb om termisk energi. Temperaturskalaer, termisk energi, arbejde, varme, varmelærens 1. hovedsætning, varmekapacitet, specifik varmekapacitet, faseovergange, lidt om plasma.
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 8.1 og 9.1-9.4
https://static.iter.org/com/360/2022-04/index.html
Eksperimenter:
Bestemmelse af specifik varmekapacitet
Bestemmelse af smeltevarme for sne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atomfysik
Stikord:
Opbygning af atomet, lidt om standard modellen, fotoner, Bohrs atommodel, energiniveauer og -diagrammer, spektre, absorption og emmision, dobbeltspalte eksperimentet og lidt om kvantefysik. Tre typer spektre (kontinuert-, linje- og absorptionsspektrum).
Dobbeltspalteeksperimentet blev forklaret.
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 12.1-12.5
https://www.youtube.com/watch?v=joTKd5j3mzk
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/koebenhavnerfortolkningen?unilogin=
Eksperimenter:
Atomers fingeraftryk, bestemmelse af ukendte grundstoffer ud fra spektre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kosmologi
Stikord:
Verdensbilleder gennem tiden, Jordens skabelse, formørkelser og tidevand, universets struktur, Hubbles lov, rødforskydning, baggrundsstråling, afstandsbestemmelse i universet, Big Bang, det kosmologiske princip, lidt om mørk energi og -stof
Arbejdet med den nære astronomi foregik mest i grupper, hvor hver enkelt gruppe skulle fordybe sig i hvert sit område, med gruppeoplæg om solsystemets forskellige bestanddele:
Gruppe 1: Solformørkelser, Solen, solarkonstanten
Gruppe 2: Månens faser OG dens bane om Jorden, tidevand
Gruppe 3: Måne formørkelser, blodmåne og supermåne
Gruppe 4: De indre planeter
Gruppe 5: De ydre planeter
Gruppe 6: Asteroidebæltet, Kuiperbæltet og Oortskyen
Gruppe 7: Exoplaneter og liv
Gruppe 8: Kometer, asteroider og DART
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime: 2.1-2.3 og kap. 13
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord
https://www.youtube.com/watch?v=z5VKVASx7Xs , 0-40min
https://www.youtube.com/watch?v=-ZBxMuDOJ50
https://www.youtube.com/watch?v=350HR7Z8OYw
https://www.youtube.com/watch?v=lTe8i_R4udU
Eksperimenter:
Hubbles lov med elastik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EL-lære
Stikord:
Ladning, strøm, Kirshoffs 1. lov, spændingsfald, resistans, kobling af resistorer, elektrisk effekt, spændingsdeleren, NTC'en som sensor, Steinhart-Hart-ligningen, matematisk model af sensorer (fokus på NTC), modstand i ledere (lidt om resistivitet og dens temperaturafhængighed)
Læst:
FysikABbogen, i-bog, Systime: 10.1-10.7
Systime, "En verden af fysik", i-bog afsnit 6.1.3, 6.1.4, 6.2.3, 6.3.2
Eksperimenter:
Karakteristikker af , resistor, glødepære og diode
Kobling af resistorer, erstatningsresistorer
Konstruktion af termometer med NTC, sammenligning med termometer fra fysiksamlingen
Joules lov
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksperimentelt forløb
Eleverne fik til opgave mere eller mindre frit at finde én eller anden problemstilling, hvis undersøgelse krævede et eksperiment som de selv skulle kunne planlægge og udføre. Produktkravet var en journalføring i OneNote af arbejdet.
Eksperimenterne var:
Undersøgelse af solpanel
Vibrationer i bygninger
Konstruktion af raket-bil og undersøgelse af dens bevægelse med B0-2-motor (2 grupper)
Beskrivelse af quantum-locking og levitation med superledende materialer. Konstruktion af svævende fartøj med YBCO-superleder
En dampmaskines nyttevirkning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58603978636",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58603978636",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58603978636"
}