Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Anders Øllgaard
|
Hold
|
2023 Ke/z (1z Ke, 1z Ke-ø, 2z Ke, 2z Ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Molekyler og elektronparbindinger
Kend kemien 1 (2.udgave i-bog)
https://kendkemien1.systime.dk/?id=176
Der er arbejdet med:
Elektronparbindinger, molekylers opbygning, elektronegativitet, polære og upolære molekyler, hydrogenbindinger
Forsøg:
Hvilken stoftype - Ionforbindelse eller ej
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Mængdeberegning
Der er arbejdet med stofmængdebegrebet, molar masse og masse
Forsøg: Natron
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Koncentration
Formel og aktuel koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fedtstoffer FF0
Kend kemien 1
Triglyceriders opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber
https://kendkemien1.systime.dk/?id=232
Forsøg: Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og baser
Kend kemien 1 (2.udgave ibog)
https://kendkemien1.systime.dk/?id=214 hele kapitlet.
Der er arbejdet med:
Definitionen af syrer og baser, amfolytter, syrer og korresponderende basers styrke, vands selvionisering, pH, titrering
Forsøg:
Måling af pH
Bestemmelse af citronsyre i citrusfrugter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Opsamling fra 1g
Opsamling fra sidste år
Ioner/ionforbindelsers opbygning
Molekyler
Mængdeberegning
Koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxreaktioner
Kend kemien 1 (2.udgave ibog)
https://kendkemien1.systime.dk/?id=224 hele kapitlet
Der er arbejdet med:
Oxidation og reduktion, spændingsrækken, tildeling af oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner, redoxtitrering.
Forsøg:
Nogle redoxreaktioner
Koncentrationen af ascorbinsyre i grape (saft og juice)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Ligevægtskemi
Kemisk ligevægt herunder
Le Chateliers princip
Reaktionsbrøk
Ligevægtskonstant
Indgreb i ligevægt
Lidt om opløselighed af salte (heterogen ligevægt)
Kend kemien 2 i-bog svarende til
Kend kemien 2 - 1. udgave s 61-75
Forsøg:
Indgreb i ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Studietur på Island
Herunder:
Besøg på geotermisk kraftværk
CO2 fangst
CO2 lagring
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mere om syrer og baser
Der er arbejdet med
Repetition af stærk syre+base herunder pH beregning
pH beregning for ikke-stærke syrer og baser
pKs og pKb
Puffersystemer og pufferligningen
Titrering af svag syre med teoretisk beregning af støttepunkter
Kend kemien 2 i-bog svarende til
Kend kemien 2 - 1. udgave s 82-102
Forsøg:
Syrestyrke og hydronolysegrad
Titrering af svag syre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Organisk kemi
Der er arbejdet med
Carboxylsyrer og korresponderende baser, herunder pKs/pKb
Alkoholer, aldehyder, ketoner.
Kondensationsreaktioner herunder estere, ethere, syreanhydrider, amider
Fehlingstest
Strukturisomere herunder cis/trans og optisk
Carbohydrater
Kend kemien 2 i-bog svarende til
Kend kemien 2 - 1. udgave s 138-154
Forsøg
Fehlingstest på carbohydrater
Fremstilling af estere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Polymere
Naturlige polymere
- Proteiners opbygning, deres strukturer og intermolekylære bindinger
- Polysaccharider
Syntetiske polymere
- Kondensationspolymer (polyester og polyamid)
- Additionspolymer
Organiske reaktionstyper
- Elimination, substitution, addition og kondensation
Kend kemien 2 i-bog svarende til
Kend kemien 2 - 1. udgave s 176-191
Forsøg:
Fremstilling af hex-1-en af hexan-1-ol
Fremstilling af nylon
Fremstilling af termoplast ved additionspolymerisation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Reaktionshastigheder
Reaktionshastighed er der arbejdet med
Betydningen af koncentration, temperatur, overfladeareal, katalysator og stråling
Kollisionsteori, energiprofil, heterogen og homogen katalyse
Kiral katalyse herunder enzymers virke
Kend kemien 2 - 1. udgave s 205-219+228-233
Forsøg:
Reaktion mellem thiosulfat og saltsyre (koncentration og temperatur)
Katalase i kartoffel
Lysfølsomhed - substitution med heptan og dibrom
Krudt - overfladeareal
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs dette
-
Kollisionsteorien | Kend Kemien 2
-
Læs om esterdannelse og additionsreaktionen
-
Læs om enzymer
-
4. Camilla, Ida, Ingeborg, Freja 5. Frida, Dicte, Laura E, 6. Sofia, Simon, Max, Jolande
-
1. Christian, Mathilde, Laura K, Charlotte 2. Anne, Malou, Sarah, Cordelia 3. Maja, Andrea, Karoline, Malte
-
Læs om:
-
Aminer | Kend Kemien 2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Medicin
Der er arbejdet med
Aminer, signalstoffer i hjernen, kirale lægemidler, Lambert-Beers lov og TLC
Kend kemien 2 i-bog svarende til
Kend kemien 2 - 1. udgave s 241+260+40-41
Forsøg
Fremstilling af acetylsalicylsyre og TLC
Bestemmelse af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Rep af kemi
Repetition af udvalgte emner
Herunder elevpræsentationer af nogle af eksamensspørgsmålene
Spørgsmål 1: Ligevægtssystemer
Giv eksempler på kemiske ligevægtssystemer.
Forklar hvad der sker, hvis der foretages et indgreb i et ligevægtssystem.
Redegør for forsøget ”Indgreb i et ligevægtssystem”
Stikord du kan komme ind på:
• Le Chateliers Princip
• Reaktionsbrøk
• Temperaturens og trykkets betydning
• Syre-baseligevægt
Spørgsmål 2: Syre-basetitrering
Du skal gøre rede for et forsøg I har udført, hvor I foretog en syre-base titrering.
Giv eksempel på et puffersystem, og forklar hvordan pH kan bestemmes i et puffersystem.
Stikord du kan komme ind på:
• Titrering
• Ækvivalenspunkt
• Halvækvivalenspunkt
• pKS
• Pufferligningen
Spørgsmål 3: Kondensationsreaktioner
Gør rede for øvelsen ”Fremstilling af estere” og forklar hvilke produkter I fik dannet.
Forklar desuden hvilke mulige produkter, der også kunne være blevet dannet.
Stikord du kan komme ind på:
• Carboxylsyrer og alkoholer
• Stereoisomeri
• Navngivning
• Katalysator
Spørgsmål 4: Naturlige og syntetiske fibre
Gør rede for nogle naturlige og nogle syntetiske fibre. Giv eksempler på hvordan de fremstilles og hvad de fremstilles ad. Gennemgå demoøvelsen ”Fremstilling af nylon”.
Stikord du kan komme ind på:
• Bindingstyper
• Proteiner og kulhydrater
• Monomer
• Kondensationspolymerisationsreaktion
• Additionspolymerisationsreaktion
Spørgsmål 5: Katalyse
Du skal redegøre for betydningen af en katalysator for en reaktionshastighed.
Forklar hvad homogen og heterogen katalyse er.
Du skal redegøre for et eller flere af delforsøgene, hvor I undersøgte faktorer der har betydning for reaktionshastigheden.
Stikord du kan komme ind på:
• Aktiveringsenergi
• Katalysator
• Kiral katalyse
• Enzymer
Spørgsmål 6: Reaktionshastighed
Du skal gennemgå øvelsen ”Reaktion mellem S2O32- og syre”.
Du skal forklare hvilke faktorer, der har indflydelse på reaktionshastigheden. Forklar desuden hvad en redoxreaktion er, og hvordan den afstemmes.
Stikord du kan komme ind på:
• Bestemmelse af reaktionsordenen
• Aktiveringsenergi
• Redoxreaktioner
Spørgsmål 7: Fremstilling af medicin
Redegør for forsøget ”Fremstilling af acetylsalicylsyre”. Forklar hvilke reaktionstyper, der indgår i fremstillingen af acetylsalicylsyre, og hvilke andre organiske reaktionstyper der findes.
Stikord du kan komme ind på:
• Funktionelle grupper
• Navngivning
• Hvordan medicin generelt virker
• TLC
Spørgsmål 8: Medicin
Redegør for forsøget ”Bestemmelse af acetylsalicylsyre i hovedpinepiller”
Du skal forklare hvordan medicin overordnet virker og hvilke bindingstyper, der kan dannes.
Stikord du kan komme ind på:
• Lambert-Beers lov
• Reaktionstyper
• Signalstoffer
• Kiralmedicin
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremstilling af ASA
|
27-03-2025
|
Bestemmelse af ASA
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604699613",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604699613",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58604699613"
}