Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Ester-Helene Vinther Frei
|
Hold
|
2024 ol/3d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytologisk verdenssyn: Det homeriske epos
Iliaden læses i dette forløb i uddrag som eksempel på den homeriske episke genre. Handlingsmæssigt er fokus på Iliadens helte og værdier.
Desuden:
- Introduktion til de græske guder
- Indføring til mundtlig poesi, de homeriske stilfigurer, epos som genre og det homeriske univers generelt
- Forholdet mellem mennesker og guder i det homeriske samfund (mytisk verdensforståelse)
- Filmen ”Troy" inddrages som et eksempel på, hvordan de homeriske helte fortsat fascinerer os, og hvordan den moderne helt adskiller sig fra den homeriske helt.
Kernestof:
Iliaden i Otto Sten Dues oversættelse: 1.sang v.1-427; 3. sang v. 1-120 og 328-461; 6.sang v. 237-285 og 312-493; 22.sang v. 90-375.
Perspektiverende materiale:
- "Troy" (film)
Supplerende materiale:
- Andreasen og Refslund Poulsen:"Paideia". Forlaget Systime: p. 11-19; p. 23-30 (Homerisk stil);
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 45 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Nye tider: Demokrati og retorik
I dette forløb er der primært fokus på en forståelse af det antikke græske samfund i Athen i det 5. årh. fvt:
- Antikkens diskussion af forskellige styreformer
- Det antikke demokrati og dets primære institutioner med linjer frem til det moderne vestlige demokrati (perspektivtekst).
- Sofistikken som en tendens i det 5. århundredes oplysningstid sat i forhold til den verdensforståelse, vi så hos Homer.
- Retorikkens forskellige virkemidler, retorikkens rolle i det antikke græske demokratiske samfund og retorikkens rolle i dag.
I forbindelse med læsning af Polyb, der er skrevet i en romersk kontekst, har vi dog også kort behandlet kendetegnene ved den romerske republik.
Kernestof:
Herodot: "De tre styreformer"
Polyb: "Styreformernes kredsløb"
(Begge fra Erik Christiansen: "Antikkens styreformer til debat". Forlaget Gyldendal)
Lysias: "Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes"
(Fra Herman Hansen: Lysias taler. Museum Tusculanums Forlag)
- Uddrag fra "Til Herennius" (hvordan man skaber velvilje) og Aristoteles: "Retorik" (appelformer)
Perspektiverende stof:
- Andreas Rasch-Christensen: "Har vi et ringere demokrati end de gamle grækere?" (Fra Jyllandsposten 27.08.1998)
Supplerende materiale:
- http://ibog.verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=497#c1610 (Videoklip m. med Mogen Herman Hansen der introducerer "den græske bystat" og "demokrati")
- Det athenske demokratis institutioner (pp. 9 - 14 i Mogens Herman Hansen: "Det athenske demokrati - og vores". Museum Tusculanums Forlag.)
- http://www.antikken.nu/skatkammeret/res-publica.html (om den romerske republik)
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: pp. 177-181 (Introduktion til retorikken)
- Om Lysias (af Thure Hastrup fra "Lysias - Fem taler")
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 35 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Drama: Ødipus
Sofokles Kong Ødipus er læst i sin fulde længde.
Livet er omskifteligt og Ødipus er den store konge, som gennem tragedien vedbliver at være stor, men alligevel falder. Vi har haft fokus på det store tema om blind-seende, mørke-lys, uvidenhed og viden.
I perspektiveringen har vi studeret Freuds brug af Ødipusfigeren og konstateret, at Ødipus sjovt nok ikke har et Ødipuskompleks.
Kernestof:
Sofokles' Ødipus ved Marcel Lysgaard Lech
Perspektiv:
Uddrag af Freud "Die Traumdeutung"; Ivar Gjørup "Ødipus uden kompleks"
Supplerende materiale:
- Paideia s. 101-111 (generelt om den græske tragedie) + 115-116 (Aristoteles tragedieteori)
- Tv-udsendelse: Oldtidens Grækenland" (Afsnit 1 om dramaet og demokratiet)
- Mest for sjov: https://www.youtube.com/watch?v=dMD18ZF0MLo&t=207s (Oedipus The King - Thug Notes Summary and Analysis)
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 50 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Filosofi: Det gode liv
Hovedfokus i forløbet har været Sokrates’ Forsvarstale, der er læst som eksempel på græsk filosofi med fokus på Sokrates metode, hans holdning til sand viden, og de personlige moralske forpligtelser der knytter sig til denne holdning
- Forløbet bygger naturligt videre på viden opbygget i forløbet om demokrati og retorik, idet Forsvarstalen rummer en antik retorikkritik og viser det athenske retssystem i praksis. Sokrates holdning til Athens styreform nuancerer desuden det antikke syn på demokratiet.
- Forsvarstalen læses også som kilde til situationen i Athen i slutningen af den 5. århundrede fvt., hvor Athens nederlag i den peloponnesiske krig har bremset opgangstiden og sat sit præg på den almindelige borger i form af angst for moralens og sædernes forfald.
- Platons hulebillede er læst ekstensivt som et billede på Platons syn på den athenske befolkning og deres behandling af Sokrates.
Afsluttende har vi beskæftiget os med stoicismen som eksempel på hellenistisk filosofi, samt læst perspektivtekst af Svend Brinkmand. I den forbindelse har vi diskuteret, hvorfor (især) den stoiske filosofi appellerer til det senmoderne menneske.
Kernestof:
Sokrates Forsvarstale (fra Hartvig Frisch: Sokrates' domfældelse og død. Gyldendal)
Seneca: "Brev 41: det hellige" i Breve fra Seneca, oversat af Gregersen og Madsen, Klassikerforeningens Kildehæfter 2010
Perspektiverende materiale:
Svend Brinkmann: "Det er tid til selvafvikling" (Kristeligt Dagblad 19.09.2014)
Supplerede materiale:
- Oplæsning fra Johannes Møllehave: Sokrates fra Athen. Forlaget Sesam.
- Hartvig Frisch: "Naturfilosofien" og "Sofistikken" s. 7-12 i Sokrates' Domfældelse og død.
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: s.137-138 (Om filosofi); 142-154 (om Sofisterne, Sokrates og Platon); s. 159-163 (Om Stoikerne)
- Platon: "Hulebilledet" fra Kend dig selv, Mejer og Tortzen, Gyldendal 2000 s. 163-170
(kun læst ekstensivt)
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 35 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64169565347",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64169565347",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64169565347"
}