Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Regina Hansen
|
Hold
|
2024 ol/3x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Helteidealer - Iliaden
Helteidealer
Temaet er den homeriske helt. Hvilken af de græske helte kan vi bedst identificere os med og hvorfor. Helten som billede på de værdinormer og strømninger der var gældende i samfundet på affattelsestidspunktet.
Aeneiden skal vise Homers betydning for senere tider, men samtidig med skal vi diskutere, hvordan et epos og historie generelt kan være identitetsskabende. Vi slutter af med Saxos fortale til Gesta Danorum og snakker egen identitet - hvordan forstår vi os selv med vikingerne i bagagen og lignende.
Kendskab til det særligt homeriske og intertekstualitet.
Basistekst:
Iliaden oversat af Otto Steen Due
1. sang, 3. sang v.1-224, 6.sang 237-528, 22. sang 1-400
Vergil Aeneiden 2. sang 1-237, 4. sang v.1-361, 391-396
Perspektiv:
Saxos Gesta Danorum - fortale
Film: Troy
Grundbogslæsning:
Paideia s. 11-19, 23-31, 33-37, 40-43
Repetition: Uddrag af Zeruneith "Træhesten" Det homeriske heltekompleks
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3x faste pladser.pdf
-
Kære 3.x, velkommen til årets old-undervisning. Jeg glæder mig til at møde jer.
-
Vi begynder modulet med opsamling på jeres guder, og så skal vi i gang med at læse Iliaden. Tag derfor Iliaden med.
-
Husk Iliaden. I må gerne genlæse de første 56 vers af 1. sang. Vi samler grundigt op på teksten.
-
Iliaden 1. sang v. 120-245
-
Iliaden 1, 245-344 by Aeneiden 2.1-267
-
Vi har læst 1. sang indtil v. 427 - hvis du har været fraværende er det hertil. Agamemnon har taget Achilleus' gave - hun hedder Briseis. Achilleus har sladret til sin mor og har bedt hende om at går til Zeus. Zeus skal lade trojanerne få krigslykke,
-
Lektien til i dag er grundbogslæsning - I skal altså have fat i Paideia. Lektien resumerer mundligheden og giver nye begreber. Skriv tre pointer ned, som du vil huske. Husk Iliaden til modulet. Jeg læser højt af 3. sang
-
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia, Systime; sider: 11-29
-
Iliaden 6. (VI) sang v. 237-525 I må springe over 285-311, hvis det gør en forskel) - Vi er i Troja. Trojanerne er hårdt pressede i krigen og Hektor, Trojas kronprins, kommer hjem for at bede kvinderne ofre til guderne, så de kan få krigslykke. Vi mø
-
Oplæsning af dagens lektie
-
Men hvis du er kommet bagud med noget, kan du få det læst til i dag. Modul slutter sådan cirka 11:20, for jeg skal til skole-hjem-samtale.
-
Vi skal arbejde med Iliaden 22. sang v. 1-429 (lektie) - den smukkeste og sørgeligste bid af Iliaden. Achilleus er med i krigen igen. I starten af sangen er han blevet holdt væk fra byen af Apollon, så alle trojanere kan komme i sikkerhed bag murene.
-
Vi ser Troy - og ser den færdig på fredag. Ingen lektie, men hvis du mangler at få læst noget Iliade eller Paideia, så er det en mulighed til i dag:-)
-
Vi ser Troy færdig - og forholder os til filmatiseringen overfor Iliaden.
-
Tjek hjemme arbejdsarket - I skal nemlig forholde jer til forskllige aspekter af filmen. Elevarbejde på filmen Troy.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Kunst - skulptur og nyklassicisme
Stiludvikling i græsk skulptur
Analyserede skulpturer på klassen:
New York kouros
Vognstyreren
Doryforos
Hermes med Dionysos-barnet
Laokoon
Prima Porta og Augustus som eksempel på det romerske kejserportræt
Et antal romerske portrætter fra skolens afstøbningssamling
Perspektiv: nyklassicisme https://www.kunstskolen.dk/nyklassicisme/ og andre opslag. Ligger i Onenote. Selvvalgt Thorvaldsen skulptur til fremlæggelse i klassen.
Materiale:
Omvisning på Glyptoteket med fokus på perlelok til pathos.
En hvid løgn - om bemaling af antik skulptur
Grundbogslæsning
Paideia; side: 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-206
Græsk arkitektur og sporene i eftertiden s. 4-5, 44-47, 50-59
Perspektiv: nyklassicisme https://www.kunstskolen.dk/nyklassicisme/ og andre opslag. Ligger i Onenote. Selvvalgt Thorvaldsen skulptur til fremlæggelse i klassen.
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medea
Medea
Euripides’ Medea er læst i sin fulde længde med fokus på:
Tragedien som genre: opståen, udvikling, kontekst. Fokus på tragediens universelle og almene karakter og sammenhæng mellem tragedie og bystat
Analyse af tragedien Medea med særlig vægt på hovedpersonen Medeas komplicerede personlighed. Centrale temaer: kvinde/mand, barbar/hellener, stærk/svag, løftebrud
Handlingen i Euripides Medea som et produkt af både det mytisk forlæg og det athenske samfund som det blev opført i/for.
Vi har læst Medea fra Ovids metamorfoser som perspektiv og reception af Euripides' Medea og afslutningen af Senecas Medea som perspektiv og intro til romersk litteratur
Basistekst:
Euripides: "Medea" oversat v. Marcel Lech
Perspektiverende materiale
Uddrag (v. 945-1027, der er tragediens afslutning) af Senecas Medea
Ovids metamorfoser VII v. 1-99
Lady Macbeths replik i Shakespeares Hamlet om at gøre hende mindre kvindelig.
Antigone ved teater ZeBu
Grundbogsmateriale
Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: s. 101-111 (Intro til græsk teater og tragedie)
"Myten og Motivet" pp.70-72 i Garff og Hjortsø (Om myten bag)
TV-udsendelse: Oldtidens Grækenland - demokrater
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs hjemme Paideia s. 101-111. I modulet skal vi se en udsendelse, der introducerer til tragedien og så starter vi læsningen af Medea.
-
Afsnit
-
Husk Medea - bogen. Vi starter med at læse fælles. Læs gerne myten hjemme, som lektie, så den er kendt. Det er den meget korte tekst, jeg læste højt for jer sidste gang.
-
myten.pdf
-
Rigtig godt nytår til jer! Jeg håber, I har haft en skøn juleferie. Vi arbejder videre med Medea, og hvis du har været fraværende det sidste old-modul, skal du læse frem til v. 409. Som aftalt indleder vi modulet med en kort opsamling på 1. episode o
-
Hvis du har være fraværende skal du læse frem til vers 625 af Medea. Husk bogen - vi læser videre. Jeg tænker, at vi når til vers 975 i dag.
-
Vi skal læse Medea færdig i dag. Hvis du har været på skitur eller været fraværende af andre årsager, skal du hjemme læse frem til v. 1055 (altså fra v 663 til 1055, det var nemlig det, vi arbejdede med sidste modul. Medea møder Athens kong Aigeus og
-
Ingen lektie, men hvis du mangler at læse dit grundbogsstof til Medea-forløbet, kan du passende gøre det til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Talekunsten - den gode tale
Talekunsten – den gode tale
Vi flytter os fra den homeriske verden til demokratiets Athen, hvor retorikken bliver vigtig for at få indflydelse. Retorikken og muligheden for at vinde hæder ved hjælp af talegaver på tinge i den homeriske verden og retorikken som en aristokratisk dyd er nu uacceptabel. Retorikken sættes i sammenhæng med demokrati, retssystem og sofisme.
Vi starter med at snakke styreformer og retorikkens sammenhæng med demokratiet i Athen og bevæger os over i filosofien gennem Sokrates’ forsvarstale, hvor vi skal tale værdirelativisme og Sokrates’ forsøg på at finde absolutter. Vi vil også bruge Apologien som eksemplel på den retorikkritik, der opstår i antikken og sammen med Lysias-talerne vil Apologien vise det athenske retssystem i praksis. Perspektivet til nutiden skal åbne op for en diskussion og debat om retorikkens rolle i politik, medier og omverden generelt.
Appelformer, seksualitet og kønsroller - normerne set fra et maskulint synspunkt.
Basistekster:
Aristoteles Retorik 1. bog II 1-6
Lysias Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes og forsvarstale mod Simon fra Lysias’ taler Mogens Herman Hansen Museum Tusculanums forlag, København 2002
Perspektiv:
Platon
Baggrundsviden:
Mogens Hermann Hansen: Polis, det direkte demokrati og borger i en polis
At elske drenge . sfinks
Paideia s. 177-86
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: læs hjemme s. 177-186 i Paideia. I må gerne springe over s. 182-183. Tag bogen med til modulet. Fokus på retorik, sofister, logografer og Lysias, herunder etopoiia,.
-
Forsvarstale mod Simon.pdf
-
Læs artiklen hjemme. Den fortæller om græsk seksualmoral. Fokuser på:
-
Forsvarstale mod Simon - jeg har indtalt den, så I kan vælge at lytte, hvis I vil.
-
Jeg håber, I har haft en dejlig vinterferie. Vi skal vi i gang med Platon og Sokrates' forsvarstale, så vi bliver lidt i forsvarstalerne og så alligevel ikke. Men det kommer vi til at snakke mere om. Vi starter stille efter ferien, så ingen lektie t
-
Afsnit
-
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia, Systime; sider: 137-146
-
Jeg læser højt af kap. 2-5 i dag, så I ikke får for meget læsestof for.
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sokrates' forsvarstale - og det gode liv
Moral og etik
Vi skal se nærmere på naturfilosofferne og sofisterne og fremkomsten af retorikken. Vi starter med at snakke styreformer og retorikkens sammenhæng med demokratiet i Athen og bevæger os over i filosofien gennem Sokrates’ forsvarstale, hvor vi skal tale værdirelativisme og Sokrates’ forsøg på at finde absolutte definitioner og dermed sætter sig selv i modsætning til sofisterne. Vi vil også bruge Apologien som eksempel på den retorikkritik der opstår i antikken. Apologien vil vise det athenske retssystem i praksis.
Værdirelativismen i samtiden repræsenteret ved naturfilosoffer og sofister og Sokrates’ forsøg på at finde sand viden, den historiske kontekst væsentlig, nederlaget i den peloponnesiske krig og angsten for moralens forfald. Indsigtsdeterminisme hos Sokrates og synet på filosofiens opgave.
Supplerende:
http://mitCFU.dk/mm - Seneca om vrede
Paideia s. 159-170
Basistekster:
Sokrates' forsvarstale i Kend dig Selv
Grundbogslæsning: Paideia s. 137-54, 159-170, 177-186
Tv-udsendelse: Sokrates om selvtillid
Perspektiv:
Stoicisme og Stå fast af Brinkmann i uddrag fra Fra <https://oldportalen.systime.dk/?id=595>
Stoicisme er også læst i sin egen ret
Vi har beskæftiget os med opfattelsen af verdensfornuften som en slags monoteistisk gudsbegreb, hvor gudens vilje = fatum. Vi har talt om, at skæbnen er urokkelig og uforanderlig og problemet med den frie vilje. Mennesket kan alligevel ikke ændre skæbnen, så man kan lige så godt frivilligt tilslutte sig skæbnen. Spørgsmålet bliver så, hvad gavner filosofien da? Vi har talt om menneskets fysis og dennes forbindelse til logos. Vi har læst Seneca som en videreudvikling og en overbygning på Sokrates' tanker.
Basistekster:
Brev 41, 13, 16, 18 alle sammen ved Kell Commerau og Hans Gregersen
Paideia s. 159-163
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg håber, I har haft en dejlig vinterferie. Vi skal vi i gang med Platon og Sokrates' forsvarstale, så vi bliver lidt i forsvarstalerne og så alligevel ikke. Men det kommer vi til at snakke mere om. Vi starter stille efter ferien, så ingen lektie t
-
Afsnit
-
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia, Systime; sider: 137-146
-
Jeg læser højt af kap. 2-5 i dag, så I ikke får for meget læsestof for.
-
Læs hjemme kap. 6-10 af Sokrates' forsvarstale
-
Læs kap. 11-15 af Sokrates' forsvarstale - til og med 15
-
Læs hjemme Sokrates' forsvarstale kap. 16-24. Det er afslutningen på den ordinære tale før domsafsigelsen. Mulighed for individuel karaktersamtale i dag, hvis I vil.
-
Ingen lektie, men tag forsvarstalen med. Vi afslutter Sokrates' tale i dag.
-
Hulebilledet- baggrundslitteratur fra Paideia s. 146-153. I skal læse i grundbogen derhjemme - vi læser altså ikke selve hulebilledet, men kun et resume. Hvis I gerne vil læse teksten, er den i Kend dig selv på s. 163-170. Tag Paideia med i dag.
-
Hvis du er på fysiktur torsdag, får du en chance mere til lektien: Hulebilledet- baggrundslitteratur fra Paideia s. 146-153. I skal læse i grundbogen derhjemme - vi læser altså ikke selve hulebilledet, men kun et resume. Hvis I gerne vil læse teksten
-
Paideia s. 159-163
-
Vi snakker lige lidt om brev 41 - det hellige af Seneca. Der var vidst flere, der skulle lave forsøg i dag. Vi ser, hvad der giver mening at lave, når vi ses.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64170898089",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64170898089",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64170898089"
}