Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Martin Graverholt
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Islam
Fokus i forløbet: trosindhold og ritualer i Islam.
Der er lagt stor vægt på Muhammed, Koranen, Allah, de fem søjler. Derudover er der arbejde med sharia og sunni og shia-islam.
I forløbet er der læst følgende materiale
Grundbog Religion C (Systime)
side 92-95, side 97-101, side 108-111, side 117-118 og side 251-257 (myte og ritual + overgangsritual)
Tekster: alt er udleveret på kopi og ligger elektronisk i OneNote.
Fokus Koranen:
Sura 96 Levret blod + recitation: https://www.youtube.com/watch?v=w1FcMvmFrGk&ab_channel=AYAT
Fokus Bøn:
uddrag af Sura 2 (Koen) og Sura 4 (kvinderne)
Bønnetider: https://www.koranogahlulbayt.dk/bonnen
Hvordan bønnen udføres: https://www.youtube.com/watch?v=TyLrh6aa13g&t=4s&ab_channel=ImamAliMoskeen
Fokus Allah:
Uddrag af Sura 5 (72-77) og 112 (1-4)
Fokus Profeten:
Profetbiografi fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LO3WUk1b7fk&t=305s&ab_channel=StoriesoftheProphets-QuranStories
Uddrag af Sura 33
Fokus Valfart:
Dokumentar om Hajj: : https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Uddrag af Sura 2
Fokus Sharia:
Aminah Tønnsen: FORSTÅ KORANEN OG PROFETENS SÆDVANE (http://aminahtonnsen.dk/?page_id=768)
Fokus Sunni vs. Shia:
"Hvad er forskellen på sunni- og shia-islam?" https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-sunni-og-shiaislam
What is Ashura? https://www.youtube.com/watch?v=nd651HIGE8c&t=116s&ab_channel=IslamicLessonsMadeEasy
Ashura in Tehran https://www.youtube.com/watch?v=xroF1E80UI8&ab_channel=AhlulbaytTV
Muslims in Greece self-flagellate to mark day of Ashura https://www.youtube.com/watch?v=awlKYHz5Mv0&ab_channel=EpocaLibera
Opsamlende:
Religionsnørden på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
Quizlet: https://quizlet.com/530677969/islam-flash-cards/?funnelUUID=5af90453-5170-4f81-8021-c14fea168a49
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 92-95 i grundbogen og svar på følgende 8 spørgsmål:
-
Genlæs afsnittet om koranen fra sidst og dine svar på spørgsmålet om koranen. Find derudover selv en interessant information om koranen på nettet.
-
Brug 10 minutter på at træne quizlet om Islam: https://quizlet.com/dk/530677969/islam-flash-cards/?funnelUUID=d39c872e-6ac6-49e1-86ec-db05be4b8084
-
Kan du finde unge muslimer på sociale medier? Måske kan du finde forskellige typer: sekularist, modernist, traditionalist eller fundamentalist
-
Læs teori i grundbog: Myte (251), Ritual (253-254) + Overgangsritual(side 255-256) + helligt og profant (side 257) Læs et afsnit ad gangen og skriv 3-5 stikORD, KORTE sætninger eller begreber til hvert afsnit
-
Kan du huske hvilke tre kilder, man typisk har til Muhammed og hvad der kendetegner de tre kilder?
-
Husk at se min screencast i OneNote under 7. gang - Allah. Den varer 9 minutter. Det er vigtigt, at I ser den, så I ikke glemmer, at jeg faktisk godt kan finde ud af religionsfaget :-)
-
En af jer går til eksamen hos mig i teksten "Forstå Koranen og Profetens sædvane" Er der ingen frivillige, trækker vi lod. Genlæs derfor teksten og se på dine markeringer og noter
-
Prøve i Islam uden hjælpemidler i hånden - forbered dig ved at:
-
Prøven skrives i hånden. Kontakt mig, hvis du skal have dispensation fra det.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
I forløbet har eleverne opnået viden om Kristendommens formative, historiske og nutidige skikkelser.
Ved arbejdet med den formative skikkelse er der fokusret på synd, frelse og nåde i Kristendommen, der er blandt andet arbejde med syndsopfattelse, samt den kristne etik. Derudover er der læst udvalgte uddrag af de kanoniske evangelier, så eleverne har stiftet bekendtskab med Det nye Testamentes sprogbrug, tone og forskel på evangeliernes teologiske profil og målgrupper.
Der læst uddrag fra Det gamle Testamente med fokus på skabelsen og syndefaldet.
Der er desuden fokuseret på Jesus (NT) som den karismatiske leder og hans mirakeludøvelse med parallel til nutidens pinsekirke. Klassen har deltaget i ungdomsgudstjeneste i Aalborg Citykirke (pinsekirke)
Grundbog til religion C (Systime)
52-58, 60-61, 70-79, 253-256 (Ritualer mm)
Tekster - alt er udleveret som print
• 3 kilder om den historiske Jesus
- Josefus; Antiquities 18.63-64 (år 93-94) - Uddrag
- Plinius den Yngre, Epistles 10.96-97 (år 111-112) - Uddrag
- Tacitus, Årbøgerne 15.44 (år 115) - Uddrag
• Første Mosebog 1 - Verdens skabelse
• Første Mosebog 3 - Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have
• Matthæusevangeliet (uddrag af kapitel 5-7): Bjergprædikenen
• Matthæusevangeliet. 22, 36-40: Det største bud i loven
• Lukasevangeliet 15: Lignelsen om den fortabte søn
• Markusevangeliet 1,14-45 (Jesus som karismatisk leder)
• Ordet: Den frelsende dom, Lisbeth Smedegaard Andersen, Pastor emeritus, Kristelig Dagblad, 24/11-2023
• Marie Krarup Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom .dk. 6/10-2015.
• Marie Louise Poulsen: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste.
Kristendom.dk, 9/10-15.
• Homoseksualitet er tabu (uddrag): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/homoseksualitet-er-tabu
Video
• What is Christianity? explained in 2 minutes https://www.youtube.com/watch?v=Ut-UOhY0s8E&ab_channel=JonOleksiuk
• Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring: https://www.youtube.com/watch?v=33Dh4n_VRTE&ab_channel=AarhusUniversitet
• Fem skarpe om Jesus: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000029452
• Religionsnørden Kristendom Basis1 https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
• Personlig troshistorie med Peter Rasmussen: https://www.youtube.com/watch?v=j-QkT7YRMv4&ab_channel=AalborgCitykirke
Supplerende:
• 5 skarpe om Julens tidspunkter: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000027392
• The Passion of the Christ - Crucifixion & Resurrection https://www.youtube.com/watch?v=9-z9k_qUHOc&ab_channel=samuelsskey
• Christians CRUCIFIED to mark Easter in the Philippines (DISTURBING) https://www.youtube.com/watch?v=cFG8r4kyN4Q&ab_channel=RT
• Quizlet om Kristendommen: https://quizlet.com/481999233/kristendommen-flash-cards/
• Aalborg Citykirke: https://aalborgcitykirke.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
I forløbet er der arbejdet med den generelt historiske og religiøse udvikling fra tidlig vedisk religion til klassisk hinduisme med fokus på samfundsorienteret offerreligion og individorienteret frelse. I den forbindelse er der læst korte uddrag af klassiske helligtekster.
Der er arbejdet med centrale begreber til verdensopfattelsen og forståelsen af frelse.
I den praktiske dimension har der været fokus på puja og ritualanalyse. Til sidst er der arbejde med kastesystemet.
Kapitel 2 side 22-27
kapitel 3, side 29-32
Kapitel 4.4 De tre frelsesveje på 38-39
Kapitel 5, side 40-48
Kapitel 7, side 56-60
Kapitel 14, side 103-105
14.4 De religiøse begrundelser for kastesystemet
14.5 Renhed og urenhed
14.6 Kastepligt og arbejdsdeling
Tekst 1, side 121-122: Upanishad: Krop og forgængelighed
Tekst 4, side 123-124: Upanishad: Karma, samsara, moksha
Tekst 29: Rigveda: Purusha-Hymnen side 174-175
Om Bhagavadgita https://www.religion.dk/leksikon/bhagavadgita
5 skarpe om Hinduismen: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000029632Punkt
Morgen-puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk&ab_channel=MarkJaress
Et eksempel på Jnana-Marg: https://www.youtube.com/watch?v=Hzi3PDz1AWU&ab_channel=Sadhguru
Hinduisme i DK: Teenageren og gudinden: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000004793
Templet i Herning: https://religion.systime.dk/?id=c1517
Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Det hellige rum: https://religion.systime.dk/?id=c1517
Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Udførelsen af puja: https://religion.systime.dk/?id=c2285
Vi er ikke urørlige - stop kastediskrimination nu!: https://www.youtube.com/watch?v=4VM-sWPBGWU&t=185s
Quizlet: https://quizlet.com/dk/991070203/hinduisme-flash-cards/?funnelUUID=3c69431f-d24f-4146-a0eb-0e9de2d6addc
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs en del af kapitel 3 i den nye bog, side 29-32 og notér forklaring på følgende seks begreber:
-
Kig på tavlenoter fra sidst i OneNote og læs side afsnit 4.4 De tre frelsesveje på 38-39 og svar på følgende tre:
-
Læs uddrag af kapitel 5, side 40-42 midt og svar på følgende:
-
Hvad var 80 år siden i går?
-
Jeres præsentation af udvalgte guder skal være færdig og du skal træne præsentation af det hele, så du selv kan holde den næste gang for en anden gruppe. Husk at bruge religionsfaglige begreber: f.eks. polyteisme, gudsopfattelse, kult/ritual, myte og
-
Du skal være færdig med spørgsmålene til side 56-60 fra sidst:
-
Hvis du blev færdig, kan du træne quizlet i 5-10 min: https://quizlet.com/dk/991070203/hinduisme-flash-cards/?funnelUUID=f4d2efce-f03b-4912-b99e-019a908f6451
-
Aktiv dødshjælp fylder en del i medierne og den offentlige debat for tiden, så jeg vil foreslå, at vi arbejde med det som vores sidste emne, hvis I er med på den.
-
Forbered dig til prøven på følgende måder
-
Cecilie, Ludvig, Sarah, Sigurd og Silje skal have prøve i hinduisme. I andre får prøver retur og vi arbejder med kastesystemet. Vi skal også stemme om det sidste emne.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk mytologi og moderne Asatro
Fokus i forløbet har været klassisk og moderne nordisk religion: nordisk mytologi og moderne asatro.
I arbejdet med den nordiske mytologi er der arbejdet med kildematerialets begrænsninger og læsning af udvalgte klassiske myter: skabelse og yggdrasil. Der har også været fokus på blot som ritual.
I den moderne asatro er der arbejdet med beskrivelse af den moderne asatros trosindhold, religion som senmoderne fænomen og skabelsen af en ny religion.
Kernestof
Grundbog til religion C: side 11, 12 og 15
Udleverede tekster
Kilder til nordisk religion - Hartvig Larsen Vikingernes religion og livsanskuelse
Skabelsen Snorre Sturluson Gylfaginning - Hartvig Larsen Vikingernes religion og livsanskuelse
Guderne - Troelsen Nordisk bondereligion
Yggdrasil - Troelsen Nordisk bondereligion tekst 75
Sigurd Jarls blot - Hartvig Larsen Vikingernes religion og livsanskuelse
Adam af Bremen, gudehov i Uppsala - Troelsen Nordisk bondereligion
Forn Sidrs trosbekendelse af Ole Gotved
Video
Univers (19) - de første 13 min :https://ucn.mitcfu.dk/TV0000013569
Hedning på høje hæle: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000008965
Supplerende
Gudernes stamtræ Kristeligt Dagblad
https://www.religion.dk/yggdrasi
Hjemmesiderne: https://www.fornsidr.dk/ og https://www.blotgilde.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172950350",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172950350",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172950350"
}