Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Ester-Helene Vinther Frei
|
Hold
|
2024 ol/3z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytologisk verdenssyn: Det homeriske epos
Iliaden læses i dette forløb i uddrag som eksempel på den homeriske episke genre. Handlingsmæssigt er fokus på Iliadens helte og værdier.
Desuden:
- Introduktion til de græske guder
- Indføring til mundtlig poesi, de homeriske stilfigurer, epos som genre og det homeriske univers generelt
- Forholdet mellem mennesker og guder i det homeriske samfund (mytisk verdensforståelse)
- Filmen ”Troy" inddrages som et eksempel på, hvordan de homeriske helte fortsat fascinerer os, og hvordan den moderne helt adskiller sig fra den homeriske helt.
Kernestof:
Iliaden i Otto Sten Dues oversættelse: 1.sang v.1-427; 3. sang v. 1-120 og 328-461; 6.sang v. 237-285 og 312-493; 22.sang v. 90-375.
Perspektiverende materiale:
- "Troy" (film)
Supplerende materiale:
- Andreasen og Refslund Poulsen:"Paideia". Forlaget Systime: p. 11-19; p. 23-30 (Homerisk stil);
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 45 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Nye tider: Demokrati og retorik
I dette forløb er der primært fokus på en forståelse af det antikke græske samfund i Athen i det 5. årh. fvt:
- Antikkens diskussion af forskellige styreformer
- Det antikke demokrati og dets primære institutioner med linjer frem til det moderne vestlige demokrati (perspektivtekst).
- Sofistikken som en tendens i det 5. århundredes oplysningstid sat i forhold til den verdensforståelse, vi så hos Homer.
- Retorikkens forskellige virkemidler, retorikkens rolle i det antikke græske demokratiske samfund og retorikkens rolle i dag.
I forbindelse med læsning af Polyb, der er skrevet i en romersk kontekst, har vi dog også kort behandlet kendetegnene ved den romerske republik.
Kernestof:
Herodot: "De tre styreformer"
Polyb: "Styreformernes kredsløb"
(Begge fra Erik Christiansen: "Antikkens styreformer til debat". Forlaget Gyldendal)
Lysias: "Forsvarstale i sagen om drabet på Erathostenes"
(Fra Herman Hansen: Lysias taler. Museum Tusculanums Forlag)
- Uddrag fra "Til Herennius" (hvordan man skaber velvilje) og Aristoteles: "Retorik" (appelformer)
Perspektiverende stof:
- Andreas Rasch-Christensen: "Har vi et ringere demokrati end de gamle grækere?" (Fra Jyllandsposten 27.08.1998)
Supplerende materiale:
- http://ibog.verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=497#c1610 (Videoklip m. med Mogen Herman Hansen der introducerer "den græske bystat" og "demokrati")
- Det athenske demokratis institutioner (pp. 9 - 14 i Mogens Herman Hansen: "Det athenske demokrati - og vores". Museum Tusculanums Forlag.
- http://www.antikken.nu/skatkammeret/res-publica.html (om den romerske republik)
- Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: pp. 177-181 (Introduktion til retorikken)
- Om Lysias (af Thure Hastrup fra "Lysias - Fem taler")
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 35 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Drama: Ødipus
Sofokles Kong Ødipus er læst i sin fulde længde.
Livet er omskifteligt og Ødipus er den store konge, som gennem tragedien vedbliver at være stor, men alligevel falder. Vi har haft fokus på det store tema om blind-seende, mørke-lys, uvidenhed og viden.
I perspektiveringen har vi studeret Freuds brug af Ødipusfigeren og konstateret, at Ødipus sjovt nok ikke har et Ødipuskompleks.
Kernestof:
Sofokles' Ødipus ved Marcel Lysgaard Lech
Perspektiv:
Uddrag af Freud "Die Traumdeutung"; Ivar Gjørup "Ødipus uden kompleks"
Supplerende materiale:
- Paideia s. 101-111 (generelt om den græske tragedie) + 115-116 (Aristoteles tragedieteori)
- Tv-udsendelse: Oldtidens Grækenland" (Afsnit 1 om dramaet og demokratiet)
- Mest for sjov: https://www.youtube.com/watch?v=dMD18ZF0MLo&t=207s (Oedipus The King - Thug Notes Summary and Analysis)
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 50 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Tanker om det guddommelige: Fra mytos til Logos
Vi har i dette forløb fokuseret på det antikke syn på religion og guder. Udgangspunktet var den helt klassiske version hos Homer og Hesiod, som vi har set kritiseret hos både Xenofanes og Platon. I vores favntag med Platons kritik af den homeriske gudefremstilling, har vi desuden inddraget det verdenssyn, der kommer til udtryk i "hulelignelsen" med henblik på at undersøge Platons syn på det guddommelige. "Ved Søen" af Staffeldt er læst som eksemplificering af romantikkens nyplatonisme.
Vi har desuden arbejdet med stoicisme og epikuræismen og undret os over, at deres umiddelbart meget forskellige opfattelser af verdens beskaffenhed munder ud i livsførelser, der ikke er så forskellige endda. Vi har endvidere diskuteret, hvorfor stoicismen oplever en renæssance i disse år (perspektivtekst).
Kernestof:
Hesiods Theogoni v. 116-232 og 453-506 fra Vagn Duekilde: "Tekster til græsk religion", Spektrum 1997 s. 12-17
Xenofanes: Fragmenter med indledning
Platon: "Staten" fra Platon i udvalg I Staten, Harbsmeier, Martin et. al Gyldendal, 2013, 377c-381b
Platon: "Hulelignelsen" fra Kend dig selv, Mejer og Tortzen, Gyldendal 2000 s. 163-170
Seneca: "Brev 41: det hellige" i Breve fra Seneca, oversat af Gregersen og Madsen, Klassikerforeningens Kildehæfter 2010
Epikur: "Brev til Menoikeus" i Haven og venskabet af Arne Mørch. Forlaget Mørch og Wagner 1990, s. 44-47
Perspektiv:
Schack von Staffeldt: "Ved søen" (http://www.kalliope.org/da/digt.pl?longdid=staffeldt1804a4)
Svend Brinkmann: "Det er tid til selvafvikling" (Kristeligt Dagblad 19.09.2014)
Supplerende materiale:
Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia". Forlaget Systime: s.137-138 (Om filosofi); 146-154 (om Sokrates og Platon); 160-166 (om stoicisme og epikuræisme)
OMFANG ANTIK BASISTEKST: 35 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172958776",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172958776",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64172958776"
}