Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Luna Bak
|
Hold
|
2024 bi/2a (2a bi, 2a bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til biologi og celler
1- Introduktion til biologi og celler - fokus på forskellige celletyper og organeller.
2- Cellemembranens funktion og opbygning. Membranproteiner og diffusion.
3 - Laboratorie. Forsøg med osmose i kartofler samt mikroskopi af plante og dyreceller.
4 - Osmose og aktiv transport, fokus på betydning for cellen samt Na/K-pumpen.
Bøger:
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/
Forsøg:
Mikroskopi af planteceller og dyreceller
Osmose i kartofler
Antal sider: 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Genetik og evolution
En generel introduktion til genetikken, hvor der først introduceres DNA og kromosomers opbygning og betydning.
Gennem forløbet er der blevet gennemgået Mendels love, DNA replikation, cellens livscyklus og mitose, samt proteinsyntesen. Der er gennemgået teori om genmutationer og kromosomtalsmutationer, disses betydning for organismers evolution, og Darwins evolutionsteori, survival of the fittest og naturlig selektion.
Bøger:
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk
Forsøg:
PTC (Forsøg med smagsrecepter for PTC)
Ekstraktion af DNA fra jordbær
Mikroskopi af løgrodsceller (Se mitosens faser)
Antal sider: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Kost og sundhed
Fokus på kostens bestanddele: Kulhydrater, fedt og protein.
Opbygningen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer, samt hvilke fødevarer, der har et højt indhold af disse.
Der er gennemgået funktionen af enzymer og snakket enzymoptimum i forhold til temperatur og pH i forbindelse med nedbrydning af næringsstofferne.
I forbindelse med kosten snakkes der også om vitaminer og mineraler og hvorfor disse er vigtige. Som eksempel nævnes jern i hæmoglobin. Endeligt bliver der også snakket om tarmsystemet, med fokus på optag af næringsstoffer. Der er også kortvarigt blevet snakket om hormoner i forbindelse med insulin og dennes effekt på sulten.
Slutteligt laves en fremlæggelse, hvor eleverne gennemgår opbygning og nedbrydning af kostens 3 bestanddele.
Forsøg:
- Spytamylase
- Laktosefrimælk ved hjælp af laktase i alginatkugler
Materialer:
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=217
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=215
Sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse2
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ølbrygning
Vi har arbejdet med ølbrygning, og er i den forbindelse kommet ind på:
- Enzymaktivitet
- Enzymoptimum (i forhold til temperatur og pH)
- Mikrobiel vækst (vækstkurven)
- Faktorer, der påvirker mikrobiel vækst: næring, temperatur
- Gær generelt og kort introduktion til svampe
- Respiration
- Gæring
Forsøg:
- Gærs aktivitet afhængigt af sukkerkoncentration (Vi arbejdede med data)
- Ølbrygning
Pensum:
https://biologibogenc.systime.dk/?id=1&L=10
- Kapitel 2.1 (om mitokondrier og gær)
- Kapitel 2.2
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/fra-malt-til-urt/
Sidetal: 17
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Laktosefri mælk
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Økologi
Vi har arbejdet med økologi, og er i den forbindelse kommet ind på:
- Økosystemer, samt hvordan man beskriver og inddeler et økosystem
- Fotosyntese og energistrømme i et økosystem
- Kulstofkredsløbet, samt hvordan vi mennesker påvirker det ved afbrænding af fossile brændstoffer
- Kvælstofkredsløbet, samt hvordan vi mennesker påvirker det ved at sprede gødning og hvordan dette udvaskes til vandløb/grundvand
- I forbindelse med kvælstofkredsløbet er vi kommet ind på de 4 mikrobielle processer, der driver kredsløbet.
- Habitat og niche
- Biodiversitet vs. artsdiversitet
- Beskrivelse og vurdering af vandløb ved at kigge på makro-invertebrater (DVFI), samt hvorfor dette er en god idé
- Lavet en vandløbsundersøgelse af et vandløb i Aalborg (Østerå)
- Trusler mod vandløbs økologiske tilstand i Danmark
- Årsager til klima- og biodiversitetskrisen
- Fremlæggelser om alt det ovenstående i matrix-grupper
- Film: Da insekterne forsvandt
Forsøg:
- Vandløbsundersøgelse
- BI-5
- Næringsstoffers påvirkning på algevækst
Pensum:
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=210
- Kapitel: Åer og vandløb -> Når vandløbet bliver forurenet
https://biologibogenc.systime.dk/?id=603
Kapitel 4.8: Tema: Vandløb
https://biologibogenc.systime.dk/?id=492
Kapitel: Stofkredsløb
https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=189
Kapitel: Nitrogens Kredsløb
Film: Da insekterne forsvandt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Kredsløb og bevægelse
Der er gennemgået teori vedrørende sundhed, motion, kredsløbet og muskler.
I den forbindelse er der blevet taget udgangspunkt i:
- Kroppens energibalance og overvægt
- Træning, iltoptagelse og kondital
- Blodets bestanddele
- Lungernes opbygning og funktion, med fokus på cystisk fibrose og KOL
- Hjertets opbygning og funktion
- Musklernes opbygning og virkemåde
Følgende eksperimenter er udført:
- Blodtryksmåling før og efter arbejde
- Lungekapacitet ved hjælp af spirometer
- Hjertedissektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64176571153",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64176571153",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64176571153"
}