Holdet 2024 ng/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Céline Lund Carré
Hold 2024 ng/2a (2a ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bæredygtigt forbrug og Tøjkrisen
Titel 2 Hvordan kan passe vi på vandet?
Titel 3 Hvordan kan du leve et klimavenligt liv?
Titel 4 Hvorfor opstår der naturkatastrofer?
Titel 5 Hvordan har isen formet det danske landskab?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bæredygtigt forbrug og Tøjkrisen

Der er tale om et kort introforløb med tøjproduktionen som en repræsentativ case på, hvilke problemstillinger, der arbejdes med i naturgeografi.

Kernestof:

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning:

̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
̶ benytte fagets fagsprog mundtligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

20 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan kan passe vi på vandet?

Forløbet omhandler vandressourcen og dens betydning for menneskets levevilkår. Der arbejdes med forskellige problemstillinger, som truer vandressourcen. Her arbejdes med trusler mod et danske drikkevand, iltsvind og plastikforurening af havene.

Kernestof:

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår:

̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning:

̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:
̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder


Øvelser:
Grønlandspumpen
Plastikforsøg
Atlasøvelse
Dannelsen af regndråber

Sider 50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan kan du leve et klimavenligt liv?

Forløbet indgår også i FF2 og er i samspil med dansk. Her er også en case omkring iltsvind - som egentlig hører til i forløb 2 om vandressourcen. Vi ser nærmere på, hvordan Danmark rammes af klimaforandringerne og hvordan vi som moderne samfund kan løse klimakrisen.

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer:

̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår:

̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning:

̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Øvelser:
Finde solhøjder
varmekapacitet
Olies dannelse

50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor opstår der naturkatastrofer?

Et kortere forløb om geologiske processer betydning for menneskets levevilkår. Det introduceres med et perspektiv på den 6. masseuddøen. Hvorefter vi arbejder med en case om tsunamier og katastrofen i Japan 2011. Forløbet afsluttes med fokus på vulkaner og geologiske ressourcer og ressource mangel.

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer

̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning

̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Faglige mål:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶  identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder


Øvelser:
Tsunami
Undersøgelse af en vulkan

45 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvordan har isen formet det danske landskab?

Et kort afsluttende forløb om, hvordan isen har været med til at danne det danske landskab og hvilke muligheder det giver. Vi perspektiverer også tilbage til forløbet om vandressourcen og repeterer, hvilke udfordringer det giver for drikkevandsressourcen.

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer

̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår

̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Faglige mål:

̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ udføre simple former for empiribaseret arbejde  i felten
̶ give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Øvelser:
Strandsten


30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer