Holdet 2024 bi/2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sannie Ebert Jacobsen
Hold 2024 bi/2d (2d bi, 2d bi-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Det levende
Titel 2 Fjorden
Titel 3 Kost og sundhed
Titel 4 FF2
Titel 5 Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 6 Genetic me

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Det levende

Kort intro om det levende generelt og om forskellige celletyper. Vi arbejder med cellulære processer og laver forsøg med fotosyntese og respiration.

Materialer:
• Grundbog side 9-10, 14-16
• "Biologi til tiden" af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus. 2005: side 122-123 (faktaside om fotosyntese, respiration og vækst)

Eksperimentelt:
• Mikroskopi af dyre- og planteceller
• Undersøgelse af fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb

Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler (og membranprocesser)
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration (og gæring)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fjorden

Økologiforløb med fokus på fjorden og iltsvind.

Materialer:
• Grundbog side 23-27, 35-37
• Det Globale Miljø af Paul Paludan-Müller. Nucleus 2002: side 50-54
Supplerende materialer:
• Film: ”Limfjorden – tilstand og udvikling”: https://www.youtube.com/playlist?app=desktop&list=PL4BB3D0D590A6E9D7

Eksperimentelt:
• Næringssaltes betydning for algevækst
• Ekskursion til fjorden

Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og sundhed

Vi arbejder med kost og sundhed, fordøjelse og enzymer. Desuden overordnet med kroppens organsystemer. I forbindelse med optagelse af stoffer under fordøjelsen, arbejder vi med membranprocesser. Vi arbejdede med gæring og ølbrygning i forbindelse med deltagelse i livestreamet foredrag om ølbrygning.

Materialer:
• "Biologi til tiden" af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus. 2005: side 16-17 (Faktaside om kroppens organsystemer), 144-147 (Mikroorganismers vækst)
• Materiale om fødevarestyrelsens kostråd, Kostråd til dig - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)
• Grundbog side 17-21 (transport over cellemembran), 75-92, 95-97 (kost, fordøjelse og enzymer)
•PowerPoint om enzymer
Supplerende materiale:
• Livestreamet foredrag om ølbrygning og afsnit om ølbrygning i Biologi i Industrien: https://biologiiindustrien.ibog.nucleus.dk/?id=137

Forsøg:
• Osmose i kartoffelceller
• Gæringsforsøg
• Forsøg med spytamylase

Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FF2

FF2 - forløb med dansk.

I biologi arbejder vi med kulstofkredsløb, drivhuseffekt og klimaforandringer som optakt. Tidligere har vi arbejdet med Limfjorden og udfordringer med iltsvind.

Materialer:
• Grundbog side 28-31
• Det Globale Miljø af Paul Paludan-Müller. Nucleus 2002: side 16-20.

Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sex, hormoner og ønskebørn

Forløbet har fokus på forplantningssystemet. Vi har projekt-gruppearbejde med emner indenfor forplantning. I forbindelse med forløbet besøger vi Aalborg sygehus, hvor der er foredrag om forplantning og barnløshedsproblematikker.  

Materialer:
• Grundbogen side 133-145, 151-152
Supplerende materialer:
• Onlineforedrag: Med Darwin på dating - Bing video
• Materiale til projektarbejde

Eksperimentelt:
• Præparater med testikel og æggestok
• Forsøg med kondomer og sexsygdomme

Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetic me

Vi arbejder med genetik og laver stamtræer over genetiske egenskaber i egen familie. I slutningen af forløbet bevæger vi os over i evolutionen.

Materialer:
• Grundbogen side,169-172 (kromosomer og DNA), s. 173-175, Læs afsnittet om cellens livscyklus, DNA-replikationen samt om mitose (frem til afsnittet "Mitosens fire faser"), 176-178 (gener og det centrale dogme), 181- 186 (nedarvning, krydsningsskemaer), 189-192 (stamtavler), 196-198 (meiose), 198-203 (mutationer), 219-223 (Livets udvikling).
Supplerende materialer:
• Film: Genetic me
• Film om mitose: Mitosis – YouTube

Forsøg:
• Mitose i løgrodsceller
• Arvelige egenskaber (Undersøgelse af arvelige egenskaber i egen familie)
• Øvelse med mitose og meiose

Kernestof:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer