Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sannie Ebert Jacobsen
|
Hold
|
2024 bi/2d (2d bi, 2d bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Det levende
Kort intro om det levende generelt og om forskellige celletyper. Vi arbejder med cellulære processer og laver forsøg med fotosyntese og respiration.
Materialer:
• Grundbog side 9-10, 14-16
• "Biologi til tiden" af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus. 2005: side 122-123 (faktaside om fotosyntese, respiration og vækst)
Eksperimentelt:
• Mikroskopi af dyre- og planteceller
• Undersøgelse af fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb
Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler (og membranprocesser)
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration (og gæring)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fjorden
Økologiforløb med fokus på fjorden og iltsvind.
Materialer:
• Grundbog side 23-27, 35-37
• Det Globale Miljø af Paul Paludan-Müller. Nucleus 2002: side 50-54
Supplerende materialer:
• Film: ”Limfjorden – tilstand og udvikling”: https://www.youtube.com/playlist?app=desktop&list=PL4BB3D0D590A6E9D7
Eksperimentelt:
• Næringssaltes betydning for algevækst
• Ekskursion til fjorden
Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Vi arbejder med kost og sundhed, fordøjelse og enzymer. Desuden overordnet med kroppens organsystemer. I forbindelse med optagelse af stoffer under fordøjelsen, arbejder vi med membranprocesser. Vi arbejdede med gæring og ølbrygning i forbindelse med deltagelse i livestreamet foredrag om ølbrygning.
Materialer:
• "Biologi til tiden" af Lone Als Egebo m.fl. Nucleus. 2005: side 16-17 (Faktaside om kroppens organsystemer), 144-147 (Mikroorganismers vækst)
• Materiale om fødevarestyrelsens kostråd, Kostråd til dig - Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk)
• Grundbog side 17-21 (transport over cellemembran), 75-92, 95-97 (kost, fordøjelse og enzymer)
•PowerPoint om enzymer
Supplerende materiale:
• Livestreamet foredrag om ølbrygning og afsnit om ølbrygning i Biologi i Industrien: https://biologiiindustrien.ibog.nucleus.dk/?id=137
Forsøg:
• Osmose i kartoffelceller
• Gæringsforsøg
• Forsøg med spytamylase
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF2
FF2 - forløb med dansk.
I biologi arbejder vi med kulstofkredsløb, drivhuseffekt og klimaforandringer som optakt. Tidligere har vi arbejdet med Limfjorden og udfordringer med iltsvind.
Materialer:
• Grundbog side 28-31
• Det Globale Miljø af Paul Paludan-Müller. Nucleus 2002: side 16-20.
Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Forløbet har fokus på forplantningssystemet. Vi har projekt-gruppearbejde med emner indenfor forplantning. I forbindelse med forløbet besøger vi Aalborg sygehus, hvor der er foredrag om forplantning og barnløshedsproblematikker.
Materialer:
• Grundbogen side 133-145, 151-152
Supplerende materialer:
• Onlineforedrag: Med Darwin på dating - Bing video
• Materiale til projektarbejde
Eksperimentelt:
• Præparater med testikel og æggestok
• Forsøg med kondomer og sexsygdomme
Kernestof:
fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetic me
Vi arbejder med genetik og laver stamtræer over genetiske egenskaber i egen familie. I slutningen af forløbet bevæger vi os over i evolutionen.
Materialer:
• Grundbogen side,169-172 (kromosomer og DNA), s. 173-175, Læs afsnittet om cellens livscyklus, DNA-replikationen samt om mitose (frem til afsnittet "Mitosens fire faser"), 176-178 (gener og det centrale dogme), 181- 186 (nedarvning, krydsningsskemaer), 189-192 (stamtavler), 196-198 (meiose), 198-203 (mutationer), 219-223 (Livets udvikling).
Supplerende materialer:
• Film: Genetic me
• Film om mitose: Mitosis – YouTube
Forsøg:
• Mitose i løgrodsceller
• Arvelige egenskaber (Undersøgelse af arvelige egenskaber i egen familie)
• Øvelse med mitose og meiose
Kernestof:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64237488776",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64237488776",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64237488776"
}