Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Marie Larsen
|
Hold
|
2024 ke/2d (2d ke, 2d ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ioner og molekyler
Eleverne har arbejdet med molekyler og ioner.
Kernestof:
- Det periodiske system
- Skalmodeller
- Simple og sammensatte/fleratom ioner
- Ioners og ionforbindelsers navngivning
- Let- og tungtopløselige ionforbindelser
- Opløsningsreaktioner og fældningsreaktioner
Eksperimentelt arbejde:
- Kaliumnitrats opløselighed
Materialer:
- Onenote: "2d kemi ionforbindelser onenote"
- Onenote: "2d kemi molekyler onenote"
- Kemi CSI kompendium s. 1-6
Film:
- https://www.gymnasiekemi.com/c8.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvorfor bruger vi sæbe?
Eleverne har arbejdet ud fra at forstå sæbes virkning. Herunder har vi arbejdet med sæbers opbygning og virkningsmåde samt polaritet og blandbar
Kernestof:
- Polaritet
- Blandbarhed
- Tilstandsformer
- Sæbes opbygning og virkning
- Emulgatorer
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Kan det blandes?
- Simulatoropgave
https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/molecule-polarity/latest/molecule-polarity.html?simulation=molecule-polarity
Materialer:
- Onenote: 2d kemi hvorfor bruger vi sæbe onenote
- Lærerproduceret hæfte: Del 1 - Hvorfor bruger vi sæbe - sæbes opbygning - polaritet
- Perspektiv - emulgatorer kortet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegning
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer herunder:
- Stofmængde i mol
- Molarmasse i g/mol
- Masse i g
Stofmængdeberegninger i opløsninger herunder:
- Stofmængde i mol
- Koncentration i mol/L
- Volumen i L
- Titrering
Eksperimentelt arbejde:
- Opvarmning af natron
- Vands hårdhed
Materialer:
- Onenote: 2d kemi mængdeberegninger onenote
- Lærerproduceret hæfte: Mængdeberegninger
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=187
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi
Introduktion til organisk kemi
Kernestof:
- Organiske forbindelsers opbygning, egenskaber og navngivning herunder alkaner, alkener og alkoholer
- Reaktionstyper herunder substitution, addition, elimination og forbrændingsreaktioner
- Ekstraktioner - herunder genopfriskning af polaritet og blandbarhed
Eksperimentelt arbejde:
- Lightergas
- Substitution
- Fedt i chips
- Alkoholers opløselighed
Materialer:
- Lærerproduceret hæfte: Organisk kemi 2024
- Onenote: 2d kemi organisk kemi onenote
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=203
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=204
- https://www.gymnasiekemi.com/c14.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og baser i kroppen og i mad
Eleverne arbejder med syrer og baser, med fokus på syrer og baser i fødevarer og i kroppen.
Kernestof:
- Syre- base reaktioner herunder pH-begrebet
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Hvilken syre eller base?
- Titrering af vingummibamser
- Syntese af jern(II)sulfat
- Badebomber
- Boblepulver
Materialer:
- Lærerproduceret hæfte "2d sure fødevarer og syre i kroppen"
- Onenote: 2d kemi syrer og baser onenote
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=221
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=218
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition med fokus på forsøg og eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64238451516",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64238451516",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64238451516"
}