Holdet 2024 ke/2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Marie Larsen
Hold 2024 ke/2d (2d ke, 2d ke-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ioner og molekyler
Titel 2 Hvorfor bruger vi sæbe?
Titel 3 Mængdeberegning
Titel 4 Organisk kemi
Titel 5 Redoxreaktioner
Titel 6 Syrer og baser i kroppen og i mad
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ioner og molekyler

Eleverne har arbejdet med molekyler og ioner.

Kernestof:
- Det periodiske system
- Skalmodeller
- Simple og sammensatte/fleratom ioner
- Ioners og ionforbindelsers navngivning
- Let- og tungtopløselige ionforbindelser
- Opløsningsreaktioner og fældningsreaktioner

Eksperimentelt arbejde:
- Kaliumnitrats opløselighed

Materialer:
- Onenote: "2d kemi ionforbindelser onenote"
- Onenote: "2d kemi molekyler onenote"
- Kemi CSI kompendium s. 1-6

Film:
- https://www.gymnasiekemi.com/c8.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Hvorfor bruger vi sæbe?

Eleverne har arbejdet ud fra at forstå sæbes virkning. Herunder har vi arbejdet med sæbers opbygning og virkningsmåde samt polaritet og blandbar

Kernestof:
- Polaritet
- Blandbarhed
- Tilstandsformer
- Sæbes opbygning og virkning
- Emulgatorer

Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Kan det blandes?
- Simulatoropgave
https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/molecule-polarity/latest/molecule-polarity.html?simulation=molecule-polarity

Materialer:
- Onenote: 2d kemi hvorfor bruger vi sæbe onenote
- Lærerproduceret hæfte: Del 1 - Hvorfor bruger vi sæbe - sæbes opbygning - polaritet
- Perspektiv - emulgatorer kortet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mængdeberegning

Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer herunder:
- Stofmængde i mol
- Molarmasse i g/mol
- Masse i g
Stofmængdeberegninger i opløsninger herunder:
- Stofmængde i mol
- Koncentration i mol/L
- Volumen i L
- Titrering


Eksperimentelt arbejde:
- Opvarmning af natron
- Vands hårdhed

Materialer:
- Onenote: 2d kemi mængdeberegninger onenote
- Lærerproduceret hæfte: Mængdeberegninger
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=187

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Organisk kemi

Introduktion til organisk kemi

Kernestof:
- Organiske forbindelsers opbygning, egenskaber og navngivning herunder alkaner, alkener og alkoholer
- Reaktionstyper herunder substitution, addition, elimination og forbrændingsreaktioner
- Ekstraktioner - herunder genopfriskning af polaritet og blandbarhed

Eksperimentelt arbejde:
- Lightergas
- Substitution
- Fedt i chips
- Alkoholers opløselighed

Materialer:
- Lærerproduceret hæfte: Organisk kemi 2024
- Onenote: 2d kemi organisk kemi onenote
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=203
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=204
- https://www.gymnasiekemi.com/c14.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Redoxreaktioner

Elever har arbejdet med redoxreaktioner, oxidationstal og afstemning. Desuden alkohols omdannelse

Kernestof
- Simple redoxreaktioner
- Oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner

Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Reduktion af kaliumpermanganat
- Oxidation af alkoholer
- Fremstilling af magnesiumoxid

Materialer:
- Lærerproduceret hæfte: Redoxreaktioner
- Onenote: 2d kemi redoxreaktioner onenote
- https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=201
- https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=261
- https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=264
- https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=270
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=225
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=226
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=229
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Syrer og baser i kroppen og i mad

Eleverne arbejder med syrer og baser, med fokus på syrer og baser i fødevarer og i kroppen.

Kernestof:
- Syre- base reaktioner herunder pH-begrebet

Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Hvilken syre eller base?
- Titrering af vingummibamser
- Syntese af jern(II)sulfat
- Badebomber
- Boblepulver

Materialer:
- Lærerproduceret hæfte "2d sure fødevarer og syre i kroppen"
- Onenote: 2d kemi syrer og baser onenote
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=221
- https://kendkemien1.systime.dk/?id=218
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition med fokus på forsøg og eksamensspørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer