Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Kasper Haahr Leth
|
Hold
|
2024 ng/2j (2j ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor ændrer klimaet sig?
Forløbet har primært haft fokus på tryk og vinde, det globale vindsystem og klimaforandringer.
Kernestof:
- Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
KÆRE ELEV, SE HER!!! - Vigtige emner og fagbegreber, som du bør læse grundigt op på før eksamen:
- årstidsvariation, Jordens hældning og Solens zenitbane
- dannelse af tryk og vinde (modellen over sø- og landbrise, dannelse af termiske tryk)
- varmekapacitet (varmefylde). Øvelsen om kyst- og fastlandsklima
- det globale tryk- og vindsystem
- termiske og dynamiske tryk
- nedbørsdannelse og nedbørstyper
- ITK zonen
- Polarfronten (frontnedbør)
- Klimazoner og plantebælter
- Luftens mætningskurve
- Klimaforandringer i et kort og langt perspektiv (naturlige og menneskeskabte klimaforandringer)
- Vandmangel og vandstress
- Vandets kredsløb (og begreberne under M10 i OneNote)
- Grundvand og drikkevand
- Porerumfang og permeabilitet (koblet til øvelsen om porerumfang)
- Strålingsbalance og drivhuseffekt
- albedo
- Kulstofkredsløbet
Øvelser og empiribaseret arbejde:
• Bestem strålingsbalancen på en lokalitet
• Opgave om kulstofkredsløbet - Carbon Atlas (M13): https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=551#c6008
• Varmekapacitet (kyst- og fastlandsklima)
• Konvektionskammer (som demonstrationsforsøg)
• Nedbørsdannelse
• Porerumfang
Alle materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvilke kræfter former Jordens overflade?
Forløbet dækker to faser: pladetektonik (det globale landskab) og istidslandskab i Danmark (eksempel på et lokalt landskab). Fælles for begge faser er forståelsen af de processer, som har skabt landskabet.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
Vigtige fagbegreber:
- Jordens opbygning (indre og ydre kerne, kappe, asthnosfære, lithosfære)
- De tre typer af pladegrænser og deres geologiske landskab (i relation til øvelsen: højdeprofiler)
- Jordskælv og jordskælvsbølger (i relation til øvelsen)
- Epicenter og hypocenter
- Seismograf og seismogram
- Richterskalaen
- Tsunami (i relation til øvelsen)
- Vulkanisme
- Skjoldvulkan, keglevulkan og eksplosionsvulkan
- Lavas flydeegenskaber, siliciumdioxid (SiO2)
- Bjergarter (kun i henhold til indhold af SiO2)
- Istiderne Saale og Weichsel og deres udbredelse
- Isfremstød og israndslinjer (https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=c456)
- Hovedopholdslinjen
- Randmoræne og bundmoræne
- Erosion
- Transport af sedimenter
- Aflejringer
- Smeltevandsflade
- Bakkeøer i VestJylland
- Jordbunden (i henhold til Hovedopholdslinjen)
- Flodens landskab (de tre faser)
- Meanderbuer
- Et udrettet vandløb
- Vandføring
- Vandskel og opland
- sedimenttransport (de tre faser)
Øvelser og empiribaseret arbejde:
- Højdeprofiler i Google Earth (pladegrænser)
- Triangulering (jordskælvsbølger)
- Tsunami
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Istidslandskab og Godsbanearealet
Forløbet handler om istidslandskabet i Danmark, flodens landskab og hvordan Østerå og Godsbanearealet kan forenes i en ny bæredygtig bydel.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
Vigtige fagbegreber:
- Istiderne Saale og Weichsel og deres udbredelse
- Isfremstød og israndslinjer (https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=c456)
- Hovedopholdslinjen
- Randmoræne og bundmoræne
- Erosion
- Transport af sedimenter
- Aflejringer
- Smeltevandsflade
- Bakkeøer i VestJylland
- Jordbunden (i henhold til Hovedopholdslinjen)
- Flodens landskab (de tre faser)
- Meanderbuer
- Et udrettet vandløb
- Vandføring
- Vandskel og opland
- sedimenttransport (de tre faser)
- klimatilpasning (Godsbanearealet)
- LAR ( https://www.youtube.com/watch?v=GDZiFbNrL8Y)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247090377",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247090377",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247090377"
}