Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Michael Rugbjerg Behrndt
|
Hold
|
2024 ng/2k (2k ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvorfor opstår der naturkatastrofer?
Formål
Hvornår kan en begivenhed klassificeres som en naturkatastrofe og hvorfor opstår disse naturlige begivenheder. Igennem dette forløber vil eleven blive introduceret for den pladetektoniske model, vulkaner, jordskælv, tsunamier og en diskussion af begrebet naturkatastrofer.
Faglige mål
Eleven skal tilegne sig følgende kompetencer igennem forløbet:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• udføre simple former for eksperimentelt arbejde, herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, forholde sig til og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
• ud fra konkrete data og observationer give en samlet beskrivelse af udviklingsforløb i natu-ren og menneskets omgivelser
• udskille og redegøre for væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i natu-ren og menneskets omgivelser, og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge
• forstå og kritisk anvende enkle geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
• sætte geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
• indsamle og vurdere informationer fra forskellige instanser og miljøer formidle faglig vi-den og argumentere logisk, mundtligt og skriftligt, henvendt til forskellige målgrupper, og kunne forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens, livets og landskabernes udviklingsprocesser og udviklingshistorie
o Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
o landskabers dannelse og udvikling
• Klimaets og dets betydning for menneskets livsvilkår
o Klimaændringer på forskellige tidsskalaer
• Analyse og tolkning af rumlige mønstre på baggrund af kort og billedmateriale
Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, rap-portskrivning (Omlagt skriftlighed)
Øvelser/Forsøg
• Tsunami forsøg
Tidsestimat:
• 9 moduler á 95min inkl. 5min pause (Inkl. 1 modul med omlagt skriflighed
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til Naturkatastrofer
-
Naturkatastrofer og samfund s.9-22 (Rubin, 2011).pdf
-
Tsunami - Den store bølge
-
M1 arbejdsspørgsmål - Forberedelse til modulet (Forberedelse).docx
-
M2 – Den pladetektoniske model.pptx
-
M2 arbejdsspørgsmål.docx
-
Sanden, Elsebeth m.fl.: Alverdens Geografi, Geografforlaget; sider: 195-197, 200-202, 204-208
-
1.1.2 Pladetektonik
-
Yasmin skal have kage med
-
Vi starter ud med at samle op på arbejdsspørgsmålene fra forrige modul
-
Alverdens Geografi 202-210.pdf
-
Alverdens-Geografi-195-202.pdf
-
M3 Arbejdsspørgsmål.docx
-
Jeg ligger desværre syg idag. I skal arbejde med de nedenstående tekster samt besvare arbejdsspørgsmålene.
-
Earths_Tectonic_Plates.kmz
-
Jordskælv.kml
-
Øvelse 1 - Undersøgelse af jordskælv.docx
-
Øvelse 1 - Bilag til print.docx
-
Hvis I har det, så skal I medbring passer og lineal.
-
Google Earth
-
M5 Arbejdsspørgsmål.docx
-
Alverdens Geografi; sider: 210-217
Sanden ét al (2009)
-
M6 - Tsunamibølger.pptx
-
Isabella skal have kage med
-
Hvordan_opstar_en_tsunami.pdf
-
Tsunamibolgens_voldsomme_kraft.pdf
-
Vi starter i lokal D231
-
Genlæs lektien fra forrige modul efter behov
-
Øvelse 2 - Tsunamiøvelse.docx
-
Naturkatastrofer og samfund s.14-22 (Rubin, 2011).pdf
-
Fokusspørgsmål til læsningen
-
Jeg ved godt at det er en lidt længere lektie til dagens modul, men I skal stadigvæk ikke bruge mere end 30min koncentreret på lektierne. Så I når det, som I kan nå på de 30min, resten når vi på klassen.
-
Emmeli skal have snack med
-
M8 - Arbejdsseddel.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tsunami rapport
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvad betyder klimaændringerne for mig?
Formål
Vi kan på baggrund af mange forskellige observationer og undersøgelser konkludere, at vejret og klimaet omkring os er i konstant forandring. Dette kan både være godt og skidt, da vi som mennesker er dybt afhængige af det ”gode” vejr. Men hvad ”bestemmer” vejret og klimaet på jorden og hvorfor ændre det sig over tid? Dette er nogle af de spørgsmål, som der skal arbejdes med i forbindelse med dette forløb.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
o benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
o identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
o udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
o udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
o give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
o forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
o formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
o demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
o Jordens og landskabernes processer
* Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
* Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
o Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
* Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plan-tebælter
* Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
* Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
* Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
o Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
* Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, her-under forbrugs- og produktionsmønstre
* FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, journal og rapportskrivning.
Øvelser/Forsøg
I dette forløb udføres følgende øvelser og forsøg:
• Kyst- og fastlandsklima (Journal)
• Albedo (Rapport)
• Grønlandspumpen (Journal)
• Luftfugtighed og nedbør (Journal)
• Dit personlige CO2-aftryk (Journal).
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hvor kommer vores drikkevand fra?
Formål
I fremtiden kan vores rene grundvand blive til en endnu vigtigere ressourcer end vi aner. I forbindelse med at vi bliver flere og flere mennesker på jorden så stiger presset også på adgangen til rent drikkevand. Dermed stiger vigtigheden også for at få udviklet en bæredygtig administration af vores drikkevandsressourcer både i lokalt og globalt perspektiv.
Faglige mål
Eleven med følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og m menneskets omgivelser
•forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som re-præsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
o Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, små oplæg (Grupper/plenum) og udførelse af øvelser.
Øvelser/Forsøg
• Øvelse 12 – Porrerumfang
• Caseopgave om beskyttelsen af vandmiljøet i Danmark siden 1985
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screencast
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Er dansk landbrug bæredygtigt?
Afviklet under corona nedlukning.
Formål
Dansk landbrug har igennem de sidste 200 år gennemgået en kæmpe udvikling fra at være det dominerende erhverv i Danmark til kun at beskæftige ca. 39.000 personer på fuldtid i 2013. På trods af dette fald i antallet af fuldtidsbeskæftigede har produktiviteten i samme periode gen-nemgået en eksplosiv vækst. Igennem dette forløb skal eleven undersøge om denne udvikling har gjort det danske landbrug til et bæredygtigt erhverv samt, hvilke problemstillinger det dan-ske landbrug står overfor lige nu samt i fremtiden.
Faglige mål
Elven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som re-præsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metode.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens og landskabernes processer
o Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
o Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
o Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder for-brugs- og produktionsmønstre
o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
o FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene og mini fremlæggelser.
Øvelser/Forsøg
• Undersøgelse af det økologiske landbrug (Journal ogscreencast)
• Fødevarer – Dit personlige CO2-aftryk (Journal)
Tidsestimat:
• 8 moduler á 95min inkl. 5min pause.
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sanden, Elsebeth m.fl.: Alverdens Geografi, Geografforlaget; sider: 105-109, 144-148
-
Er dansk landbrug bæredygtigt M1 - Den Erhvervsmæssige udvikling i Danmark.pptx
-
M1 Arbejdsspørgsmål - Den erhvervsmæssige udvikling i Danmark.docx
-
Er dansk landbrug bæredygtigt M2 – Landbrugets historiske udvikling i Danmark.pptx
-
M2 arbejdsspørgsmål - Landbrugets historiske udvikling i Danmark.docx
-
Alverdens Geografi; sider: 131-136, 146-147, 223
Sanden ét al (2009)
-
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 172-177, 181-185, 218-223, 235-237, 280-282, 295-299
Mangelsen ét al (2011)
-
Er det danske landbrug bæredygtigt M3 – Naturens rolle.pptx
-
M3 Arbejdsspørgsmål – Naturen rolle.docx
-
Vi samler op på de sidste arbejdsspørgsmål i dag
-
Mangelsen, Jimmy m.fl.: Naturgeografi - Vores Verden, Geografforlaget; sider: 177-182
-
M4 Arbejdsseddel - Landbrugets miljømæssige påvirkning.docx
-
Er dansk landbrug bæredygtigt M4 - Landbruget miljømæssige påvirkning (NY).pptx
-
CO2-beregneren - Beregn CO₂-belastningen på din mad
-
CO2-udslip per indbygger
-
Øvelse 8 - Beregn dit personlige CO2 fodaftryk for udvalgte fødevare.docx
-
Fagfolk om fremtidens mad: I 2050 bliver vores mad grønnere, sundere og mere personlig | Ingeniøren
-
Hvordan redder man verden fra sult? (Videnskab.dk, 2014)
-
Mål 2: Stop sult
-
M6 – Arbejdsspørgsmål.docx
-
Statistik over økologisk jordbrugsbedrifter 2023
-
Øvelse 9 - Udvikling af det økologiske landbrug (Ingen screencast).docx
-
Debat: Økologi mætter ikke mange munde
-
FAKTATJEK Skal du købe økologisk, hvis du vil være klimavenlig? (DR, 2019)
-
En tredje vej til et landbrug i balance med naturen. (Concito, 2016)
-
Start ud med at gennemgå fagbegreberne i vendespillet nedenfor, derefter laves opgaven i PowerPointen
-
Brikker til vendespil.docx
-
M8 - Er dansk landbrug bæredygtigt (NY).pptx
-
M1 - Introduktion til Energi.pptx
-
Jeg kan desværre ikke være der, da jeg er blevet nødt til at tage en tur til lægen. I skal læse de nedenstående sider og lave opgaverne i PowerPointen. Alt materialet kan findes i jeres OneNote. Besvarelsen skal uploades under elev feedback senest kl
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Danmarks fremtidige energiforsyning
Hvordan skal Danmarks fremtidige energiforsyning se ud?
Formål
Igennem dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om både Danmarks nuværende og fremtidige energiforsyningssituation ud fra et bæredygtighedssyn.
Faglige mål
Eleven arbejder tilegnelsen af følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens og landskabernes processer
o Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
o Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
o Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energi-forbrug
o FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, opgaveskrivning og fremlæggelse af miniprojekt.
Øvelser/Forsøg
• Hvordan placeres solceller bedst muligt? (Journal – Screencast)
• Projekt om fremtidens energiteknologier (Gruppeprojekt)
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
M1 - Introduktion til Energi.pptx
-
Alverdens Geografi; sider: 223
Sanden ét al (2009)
-
Naturgeografi - Vores Verden; sider: 63-66, 280-282, 286-291, 293
Mangelsen ét al (2011)
-
Jeg kan desværre ikke være der, da jeg er blevet nødt til at tage en tur til lægen. I skal læse de nedenstående sider og lave opgaverne i PowerPointen. Alt materialet kan findes i jeres OneNote. Besvarelsen skal uploades under elev feedback senest kl
-
M2 - Energireserver og –forbruget.pptx
-
Øvelse 10 - Udvikling i det globale og Danmarks energiforbrug.docx
-
Vi starter lige kort ud med at samle op på forrige modul
-
Opgave - Dannelsen af olie og naturgas i Nordsøen.docx
-
Dannelse af Olie og gas (Webgeology, 2021)
-
Video: Dannelsen af olie og gas 1
-
M3 - Dannelsen af de fossile brændsler olie og naturgas (2k).pptx
-
Del 2 af øvelsen fra forrige modul skal være færdig til i dag
-
M5 Energi - Energipolitik i Danmark og bæredygtighed (2023).pptx
-
Klimaprogram (KEFM, 2024)
-
Samuel skal have kage/snack med
-
Geografihåndbogen s 274-278.pdf
-
Eksperter: Solceller kan dække 70 procent af Danmarks forbrug af elektricitet (DR.dk, 2018)
-
Placering af anlæg (Viva Energi, 2019)
-
Øvelse 11 - Solceller på Katedralen.docx
-
Bolius - Solceller (Bolius.dk, 2023)
-
Samuel skal have kage med
-
M6 - Energi gruppeprojekt.pptx
-
Øvelse 12 - Gruppeprojekt Energiforløb.docx
-
3.8 Vedvarende energi | Naturgeografiportalen
-
3.7 Atomkraft | Naturgeografiportalen
-
7 Energiforsyning frem mod 2050 | NaturgeografiGrundbogen C
-
Kira skal have kage/Snack med
-
Overvej på hvilke måder, hvorpå vi kan opnå Danmarks klimmål frem mod år 2030 og 2050 inden for energisektoren
-
5.8.3.2 Danmarks energipolitik | Naturgeografiportalen
-
En ambitiøs og bindende klimalov
-
Arbejde med energiprojekt. I har selv ansvaret for at give hinanden lektier for.
-
I skal være klar til at kunne fremlægge i dag.
-
Julie tager kage med til os
-
Forberedelse af eksamen samt udlevering af eksamensspørgsmål.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Energiprojekt - omlagt skriftlighed
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247484954",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247484954",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64247484954"
}