Holdet 2024 ng/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Michael Rugbjerg Behrndt
Hold 2024 ng/2k (2k ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvorfor opstår der naturkatastrofer?
Titel 2 Hvad betyder klimaændringerne for mig?
Titel 3 Hvor kommer vores drikkevand fra?
Titel 4 Er dansk landbrug bæredygtigt?
Titel 5 Danmarks fremtidige energiforsyning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvorfor opstår der naturkatastrofer?

Formål
Hvornår kan en begivenhed klassificeres som en naturkatastrofe og hvorfor opstår disse naturlige begivenheder. Igennem dette forløber vil eleven blive introduceret for den pladetektoniske model, vulkaner, jordskælv, tsunamier og en diskussion af begrebet naturkatastrofer.

Faglige mål
Eleven skal tilegne sig følgende kompetencer igennem forløbet:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• udføre simple former for eksperimentelt arbejde, herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, forholde sig til og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
• ud fra konkrete data og observationer give en samlet beskrivelse af udviklingsforløb i natu-ren og menneskets omgivelser
• udskille og redegøre for væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i natu-ren og menneskets omgivelser, og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge
• forstå og kritisk anvende enkle geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
• sætte geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
• indsamle og vurdere informationer fra forskellige instanser og miljøer formidle faglig vi-den og argumentere logisk, mundtligt og skriftligt, henvendt til forskellige målgrupper, og kunne forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens, livets og landskabernes udviklingsprocesser og udviklingshistorie
  o Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
  o landskabers dannelse og udvikling
• Klimaets og dets betydning for menneskets livsvilkår
  o Klimaændringer på forskellige tidsskalaer
• Analyse og tolkning af rumlige mønstre på baggrund af kort og billedmateriale

Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, rap-portskrivning (Omlagt skriftlighed)

Øvelser/Forsøg
• Tsunami forsøg

Tidsestimat:
• 9 moduler á 95min inkl. 5min pause (Inkl. 1 modul med omlagt skriflighed

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tsunami rapport 03-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Hvad betyder klimaændringerne for mig?

Formål
Vi kan på baggrund af mange forskellige observationer og undersøgelser konkludere, at vejret og klimaet omkring os er i konstant forandring. Dette kan både være godt og skidt, da vi som mennesker er dybt afhængige af det ”gode” vejr. Men hvad ”bestemmer” vejret og klimaet på jorden og hvorfor ændre det sig over tid? Dette er nogle af de spørgsmål, som der skal arbejdes med i forbindelse med dette forløb.  

Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
o benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
o identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
o udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
o udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
o give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
o forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
o formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
o demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
o Jordens og landskabernes processer
  * Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
  * Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
o Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
  * Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plan-tebælter
  * Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
  * Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
  * Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
o Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
  * Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, her-under forbrugs- og produktionsmønstre
  * FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, journal og rapportskrivning.

Øvelser/Forsøg
I dette forløb udføres følgende øvelser og forsøg:
• Kyst- og fastlandsklima (Journal)
• Albedo (Rapport)
• Grønlandspumpen (Journal)
• Luftfugtighed og nedbør (Journal)
• Dit personlige CO2-aftryk (Journal).

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Hvor kommer vores drikkevand fra?

Formål
I fremtiden kan vores rene grundvand blive til en endnu vigtigere ressourcer end vi aner. I forbindelse med at vi bliver flere og flere mennesker på jorden så stiger presset også på adgangen til rent drikkevand. Dermed stiger vigtigheden også for at få udviklet en bæredygtig administration af vores drikkevandsressourcer både i lokalt og globalt perspektiv.

Faglige mål
Eleven med følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og m menneskets omgivelser
•forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som re-præsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
  o Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
  o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
  o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
  o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, små oplæg (Grupper/plenum) og udførelse af øvelser.

Øvelser/Forsøg
• Øvelse 12 – Porrerumfang
• Caseopgave om beskyttelsen af vandmiljøet i Danmark siden 1985

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screencast 07-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Er dansk landbrug bæredygtigt?

Afviklet under corona nedlukning.

Formål
Dansk landbrug har igennem de sidste 200 år gennemgået en kæmpe udvikling fra at være det dominerende erhverv i Danmark til kun at beskæftige ca. 39.000 personer på fuldtid i 2013. På trods af dette fald i antallet af fuldtidsbeskæftigede har produktiviteten i samme periode gen-nemgået en eksplosiv vækst. Igennem dette forløb skal eleven undersøge om denne udvikling har gjort det danske landbrug til et bæredygtigt erhverv samt, hvilke problemstillinger det dan-ske landbrug står overfor lige nu samt i fremtiden.

Faglige mål
Elven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som re-præsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metode.

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens og landskabernes processer
  o Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
  o Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
  o Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
  o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
  o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder for-brugs- og produktionsmønstre
  o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
  o FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene og mini fremlæggelser.

Øvelser/Forsøg
• Undersøgelse af det økologiske landbrug (Journal ogscreencast)
• Fødevarer – Dit personlige CO2-aftryk (Journal)

Tidsestimat:
• 8 moduler á 95min inkl. 5min pause.

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Danmarks fremtidige energiforsyning

Hvordan skal Danmarks fremtidige energiforsyning se ud?
Formål
Igennem dette forløb skal eleverne tilegne sig viden om både Danmarks nuværende og fremtidige energiforsyningssituation ud fra et bæredygtighedssyn.

Faglige mål
Eleven arbejder tilegnelsen af følgende faglige mål igennem forløbet:
• benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
• udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
• udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
• give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
• indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens og landskabernes processer
  o Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
  o Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
  o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
  o Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
  o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
  o Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energi-forbrug
  o FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Evaluering/Vurdering
Dette forløb evalueres løbende formativt gennem arbejdet med hhv. arbejdsspørgsmålene, opgaveskrivning og fremlæggelse af miniprojekt.

Øvelser/Forsøg
• Hvordan placeres solceller bedst muligt? (Journal – Screencast)
• Projekt om fremtidens energiteknologier (Gruppeprojekt)

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energiprojekt - omlagt skriftlighed 14-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde