Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Broeng Ejsing
|
Hold
|
2024 ke/2k (2k ke, 2k ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ioner og salte
INDHOLD
- Det periodiske system (hovedgrupper, undergrupper, perioder)
- Ædelgasreglen
- Simple og fleratomige ioner, ionbinding, saltes opløselighed, fældningsreaktioner
- Tilstandsformer og faseovergange
- Afstemning af reaktionsskemaer
MATERIALE
- Parbo, H, "Kend Kemien 1 iBog", 2. udgave, Systime, https://kendkemien1.systime.dk/
Kapitel 1 - afsnittet "Tilstandsformer"
Kapitel 4 - alle afsnit
Kapitel 6 - afsnittet "Reaktionsskemaer"
- Youtubevideo, Gymnasiekemi "Reaktionsskemaer og tilstandsformer"
https://www.youtube.com/watch?v=AFlUXvBPBBE
- Youtubevideo, Gymnasiekemi "Fældningsreaktioner"
https://www.youtube.com/watch?v=4rkwm11IbTY
EKSPERIMENTELT
- Fældningsreaktioner (også lavet i NV)
- Små reagensglasforsøg
- Demonstrationsforsøg: Opvarmning af diiod
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler og elektronparbindinger
INDHOLD
- Ædelgasreglen og dannelse af molekyler, enkelt-, dobbelt- og tripelbindinger
- Elektronegativitet og bindingstyper
- Polære og upolære elektronparbindinger
- Polære og upolære molekyler
- Blandbarhedsregler
- Navngivning
- Ionforbindelser opløst i vand
MATERIALER
Parbo, H, "Kend Kemien 1 iBog" , Systime, https://kendkemien1.systime.dk/
- Kapitel 1, Afsnittene "Blandinger, "Inddeling af stof", "Blandbarhed - ens opløser ens"
- Kapitel 2, afsnittene "Ekstraktion" og "Destillation"
- Kapitel 4, afsnittet "Ionforbindelser opløst i vand"
Egebo, L "I gang med kemi iBog", Nucleus,
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/
Kapitel 2, afsnittene "Elektronparbindinger", "Modeller af molekyler og deres elektronparbindinger" , "Tegninger af molekyler", "Molekylers rumlige opbygning", "Molekylers formler og navne", "Polaritet og elektronegativitet", "Elektronegativitet", "Polaritet af molekyler"
EKSPERIMENTELT
- Hvilke type stof, Ionforbindelse eller ej?
- Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi
INDHOLD
- Alkaners opbygning, navngivning
- Struktur- og molekylformler
- Forbrændingsreaktioner
- Alkoholers opbygning, navngivning og blandbarhed med vand
- Hydrogenbindinger
Kend Kemien 1 iBog , 2. udgave, Systime, https://kendkemien1.systime.dk/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kapitel 8 , afsnittet "Hydrogenbindinger"
- Kapitel 9, afsnit "Alkaner", "Hvordan navngives alkaner"Hvordan navngives alkoholer?", "Alkoholer med flere hydroxygrupper"
Youtube-videor, Gymnasiekemi,
-"Intermolekylære bindinger" (https://www.youtube.com/watch?-v=hxZPvKj4OBY)
- "Kemi og Klima" Kun de første 7:55 (https://www.youtube.com/watch?v=2DdbxSZw868)
"Alkoholer" https://www.youtube.com/watch?v=UpO-3fOvG9M
EKSPERIMENTELT
- Heptans egenskaber
- Alkoholers blandbarhed med vand
- Oxidation af alkoholer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
INDHOLD
- Stofmængde, molarmasse, masse og sammenhængen imellem dem
- Reaktionsforhold, beregningsskemaer
- Idealgasligningen
- Stofmængdekoncentration
- Titrering
MATERIALER
Youtube-video, Gymnasiekemi
- Måling, mol og masse (https://www.youtube.com/watch?v=-kJ-rijc4VA)
- Idealgasligningen (https://www.youtube.com/watch?v=-tkMT4q308w)
Kend Kemien 1 iBog,
Følgende afsnit i Kapitel 7
- Stofmængdekoncentration: https://kendkemien1.systime.dk/?id=187
- Fældningstitrering: https://kendkemien1.systime.dk/?id=189
EKSPERIMENTELT
- Antal atomer i underskrift
- Opvarmning af natron
- Krystalvand i kobbersulfat
- Idealgasligningen
- Saltindholdet i fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FF2
I FF2 har eleverne fokus på innovation. Formålet har været at give eleverne et indtryk af, hvordan et studieretningsprojekt med innovation i 3.g kan forløbe. FF2 har været et samarbejde mellem dansk og et naturvidenskabeligt fag.
Eleverne har haft valget mellem følgende produkttyper:
1) Lav en kampagnefilm
2) Skriv populærvidenskabelig artikel
3) Skriv en klimatale
Dansk: efter forløbet skal eleverne kunne:
1) Redegøre for cli-fi-genren, øko-lyrik, de forskellige talegenrer, udvalgte kampagnetyper
2) Vurdere eget innovative produkt vha. danskfaglig viden og metode
a. Valg af komposition, fortæller, sprogbrug, personer og karaktertræk
b. Valg af storytellingsprincipper (Raskin), filmiske virkemidler og fortællekneb
c. Valg af retoriske virkemidler, Toulmins argumentationsmodel, appelformer, talegenre
d. Valg af komposition, billedsprog og lydlige figurer, rimmønster, motiver og tematik
3) Skabe et innovativt produkt og præsentere dette inden for en tidsramme
Kemi: efter forløbet skal eleverne kunne:
1) Redegøre for en klimaudfordring
Forløbet er blevet afsluttet med ”Kattens Hule”, hvor repræsentanter fra hver klasse har skullet præsentere deres innovative produkt. Alle elever har desuden skrevet en opgave
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og baser i hverdagen
INDHOLD
- Formel og aktuel koncentration, koncentrationsberegninger, fremstilling af opløsninger
- Syrer og basers reaktioner, korresponderende syre-basepar, syrer og basers styrke (kvalitativt), pH-begrebet, vands ionprodukt, indikatorer, syre-basetitrering
MATERIALER
Henrik Parbo, "Kend Kemien iBog", Systime https://kendkemien1.systime.dk/?id=1
Alle afsnit i kapitel 10
EKSPERIMENTELT
- Måling af pH
- Syreindholdet i citrusfrugter
- Hvilken syre, hvilken base?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxkemi
INDHOLD
Oxidation, reduktion, spændingsrækken, ædle og uædle metaller, metallers reaktion med syre
MATERIALER
Youtube-videoer af Jonas Niemann, Gymnasiekemi
-Radoxreaktioner https://www.youtube.com/watch?v=tWWCNVy7fqs
-Spændingsrækken https://www.youtube.com/watch?v=qsGwC3QlwSc
EKSPERIMENTEL
Fremstilling af magnesiumoxid
Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64249027279",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64249027279",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64249027279"
}