Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Munkhaus Olsen
|
Hold
|
2024 bi/2x (2x bi, 2x bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til biologi
Cellers opbygning og struktur
Cellemembranen
Membrantransport, herunder diffusion og osmose
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celletyper
Osmose i kartoffelceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fitness og energi
Forløb om kroppens iltoptagelse og kondition.
Lunger og åndedræt
Hjerte og blodkredsløb
Kondition og motion
Kondital og respirationsprocessen
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet (lommespirometer)
Måling af puls og blodtryk
Hjertedissektion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Forløb om sexologi
Kønskarakterer og kønshormoner
Regulering og feedbacksystemer
Kønsorganer og æg-/sædcelleproduktion
Ægløsningscyklus
Prævention og kønssygdomme
Befrugtning, implantation og fosterudvikling
Kunstig befrugtning
Eksperimentelt arbejde:
(Forsøg med kondomer og klamydia aflyst pga. elevstrejke)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biologiopgave 2: Kønshormoner og prævention
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi og miljø
Grundlæggende økologi, økosystemers struktur (biotiske og abiotiske faktorer)
Energistrøm og fødekæder
Kulstofs og kvælstofs kredsløb
Tilpasninger og nicher
Næringssalte og plantevækst
Fotosyntese og respiration
Iltsvind
I forbindelse med forløbet lavede eleverne FF2 (flerfagligt forløb med dansk), hvor de arbejdede i grupper om aktuelle miljøproblemer. Aalborg Kommunes grønne agent havde præsenteret flere cases for eleverne, som de kunne vælge:
-Red Limfjorden (iltsvind, stenrev eller spøgelsesnet)
-Lavbundsjorde
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med fotosyntese i algebolde
Planter i minidrivhus (måling af CO2 og O2 henover juleferien)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og arv
Grundlæggende genetik
Kromosomer og gener
Nedarvningsmønstre, herunder kønsbunden arv (og to-gens-spaltning)
DNA og det centrale dogme
Mutationer
Evolution og naturlig selektion
Gentests
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af arvelige egenskaber, herunder smagetest (PTC). (blodtype bestemt i NV)
Isolering af DNA
(DNA-analyse udført i NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Immunforsvaret
Kort forløb om immunforsvaret: Det ydre, uspecifikke og specifikke forsvar.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kost og næringsstoffer
Forløbet gennemgår opbygning og funktion af de organiske stoffer, samt kostråd og enzymer.
Eksperimentelt arbejde:
Kostanalyse (McD)
Spaltning af stivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64262262636",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64262262636",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64262262636"
}