Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Ester-Helene Vinther Frei
|
Hold
|
2024 re/2x (2x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsvidenskab
Generel intro til religionsundervisningen. Fokus på
- udfordringerne i at skulle definere "religion"
- indefra vs. udefra
- kategorisering af religiøse udøvere: maksimalisme/minimalisme
- Smarts 7 dimensioner
- den religionsfænomenologiske tilgang: når vi studerer fænomener på tværs af religionerne.
Materiale:
Kernestof:
Allan Poulsen: "Religion kort og godt". Forlaget Columbus: s. 12-14 + 23-25.
Supplerende materiale:
Tvklip: Michael Rothstein om religion som kultur. religionsoraklerne.no
OMFANG FAGLIGT STOF: 5 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Nordisk religion
Fokus i forløbet er klassisk og moderne nordisk religion: nordisk mytologi og moderne asatro.
I arbejdet med den nordiske mytologi diskuteres kildematerialets begrænsninger. Vi læser udvalgte klassiske myter om skabelse yggdrasil og ragnarok, og der fokuseres på blot som ritual. Forløbet er således også en introduktion til vigtige religionsfænomenologiske begreber:
I den moderne asatro arbejdes der med trosindhold og ritual set som et eksempel på senmoderne religiøsitet
Grundbogsmateriale:
- Allan Poulsen: "Religion, kort og godt". Columbus. s. 27-29 (myter); s. 35-38 (ritualer)
- Uffe Hartvig Larsen: "Vikingernes religion og livsanskuelse" s. 7-10
- "Asa-tro" s.16-27 i "Senmoderne religiøsitet i Danmark".
Tekster:
Gylfaginning. s. 36-41i Vikingernes religion og livsanskuelse (Skabelse).
"Asken Yggdrasil". Tekst 75 i Bjarne Troelsen: Nordisk Bondereligion.
"Ragnarok". Tekst 83 i Bjarne Troelsen: Nordisk Bondereligion.
"Gudehovet i Uppsala". Tekst 84 i Bjarne Troelsen: Nordisk Bondereligion.
"Sigurd Jarls blot!
Blótbeskrivelse fra ”Harreskovens Blotgilde” (uddrag fra deres hjemmeside)
Artikler:
Visuel guide: De nordiske guders stamtræ https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtr%C3%A6
"Kendis-designer åbner 12 meter højt tempel til ære for Odin og Thor" af tv2.fyn https://nyheder.tv2.dk/2016-05-30-kendis-designer-aabner-12-meter-hoejt-tempel-til-aere-for-odin-og-thor af Jasmina Blichert og Jeppe Vestergaard Jensen for tv2Fyn d. 30. maj 2016
"Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke" (uddrag). Af Gitte Jensen på religion.dk 30.nov. 2012 https://www.religion.dk/interview/asatroende-tv-kendis-thor-f%C3%A5r-%C3%B8l-og-jeg-f%C3%A5r-styrke
Film/klip:
Völuspá - Vølvens spådom: https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c
(animationsfilm)
"Vikings Sacrifice to the Gods (Uppsala) HD" https://www.youtube.com/watch?v=z3ymPBT6K7o (Klip fra "Vikings")
"Hedning på høje hæle". Afsnit i Udsendelsesrække på DR "Himlen over Danmark"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløbet er bygget op som en generel introduktion til kristendommen.
Vi har indledende beskæftiget os med GTs skabelsesberetninger, været inde på pagsttanken og messiasforventninger i GT og siden set Jesu liv som beskrevet af de kristne i NT som en overbygning på denne pagt.
Kristendommens formative periode er behandlet ved læsning af Paulus i forbindelse med kristendommens grundlæggelse og Luther i forbindelse med reformationen. Kristendommens nutidige skikkelse er inddraget i forbindelse med arbejde med den danske folkekirkes forskellige holdninger til køn og seksualitet.
Vi har desuden set på oplysningstidens betydning for kristendommen, set på sekulariseringsbegrebet, forholdet mellem religion og videnskab og forskellige måder at læse/forstå biblen.
Kernestof:
Grundbogsmateriale:
- Allan Poulsen: "Religion, kort og godt" s. 63-67; s.89-99; s. 109-110
- PDF: Sekularisering og Kristendom s. 153-156 i "Religion og Kultur".
Tekster:
- 1.mos.kap. 1-2 (Skabelsesberetningerne)
- 1.mos. kap. 3 v. 1-24 (Syndefaldsberetningen)
- 1.mos. kap. 17 v. 1-11 (Guds pagt m. Abraham)
- Esejas 11, 1-11 (Davidssønnen)
- Esejas 52,13 - 53,12 (Den lidende tjener)
- Matthæus kap. 1+2 (fødselsberetning)
- Lukas kap. 1, 26-38 + kap. 2, 1-21 (fødselsberetning)
- Markus kap. 14-16 (Passionshistorien)
- Matt. kap. 5-7 i uddrag (Bjergprædikenen)
- Lukas kap. 10, 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
- Debattekster i forb. m. den barmhjertige samaritaner: "Den syriske flygtning er ikke min næste" og "Den syriske flygtning er også min næste". Fra "Kristendom - tro og praksis" v. Haaning og Laursen (Systime)
- 1.kor 15.1-11 (Paulus)
- Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden
Artikler:
- Om det dobbelte kærlighedsbud (uddrag) http://www.kristeligt-dagblad.dk/undervisning/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-kristendommen
- Om tolkninger af bjergprædikenen: s. 190-193 i "Kristendom - tro og praksis" v. Haaning og Laursen (Systime)
- "Når Køn og seksualitet forandrer kirken" af Benedicte Hammer Præstholm, s. 91-95 i Religion 2.0
Jens Forman: "En folkekirke - to evangelier". Uddrag fra kronik i Politiken 06.04.1996
Supplerende materiale
- Tvudsendelse: 5 skarpe om de kristne skrifter
- Tvudsendelse: Med Gud mod Darwin (uddrag m. fokus på Torben Søndergaard) fra DR2
- Artikel: Gud, Darwin og Big Bang (Bloguddrag, tomthygesen.wordpres.com 16.08.2015)
- Uddrag af "Biblen" (Historien om Mosen). Forestilling fra Nørrebro Teater.
- https://www.youtube.com/watch?v=knlS_wMV-rc (Jul på Facebook)
- "Gesetz und Gnade" af Lucas Crarnach (maleri der illustrerer livet før og efter Jesus)
-https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/ti-vigtige-begivenheder-i-folkekirkens-historie
- https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-tanker/frelse-gennem-tro
- "Reformationen"(Afsnit fra "Den sorte skole, DR2)
- De Unge præster (afnint 1). Dr.tv
- Signe Molde på udebane: Kommer homoseksueller i helvede? (tvudsendelse på dr.dk)
- "De unge præster" (afsnit 1). Drtv
OMFANG FAGLIGT STOF: 65 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Buddhisme
Forløbets kerne har været den klassiske Theravada buddhisme med fokus på de tre tilflugter.
Vi har desuden kort været omkring Mahayana buddhismen med fokus på Boddisattwa begrebet og Vairayana buddhisme. Sidstnævnte primært med udgangspunkt i dens popularitet i den moderne vestlige verden.
Slutteligt har vi set på vestlig buddhisme som et eksempel på senmoderne religiøsitet.
Kernestof
Tekster:
- Buddhalegenden (Sammenskrivning v. Jørgen Borup.Tekst 1 i "Horisont")
- Benarestalen (Fra Poul Storgaard Mikkelsen: Religionsportalen (iBog)
- "Boddhisattvaløftet" fra Jensen og Rothstein: Gud - og grønne skove
Grundbogsmateriale:
- Allan Poulsen: "Religion, kort og godt" s. 176-191; 197--207
Supplerende materiale
-"5 skarpe om buddhisme" (dr.dk/gymnasium)
-"Sorte Kugler". Spillefilm af Anders Mattesen. Nimbus Film, 2008.
-Buddhalegenden på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=8UrVNpFunME
- Dokumentar om thailandsk buddhisme (Fra Poul Storgaard Mikkelsen: Religionsportalen (iBog))
- Artikel: http://www.religion.dk/artikel/248491:Buddhisme--Buddhisme-i-Danmark-og-vesten
- TVklip om Ole og Hannah Nydahl (Uddrag fra Temalørdag: "Buddhas Budbringere" sendt på DR2 d. 24.11.04)
- http://buddha.dk/buddhisme/ (Diamantvejsbuddhisme i Danmark)
- "Buddhas kriger". Om Nydahl. Artikel fra Information 19.06.09 (uddrag)
-"Buddha og milliardæren". Himlen over Danmark DR2.
-"At være buddhist giver god mening for Lucca". Af Britt Nielsen, Dagbladet Roskilde, 13. juli 2017.
OMFANG FAGLIGT STOF: 40 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265450355",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265450355",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265450355"
}