Holdet 2024 re/2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Regina Hansen
Hold 2024 re/2d (2d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Førkristen religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Førkristen religion

I forløbet har der været fokus på den nordiske mytologi og på ritualer i vikingetiden. Vi har arbejdet med analyse og fortolkning af myter og med ritualbeskrivelse og -analyse. Vi har skelnet mellem cykliske ritualer, overgangsritualer og kriseritualer, vi har talt om forskellige offertyper.  Vi har talt om religiøs praksis og tro, kollektiv velsignelsesreligion i modsætning til individuel frelse. Vi har talt om gudernes funktion i gudehierarkiet og kaoskræfter og kosmosopretholdelse. Vi har desuden brugt Ninian Smart i forståelse af religionens dimensioner.
Vi har set på asatroens genkomst i senmoderne religiøsitet. Her besøgte vi Hilmar Örn og Alda Valar Asatru temple i Reykjavik. Fokus på Asatro som nutidsreligion i forhold til den førkristne arkaiske religion.
Desuden har vi set på kildesituationen til nordisk religion, hvor religionen primært er overleveret fra kristen kilde.

Grundbogsmateriale:
Vikingernes religion Ahle, Allan og Vollmond, Christian Columbus 2023 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 8
Nationalmuseet: Norrøn religions oprindelse
Den store danske: Euhemerisme
Vikingernes guder i den gamle tro - nordisk mytologi: Fra < https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/vikingernes-guder/>  (DM)
GADs leksikon: https://www.religion.dk/leksikon/aser og https://www.religion.dk/leksikon/vaner (DM)
Begrebsnøglen til religion (om myten): https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=148 (indtil "Øvelser") (DM)
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion (om Offer) https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150 (DM) Se OneNote
Grundbogen til religion C: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280 (Om religion i det senmoderne samfund) (DM)
Robert Bellahs religionshistoriske model (Se OneNote)

Tekster:
Snorris Edda: Afsnit 1-3, 4-9, 20-27 og 33
Sigurd fortæller om de nordiske guder, de første 10 minutter om verdens skabelse
Fortællingen om Tors brudefærd i Vikingernes tro s. 48
Fortællingen om Tor og Midgårdsormen s. 23-24 i Vikingernes tro
Af Haakon den Godes saga: Sigurd Jarls blot fra Vikingernes religion s. 64
Ole Gotved: Forn Sidrs trosbekendelse Vikingernes tro s. 133
Billeder fra: https://www.facebook.com/warwikblotlaug (se One Note)
TV2: HIL ODIN! Anne og Mads tror på de nordiske guder og hidkalder dem i skoven:
https://www.youtube.com/watch?v=gYsG0BkISE4&ab_channel=TV2ECHO (DM)
TV: Asatro hitter hos danskerne (youtube.com)
TV-udsendelse: Hedning på høje hæle

60 siders tekst, og 60 minutters videomateriale og besøg i templet i Reykjavik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet:
Vi indleder kristendommen med religionsskiftet fra Nordisk religion til kristendom.
Vi har i kristendom arbejdet med kristen etik med udgangspunkt i næstekærlighedsbuddet og den barmhjertige samaritaner. Vi har arbejdet med synet på næsten som individ eller kollektiv. Vi har arbejdet med Jesus’ budskab, og hensynet til det andet menneske fremfor lov. Vi har arbejdet med skabelse, syndefald, og lidelse som oprindelse, problem og løsning og har diskuteret det kristne menneske- og gudssyn. Vi har arbejdet med frelsen som en uretfærdig frelse ud fra lignelsen om den fortabte søn, og troen og dåben som frelsesvej. Vi har endvidere arbejdet med nadveren som ritual, og som bekræftelse på pagten og det kristne fællesskab. Vi har arbejdet med gammel og ny pagt. Vi har set på forskelligheden i den rummelige danske folkekirke med fundamentalisme og modernisme - højredrejet kristendom overfor mainstream kristendom. Vi har vurderet lokale folkekirkers aktiviteter med brug af begreber fra senmoderne religiøsitet og været på mytejagt i Budolfi Kirke.

Cirka 75 sider samt en del video herunder 30 minutter dokumentar om Luther, 30 min om den danske folkekirke " de unge præster" samt fem skarpe om Jesus som modsætning til de nordiske guder  


Vi har læst:
Grundbog til kristendom - "Religion og kultur - en grundbog s. 143-172 og om Luther fra Kristendom - tro og praksis af Korshøj og Haaning: https://kristendom.systime.dk/?id=p147
Messiasforestillinger: Esajas 11. 1-10,  . 52.13-53.12 og Dan. 7.1 og 7.13-15
Skabelse og syndefald: 1.mos kap.1-3, Dorothee Sôlle "Syndefald, arbejde og kærlighed" og Sløk "Verden" fra Kristendom i nutid, Poulsen, Allan Munksgaard 1998
Lidelseshistorien: Markus kap. 14-16 dåb og nadver: https://religion.systime.dk/?id=c2717 og https://religion.systime.dk/?id=c2719
Rom. 5.12-21
Frelse: Luk. 15 og mat. 22,34-40. Konen og løget, http://religion.systime.dk/index.php?id=671#c2015  
Hvor Helvede havner vi så? Politiken 26/3-08
Etik: Uddrag af bjergprædikenen Matthæusevangeliet kap. 5, 1-2, 17-26, 43-48
Næstekærlighed: http://religion.systime.dk/index.php?id=671#c2015 og
”Den syriske flygtning er ikke min næste” og ”Den syriske flygtning i nød er også min næste” in ”Kristendom tro og praksis” Haaning og Laursen
Luther: Vi ser dokumentaren: På sporet af Reformationen På sporet af reformationen - mitCFU.dk (hval.dk)
De unge præster: Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV - præsenterer forskellige måder at fortolke moral og frelse på i moderne folkekirke
Kort blik på religion i det senmoderne samfund som repetition fra førkristen religion, fra Grundbogen til religion C s. 11-15 og søgning på forskellige folkekirker i lokalområdet




Billeder:
Samaritaneren hjælper den sårede mand. Udsnit af "De barmhartige Samaritaan" af Meester van de Barmhartige Samaritaa fra 1537. Fra Wikimedia Commons.
Lucas Cranach d. ældre (1529): ”Loven og nåden”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam


Vi har arbejdet med grundlæggende sider af islam, de seks trosartikler og de fem søjler. Vi har brugt Podemann-Sørensens ritualstruktur på både valfarten og fasten. Vi har skelnet mellem forskellige typer af ritualer som for eksempel overgangsritual og årstidsritual/cyklisk ritual. Vi har desuden arbejdet med Van Genneps overgangsritualstruktur på valfarten Vi har arbejdet med helligskrift, hadith og menneskesyn i islam. Vi har set på islams forhold til jødedom og kristendom og arbejdet med begrebet Abrahams-religionerne. Vi har talt om forskellen på profeten og på guds søn. Vi har arbejdet med forskellige tolkninger af islam og blandt andet brugt Jan Hjärpes model i kategorisering herunder har vi kort talt om modernisme og islamisme.

Opvarmning: Hvad er tingen: Kaba’en, Koranen, Bedekrans, Bedetæppe, hadith-samling
Islams formative periode 8.s:
Kap. 1 Steffensen, Jens M. Islam -fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2002.
Fem skarpe om islam fra DR 20 minutter
Tekst:  Fortælling om Muhammeds åbenbaringer fra   https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c499 og Koranen sura 24 vers 54
Illustration af Muhammed og Gabriel fremstillet i 1300-tallets Persien. Rashid al-Din, 1307. Edinburgh University Library, Scotland og Illustration af Maria Bebudelse (middelalderen?)

Gudsbegreb, koran og menneskesyn
Fakta om islam | Grundbogen til Religion C
Hvad tror muslimer på? | Grundbogen til Religion C
Tekster: Af sura 2, 255 Tronverset (Fra Medina), Sura 6 ”Kvæget” v. 100-103 (Fra Mekka), Den rene bekendelse sura 122, Af Sura 75: Opstandelsen v. 1-15,
Links:
Surat Al-Kahf-Sheikh Moutasem Al-Hameedi
Surah Al-Kahf-Sheikh Sudais & Shuraim
Massoud Fouroozandeh: Koranen Fra <https://religion.systime.dk/index.php?id=480>

De seks trosartikler: https://islam.systime.dk/?id=151  og sura 4.136. 7.5 s.

De fem søjler: Grundbogen til religion C Obligatoriske ritualer | Grundbogen til Religion C
Af sura 2: Koen, Af Sura 5, v6,
Bøn i islam – fra Steffensen, Jens M Islam fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2004
Links:
Mehmet Öztoprak: Rundtur i moskeen Fra <https://religion.systime.dk/index.php?id=539> Udførelsen af bønnen: Steps of Muslim prayer explained Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning fra <https://religion.systime.dk/index.php?id=540>

Fasten:
Hellige steder | Grundbogen til Religion C
Muslim: Ramadanen lærer mig, at jeg styrer min krop - den styrer ikke mig - Religion.dk
Koranen, Sura 2,185,  
Links: fasten på 1. minut   https://www.religion.dk/video-forstaa-ramadan-paa-et-minut
Pilgrimsfærden:
Al-Bukari om Umraen
Links: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Vi har gået vores egen vandring og læst fra Horisont - Grundbog i religion s. 167-168

Sharia: Grundbogen til religion 6.1s
Flere måder at være religiøs på: https://islam.systime.dk/?id=231
Sharia: Det islamiske samfundssyn | Grundbogen til Religion C
Eksempler:
musik:  https://www.facebook.com/OnePathNetwork/videos/vb.771462172882741/1754813534547595/?type=2&theater
Tegning: Drawing halal or haram #HUDATV
Jan Hjärpe: Grundbegreber | Grundbogen til Religion C (systime.dk) (1s)

45 sider, samt 60 minutters video og forskellige genstande.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

Vi har arbejdet med hinduismens grundlæggende trosforestillinger (reinkarnation, polyteisme, karma, lidelse og frelseside), og arbejdet med pujaen som det centrale ritual i den hinduistiske kult. Vi har arbejdet med tre forskellige veje til frelse, og set på Ganges som central helligsted i forbindelse med Kumb Mela. Vi har arbejdet med Dharma og ideen om de fire livsmål og fire livsaldre. Vi har talt om spændingsforholdet mellem udfrielse og en samfundsopretholdende dimension. Vi har desuden arbejdet med kastesystemet både som etableret i myten og i dens praktiske dimension. Vi har desuden set  på kastesystemet, og problemer i forhold til social mobilitet.



Hinduisme af Allan Poulsen Ibog fra Systime
3. Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse 7,7 s.: https://hinduismen.systime.dk/?id=252
4. Bhagavadgita 4.5s: https://hinduismen.systime.dk/?id=289 (vi sprang over afsnit 4.4)
5. Guderne og deres familier 9.1 s https://hinduismen.systime.dk/?id=295
7. Tilbedelsen af guderne 4.2 s https://hinduismen.systime.dk/?id=313
13. Dharma: etik og levevis 7,6s  https://hinduismen.systime.dk/?id=341
14. Kaster, ulighed og identitet 8,6 s https://hinduismen.systime.dk/?id=342
41,7sider

Alle teksterne kan findes i Ibogen under "Tekster": https://hinduismen.systime.dk/?id=259
Tekst 1,  Upanishad: Krop og forgængelighed
Tekst 2  Maitrayaniya-Upanishad: Karma
Tekst 3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman
Tekst 6 Bhagavadgita
Tekst 28 Det tilbagetrukne Stadium
Tekst 29: Rigveda: Purusha-Hymnen side
Tekst 30: Manus lovbog
12 sider


Styr på verden, verdensreligionerne i overblik:
https://www.youtube.com/watch?v=AvFl6UBZLv4&ab_channel=BusinessInsider

Morgen-puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk&ab_channel=MarkJaress
Hinduisme i DK: Teenageren og gudinden: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000004793
Templet i Herning: https://religion.systime.dk/?id=c1517Srikanta
S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Det hellige rum: https://religion.systime.dk/?id=c1517Srikanta
S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Udførelsen af puja: https://religion.systime.dk/?id=c2285
Puja og pilgrim til Ganges: https://religion.systime.dk/?id=c4738
Om kastessytemet - globalisering og demokrati: https://religion.systime.dk/?id=557#c4750
Kumb Mela:Explainer: What is Kumbh Mela festival in India? | 60 Minutes Australia
Om Dalitter: Vi er ikke urørlige - stop kastediskrimination nu! (youtube.com)
Cirka 120 minutters klip og TV

Quizlet: https://quizlet.com/668487701/hinduisme-flash-cards/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer