Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Tinne Serup Bertelsen
|
Hold
|
2024 re/2j (2j re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hinduisme
Forløbet placerer hinduismen i den religionshistoriske model (en postaksial religion, der forbinder det arkaiske med det aksiale).
Vi har arbejdet med uphanishadernes menneske-, livs- og verdensopfattelse og med guds- og frelsesopfattelse i Bhagadvagita.
Vi har arbejdet med guderne som antropomorfe funktionsguder, med trimurti og de kultiske retninger.
Vi har arbejdet med hinduistiske myter og sammenhængen mellem myter og værdier/verdensopfattelse/samfundsopfattelse (herunder kastesystemet).
Vi har arbejdet med hinduistiske ritualer: Puja og Upanayana og på tilbedelse i et tempel i Brande.
Grundbogsstof og teori
Allan Poulsen: Religion. Kort og godt s. 147-162, 165-170
Allan Poulsen: Religion. Kort og godt s. 35-37 (teori om ritualtyper, ritual-myte-model, overgangsritualer)
Teori om offerritualer in Begrebsnøglen til religion
Tekster (findes alle i OneNote)
Upanishaderne: Forholdet til kroppen og den forgængelige verden. Fra Grundbogen til religionC
Maitrayania-Uphanishad: Karma
Brihadaranyaka-Uphanishad: Karma, samsara, moksha
Oplev din indre guddommelighed. Fra Grundbogen til religion C
Vishwanathan: Reinkarnation forklaret for børn in Allan Poulsen: Hinduismen
Uddrag af Bhagadvagita in Allan Poulsen: Hinduismen
Shiva Purana: Om skabelsen. In Allan Poulsen: Hinduismen
Purusha-hymnen
Michaels: Ritualet for den hellige tråd in Allan Poulsen: Hinduismen
Diverse gudebilleder
Film (digitalt materiale)
What is Saṃsāra?
Ganesh chaturthi puja vidhi easy and simple at home 2021 Bengali procedures
DR: Indefra med Anders Agger. Tamiler. https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-tamiler_140318
Vi er ikke urørlige - stop kastediskrimination nu!
I alt: ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
De monoteistiske religioner
Formål:
Introduktion til de tre monoteistiske religioner og deres slægtskab (religionshistorisk tilgang)
Begreberne helligt og profant og tabu, fælles normen, horisontal kommunikation (Durkheim) og axis mundi, hierofani, vertikal kommunikation (Eliade),
Jerusalem som helligsted
Materialet:
Poulsen, Allan: Religion. Kort og godt, Columbus; sider: 40, 63-64, 77, 107, 135
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur s. 36 (figuren: religionernes slægtskab)
Dorte Enger: Religionskritik https://religionskritik.systime.dk/?id=121#c878 (se OneNote) om gudsopfattelser i de store verdensreligioner.
Illustration til Koranen. Fremstillet i 1300-tallets Persien.
Fra Angelico: Bebudelsen, ca. 1440-45
Matthæusevangeliet 5, 21-22(af Bjergprædikenen):
Af Sura 9, v. 30
Durkheims religionsdefinition
PPT med Eliades og Durkheims teorier om det hellige
Billeder af Vestmuren, Gravkirken og Klippemoskeen, kort over Jerusalem
National Geographic Entertainment: Jerusalem https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321706052055 (amerikansk dokumentar), 45 minutter.
Matthæusevangeliet kap. 21, 1-11
Den første bøn mod Mekka. Hadith fra al-Bukaris samling
(tekst 31 i Følner: "Kuplen Muren Graven")
I alt: 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
I første del af forløbet arbejdede vi frem mod skolens ligestillingsevent. Vi havde fokus på Biblens kvinder (skabt som mand og kvinde, Eva og Maria, kvindelige disciple, Gud som kvinde).
Derefter arbejde vi med kristen dogmatik (Jesus og Kristus, den kristne grundmyte, menneskeopfattelse og frelsesopfattelse) og kristne ritualer (nadver og korsfæstelse). Til slut lavede eleverne projekt om kristen etik.
Grundbogsmateriale
Allan Poulsen: Religion. Kort og godt s. 89-90, 92, 95-99, 103-105, 109-111
Reza Aslan: The Jesus of History versus the Christ of Faith (0-16. min): The Jesus of History versus the Christ of Faith
Religion i det senmoderne samfund
Reimick m.fl.: Grundbogen til religion c: Menneskesyn https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=293
Jakob Birkler: Hvad er etik?
Religionsnørden: Teologisk pligtetik v2
Reimick m.fl.: Grundbogen til religion c: Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?
Analysemateriale
Møde med Andreas Bøge i Ansgars kirke
Den apostolske trosbekendelse
Den første skabelsesberetning: Mosebog kap. 1, 1 og 24-31
Den anden skabelsesberetning: Mosebog kap. 2, 4b-9 og 15-25
Uddrag af bryllupsritualet (1992)
Syndefaldsmyten. 1. Mosebog kap. 3
Bebudelsen af Jesu fødsel Lukasevangeliet kap. 1, 26-38
Fra Angelico (circa 1395 –1455) , Diocesan Museum in Cortona (maleri)
Matilda Lyager Hanscomb og Vibe Lønstrup: Biskopper vil afskaffe undtagelsesbestemmelse. Men konservative vil stadig kunne fravælge kvindelige præster. Kristeligt Dagblad d. 29/8 2022
Markusevangeliet kap. 16, 1-8: Jesu opstandelse
Ferdinand Bol: Kvinderne ved Kristi grav, 1644
Romerbrevet kap. 16, 1-7
Første Korintherbrev kap. 14, 34
Galaterbrevet 3, 28-29
Fadervor (oversættelse fra 1992)
Lukasevangeliet kap 2, 1-12
Lucas Cranach: Loven og nåden (1529) (maleri)
Romerbrevet kap. 5, 12-21 (Paulus)
Lidelseshistorien: Biblen på hverdagsdansk: Markusevangeliet kap. 14-16
Højmesse i den danske folkekirke (overblik)
Nadverritualet (nadverbøn, indstiftelsesord og nadvermåltid)
Lasse Spang Olsen: Næste gang jeg dør (film)
Karsten Nissen: Tilgivelse https://religion.systime.dk/?id=481#c1910
Brian Christensen: Hvad betyder dommedag, Jesusnet.dk
N.F.S. Grundtvig: Midt iblandt os er Guds rige
Aksplukningen på sabbatten: Matt. 12, 1-8
Det største bud i loven: Matt. 22, 34-40
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner: Luk. 10, 25-37
Sørine Gotfredsen: Stop med at være så forelsket i dig selv.
Johannes Nissen: Gud har identificeret sig med de fattige
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
New age
Fagligt mål:
redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
Fokus på:
New ages tilblivelse (rødder i gnosticisme, teosofi, ungdomsoprørets modkultur og nu moderne folkereligiøsitet)
New age dogmer (holisme, monisme, energetisk kosmologi, mennnesket som sin egen frelser, Gud i mennesket, udviklingsoptimisme)
New age praksisformer (terapeutisk new age, channeling, new age-videnskab, neo-paginaisme). Besøg på Krop-sind-ånd-messen med fokus på praksisformerne, fælles dogmatik og spørgsmålet: Er new age religion?
New age i samfundet: Etik og værdier.
Sociologisk tilgang: New age og det senmoderne samfund/senmoderne religiøsitet.
Materiale:
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur s. 219-227, 232-234
Religionsportalen: Karen Lisa Salomon: New age og Lars Ahlin: Er new age en religion? http://religion.systime.dk/index.php?id=847 (DM)
Religionsportalen: Lars Ahlin: Baggrunden for New age: https://religion.systime.dk/?id=847#c4083 (DM)
Hair (Musical 1968, film 1979): https://www.youtube.com/watch?v=Cb8luHdpR84 (DM)
Healing: Velkommen til himmelporten Bag hjemmesiden står Yvonne Nielsen, sprituel mentor. Hun behandler folk i et lokale i Aars. (s
"Fakta om religion i det senmoderne samfund": https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279 (DM)
Feltarbejde på Krop-sind-ånd-messen
I alt: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Islam
Indhold:
Islams mytiske, rituelle, dogmatiske og samfundsmæssige dimension
Centrale begreber i forløbet: profet, åbenbaring, hanif, helligsted, hellig tid, ren/uren, ortodoksi/ortopraksi, sharia, halal og haram.
Grundbogsmateriale:
Poulsen, Allan: Religion. Kort og godt, Columbus; sider: 12, 39, 50, 121-129, 131-143
Albinus m.fl.: Religioner lever s. 14: Ortopraksi og ortodoksi
Carsten Lykke-Kjeldsen: Begrebsnøgle til religion (Ritualtyper)
Jørn Borup: Renhed
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam <https://islam.systime.dk/?id=152> (DM)
Kategorisering af religiøse udøvere | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Jørgen Podeman-Sørensen: Ritual-myte-model
Grundbogen til religions C: Figur - klassifikation af handlinger
Tekster:
Sura 96:1-5
Sura 53, vers 1-12
Sura 2 vers 35-37
Sura 19 vers 51-52
Sura 4 vers 171
Tabel med overblik over profeter i Koranen: http://www.koranogahlulbayt.dk/profeter> (se OneNote)
Plakat: Profeternes stamtræ (med oversættelse). Tim Jensen m.fl.: Gyldendals religionshistorie s. 306-307
Hadith Jibril
Illustrationer over wudu og raka
Bedetider: https://www.bedetider.dk/ (DM)
Qibla-kompas: https://qiblafinder.withgoogle.com/intl/en/desktop/finder (DM)
How to perform Wudu: https://www.youtube.com/watch?v=F1AyRBejDVk (DM)
Kald til bøn (Adhan)
Sura 1: Al-Fatiha (Åbningen)
Al-Bukhari: Renselse
Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning: https://religion.systime.dk/?id=540#c1352 (DM)
Dokumentar: The worlds largest pilgrimage (DM)
Sura 17, 23,32,33
Besøg på hjemmesiden: www.fatwa-online.com og
https://www.youtube.com/@MehdinaTV/shorts
(DM)
Sura 33,59, Sura 9,5; Sura 5,38-39
Sura 22, 38-40 og Sura 29, 46-47 (jihad)
Aminah Tønnsen: af Koranen giver ikke mænd autoritet over kvinder, Politiken 17. juli 2018
Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet (uddrag)
Ibn Ishaqh: "Muhammeds sidste valfart."
I alt: ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265548684",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265548684",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265548684"
}