Holdet 2024 fy/2x fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Dann Skou Olesen
Hold 2024 fy/2x fy (2x fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klassisk mekanik
Titel 2 Fluidmekanik
Titel 3 Moderne fysik
Titel 4 Lysbølger
Titel 5 Atomfysik
Titel 6 Universet
Titel 7 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Fluidmekanik

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Modellering, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– Perspektivering af fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
- Beregninger af fysiske størrelser ud fra grundlæggende begreber og modeller.
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.

Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Eksperimentelt arbejde
- Skriftligt arbejde
-projektarbejdsform

Termodynamik
Temperatur og varmetransport
Varmekapacitet
Smelte- og fordampningsvarme
        Forsøg Nyttevirkning af elkedel
Væskedynamik
Densitet
Tryk i en væskesøjle
Bølgemekanik
Introduktion af bølger
Lydbølger
Refleksion og refraktion
Diffraktion og interferens
Stående bølger
Dopplereffekt og chokbølger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysik Nyttevirkning af elkedel 27-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Moderne fysik

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder

Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform

Lys Lysbølger
Spejling og brydning
Totalrefleksion
Diffraktion og interferens
Forsøg med gitterligningen
Dopplereffekt og rødforskydning
Kvantemekanik
Partikel-bølgedualitet
Bohrs atommodel
Spektrum
Kosmologi
Stjerner
Galakser og Hubbles lov
Universet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gitterligningen og bølgelængder for synligt lys 02-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lysbølger

Undervisningsindhold:
Bølgelængde, frekvens, lysets hastighed, bølgeligningen, det elektromagnetiske spektrum, refleksion, brydning, brydningsindeks, Snells lov, totalrefleksion, kritisk vinkel, regnbue, diffraktion, interferens, optisk gitter, gitterligningen, gitterkonstant, ordner.

Demonstrationsforsøg:
- Brydning af lys i kar med vand
- Totalrefleksion i kar med vand

Elevforsøg:
- Forsøg med brydning af rødt, grønt og blåt laserlys i et halvcirkelformet prisme. Hvordan brydes de forskellige farver lys? Hvad er den kritiske vinkel af hver laser?
- Rapport: Bestem bølgelængden af lys fra henholdsvis en rød, en grøn og en blå laser ved at lyse gennem et optisk gitter, observere diffraktionsmønstret og anvende gitterligningen. Bestem dernæst afstanden mellem rillerne i en cd og beregn længden af hele rillen.

Tekster til emnet:
Fysik C - Naturens kræfter side 118-137.

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder

Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atomfysik

Undervisningsindhold:
Atomers opbygning, fotoelektrisk effekt, Bohrs atommodel, absorption og emission af fotoner, brintatomet, Balmerlinjer, det elektromagnetiske spektrum, kontinuert spektrum, emissionsspektrum, absorptionsspektrum, planckkurver.

Demonstrationsforsøg:
- Fotoelektrisk effekt med uv-lampe og lampe med hvidt lys.
- Måling af brints emissionsspektrum.
- Måling solens spektrum.

Opgaver:
En væsentlig del af forløbet har fokuseret på beregninger relateret til brintatomet med udgangspunkt i Bohrs atommodel - herunder at undersøge hvilke elektronspring som forårsager de synlige Balmerlinjer i brints spektrum.

Tekster til emnet:
Systimes fysikCbogen kapitel 4 "Atomer og lys"
link: https://fysikc.systime.dk/?id=512

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder

Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Universet

Undervisningsindhold:
Hubbles lov, dopplereffekt for lys, rødforskydning, afstandskvadratloven, lysår, parallaksemetoden, parsec, big bang, det kosmologiske princip, kosmisk baggrundsstråling, mørkt stof, mørk energi, antistof, solsystemet.

Et modul har været afsat til emnet om solsystemet, hvor eleverne i grupper har forberedt og præsenteret korte oplæg. Emnerne omfattede solsystemets dannelse og fremtid, solen og planeterne, døgnets længde og årstider, måner, kometer og asteroider, solformørkelse, måneformørkelse, exoplaneter og liv i rummet samt James Webb Space Telescope.

Tekster til emnet:
Systimes fysikCbogen kapitlerne 5 "Solsystemet"
link: https://fysikc.systime.dk/?id=642
og kapitel 6 "Kosmologi".
link: https://fysikc.systime.dk/?id=515

Derudover har eleverne set dokumentaren "Den Bevægede Jord" som lektie.
link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-bevaegede-jord

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder

Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer