Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Uffe Pedersen
|
Hold
|
2024 ma/w (1w ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende matematik
Forløbet har fokus på grundlæggende algebra som regnearternes hierarki, regne med parenteser, potens og rod, løse ligninger og håndtere formler.
Der er regnet standardopgaver fra systimes plus-C-hf i-bog og fra det kompendium der er udleveret. Opgaverne er regnet dels uden hjælpemidler dels vha. CAS (wordmat og GeoGebra)
https://pluschf.systime.dk/?id=1231
https://pluschf.systime.dk/?id=1230
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Forløbet introducerer funktionsbegrebet med udgangspunkt i lineære sammenhænge.
Egenskaber ved lineære funktioner er undersøgt: regneforskrift, a's og b's betydning grafisk og fortolkningen af a og b i konkrete virkelige tilfælde, hvordan man finder a og b ud fra to punkter, lineær regression, ligefrem proportionalitet.
Der i forløbet opstillet forskellige sammenhænge/lavet lineære modeller, hvorefter modellernes gyldighed er vurderet vha. forklaringsgrad og residualplot.
Der har været fokus på at kunne bruge CAS (wordmat og GeoGebra) i behandlingen af overstående.
Materiale:
Systimes plus-Chf i-bog kap 1, dog ikke 1.6
Diverse hjemmelavede opgaver og eksempler
Øvelse:
Undersøge sammenhæng mellem højde og vingefang. Hypotesen var at man er lige så høj som ens vingefang. Proportionel regression.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Forløbet om eksponentialfunktioner introduceres med procent- og renteregning, herunder renteformlen.
Med udgangspunkt i et opdigtet eksempel "Rich Kid" introduceredes eksponentialfunktionen og dens egenskaber. Fokus på begreberne vækstrate, fremskrivningsfaktor og fordoblings-/halveringskonstant er centrale og på a's og b's grafiske betydning. I forb. med arbejdet med fordoblings- og halveringskonstanterne, blev det elementære ved logaritmefunktioner behandlet. To-punktsformlen er gennemgået og anvendt i flere eksempler.
Afslutningsvis blev der arbejdet med annuitetslån, og -opsparing.
Materialer:
Systimes plus-C-hf i-bog 2.1-2.7
Øvelser:
"Radioaktive terninger", ved at slå med et stort antal terninger gentagne gange (hvor alle 6'er blev taget fra ved hvert slag), kunne vi konstatere at antal terninger som funktion af antal slag aftager med ca. 1/6 pr. slag, eksponentiel regression
Newtons afkølingslov blev undersøgt i vha. eksponentiel regression over en måleserie (temperatur som funktion af tiden)
Ba-137's halveringstid blev bestemt i vha. eksponentiel regression over en måleserie (aktivitet som funktion af tiden).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometri
I forløbet blev der arbejdet med grundlæggende trigonometri: Ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter og Pythagoras læresætning, definition af cosinus, sinus og tangens ud fra enhedscirklen.
Der blev fokuseret på konstruktion af trekanter (og beskrivelsen af konstruktionen) i GoeGebra.
Sinus- og cosinusrelationerne blev introduceret og anvendt i en aktivitet der gik ud på at besejre/beskyde fjender i "Lord of the Rings"-verdenen.
Materialer:
Systimes plus-C-hf i-bog kap 3
Øvelse:
Højden af én af skolens bygninger blev beregnet vha. målinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
I forløbet er grundlæggende statistisk behandling af ugrupperede og grupperede observationer behandlet. Der har været fokus på hvordan wordmat og GeoGebra kan være en hjælp til at finde deskriptorer (kvartiler, middelværdi, størrelse af obs.sæt, minimum og maksimum) og lave grafiske fremstillinger (tabel, prikdiagram, stolpediagram, boksplot, histogram og sumkurve).
Undervisningen har i høj grad været baseret på konkrete eksempler.
Materialer:
Systime "plus-C-hf" i-bog kap. 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
I forløbet er grundlæggende begreber som hændelse, udfaldsrum, sandsynlighed, sandsynlighedsfelt/symmetrisk sandsynlighedsfelt blevet behandlet.
Vha. en række konkrete eksempler begreberne kombinationer og permutationer samt principperne "både-og" og "enten-eller" behandlet .
Materialer:
Systime "plus-C-hf" i-bog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Beviser i matematik
Forløbet havde det formål at tydeliggøre bevisers stilling i matematik. Eleverne har på små tavler gennemført en række konkrete beviser, enten i små grupper eller individuelt:
To-punktsformlen for lineære funktioner
To-punktsformlen for eksponentielle funktioner
Pythagoras læresætning: Hvis en trekant er retvinklet så er a^2+b^2=c^2
Om symmetriske sandsynlighedsfelter: https://pluschf.systime.dk/?id=1226#c9685
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mundtlighed i matematik
Forløbet har fokus på hvordan man præsenterer et lille matematisk emne mundtligt ud fra en disposition. Forløbet repeterer enkelte små områder der er arbejdet med i løbet af året.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64397728517",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64397728517",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64397728517"
}