Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Caroline Hoxer Boelt Brødsgaard, Gitte Henriksen Mortensen, Henrik Lund Carré, Johanne Schrøder Mikkelsen, Tanni Pedersen
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks-hi, 1p ks-re, 1p ks-sa, 2p ks, 2p ks-hi, 2p ks-re, 2p ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historien om Danmark (særfaglig historie)
Titel 2 Familie og identitet  1. tværfaglig
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Den kolde krig - Berlin (historie)
Titel 5 Økonomi - enkeltfagligt SA
Titel 6 Kulturmøder 2. tværfaglig
Titel 7 Bæredygtighed 3. tværfaglige
Titel 8 Bæredygtighed og etik
Titel 9 Danmark efter 2. Verdenskrig
Titel 10 Kristendom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historien om Danmark (særfaglig historie)

Dette forløb har været langt og er derfor inddelt i to underforløb.

1: Danmark en nations fødsels og identitet
2: Fra enevælde til demokrati og industri

Forløbsbeskrivelse til Danmark en nations fødsels og identitet  

Der har i dette forløb være fokus på Danmark i vikingetiden og middelalderen. Herunder et fokus på, hvornår og om man kan tale om Danmark som en nation i denne periode-  hvornår er en nation født?. Dette har været centreret omkring, hvornår man begynder at se tegn på en centralmagt.  
Der har i forløbet også været fokus på hvordan netop denne periode senere er blevet dyrket og idylliseret. I den forbindelse er der også trukket tråde til, hvordan vi bruger denne periode i dag og hvad et forestillet fællesskab er.
Som et  led i forløbet har vi været på Lindholm Høje

Materiale

Fremstillingsstof:
- Fokus 1 (ny udgave), kapitel 2 – Danmarks tilblivelse
- Om Benedict Andersons teori, forestillede fællesskaber, https://kulturnu.systime.dk/?id=148
- Fra fortid til historie, kapitel 1 (hvad bruger vi fortiden til) -

Filmklip og andet
- Historien om Danmark, afsnit 3 – Vikingetiden  
- Historien om Danmark, Afsnit 4 – tidlig middelalder

Kilder
- Den store jellingsten Jelling
- Saxo – fra fortalen til Gesta Danorum
- H.C. Andersen, I Danmark er jeg født, 1850
- Rasmussen, Higher Ground – vinder af dansk melodigrandprix 2018


Forløbsbeskrivelse til, Fra enevælde til demokrati og industri

I denne del af forløbet har der været særligt fokus på overgangen fra adels- til enevælde og senere overgangen fra enevælde til demokrati. Derefter har der været fokus på demokratiets udvikling, udformning og ikke mindst udfordringer i den spæde begyndelse og frem til 1901. I denne sammenhæng har der også været fokus på industrialiseringen og herunder arbejderklassens opståen og dens politiske og sociale forhold.  

Materiale
Fremstillingsstof

Grundbog til danmarkshistorien på Systime.dk
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=124
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=140
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=144 (uddrag)

fokus 2 på Systime
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=186  https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=187
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=188
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=189
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=190
https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=191

Om industrialiseringen
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/aalborg
https://faktalink.dk/titelliste/industrialiseringen (uddrag)
I forhold til industrialiseringen har vi været på byrundtur i Aalborg

Dokumentar, filmklip og andet
- Historien om Danmark afsnit 7 og 8 https://www.dr.dk/studie/historie/tv-serien-historien-om-danmark
-
-

Kilder
- Oversigt/Visualisering af beboere i Poul Paghs Gade 19 – Folketælling, februar 1901: Aalborg Stadsarkiv
- Oversigt/Visualisering af beboere i ’Villa Sama’ (Kong Hans Gade 1) – Folketælling, Februar 1901: Aalborg Stadsarkiv

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Familie og identitet 1. tværfaglig

Religion
Fokus: Forløbet er en introduktion til religionsfaget med fokus på, hvordan religioner undersøges gennem forskellige analytiske metoder med fokus på ritual- og tekstanalyse. Der er desuden fokuseret på religionsudvikling i hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.  Der er fokuseret på perspektiver som ritual, Ninan Smarts syv dimensioner, sekularisering+ afsekularisering, genfortryllelse, helligt, profant, den religiøse aktør samt pluralisme.


Grundbogsstof:
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=278)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c989
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p279
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Jesper Petersen: Tolkning af tørklædet som symbol
Christina Blach Hansen, Lene Madsen og Sofie Reimick: Kultur og samfund. Uddrag om konfirmation i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund fra: https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=279 , https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=280 og https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=281
Madsen, Maria, Frejbæk, A. Anna m.fl:KS-bogen. S. 10-14 Tema 1: Identitet og familie. Introduktion:
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
Johnsen, F., Hanne: KS-bogen. S. 59-61- Tema 1: Identitet og Familie: Religiøs identitet i det senmoderne samfund

Tekster:
Maradona-kirken: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A (digitalt materiale)
Billede: Fem forskellige muslimske klædedragter til kvinder
Korancitater om tørklæde: Koranen, Sura 33, vers 59 og Koranen, Sura 24 vers 30 og 31
Diskussion af burkaforbud:  
Kathrine Lilleør: Burka og kyskhedsbælter er det samme, 1. august 2018 B.dk
Leder i Berlingske: Kvinder skal hjælpes ud af burkaens skygge, 1. august 2018
Henrik Marstal: Burkaforbuddet har gjort Danmark lidt mindre, 1.august 2018 Politiken
Jens Beck Nielsen og Carolina Kamil: Moské protesterer over burkaforbud, 1.august 2018 Berlingske  
Folkekirkens vielsesritual (liturgien fra www.folkekirken.dk)
Bryllupsbilleder: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/introduktion/introduktion/ (digitalt materiale)
Bjørn og Freja blev viet på Langeland. Udgivet på Spiritismens Trossamfunds hjemmeside d. 22. august 2020: https://www.spiritismenstrossamfund.dk/bjoern-og-freja-blev-viet-paa-langeland/


Historie
Forløbsbeskrivelse – historie
Dette forløb har haft fokus på familie og identitet. Herunder har der været fokus på hvordan familien har set ud og ikke mindst ændret sig over tid. Her har et været særligt fokus på hvordan individet har spillet en rolle i forhold til både sig selv og familien. Der har også været fokus på hvordan forskellige samfundsændringer såsom industrialiseringen har haft indflydelse på ændringer i familielivet.

Begreber/nøgleord: Industrialisering, urbanisering, klassesamfund, lokalt va. nationalt vs. globalt orienteret, velfærdsstatens udvikling og indflydelse på familielivet, det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund - Herunder individets rolle

Fremstillingsstof:
- KS-bogen s. 10-37 (Familie og identitet)
- KS-bogen s. 156-163 (velfærdsstaten)

Filmklip og andet
- Fejemanden og friheden:  https://vimeo.com/402926454
- Velfærd fra vugge til grav – det gode liv – dokumentar
- Historien om Danmark afsnit 8 – (med fokus på industrialiseringens betydning for familielivet)
- Delebørn – de to hjem

-
Kilder
• Fire bryllupsbilleder fra 1800-tallet og frem til i dag
• Arbejde og tryghed, valgplakat fra Socialdemokratiet, 1960


Samfundsfag:
Vi arbejder i samfundsfag med identitetsdannelse, socialisering og familietyper. Vi arbejder primært med Giddens som teoretiker og de væsentlige begreber, der kan bruges til at belyse hvordan individet i det senmoderne samfund er forskellig fra individer i det traditionelle og moderne samfund.

Væsentlige begreber:
Aftraditionalisering
Socialisering
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbeltsocialisering
Normer
Værdier
Generationsfamilien
Kernefamilien
Socialiseringsarena
Rene forhold
Den demokratiske familie
Demokratisk individorienterede familietype
Demokratisk familieorienterede type
Hierarkisk familieorienterede type
Disintegrerede individorienterede familietype
Autonomi
Individualisering
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af de sociale relationer
Ekspertsystemet
Refleksivitet
Identitetsdannelse
Ontologisk sikkerhed
Negative konsekvenser af senmoderniteten
- Usikkerhed og angst
- Tab af faste holdepunkter
- Afhængighed af ekspertsystemer
- Fragmentering af sociale relationer
Positive konsekvenser af senmoderniteten
- Frihed og selvbestemmelse
- Flere muligheder og fleksibilitet
- Specialiseret hjælp og støtte
- Refleksivitet og personlig udvikling
Norm
Rolle

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Buddhisme

Der er i forløbet blandt andet arbejdet med redegørelse for udvalgte sider af buddshimen; gudsop-fattelse, menneskeopfattelse samt livsopfattelse. Dertil er der arbejdet med vurdering af buddhis-mens samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid (karmaloven, munke-væsnet i Thailand samt buddhismen i det senmoderne Vesten). Der er fokuseret hovedagligt på ma-hayna og theravada samt mindre vægtning på vajrayana. Begreberne: karma, buddha, dharma, dhuka, middelvejen, den otte-ledet vej, samsara, nirvana, an-atman samt skandhaer har været foku-serede begreber.

Materiale
Grundbøger
* Alt grundbogsmateriale har været anvendt i onlineversion. Der er angivet i parentes, hvilke sider dette ca. Svarer til i den fysiske version af bøgerne.
”Grundbog til Religion C” Madsen, L. M.fl. 2013: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=168 :Fra afsnittet ”Tekst 1” til og med afsnittet ”Tekst 2”. (S. 145-146)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=169 (S. 147)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=170 (S. 148-149)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=171 (S. 150-155)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=234 (S. 156-160)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=235 (S. 160-163 m. undtagelse af tekst 6+8)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=237 (S. 167-169)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=238 (S. 170)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=173 (S. 172)

Kilder
Buddha-legenden Sammenskrivning af forskellige kilder ved religionsforsker Jørn Borup. Kilde: Horisont C – en grundbog til religion
Nagarjuna: Brev til en ven. I: To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. S. 32-33. Oversat af Christian Lindtner.
Jørn Borup: At tælle danske buddhister (uddrag) Fra <https://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/2015/at-taelle-danske-buddhister/>  
Benarestalen: Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10) og tilhører dermed de kanoniske skrifter.
Oversættelse: Chr. Lindtner.
De tre tilflugter
Genfødselsprocessen fra Milindapanha

Videomateriale:
Reportage: Theravadabuddhismens kendetegn: https://religion.systime.dk/?id=888&L=0. 17 min. 40 sek.
Himmelen over Danmark: Buddha og milliardæren: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000004832&s=43025798&n=1&o=hits. 29 min.
Mindhelper: Åndedrætsøvelse - Kort, Vimeo: https://vimeo.com/327008055: 5 min.
Mindfulness i klassen - Risskov Skole Mindfulness i klassen - Risskov Skole: https://vimeo.com/87507041 3 min. 46 sek.
Verdenreligionernes udbredelse: https://religion.systime.dk/?id=476. 1 min. 54 sek.

Omfang: Ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den kolde krig - Berlin (historie)

Der har i dette forløb være fokus på Den kolde krig – herunder særligt fokus på Berlin og begivenhederne i forhold til delingen efter 2. Verdenskrig, luftbroen, muren og dennes fald.
Der har ydermere været særligt fokus på propaganda og erindringshistorie.

Fremstillingsstof

- Verden i nyeste tid, kapitel 2 (Den Kolde Krig og murens fald) s. 15-20
- om ideologierne: https://koldkrig.systime.dk/?id=1
- optakt til den kolde krig: https://koldkrig.systime.dk/?id=251
- Om Berlinmuren, udklip fra Faktalink https://faktalink.dk/titelliste/berlinmuren?check_logged_in=1
- Om Treptower Park: https://berlin-guide.dk/index.php/sevaerdigheder/115-treptower-park-mindesmaerket-over-de-sovjetiske-styrker
- Om Treptower Park: https://berlinblog.dk/2017/10/11/det-sovjetiske-mindesmaerke-i-treptower-park/
- Om propaganda
- Om erindringshistorie fra KS-bogen

Dokumentar, filmklip og andet
- Tysklands deling - om slutningen af 2. Verdenskrig og frem til Berlinmuren https://restudy.dk/#/lektion/396-DenKoldeKrig/75829432
- Om Berlinmuren: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=emneord:%20Berlinmuren&fromdate=0&orderby=title&SearchID=b4bda054-60fd-45af-8c3d-1446622a8e37&index=5
-
-
Kilder

- Whatever the weather…. 1948
- Schluss mit den improvisationen
- Terptower Park

-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økonomi - enkeltfagligt SA

Vi arbejder med følgende:
- Det økonomiske kredsløb uden bankerne
- De økonomiske mål og målkonflikter
- Finanspolitik og betydningen for de økonomiske mål
- Forskellige finanspolitiske instrumenter og deres virkning på økonomien

Forløbet går forud for et tværfagligt forløb: Bæredygtighed
Det vil sige at I også skal kunne bruge disse begreber i bæredygtighedsforløbet

Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- (politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kulturmøder 2. tværfaglig

Religion
Fokus: Islams gudopfattelse, syn på Muhammed og Koranen, islams hellige tid og helligsted, ritualer, sharia, de fem søjler.
Undervisningsmateriale
Reimick m.fl.: Grundbogen til religion C 251-254, 93-118: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158&L=0
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=223
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=143#c982
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=161
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Albinus m.fl.: Religioner lever s. 14: Ortopraksi og ortodoksi
DR: Fem skarpe om islam:  https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam
DR: Med Allah i skole ( 1 ) : https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000011894&s=43121947&n=1&o=hits
Dokumentar: The worlds largest pilgrimage (digitalt)
Koranen, Sura 2,185 ;sura 2 vers 125-; sura 4.136 ; Sura 1, vers 1-7; Sura 56, 1-56
Ibn Ishaqh: "Muhammeds sidste valfart." Religionsportalen: https://religion.systime.dk/index.php?id=546&L=0
Fortælling om Muhammeds åbenbaringer
Illustration af Muhammed og Gabriel  fremstillet i 1300-tallets Persien. Rashid al-Din, 1307. Edinburgh University Library, Scotland
Islams hellige skrifter (screencast): https://itsak-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/akrh_katedralskolen_dk/EcUMSWElYrdDkO809sCs3P8BKo59Xzk7HEIPbP9Vm3e3-Q?e=4i10lt
Guds velsignelse: Surat Al-Kahf-Sheikh Moutasem Al-Hameedi (digitalt)
Kabaen: Surah Al-Kahf-Sheikh Sudais & Shuraim (digitalt)
MASSOUD FOUROOZANDEHS SYN PÅ KORANEN: https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3472
Musik: https://onepathnetwork.com/is-music-haram/
Tegning: Drawing halal or haram #HUDATV: https://www.youtube.com/watch?v=rLkFo4AWXC4
Besøg hjemmesiden og find et eksempel på et hverdagsproblem, som en mufti eller sheik tager stilling til: http://islamsvar.dk/ (digitalt)
Dommedag: Paradis eller Helvede? https://religion.systime.dk/?id=c3076 (digitalt)
Forberedelser til bøn: https://religion.systime.dk/?id=540#c2731
En raka: 02 Sabah Namazı - (Farz) - Namaz Nasil Kilinir: https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=iSc5Ca7fKbk&feature=emb_logo
”Rektor afviser bøn om bederum”: https://www.berlingske.dk/samfund/rektor-afviser-boen-om-bederum

Omfang: Ca.  35 sider

Historie

Forløb
I dette forløb har det været fokus på kulturmøder og herunder globalisering. Der har været fokus på hvordan Danmark har taget imod de forskellige grupper af indvandrere og flygtningen fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. Der har været særligt fokus på de gæstearbejdere, der kom til Danmark i 1960’erne og frem.
Nøgleord: kulturmøde(isbjergs-model), fremmedbilleder, årsager til indvandringen/flugten m.m.  

Fremstillingsstof
• Om kultur i Kultur og samfundsfag s. 15-20 – udklip  
• Om indvandringen i Danmark: http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/theme/immigration-og-indvandring/article
• Indvandringen i Danmark før og efter 1945 i KS-bogen s. 91-95
• P. Bejder og K. Boye Holt: Fra huguenotter til afghanere, systime 2003,  s. 132-137 (Arbejdskraft, tak!)
• Om fremmedbilleder, Danmark som kolonimagt s. 20-22
Film
• Da krigen kom til Toftlund, afsnit 1
• Indvandringens historie , afsnit 1, polakkerne fra Lolland-Falster
• Indvandringens historie, afsnit 3, tyske flygtningen i et besat Danmark
• Indvandringens historie, afsnit 5 - Gæsterne der blev (1960-1970)

Samfundsfag:
I samfundsfag arbejder vi med hvad dansk kultur er og hvordan indvandrere og efterkommere kan blive integreret i Danamrk og hvordan de selv kan vælge at lade sig integrere. Vi arbejder også med partiernes syn på integration og hvordan vælgerne handler, når de skal stemme på et parti.

Væsentlige begreber til forløbet i samfundsfag:

Pluralistisk integration
Assimilation
Segregation
Kulturmøde
Minoritetspolitik
Pluralisme
Særbehandling
Fordomme
Stereotyper
Stigmatisering
Etnocentrisme
Dobbeltsocialisering
Identitetskonflikt
Den rene identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Kontaktteori
Skillelinjer
Issue-voting
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Bæredygtighed 3. tværfaglige

Forløbet beskæftiger sig med bæredygtighed i alle tre fag.

Samfundsfag:
I samfundsfag arbejder vi med bæredygtighed og bæredygtighedens tre perspektiver. Vi arbejder med verdensmålene og hvorvidt det er lykkedes og kan lykkes at opnå disse.
I dette forløb skal I bruge jeres viden fra vores enkeltfaglige forløb i økonomi

Væsentlige begreber i samfundsfag:

bæredygtig udvikling
bæredygtighedsbegrebet
den tredobbelte bundlinje
miljømæssig bæredygtighed
- Klima
- Naturressourcer
- Biodiversitet
- Earth Overshoot Day
Social bæredygtighed
urbanisering
Økonomisk bæredygtighed
- En levedygtig, tålelig og retfærdig verden
Pierre Bourdieu
- den sociale position
- kapitalmængde
- Økonomisk kapital
- Kulturel kapital
- Social kapital
- habitus
- felter
Cirkulær økonomi
De 7 R'er
- Refuse
- Reduce
- Reuse
- Recycle
- Replace
- Recover
- Repurpose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bæredygtighed og etik

Historie

I historie har der som det fremgår af den overordnede forløbsbeskrivelse været fokus på bæredygtighed. Her har vi haft et særligt fokus på den industrielle revolution i England – herunder årsager, faktorer der skal opfyldes for en industriel revolution, fordele/ulemper, arbejdsforholdene i industrien og konsekvenserne af den industrielle revolution. Der har også været fokus på forskellige natursyn.  

Materiale

Fremstillingsstof
- Fonnesbech-Wulff, Benedicte m.fl.: Historiens lange linjer, side 458-471
- Verden før 1914 – i dansk perspektiv, Den industrielle revolution i England s. 241 – 255


Dokumentar, filmklip og andet
- Om den industrielle revolution i England: https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg


Forløbet har haft fokus på det bæredygtige samfund. Centralt i forløbet stod forståelse af etiske dilemmaer og etisk argumentation (både egen og andres).

Vi har arbejdet med:
• religiøs og sekulær etik
• verdens-, natur- og tidsopfattelse som grundlag for etiske værdier. Herunder
          sammenhæng mellem myter og etik.
• begreberne instrumentelt og holistisk natursyn
• begreberne antropocentrisme, biocentrisme og økocentrisme i en diskussion af,
          hvad vores etiske forpligtelse omfatter kristne myters betydning for natursyn og
          verdensopfattelse og på senmoderne kristendoms måde at forholde sig til
          bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Danmark efter 2. Verdenskrig

Der har i dette korte forløb været fokus på Danmark og det danske samfund i efterkrigstiden. Herunder har der været særligt fokus på dansk udenrigspolitik, dansk landbrug, kønsroller og den nye ungdomskultur der opstår i perioden.

Materiale


Fremstillingsstof

Når der kommer en båd med bananer s. 11-23 + 28-46

Dokumentar, filmklip og andet
- Historien om Danmark afsnit 10 – velfærd og kold krig: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_145568
- Den kolde krig, afsnit 3 – Marshallhjælpen https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20Marshall-hj%C3%A6lp&orderby=title&SearchID=8899d904-957e-41ee-86f2-c3b5e2f72ddf&index=1
-
-

Kilder
• Kan landbruget blive velsitueret? Uddrag af kronik af gårdejer Laurs Laursen Politiken 18. august 1949

• Indikatorer for landbrugsudviklingen 1949-1957, tabel fra Når der kommer en båd med bananer

• Billede af mand på havetraktor maskinen – slår græs, fra Odense maj 1950, Fyens Stiftstidendes pressefotografer

• Klip fra Far til fire: https://www.youtube.com/watch?v=3sCsSpW0yOA
  
• Elvis: https://www.youtube.com/watch?v=aNYWl13IWhY&list=RDaNYWl13IWhY&start_radio=1

• Tommy Steele: https://www.youtube.com/watch?v=iNnCpIjVUeQ&list=RDiNnCpIjVUeQ&start_radio=1
   
• Rock around the Clock 1956 (7.15 -10-40)  https://www.youtube.com/watch?v=m8PubRrqQv4&list=RDm8PubRrqQv4&start_radio=1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kristendom

Vi har i forløbet gennemgået:

- De politiske og religiøse forhold på Jesu tid
- Jesu budskab
- Jesu praksis
- Jesu død, opstandelse og himmelfart - herunder den objektive og subjektive
   forsoningslære
- Jesus som mytisk og historisk person
- Jesus som lidende og Jesus som sejrende
- Jesus som 100% menneske og 100% Gud
- Jesus forkyndelse i form af: Stridssamtaler, mirakler, prædikener og lignelser.
- Det grundlæggende menneskesyn: Mennesket er skabt af Gud og i Guds billede
- Jødernes udvælgelsestanke + de tre store pagter ml. Abraham og Gud, Noa og Gud og
   Moses og Gud.
- Den nye pagt - universel religion overfor partikulær religion
- Paulus og hans betydning for den formative kristendom
- Bjergprædiken: Hvordan Jesus bygger videre på loven og den kristne etik
- Danernes store religionsskifte: Fra vikingetro til kristendom m. gennemgang af Harald
  Blåtand og historiske årsager til religionsskiftet.
- Martin Luther og hans rolle i reformationen, samt kort præsentation af hans tekster:
  Om de gode gerninger, de 95 teser, Lille Katekismus og Fortalen til Romerbrevet.

Gennemgået materiale i forløbet:

- Siderne 89-92 fra bogen Religion Kort og Godt af Allan Poulsen. (3,3 ns)

- En sproglig bearbejdet udgave af De Ti Bud, som de står i Anden Mosebog kapitel 20  
  udklippet fra  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-ti-bud-og-hvad-de-handler-om (0,1 ns)

- Menneskesyn i jødedommen – kilde: Menneskesyn | Grundbogen til Religion C,
  jødedom (3,2 ns)

- Oversigtsartiklen '7 fællestræk mellem Det Gamle og Det Nye Testamente' 7 fællestræk mellem Det Gamle og Det Nye Testamente - Kristendom.dk (3,2 ns)
   
- Horisont C: Grundbog til religion - kapitel om kristendom - kristendommens historie fra  
  kristne i Romerriget til kristne i Middelalderen. (3,6 ns)

-  Horisont C: Grundbog til religion - kapitel om kristendom - Uddrag fra afsnittet  
  'Kristendom i dag'. (2,8 ns)

- Romerbrevet 5, vers 1-21 (1,1 ns)

- Brev til Galaterne, kap. 5, vers 1-12 (0,4 ns)

- Uddrag fra Lukasevangeliet kap. 10, vers 30-37: Lignelsen om den barmhjertige
  samaritaner (0,3 ns)

- Matthæusevangeliet kap. 14, vers 13-21: Bespisningen af de femtusinde (0,4 ns)

- Matthæusevangeliet, kap. 5, vers 1-16: Bjergprædikenen (2,5 ns)

- Markusevangeliet kap. 7, vers 1-23: Spørgsmålet om rent og urent (1 ns)

- Lukasevangeliet, kap. 1, vers 26-38: Bebudelsen af Jesu fødsel (0,5 ns)

- Matthæusevangeliet, kap. 14, vers 22-33: Vandringen på søen (0,7 ns)

- Uddrag fra artiklen 'Hvem var Martin Luther'  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-martin-luther (1,4 ns)

- Uddrag fra 'Om de Gode Gerninger' af Martin Luther  https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2134 (2,5 ns)

-  Påskens dage | Folkekirken.dk 'Påskens dage'
  gennemgået i grupper i matrix: Hver gruppe har taget udgangspunkt i én af påskens dage og
  har dermed kun hørt andre gruppers fremlæggelse af enten:
- Palmesøndag | Folkekirken.dk (1 ns)
- Påskens dage: Skærtorsdag | Folkekirken.dk (1 ns)
- Langfredag | Folkekirken.dk (1 ns)
- Påskedag | Folkekirken.dk (1 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer