Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jakob Brolin Gade, Johanne Schrøder Mikkelsen, Monica Breum, Tinne Serup Bertelsen
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks-hi, 1r ks-re, 1r ks-sa, 2r ks, 2r ks-hi, 2r ks-re, 2r ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hist. om DK: En nations fødsel og identitet (hi)
Titel 2 Hist. om DK: Fra kongemagt til demokrati (hi)
Titel 3 Familie og identitet (FLERFAGLIG)
Titel 4 Berlin og den kolde krig (hi)
Titel 5 Buddhisme (enkeltfagligt religion)
Titel 6 Ideologier kan ændre verden
Titel 7 Globalisering og kulturmøder (FLERFAGLIG)
Titel 8 Bæredygtighed (FLERFAGLIG)
Titel 9 Kristendom (enkeltfagligt religion)
Titel 10 Verdens bedste velfærdsstat? (sa)
Titel 11 Danmark efter 2. verdenskrig (hi)
Titel 12 Tilladte i-bøger til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hist. om DK: En nations fødsel og identitet (hi)

Forløbet har fokus på fødslen af Danmark og den danske identitet. Der er særlig fokus på vikingetiden, herunder tilstedeværelsen af en samlende kongemagt, Harald Blåtand og Jellingstenen, og denne periodes betydning for den danske identitet - både i historisk og nutidigt perspektiv. Der er også fokus på middelalderen og den fortsatte udvikling af den danske kongemagt igennem denne periode.

Kernestof:

- Historien om Danmark: Vikingetiden (episode 3) (https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_474373)

- Landsbyer og byer | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=75)

- Kongemagt | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=76)

- Harald Blåtand | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=77)

- Trosskifte | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=78)

- Vikingetogterne | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=79)

- Danmarks tilblivelse | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=132)

- Erindringshistorie | KLAR TIL KS (forlagetcolumbus.dk) (https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160)

- Værktøjskasse til kildekritik | Den lille hjælper til historie (forlagetcolumbus.dk) (https://denlillehjælpertilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134)

- Kilde (kildetyper, skriftlige, ikke-skriftlige) | KLAR TIL KS (forlagetcolumbus.dk) (https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133)

- 2.3 Vikingernes vide verden – En rejsende med jødisk baggrund fortæller om Hedeby (o. 965) | Grundbog til Danmarkshistorien (Ibrahim ibn Yaqub al-Tartushi)(https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=86)

- Historien om Danmark: Tidlig middelalder (episode 4) (https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_474377)

- Blodgildet i Roskilde 1157 (danmarkshistorien.dk) (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/blodgildet-i-roskilde-1157/)

- Historien om Danmark: Sen middelalder (episode 5) (https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-sen-middelalder_474376)

- Folket | VORES DANMARKSHISTORIE (forlagetcolumbus.dk) (https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147)

- Pesten | VORES DANMARKSHISTORIE (forlagetcolumbus.dk) (https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148)


Supplerende stof:
- Vikings Season 1 Trailer (youtube.com) (historiebrug)

- Tidslinje | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=174)

- Jellingstenene, ca. 950-965 (danmarkshistorien.dk) (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jelling-stenene-ca-935-985)

- Kilde: Utroskab og ægteskabsbrud – uddrag af Jyske Lov ca. år 1200

- Kilde: Afladsbrev - et afladsbrev, der blev solgt til borgere i Odense i 1466.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hist. om DK: Fra kongemagt til demokrati (hi)

Forløbet har fokus på enevældens indførelse i Danmark og overgangen fra adelsvælde til enevælde. Der er fokus på enevældens samfund, oplysningstidens indflydelse på enevælden samt afskaffelsen af enevælden. Der er ydemere fokus på processen omkring indførelsen af demokratiet og den efterfølgende forfatningskamp som leder op til systemskiftet. Til sidst er der også fokus på stemmeretten til kvinder og kvinders repræsentation i samfundet.

Kernestof:

- Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid (https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_474370)

- Enevældens indførelse | Grundbog til Danmarkshistorien (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=124)

- Oplyst enevælde | Grundbog til Danmarkshistorien (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=140)

- Enevælden i modvind | Grundbog til Danmarkshistorien (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=144)

- Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372)

- Det danske demokrati | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration (systime.dk) (https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=134)

- Systemskiftet | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration (systime.dk) (https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=191)

Supplerende stof:

- Kilde om enevældens indførelse – Kongeligt flyveblad (1660) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=133&L=0)

- Kongeloven af 1665 (danmarkshistorien.dk) (https://danmarkshistorien.lex.dk/Kongeloven_af_1665)

- Valgkongedømme | lex.dk – Den Store Danske (https://lex.dk/valgkonged%C3%B8mme)

- Billede af Christian 5.'s krone

- Video: 1915: demokrati og valgret -  historien om "de syv F'er" (https://www.youtube.com/watch?v=noOZiPH17RY)

- Kilde: 7.4 Forfatningskampen – Riffelforeninger dannes (1885) | Grundbog til Danmarkshistorien (systime.dk) (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=318)

- Dokumentar: Fra stemmeret til statsminister | DRTV (https://www.dr.dk/drtv/program/fra-stemmeret-til-statsminister_237231)

- 1.1 Indledning | Flere sider af køn (https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=135)

- 1.3.3 Seksualundervisning i skolerne | Flere sider af køn (https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=149)

- Fordi du er kvinde: Sæson 1 – Bliv ikke et forsuttet bolsje | DRTV (https://www.dr.dk/drtv/episode/fordi-du-er-kvinde_-bliv-ikke-et-forsuttet-bolsje_218855)

- 1.2.9 Socialkonstruktivismen i 1990’erne | Flere sider af køn (https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=146)

- 1.2.10 De nyeste tanker om køn | Flere sider af køn (https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=147)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Familie og identitet (FLERFAGLIG)

1. Tværfaglig forløb: Familie og identitet

RELIGION

Fokus: Forløbet er en introduktion til religionsfaget med fokus på, hvordan religioner undersøges gennem forskellige analytiske metoder med fokus på ritual- og tekstanalyse. Der er desuden fokuseret på religionsudvikling i hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.  Der er fokuseret på perspektiver som ritual, Ninan Smarts syv dimensioner, sekularisering+ afsekularisering, genfortryllelse, helligt, profant, den religiøse aktør samt pluralisme.


Grundbogsstof:
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=278)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c989
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p279
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Jesper Petersen: Tolkning af tørklædet som symbol
Christina Blach Hansen, Lene Madsen og Sofie Reimick: Kultur og samfund. Uddrag om konfirmation i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund fra: https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=279 , https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=280 og https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=281
Madsen, Maria, Frejbæk, A. Anna m.fl:KS-bogen. S. 10-14 Tema 1: Identitet og familie. Introduktion:
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
Johnsen, F., Hanne: KS-bogen. S. 59-61- Tema 1: Identitet og Familie: Religiøs identitet i det senmoderne samfund

Tekster:
Maradona-kirken: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A (digitalt materiale)
Billede: Fem forskellige muslimske klædedragter til kvinder
Korancitater om tørklæde: Koranen, Sura 33, vers 59 og Koranen, Sura 24 vers 30 og 31
Diskussion af burkaforbud:  
Kathrine Lilleør: Burka og kyskhedsbælter er det samme, 1. august 2018 B.dk
Leder i Berlingske: Kvinder skal hjælpes ud af burkaens skygge, 1. august 2018
Henrik Marstal: Burkaforbuddet har gjort Danmark lidt mindre, 1.august 2018 Politiken
Jens Beck Nielsen og Carolina Kamil: Moské protesterer over burkaforbud, 1.august 2018 Berlingske  
Folkekirkens vielsesritual (liturgien fra www.folkekirken.dk)
Bryllupsbilleder: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/introduktion/introduktion/ (digitalt materiale)
Bjørn og Freja blev viet på Langeland. Udgivet på Spiritismens Trossamfunds hjemmeside d. 22. august 2020: https://www.spiritismenstrossamfund.dk/bjoern-og-freja-blev-viet-paa-langeland/


SAMFUNDSFAG

Vi ser på kendetegnene ved det senmoderne samfund og på individerne, som lever i det og herunder på familiemønstrene. Desuden på velfærdsstaten i Danmark, samt dens udfordringer og mulige løsninger på udfordringerne. Forløbet er tværfagligt og afsluttes med skrivning af synopsis.

Kernestofsområderne er:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Kernestof:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Samfundsfag: Senmoderne identitet | KS-BOGEN
• Det senmoderne samfund | KS-BOGEN
• Skiftende normer | KS-BOGEN
• Senmoderne familieliv | KS-BOGEN
• Familiemønstre i det senmoderne danske samfund | KS-BOGEN
• Polyamourøse forhold | KS-BOGEN
• Diskussion af det senmoderne samfunds identitet | KS-BOGEN
• Samfundsfag: Velfærdsstaten i forandring | KS-BOGEN
• Velfærdsstatens problemer | KS-BOGEN
• Løsninger på velfærdsstatens problemer | KS-BOGEN

Vestergaard, G. (2015). KulturNU. Systime. https://kulturnu.systime.dk
Fra KulturNU-bogen har vi læst dette afsnit inkl. video:
• 6. Unge og kultur | KulturNU

Brøndum, P., & Jensby, J. G. (2025). ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER. Columbus. https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra Ulighedens mange ansigter- bogen har vi læst dette afsnit:
• Kapitel 4: Årsager til ulighed - den nye ulighed | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER

Supplerende materiale:
• TV-udsendelsen: TV2: "Årgang 0 -Børnene fra årgang 0 er nu blevet 13 år" Sæson 14, 7.1.2014.
• Velfærden under pres? | Samfundsfag | DR, 7. mar 2017.
• TV-udsendelsen fra DR2 Tema: Alt for meget velfærd. ”Velfærdsbussen”. DR2. 13.04.2013. De første 40 min
• Danmarks Statistik: ”Vielser og skilsmisser 2022”, Nyt fra Danmarks Statistik, 13.02.2023, nr. 47
• GRAFIK I Aalborg Øst dør de lige så tidligt som i Pakistan | Indland | DR, 22. maj 2016.
• TV-udsendelsen: DR: ”En syg forskel” (1), DR1, 23.15.2016.

Omfang: Ca. 50 sider


HISTORIE

Dette forløb har fokus på familie og identitet. Herunder her der fokus på hvordan familien har set ud og ikke mindst ændret sig over tid - det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund. Her er der særligt fokus på hvordan individet har spillet en rolle i forhold til både sig selv og familien. Der er også fokus på hvordan forskellige samfundsændringer såsom industrialiseringen har haft indflydelse på ændringer i familielivet.


Kernestof:
- Kapitel 1: Identitet og familie | KS-BOGEN
(https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129)

-  Historie: Identitetsdannelser før og nu | KS-BOGEN (https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135)

- Det traditionelle samfund | KS-BOGEN
(https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148)

- Det moderne samfund - arbejde og industrialisering | KS-BOGEN
(https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147)

- Det moderne samfund - familien og ligestilling | KS-BOGEN
(https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=227)

- Det senmoderne samfund | KS-BOGEN
(https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146)

- Uddrag af Emil Hornemann: "Om Børns Anvendelse i Fabrikker", 1872 (danmarkshistorien.dk) (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-emil-hornemann-om-boerns-anvendelse-i-fabrikker)

Supplerende stof:
- Fæstebrev (danmarkshistorien.dk) (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/faestebrev)

- Miniforedrag - Landboreformerne - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=xJFUZun98S0)

- Socialdemokratiets valgplakat "Arbejde og Tryghed - Tryghed i beskæftigelsen. Gør gode tider bedre!" (1960) (https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=620)

- Kilde: Uddrag af "Familien lever – en familieundersøgelse af Kirsten Auken".

- "Regnbuefamilien er blevet større", Danmarks Statistik (2019) (https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-08-14-regnbuefamilien-er-blevet-stoerre)

- "Mig og mine to millionærfædre", britisk dokumentar (2017) (mitcfu.dk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Berlin og den kolde krig (hi)

Forløbet har fokus på Berlin og Tyskland efter 2. verdenskrig, herunder Jaltakonferencen, Potsdamkonferencen, de fire besættelseszoner, Berlinblokaden og luftbroen til Berlin. Der er fokus på forskellen mellem øst og vest (systemkonflikten), brugen af propaganda og Berlinmuren. Der er også fokus på den kolde krig i dansk kontekst med fokus på Regan Vest og det danske totalforsvar. Erindringshistorie er et omdrejningspunkt i forløbet.  

Kernestof:
- Restudy: Den kolde krig (https://restudy.dk/forloeb/396/video/75829432)

- 4.1 Berlin og Tysklands fremtid efter 2. verdenskrig | Den Kolde Krigs Verden (https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=133)

- 4.2 Sovjetisk blokade og amerikansk luftbro 1948-49 | Den Kolde Krigs Verden (https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=134)

- 4.3 Republikflugt | Den Kolde Krigs Verden (https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=135)

- DDR og Sovjetunionen | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=238)

- Østeuropa: Dagligliv under den kolde krig | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=229)

- Østtysk ønske: Stop for flygtningestrøm | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=222)

- Berlinmuren | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=215)

- Krisen skærpes - parterne søger en udvej | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=214)

- DDR provokerer | Den kolde krig (systime.dk) (https://koldkrig.systime.dk/?id=213)

- Undervisningsmateriale udarbejdet af Regan Vest med fokus på den kolde krig og det danske totalforsvar

- Kilde: Kilde 7.3: Uddrag fra pjecen Om at overleve, Civilforsvaret (1983) (https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=179)

- 4.6 Murens fald | Den Kolde Krigs Verden (https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=138)

- Kilde: SED's aktionsprogram 1989 (http://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-19/)

- Kilde: Løn, vuggestuer og ægteskab - Tyskland stadig delt efter 25 år (https://www.dr.dk/nyheder/udland/loen-vuggestuer-og-aegteskab-tyskland-stadig-delt-efter-25-aar)

- Erindringshistorie | KLAR TIL KS (https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160)

Supplerende stof:
- YouTube-video om "Det delte land" (https://www.youtube.com/watch?v=M6YR7R97jf0)

- Besøg på Koldkrigsmuseet Regan Vest

- Video: History in Five: The Manhattan Project’s Secret City (https://www.youtube.com/watch?v=JSf3GOMziOg&t=56s)

- Video: Tsar Bomba Detonation (https://www.youtube.com/watch?v=BBNhYOmEgy0)

- Video: Her er misforståelsen, der væltede Berlinmuren (https://www.youtube.com/watch?v=nutkbqgmxto)

- Video: Berlinmurens fald - 12. november 1989 (https://www.youtube.com/watch?v=WiXVFoI5fVc&t=12s)

- Video: What is propaganda and how can you spot it? | CBC Kids News (https://www.youtube.com/watch?v=GtpHX3nr7uE)

- Studietur til Berlin med fokus på blandt andet Gedenkstätte Berliner Mauer. Grenzanlage an der Bernauer Straße og Treptower Park som erindringssteder.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme (enkeltfagligt religion)

Der er i forløbet blandt andet arbejdet med redegørelse for udvalgte sider af buddshimen; gudsop-fattelse, menneskeopfattelse samt livsopfattelse. Dertil er der arbejdet med vurdering af buddhis-mens samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid (karmaloven, munke-væsnet i Thailand samt buddhismen i det senmoderne Vesten). Der er fokuseret hovedagligt på ma-hayna og theravada samt mindre vægtning på vajrayana. Begreberne: karma, buddha, dharma, dhuka, middelvejen, den otte-ledet vej, samsara, nirvana, an-atman samt skandhaer har været foku-serede begreber.

Materiale
Grundbøger
* Alt grundbogsmateriale har været anvendt i onlineversion. Der er angivet i parentes, hvilke sider dette ca. Svarer til i den fysiske version af bøgerne.
”Grundbog til Religion C” Madsen, L. M.fl. 2013: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=168 :Fra afsnittet ”Tekst 1” til og med afsnittet ”Tekst 2”. (S. 145-146)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=169 (S. 147)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=170 (S. 148-149)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=171 (S. 150-155)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=234 (S. 156-160)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=235 (S. 160-163 m. undtagelse af tekst 6+8)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=237 (S. 167-169)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=238 (S. 170)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=173 (S. 172)

Kilder
Buddha-legenden Sammenskrivning af forskellige kilder ved religionsforsker Jørn Borup. Kilde: Horisont C – en grundbog til religion
Nagarjuna: Brev til en ven. I: To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. S. 32-33. Oversat af Christian Lindtner.
Jørn Borup: At tælle danske buddhister (uddrag) Fra <https://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/2015/at-taelle-danske-buddhister/>  
Benarestalen: Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10) og tilhører dermed de kanoniske skrifter.
Oversættelse: Chr. Lindtner.
De tre tilflugter
Genfødselsprocessen fra Milindapanha

Videomateriale:
Reportage: Theravadabuddhismens kendetegn: https://religion.systime.dk/?id=888&L=0. 17 min. 40 sek.
Himmelen over Danmark: Buddha og milliardæren: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000004832&s=43025798&n=1&o=hits. 29 min.
Mindhelper: Åndedrætsøvelse - Kort, Vimeo: https://vimeo.com/327008055: 5 min.
Mindfulness i klassen - Risskov Skole Mindfulness i klassen - Risskov Skole: https://vimeo.com/87507041 3 min. 46 sek.
Verdenreligionernes udbredelse: https://religion.systime.dk/?id=476. 1 min. 54 sek.

Omfang: Ca. 35 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ideologier kan ændre verden

Ideologier kan ændre verden! (Enkeltfagligt: Samfundsfag)

Forløbet fokuserer blandt andet på demokrati og styreformer, magt, beslutningsprocesser og partiernes adfærd.

Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Anslået sideantal: 50 sider

Kernestof:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Samfundsfag: Demokratiet og dets fjender | KS-BOGEN

Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra Luk Samfundet Op! har vi læst følgende afsnit:
• 6.1 Politik, det politiske system og forskellige 
politiske styreformer | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.2 Demokrati – 
hvad er det? | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.3 Magt i politik – 
og i andre sammenhænge | LUK SAMFUNDET OP!
• Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.6 Regering og Folketing | LUK SAMFUNDET OP!
• Parlamentarisme og regeringstyper | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark | LUK SAMFUNDET OP!
• Molins model og Downs model | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.1 Politik, det politiske system og forskellige 
politiske styreformer | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.3 Magt i politik – 
og i andre sammenhænge | LUK SAMFUNDET OP!


Beyer, M.,Frederiksen, C. L., & Kureer, H. (2017). Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk

Fra Samfundsfag C har vi læst følgende afsnit:
• 3. Politisk deltagelse og vælgeradfærd | Samfundsfag C
• 3.1 Politisk deltagelse | Samfundsfag C
• Vælgeradfærd | Samfundsfag C

Desuden som pdf-scanning fra fysisk bog:
• Brøndum & Hansen: ”Ideologier”, Luk Samfundet op! (3.udg.), Columbus, 2017, side 31-45.

Supplerende materiale:
• Folketinget: "Grundloven", §§ 71 og 77 via retsinfo.dk Link: Retsinformation
• Folketinget: ’Styreformer’, ’Regeringen’, og ”EU's historie”. undervisningsfilm på ft.dk. Set: 11.02.2025. Link: Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget
• Folketinget: ”Ministre i regeringen”, ft.dk, Set 14.03.2025. Link: Ministre i regeringen / Folketinget
• Unge skal slippe billigere i skat: Regeringen vil have 13-årige til at reparere cykler og lave mad på plejehjem, dr.dk, 03.06.2024.
• DR: ” Mandatfordeling”, dr.dk, 28. marts 2025.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Globalisering og kulturmøder (FLERFAGLIG)

RELIGION

Fokus: Islams gudopfattelse, syn på Muhammed og Koranen, islams hellige tid og helligsted, ritualer, sharia, de fem søjler.
Undervisningsmateriale
Reimick m.fl.: Grundbogen til religion C 251-254, 93-118: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158&L=0
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=223
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=143#c982
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=161
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Albinus m.fl.: Religioner lever s. 14: Ortopraksi og ortodoksi
DR: Fem skarpe om islam:  https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam
DR: Med Allah i skole ( 1 ) : https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000011894&s=43121947&n=1&o=hits
Dokumentar: The worlds largest pilgrimage (digitalt)
Koranen, Sura 2,185 ;sura 2 vers 125-; sura 4.136 ; Sura 1, vers 1-7; Sura 56, 1-56
Ibn Ishaqh: "Muhammeds sidste valfart." Religionsportalen: https://religion.systime.dk/index.php?id=546&L=0
Fortælling om Muhammeds åbenbaringer
Illustration af Muhammed og Gabriel  fremstillet i 1300-tallets Persien. Rashid al-Din, 1307. Edinburgh University Library, Scotland
Islams hellige skrifter (screencast): https://itsak-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/akrh_katedralskolen_dk/EcUMSWElYrdDkO809sCs3P8BKo59Xzk7HEIPbP9Vm3e3-Q?e=4i10lt
Guds velsignelse: Surat Al-Kahf-Sheikh Moutasem Al-Hameedi (digitalt)
Kabaen: Surah Al-Kahf-Sheikh Sudais & Shuraim (digitalt)
MASSOUD FOUROOZANDEHS SYN PÅ KORANEN: https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3472
Musik: https://onepathnetwork.com/is-music-haram/
Tegning: Drawing halal or haram #HUDATV: https://www.youtube.com/watch?v=rLkFo4AWXC4
Besøg hjemmesiden og find et eksempel på et hverdagsproblem, som en mufti eller sheik tager stilling til: http://islamsvar.dk/ (digitalt)
Dommedag: Paradis eller Helvede? https://religion.systime.dk/?id=c3076 (digitalt)
Forberedelser til bøn: https://religion.systime.dk/?id=540#c2731
En raka: 02 Sabah Namazı - (Farz) - Namaz Nasil Kilinir: https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=iSc5Ca7fKbk&feature=emb_logo
”Rektor afviser bøn om bederum”: https://www.berlingske.dk/samfund/rektor-afviser-boen-om-bederum

Omfang: Ca.  35 sider

SAMFUNDSFAG

Globalisering og kulturmøder (2. tværfagligt)
I dette tværfaglige forløb har vi i samfundsfag arbejdet med kulturelle forskelle, socialiseringsprocessen, globaliseringsbegrebet og set på udfordringerne ved integration i forlængelse af kulturmøderne. Forløbet er afsluttet med skrivning af synopsis.

Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Materiale:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Kapitel 2: Globalisering - kulturmøder og religiøse konflikter | KS-BOGEN
• Samfundsfag: Globalisering og kulturmøder | KS-BOGEN
• Kulturel kode og socialisering | KS-BOGEN
• Kulturmødet - konflikt eller fredelig sameksistens? | KS-BOGEN
• Ideologier, partier og synet på indvandrere | KS-BOGEN
• Ideologierne i dansk politik i dag | KS-BOGEN
• Indvandrere, efterkommere og integration | KS-BOGEN

Vestergaard, G. (2015). KulturNU. Systime. https://kulturnu.systime.dk
Fra KulturNU-bogen har vi læst disse afsnit inkl. videoer:
• 1.Hvad er kultur? | KulturNU
• 2. Teorier om kulturelle forskelle | KulturNU

Kauffeldt, S.,Nielsen, L., & Poulsen, P. W. (2025). KLAR TIL KS. Columbus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk

Fra Klar til ks har vi læst følgende afsnit:
Enkeltfaglig eksamen

Supplerende materiale
• Hofstede, Geert: ”Søgning på Danmark og Tyrkiet ift. Kulturdimensionerne”,   Country Comparison Bar Charts - Geert Hofstede, Set: 29.04.2025.
• Morten Hansen Thorndal: Samuel Huntington - civilisationernes sammenstød, Restudy , set: 9. april 2025.
• Oprør fra Ghettoen (#2). ”Moes dobbeltliv”. DR2. 8.12.2015. 15-25 min.
• Danmarks Statistik: ” Vestlige indvandrere fordelt efter opholdsgrundlag 2018 ”, Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark - Danmarks Statistik , 20. februar 2019.
• TV 2 afslørede moske i tidligere grillbar – nu har politiet rejst sigtelser i sagen (Uddrag), TV2.dk, 05.05.2025. Link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-05-05-tv-2-afsloerede-moske-i-tidligere-grillbar-nu-har-politiet-rejst-sigtelser-i-sagen
• Figurer: Forskellige etniske gruppers syn på værdispørgsmål, Udlændinge- og integrationsministeriets medborgerskabsundersøgelse 2017
Brøndum, P., & Carlsen, M. B. (2025). VORES SAMFUND. Columbus. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk
SÅDAN GÅR DU TIL EKSAMEN | VORES SAMFUND

Omfang ca. 40 sider


HISTORIE

I dette forløb er der fokus på kulturmøder i Danmark, herunder globalisering. Der er fokus på hvordan Danmark har taget imod de forskellige grupper af indvandrere og flygtninge fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. Særlig disse grupper: De tyske krigsflygtninge før/under/efter 2. verdenskrig, de ungarske flygtninge i 1956, gæstearbejderne i 1960'erne-1970'erne og de politiske flygtninge i 1980'erne-1990'erne. Der er også fokus på amerikaniseringen af Danmark efter 2. verdenskrig.


Nøgleord: kulturmøde, fremmedbilleder/fjendebilleder, heterogent samfund, homogent samfund.

Kernestof:

- Kapitel 2: Globalisering - kulturmøder og religiøse konflikter | KS-BOGEN - Introduktionen (https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130)

- Indvandring til Danmark efter 1945 | KS-BOGEN (https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161)

- Ebbe Kühle - Forandringer og dilemmaer, Danmarks historie efter 1973, side 103-105

- Kulturmøder og fremmedsyn | KLAR TIL KS (https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162#c336)

- Fjendebilleder | KS-BOGEN (https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159)

- Amerikanisering af Danmark efter 1945 | KS-bogen (forlagetcolumbus.dk) (https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158)

- 2. Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB (https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131)

- → Hvad er folkedrab? | VEJEN TIL FOLKEDRAB (https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153)


Supplerende stof:
- "Indvandringens historie: Russiske jøder i København" (https://www.dr.dk/drtv/se/indvandringens-historie_-russiske-joeder-i-koebenhavn_540765)

- "Indvandringens historie: Tyske flygtninge i et besat Danmark" (https://www.dr.dk/drtv/se/indvandringens-historie_-tyske-flygtninge-i-et-besat-danmark_428320)

- "Indvandringens historie: Gæsterne der blev" (https://www.dr.dk/drtv/se/indvandringens-historie_-gaesterne-der-blev_428323)

- "Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark" (https://www.dr.dk/drtv/se/indvandringens-historie_-politiske-flygtninge-til-danmark_428319)

- DONALD DUCK: The Spirit of '43 (HD 1080) (https://www.youtube.com/watch?v=XNMrMFuk-bo)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bæredygtighed (FLERFAGLIG)

Tværfagligt forløb om bæredygtighed.


HISTORIE

Forløbet har fokus på  udviklingen af natursyn og bæredygtighed før og særligt efter den industrielle revolution. Forløbet har særligt fokus på den industrielle revolution i England og de forskellige ændringer den medførte på landet, i byen, i industrien, for arbejderne.

Kernestof:
- ”Historiens Lange Linjer” af Benedicte Fonnesbech-Wulff og Palle Roslyng Jensen, s. 458-473

Nedenstående afsnit i "Verden før 1914 - i dansk perspektiv" af Carl-Johan Bryld (Systime):
- Industrialismen og arbejderbevægelsen (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68)
- Den industrielle revolution i England 1760-1850 (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435)
- Befolkningsvækst og landbrugsrevolution (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443)
- Tekstilproduktion: Fra håndværk til industri
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458)
- Kul, jern og damp
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459)
- Liberalismen - forsvar for det frie marked
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437)
- Storbyerne og arbejderklassen
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440)
- Arbejdernes vilkår
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452)

”Historiens Lange Linjer” af Benedicte Fonnesbech-Wulff og Palle Roslyng Jensen, s. 458-473.

Uddrag fra del 1, kapitel 3 "Natursyn" i "Klimahistorie" af Denise Lindegaard Nielsen og
Elisabeth Lollike Ørsted. Columbus 2024.
(https://klimahistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148&loopRedirect=1)

Supplerende stof:
"Den grønne optur: Kan vi klæ' os grønt?" på DRTV (https://www.dr.dk/drtv/episode/den-groenne-optur_-kan-vi-klae-os-groent_323952)

YouTube-klip: "Den industrielle revolution (18-19 århundrede)"(https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q)

Coal Miners in Industrial Revolution England | 1750s to Present: Unit 3 | World History Project (https://www.youtube.com/watch?v=lKHoNQ4r0eA)

Industrivandring i Aalborg.


RELIGION
Forløbet har fokus på det bæredygtige samfund. Centralt i forløbet står forståelse af etik og etiske dilemmaer og etisk argumentation (både egen og andres) og på samspillet mellem religion (kristendom) og etik.
Vi har arbejdet med:
- religiøs og sekulær etik (kristen etik, pligtetik, nytteetik)
- verdens-, natur- og tidsopfattelse som grundlag for etiske værdier. Herunder sammenhæng mellem myter og etik. (instrumentelt og holistisk natursyn)
- begreberne antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme og økocentrisme i en diskussion af, hvad vores etiske forpligtelse omfatter
- Kristne myters betydning for natursyn og verdensopfattelse og på senmoderne kristendoms måde at forholde sig til bæredygtighed.


Materiale (al materialet er samlet det udleverede kompendium)
Grundbogsmateriale:
Dorte Motzfeldt Religion og etik: https://religionogetik.systime.dk/?id=143, https://religionogetik.systime.dk/?id=147 , https://religionogetik.systime.dk/?id=148 ,https://religionogetik.systime.dk/?id=152 (se kompendium)
Søren Kauffeldt m.fl.:  Klar til KS s. 142-143 (om myter) og 158-159 (traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet) og 168-169 (analysemodel)


Tekster:
Nature Is Speaking – Harrison Ford is The Ocean | Conservation International (Digitalt materiale))
Skabelsesberetningen i Biblen (1. og 2. mosebog)
Myten om havets moder
Grøn kirke: Bøn for skabningen
Pavens udtalelse om miljø
Aastrup: Du gav mig, O Herre (salme)
Besøg af Kjeld Nielsen fra Cafedirecto

Samfundsfag:

Tilgangen til bæredygtighed bliver i samfundsfag primært økonomisk. Herfra forsøges trådene at blive trukket til både den politiske og sociale dimension. Der lægges fokus på de udfordringer, som en klima- og miljømæssig dagsorden, skaber for den sociale og politiske sammenhængskraft i det danske velfærdssamfund. Vi tager på besøg hos Nordværk (Aalborg forbrænding).

Kernestof:
sociale og kulturelle forskelle
politiske deltagelsesmuligheder,
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Pensum
Kihl, L.A. og Cour, L.l., 2024. 1. En bæredygtig verden – fra systemkrise til verdensmål. I Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. [iBog] Aarhus: Systime.
• Kap 1. Afsnit "Hvad er bæredygtighed" og "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed"
• Kap. 2. Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"
• Kapitel 5, afsnit "cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
• Kapitel 6. ”Miljø- og klimapolitik i Danmark”, ”Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark” og herunder ”En grøn diskursændring i dansk politik?”


(Red.), M.W.B., Bülow, H.H., Frederiksen, S., Gräs, F., Holleufer, K., Malling, S., Mouritsen, P., Pedersen, C., Nørgaard-Petersen, J. og Vestergaard, G., 2024. 7. Økonomi. I SamfNU C. [iBog] Aarhus: Systime.
• 4.1.1 Det politiske system
• 4.1.2 Indflydelse i det politiske system
• Kap. 7 (Økonomi)  
• 7,1 (Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål)  
• 7,1,1 (7.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter)

Supplerende materiale
Taler af Mette Gjerskov (S) og Marie Bjerre (V) den 22.11.2019 ved 1.behandlingen af: L 63 - 2019-20 (1. behandling): Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven. (Forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer). / Folketinget
Braw Bakir kom til Danmark som 14-årig, fik job i Netto og er i dag chef for 13.500 medarbejdere: “Men så skal du næsten have hele historien” (Uddrag). Børsen. 6.juni 2020.
Video: "Hvad er Donutmodellen, og hvorfor har Anders Morgenthaler forelsket sig i den?" Politiken. 30.09.2019.
Greta Thunberg: Our House Is On Fire | Forum Insight. World Economic Forum. 25.01.2029.

I alt ca. 31 sider.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsisøvelse - bæredygtighed 15-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kristendom (enkeltfagligt religion)

I forløbet arbejder vi med den kristne gudsopfattelse, menneskeopfattelse og frelsesopfattelse.
Vi arbejder med myterne i den kristne grundfortælling og med nadveren som kultdrama.
I forløbet indgår viden om de store kristne kirkesamfund.
Endelig arbejder vi med kristen etik.


Reimick m.fl.: Grundbogen til religion C s. 49-56, 60-66, 70-79
Kanye West - God Is (Lyrics) fra "Jesus is King", 2019
Lignelsen om den fortabte søn: Lukasevangeliet kap. 15, 11-32.
Syndefaldsmyten
Lidelseshistorien (Markusevangeliet kap. 14-16, Biblen på hverdagsdansk)
Lucas Cranach d. ældre (1529): ”Loven og nåden”.
Det største bud i loven: Matt. 22, 34-40,
”Den barmhjertige samaritaner” fra Luk. 10, 25-37
Marie Krarup: Den syriske flytning er ikke min næste in Haaning og Laursen: Kristendom - tro og praksis
Marie Louise Poulsen: Svar til Marie Krarup in Haaning og Laursen: Kristendom - tro og praksis
Kontrol og alkohol: https://religion.systime.dk/?id=519#c1980 (Religionsportalen) DM
Er der en kristen livsform: https://religion.systime.dk/?id=671#c2013 (Religionsportalen) DM
Besøg i Ansgars kirken (kirkerummets indretning og navderen)

I alt: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Verdens bedste velfærdsstat? (sa)

Enkeltfagligt forløb - Verdens bedste velfærdsstat? (sa)

Hvad er en velfærdsstat, og hvad gør den god?

Vi genopfrisker ideologierne og dukker mere ned i stat, marked og civilsamfundets løsninger.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering (kønsroller og uddannelse)
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter (finanspolitik)
- kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
redegøre for forskellige politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en aktuel sammenhæng
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data
gennemføre en mindre empirisk undersøgelse

Pensum:
”7.2.1 Makroøkonomisk politik” (1,0 ns) og ”7.2.2 Finanspolitik” (2,9 ns) i
(Red.), M.W.B., Bülow, H.H., Frederiksen, S., Gräs, F., Holleufer, K., Malling, S., Mouritsen, P., Pedersen, C., Nørgaard-Petersen, J. og Vestergaard, G., 2024. SamfNU C. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://samfnuc.systime.dk/?id=135> [Tilgået 4. november 2024].

”Kampen for det gode samfund” (0,4 ns), ”4.2 Ulighed og omfordeling i velfærdsstaten” (1,1 ns) og ”4.2.2 Ideologiske holdninger til ulighed og omfordeling” (2,4 ns) i
Sindberg, A.B., Klingbech, D. og Helqvist, I., 2024. Kampen for det gode samfund. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://detgodesamfund.systime.dk/?id=129> [Tilgået 4. november 2024].


Afsnittene: ”Roller” (0,6 ns), ”Normer og sanktioner” (0,8 ns), ”Ideologier” (3,5 ns), "Socialisering og identitetsdannelse" (0,7 ns) og ”Samfundsfaglig metode” (1,5 ns) i
Kauffeldt, S., Nielsen, L. og Poulsen, P.W., 2024. KLAR TIL KS. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132> [Tilgået 4. november 2024].


”9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd” (0,3 ns), ”Markedet” (0,5 ns), ”Staten” (1,2 ns), ”Civilsamfundet” (1,5 ns), "Tre velfærdsmodeller" (4,0 ns) i
Brøndum, P. og Hansen, T.B., 2024. LUK SAMFUNDET OP!. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408> [Tilgået 4. november 2024].

"Simone de Beauvoir, teorier om patriarkatet og diskursteorier" (3,0 ns) og "Definition: EU’s institutioner" (0,5 ns) i
i Storr-Hansen, A.,Ditlevsen, K., & Studstrup, T. (2025). KØN OG LIGESTILLING. Columbus. https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk


"2.1 Opstilling. Hvordan stiller man op til byrådsvalg?" (2,1 ns)
i Sørensen, A. B., & Broholm, A. (2025). BYRÅDET (2. udg.). Columbus. https://xn--byrdet-kua.ibog.forlagetcolumbus.dk

Fra 1.hf:
Maria Madsen mfl.: KS-bogen, Columbus 2022. s. 54-56. Systime. (0,5 ns)

”Samfundsfag: Velfærdsstaten i forandring” (3,2 ns) i
Madsen, M., Frejbæk, A.A., Johnsen, H.F., Egede-Pedersen, B., Pedersen, M., Mølbæk, K. og Lauritsen, M.E., 2024. KS-BOGEN. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131> [Tilgået 4. november 2024].

Supplerende materiale:

Partifilm om ulighed og fattigdom - Luk Samfundet Op

Undervisningsministeriet. Statistisk materiale fra ”Fællesskabets forfald”, 24/5-2017. Delopgave A. (2 ns)
VIVE: ”Fig. 1 Andel privatskoleelever 2007-2022 opdelt på kommunetype (procent).”  VIVEs kommunetal 2023.1: Flere forældre vælger privatskoler – særligt i yderkommunerne. VIVEs kommunetal 2023.1. ISSN 2794-2902, Projekt 301076 (0,5 ns)

Andersen, K. M. m.fl.: Partiernes stemmeandel og valgdeltagelse. Det danske valgprojekt 2019. (Opgave om stemmeprocenter…) (0,5 ns)

Danmarks Statistik: “30-34-årige mænd og kvinder med lang videregående uddannelse.”, Set: 13.11.2024. (0,5 ns)

Folkeskolen: For første gang: Nu er der flere piger end drenge, der ikke består. 14. Maj 2024. Link: https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-dansk-karakterer/for-forste-gang-nu-er-der-flere-piger-end-drenge-der-ikke-bestar/4767093

KL: KARAKTERGAB MELLEM DRENGE OG PIGER VED FOLKESKOLENS AFGANGSEKSAMEN 12. april 2023 Af Jeppe Fribo Dalgaard. Fig 1 og fig. 2 https://www.kl.dk/media/qeyj0ii3/karaktergab-mellem-drenge-og-piger-ved-folkeskolens-afgangseksamen.pdf

Danmarks Statistik: "Selvvalgte statistikker om ligestilling", dst.dk, set: 24.10.2025. Ligestilling - Danmarks Statistik

Beskæftigelsesministeriet: "Politisk aftale om øremærket orlov", PRESSEMEDDELELSE, bm.dk, 26-10-2021. Link: Politisk aftale om øremærket orlov

Folketingets EU-oplysning. Første film. Beslutningsprocessen i EU. eu.dk. Set: 24.10.2025. Deltag i EU-ugen for grundskolen / Folketingets EU-Oplysning

DR: Hvad er der på spil i din kommune – Aalborg? 25.10.2025.

Din kommune
DR: Aalborg Kommune: Spidskandidatdebat. 15.10.2025.  
Kandidatfesten | Aalborg Kommune: Spidskandidatdebat | Lyt som podcast | DR LYD

Arbo-Bähr, H. ,Asmussen, B. & (red.), L.H.H. (2025): "Tabel 13.7 Den offentlige sektors udgifter i procent af BNP", Økonomi. I SAMFUNDSSTATISTIK. Columbus. https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211  


I alt ca.: 27 normalsiders pensum og 12 sider supplerende materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Danmark efter 2. verdenskrig (hi)

Forløbet har fokus på det danske samfund i tiden efter 2. verdenskrig, særligt 1950'erne og 1960'erne. Der er fokus på Danmarks optagelse i NATO, udviklingen i landbruget og i byerne, Marshallhjælpen og Trumandoktrinen, amerikaniseringen af samfundet, kønsrollerne og kulturlivet.

Kernestof:

- "Historien om Danmark: Velfærd og kold krig" (episode 10) - https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371

- Hansen, Niels Erik: Når der kommer en båd med bananer, Colombus 2000, side 11-35, 39-46 68-69, 74-75 (KOMPENDIUM)

- Dokumentar: Den kolde krig (afsnit 3) - Marshallhjælpen 1947-52 (https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000003169&s=45287340&n=2&o=hits)

Supplerende stof:
- Dokumentar: Så fik vi fred – nu mangler vi bare ro. Barndom og byliv i 1950-1960 (https://www.dr.dk/drtv/se/hundrede-aars-barndom_-1950_1960-saa-fik-vi-endelig-fred-_-nu-mangler-vi-bare-ro_428309)

- Video: Danske Reklamefilm fra 50`erne (https://www.youtube.com/watch?v=EtZjGj6kAcE)

- Video: Støv på hjernen - Trailer (https://www.youtube.com/watch?v=8-fHYmooIk8)

-
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tilladte i-bøger til eksamen

Tilladte i-bøger til eksamen.

I må anvende og søge frit i indholdet i disse i-bøger:

KS-BOGEN. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
LUK SAMFUNDET OP!. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Samfundsfag C. https://samfundsfag-c.systime.dk
KulturNU. https://kulturnu.systime.dk
ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER. https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk
VORES SAMFUND. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk
KLAR TIL KS. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk

SAMFUNDSSTATISTIK.  https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=251
BYRÅDET (2. udg.) https://xn--byrdet-kua.ibog.forlagetcolumbus.dk/
KØN OG LIGESTILLING. https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/
KAMPEN FOR DET GODE SAMFUND. https://detgodesamfund.systime.dk/?id=129
SamfNU C. https://samfnuc.systime.dk/?id=135
Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene.  https://baeredygtighed.systime.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer