Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Broeng Ejsing, Kasper Haahr Leth, Mette Munkhaus Olsen
|
Hold
|
2024 nf/p (1p nf, 1p nf-bi, 1p nf-bi-ø, 1p nf-geo, 1p nf-ke, 1p nf-ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Naturen omkring os
BIOLOGI
Vi skal se på hvad der kendetegner det levende og arbejde med forskellige celletyper teoretisk og i laboratoriet. Herefter arbejder vi med økosystemer, fotosyntese, næringssaltes betydning for plantevækst, stofkredsløb, energistrøm, biodiversitet m.m. I den forbindelse har vi ekskursion til Rebild, hvor vi bl.a. laver vandløbsundersøgelser.
Kernestof:
̶ cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer…
̶ økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Materialer:
https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls[key]=boQy-b033
Eksperimentelt:
• Øvelse med mikroskopering af forskellige celletyper
• Forsøg med fotosyntese i vandpest
• Plantebestemmelse
* Vandløbsundersøgelser
GEOGRAFI:
Faglige mål:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
-udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Fagligt stof (de fagbegreber, som vi har anvendt i undervisningen og som du skal skal kunne til eksamen:
- Det danske istidslandskab
- Dannelsen af smeltevandsflader i Vestjylland
- Dannelsen af bakkeøer i Vestjylland
- Østdanmark som morænelandskab
- Bundmoræne og randmoræner
- Hovedopholdslinjen (hovedfremstødet)
- Jordbunden i Vestjylland og Østdanmark og jordbundens betydning for grundvandsdannelsen - i relation til øvelsen om porerumfang.
- Vandets kredsløb (se alle fagbegreberne under M10 i OneNote)
- Vandføring i relation til ekskursionen til Rebild Bakker
- Transport og aflejring af sedimenter
Materialer:
Istiden i DK: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=p599&L=0
Vestdanmark: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=p600
Østdanmark: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=p601
Vandet i naturen (vandets kredsløb): https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=p557
Alverdens Geografi, s. 74 – 78 (følgende afsnit: Forureningskilder, Punktforurening, Fladeforurening, Pesticider i grundvandet, Nitrat i grundvandet)
Øvelser og andre aktiviteter:
- Porerumfang (aflevering)
- Måling af tværsnitsprofil (vandløb) (Ekskursion til Lindenborg Å op Rebild Bakker)
- Strømhastighed og vandføring (Ekskursion til Lindenborg Å op Rebild Bakker)
KEMI
STIKORD
- Det periodiske system
- Atomets opbygning
- Kemiske forbindelser, grundstoffer
- Tilstandsformer, faseovergange
- Ædelgasreglen
- Ioner, simple og sammensatte
- Ionforbindelsers formelenheder
- Let- og tungtopløseligt ionforbindelser
- Fældningsreaktioner
- Afstemning af reaktionsskemaer
MATERIALE
Gymnasiekemi, youtube-videoer:
- Atomer (https://www.youtube.com/watch?v=t1LiRaMXRJ0)
- Det periodiske system (https://www.youtube.com/watch?v=_R9Nt7U6tMY)
- Alting forandres hele tiden (https://www.youtube.com/watch?v=AFlUXvBPBBE)
- Hvordan bindes atomer (https://www.youtube.com/watch?v=xWTptgxGx1A)
-Fældningsreaktioner (https://www.youtube.com/watch?v=4rkwm11IbTY)
Parbo, Henrik m.fl, "Kend Kemien 1 iBog", Gyldendal (https://kendkemien1.systime.dk/?id=1)
Kapitel 4 - Ioner og ionforbindelser - ionbinding
- Afsnittet: Ionforbindelser opløst i vand
ARBEJDSFORMER
-Tavleundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, lab. arbejde
EKSPERIMENTELT
- Demonstrationsforsøg: Opvarmning af diiod
- Elevøvelse: Små reagensglasforsøg
- Elevøvelse: Kemisk rensning af spildevand (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Klima
BIOLOGI
I forløbet gennemgås næringsstoffernes opbygning, dvs. kulhydrater, fedt og protein. Vi kigger på kostråd, men har især fokus på fordøjelses-systemet og enzymer. Dette leder frem til en forståelse af hvordan vi kan udbytte biomasse til at lave bioethanol via gæringsprocessen. Vi kigger på forskellige grønne brændstoffer, samt forskellen på 1. og 2. generations bioethanol.
Som overgang til sundhed kigges også på optagelse af næringsstoffer og blodsukker.
Materialer:
https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls[key]=bcLb-becf
Eksperimentelt arbejde:
Gæringsforsøg
Kostanalyse (McDonalds menu)
GEOGRAFI
KEMI
Stikord
- Elektronprikformler og strukturformler for molekylerne i atmosfæren
- Ædelgasreglen
- Elektronnegativitet og bindingstyper
- Polære og polære molekyler
- Opløselighedsregler
- Alkaners opbygning, strukturformler, polaritet og navngivning
- Forbrændingsreaktioner
- Alkoholers opbygning, strukturformler, polaritet og navngivning
- Bioethanol
- Stofmængde, molarmasse, masse
- Beregningsskemaer
Materialer
Youtube-videoer, Gymnasiekemi
- Molekylforbindelse (https://www.youtube.com/watch?v=q5wcaNnHTfE)
- Polære og upolære bindinger (https://www.youtube.com/watch?v=s3ykuXoVUMo)
- Organisk kemi og alkaner (https://www.youtube.com/watch?v=D_oM8-Zripc)
- Alkoholer (https://www.youtube.com/watch?v=UpO-3fOvG9M)
- Måling, mol og masse (https://www.youtube.com/watch?v=-kJ-rijc4VA)
- Kemi og klima - kun indtil 7:55 (https://www.youtube.com/watch?v=2DdbxSZw868&t=477s)
Egebo, Lone, "Igang med kemi iBog", Nucleus, afsnittene
- Tema: biobrændsler (https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=176)
- Bioethanol (https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=188)
Bruun, K., mf.fl, Isis Kemi c, iBog, Systime
- 6.8 Alkoholer (https://isiskemic.systime.dk/?id=1485)
Eksperimentelt
- Alkoholers blandbarhed med vand
- Opløsningsmidler i hverdagen (forsøg lavet med MO)
- Opvarmning af natron (rapport)
- Kobbersulfat
- Chilismagning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Cellemembranen
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 18-21, 75-85
-
Kostråd og kulhydrater
-
Se videoen Alkoholer fra Gymnasiekemi
-
Hav øvelsesvejledning "Alkoholers blandbarhed med vand" med
-
Se de første 11 min 30 sekunder af youtube-videoen "Måling, mol og masse" fra Gymnasiekemi
-
Membrantransport
-
Se den sidste del af youtube-videoen "Måling, mol og masse" fra Gymnasiekemi
-
Fedtstoffer
-
Proteiner, mineraler, vitaminer
-
protein, mineraler, vitaminer.docx
-
Husk at have øvelsesvejledningen med
-
Krystalvand i kobbersulfat.docx
-
Fordøjelse
-
Hav jeres resultater fra forsøget "Krystalvand i kobbersulfat" med
-
Enzymer
-
Optagelse af næring
-
arbejdsark fordøjelse BIU.docx
-
I læser Afsnit 5.6 "Nedbør dannes, når luft afkøles" og om de tre nedbørstyper på dette link:
-
Læs afsnit 5.6 "Nedbør dannes, når luft afkøles" og om de tre nedbørstyper på dette link:
-
Hav resultaterne fra øvelsen "Fremstilling af magnesiumoxid" med. I modulet starter vi nemlig med at samle op på forsøget.
-
Vi arbejder med nedenstående side på modulet - du må gerne læse eller høre den, men det er ikke et krav:
-
3.2 Mennesket påvirker temperaturen | NaturgeografiGrundbogen C
-
Læs vejledningen til gæringsforsøg i OneNote
-
Læs s 154-157 i pdf om bioethanol i OneNote
-
Se videoen "Demografiske Transition" eller læs s. 83-87 om faserne i modellen:
-
S. 83-87 findes under M1 og M2 i OneNote.
-
Hav hovedtelefoner med
-
Restudy
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed
BIOLOGI
Vi har fokus på livsstilssygdomme og sundhedsfaktorer. Vi gennemgår lunger og åndedræt, hjerte og blodkredsløb, samt puls og blodtryk.
Materialer: https://konto.systime.dk/?eID=tx_tinyurls&tx_tinyurls[key]=brNn-9d33
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet
Måling af blodtryk, puls og åndedræt
Gruppearbejde om livsstilssygdomme
Uddannelsesmesse "Den Hvide Verden" på regionssygehus Nord
KEMI
STIKORD
- Elektronparbindinger, polære og upolære (repetition)
- Polære og upolære molekyler (repetition)
- Triglyceriders opbygning, glycerolskelet, fedtsyrer, smeltepunkt, tilstandsformer
- Fedtsyrers opbygning, mættede vs. umættede
- Cis/trans isomeri, transfedtsyrer
- Addition af dibrom til dobbeltbindinger, hærdning
- Stofmængdekoncentration
- Fældningsreaktioner (repetition)
- Fældningstitrering
MATERIALE
Parbo, Henrik, "Kend Kemien 1 iBog", Gyldendal
Følgende afsnit i kapitel 12:
- Indledning (https://kendkemien1.systime.dk/?id=232)
- Fedt eller olie (https://kendkemien1.systime.dk/?id=233)
- Triglycerider (https://kendkemien1.systime.dk/?id=234)
- Fedtsyrer (https://kendkemien1.systime.dk/?id=235)
- Addition of hærdning (https://kendkemien1.systime.dk/?id=236)
- Cis/trans-isomeri (https://kendkemien1.systime.dk/?id=237)
"Sådan vælger du de rigtige fedtstoffer", Hjerneforeningen
https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/saadan-vaelger-du-de-rigtige-fedtstoffer/
Restudy-videoen "Stofmængdekoncentration" indtil 7:17 https://restudy.dk/forloeb/684/video/75844066
Egebo, Lone, "I gang med kemi"
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=207
Følgende afsnit i kapitel 4:
-Titrering, Beregning efter titrering
EKSPERIMENTELT
- Fedt i chips
- Mest mættede olier
- Bestemmelse af saltindholdet i fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Særfagligt forløb
BIOLOGI
Forløbet gennemgår gener og arv, herunder nedarvningsmønstre og krydsningsskemaer, kønsbunden arv, blodtypers genetik og evolution.
Eksperimentelt arbejde:
Arvelige egenskaber, herunder smagetest (PTC) og blodtypebestemmelse
GEOGRAFI
KEMI - syrer og baser i hverdagen
STIKORD
• Syre-basereaktioner, amfolytter, vands selvionisering, vands ionprodukt, syrer og basers styrke (kvalitativt), pH-skalaen, sure, basiske og neutrale opløsninger, oxoniumioner, hydroxidioner, syre-basetitrering
Materialer
• Youtube-videoer af Jonas Niemann, Gymnasiekemi
Syrer, baser og amfolytter, https://www.youtube.com/watch?v=t54n_DVTVHM
pH-skalaen, https://www.youtube.com/watch?v=4QTtAJJQ6EA (kun indtil 5:33)
Neutralisering og titrering, https://www.youtube.com/watch?v=qNvJe0zT6oQ
• "I gang med kemi" af Lone Egelund, https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/
afsnittene "pH-begrebet", "Beregning af [H3O+] og [OH-] ud fra pH"
Eksperimentelt
• Hvilken syre, hvilken base?
• Måling af pH
• Syreindholdet i citrusfrugter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64408931783",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64408931783",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64408931783"
}