Titel
1
|
Naturen omkring os
GEOGRAFI:
Formål
Vi skal i dette forløb arbejde med naturen omkring os og tager udgangspunkt i dannelsen af det danske landskab under sidste istid. Dernæst ser vi på jordbundsforhold og afslutter med grundvandsdannelse. Forløbet indeholder også en ekskursion til Rold Skov og Rebild Bakker sammen med Biologi og Kemi, hvor vi skal lave fortage feltundersøgelserne: Vandføring i en å og Land-skabsanalyse.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende kompetencer igennem forløbet:
• beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
• gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
• præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
• indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
• udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammen-hæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
• undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• naturvidenskab i elevernes hverdag
• sundhed og levevilkår
• miljø og bæredygtighed
• ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
• stoffer, materialer og produkter.
Og herunder særligt for Geografi:
• vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
• Jordens og landskabernes processer
• naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed.
Øvelser/Forsøg
• Landskabsanalyse
• Måling af vandføring
• Hvordan dannes grundvandet – Porerumfang
BIOLOGI:
Vi skal se på hvad der kendetegner det levende og arbejde med forskellige celletyper teoretisk og i laboratoriet, hvor vi mikroskoperer celler. Herefter arbejder vi med økosystemer, fotosyntese, plantevækst, C-kredsløb,, biodiversitet m.m. I den forbindelse har vi ekskursion til Rebild, hvor vi bl.a. laver vandløbsundersøgelser.
Faglig mål:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende biologifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Kernestof:
̶ Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer (transportprocesser over cellemembranen)
̶ Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Materialer:
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=129
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=130
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=135
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=204
- https://biologibogenchf.systime.dk/?id=934
- Onenote: 1r Naturen omkring os
Eksperimentelt:
* Øvelse med mikroskopering af forskellige celletyper
* Osmose i kartofler
* Forsøg med fotosyntese i vandpest
* Vandløbsundersøgelser
KEMI
Vi arbejder med grundstoffer, det periodiske system. Vi gennemgår hvordan atomer er opbygget og hvad de vejer i unit (u). Derefter arbejder vi med afstemning af kemiske reaktioner.
Vi gennemgår begreberne 1 mol og sammehængen mellem stofmængde (n), masse (m( og molar masse (M)
Vi arbejder med ioner og ædelgasrelen. Herunder omtales oxidation og reduktion.
Til sidst ser vi på hvordan enatomige og fleratomige ioner kan sig sammen i ionforbindelser. Vi arbejder med ind på ionforbindelsers opløselighed og krystaller i naturen.
Kernestof:
- grundstoffernes periodiske system
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- simple redoxreaktioner (behandles i forbindelse med forsøget Kobber og Brom)
Materialer:
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=135 Grundstoffer
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=145 Det periodiske system
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=134 Atomets opbygning
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=143 Atommasse
https://kendkemien1.systime.dk/?id=180 Reaktionsskemaer
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=146 Fordeling af elektroner i skallerne
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=136 Kemiske bindinger og ædelgasreglen
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=202 Ioner og ionforbindelser
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=210 Ioner og ædelgas-struktur
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=211 Ionbinding og iongitter
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=215 Ionforbindelsers formler og navne
https://kendkemien1.systime.dk/?id=166 Natriumchlorid
https://kendkemien1.systime.dk/?id=170 Saltes opløselighed i vand
https://kendkemien1.systime.dk/?id=171 Fældningsreaktioner
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=193 Stofmængde og enheden mol
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=194 Avogadros konstant og molarmasse
”Krystaller” skrevet af Malene Therkildsen, 2 sider
Film: ’Hvad er verden lavet af?’ BBC dokumentar, sendt på DR2 2012 (50 min)
Gymnasiekemi, YouTube-videoer:
- Måling, mol og masse (https://www.youtube.com/watch?v=-kJ-rijc4VA)
- Redoxreaktioner (https://www.gymnasiekemi.com/c20.html)
Interaktive øvelser:
- Byg et atom (https://www.gymnasiekemi.com/c2.html)
Eksperimentelt:
- Fremstilling af Falurødt
- Kobber og brom
- Chloridprøven
- Krystalvand
|