Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anne Marie Broeng Ejsing, Céline Lund Carré, Mette Munkhaus Olsen
|
Hold
|
2024 nf/w (1w nf, 1w nf-bi, 1w nf-geo, 1w nf-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iltsvind
GEOGRAFI
Kernestof:
- vejrforhold og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Stikord
FN’s Verdensmål (Verdensmål 6 + 14)
Vandressourcer, vandstress og vandmangel
Vandbalanceligningen
Vandets kredsløb
Nedbørsdannelse og luftens mætningskurve
Nedbørstyper (konvektionsregn og stigningsregn)
Iltsvind (eutrofiering)
Vandmiljøplaner
Grundvandsdannelse Drikkevandsforsyningen i Danmark
Linje, punkt og fladeforurening
Bæredygtig grundvandsudnyttelse
Rensning af spildevand
Istider og Milankowitch
Istidslandskabet dannelse
Landskabstyper fra istiden
Eustasi og isostasi
Jordbundstyper
Porøsitet og permeabilitet
Landbruget og landskabet
Øvelser:
- Dannelsen af regndråber
- Iltsvind (feltøvelse)
- Porerumfang
BIOLOGI
Vi skal se på hvad der kendetegner det levende og arbejde med forskellige celletyper teoretisk og i laboratoriet. Herefter arbejder vi med økosystemer, fotosyntese, næringssaltes betydning for plantevækst, stofkredsløb, energistrøm, iltsvind, biodiversitet m.m. I den forbindelse har vi ekskursion til Limfjorden, hvor vi kigger lidt på det, vi fisker op. Desuden ekskursion til Nordsøen Oceanarium med undervisning om havets fødekæder og primærproduktion.
Kernestof:
̶ cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer…
̶ økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Materialer:
Eksperimentelt:
• Øvelse med mikroskopering af forskellige celletyper
• Forsøg med alger og næringssalte
• Osmose
* Limfjordsundersøgelser
KEMI
Stikord
- Perioder, hovedgrupper, metaller, ikke-metaller, skalmodellen
- Simple og sammensatte ioner
- Ionforbindelsers opbygning
- Tilstandsformer
- Ionforbindelsers opløselighed
- Fældningsreaktioner
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Elektronprikformler og strukturformler
- Elektronegativitet og bindingstyper
- Polære og upolære elektronparbindinger
- Polære og upolære molekyler
- Opløselighedsregler
- Molekylers navne
Materiale
ISIS kemi c iBog, opslagene:
- 1.1 Grundstofferne (https://isiskemic.systime.dk/?id=1114)
- 1.2 Elektronstruktur (https://isiskemic.systime.dk/?id=1115)
- 1.5 En kemisk reaktion (https://isiskemic.systime.dk/?id=1118)
- 2.1 Ioner (https://isiskemic.systime.dk/?id=1178)
- 2.2 Ionforbindelser (https://isiskemic.systime.dk/?id=1179)
- 2.3 Ioner og ionforbindelsers navne (https://isiskemic.systime.dk/?id=1180)
- 2.4 Molekylforbindelser (https://isiskemic.systime.dk/?id=1182)
- 2.5 Molekylers form (https://isiskemic.systime.dk/?id=1183)
- 2.6 Elektronegativitet (https://isiskemic.systime.dk/?id=1184)
Kend Kemien 1 iBog, afsnittene
- Opløselighed i vand (https://kendkemien1.systime.dk/?id=170)
- Fældningsreaktioner (https://kendkemien1.systime.dk/?id=171)
Eksperimentelt
- Hvilken type stof, ionforbindelse eller ej?
- Kemisk rensning af spildevand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.2 Elektronstruktur
-
I skal læse s.14-15 i bogen om celler. Der er mange fagbegreber, og vi gennemgår dem i timen, så bare læs det så godt, I kan :)
-
Modul 1.pptx
-
Verdensmål animationsfilm
-
Mål 6: Rent vand og sanitet
-
2.2.1 Vandressourcer og vandmangel
-
Udsendelse: Jorden kalder: Tørlagt Costa Del Sol
-
Ingen lektie
-
Program
-
Ingen lektier. Følgende link er til brug i modulet.2.1 Ioner
-
Modul 2.pptx
-
4.2 Vandet i naturen
-
Ingen lektier
-
Cellemikroskopi.pdf
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 16-21, 43-47, 76-78
-
Afsnit
-
Fældningsreaktioner
-
Modul 3.pptx
-
Dannelsen af regndråber.docx
-
Opgave nedbørstyper.docx
-
5.6 Nedbørsvariationer
-
Osmose i kartoffelceller.docx
-
Reaktionsskemaer (ikke lektie)
-
Modul 4.pptx
-
Program:
-
Kemisk rensning af spildevand.docx
-
Modul 5.pptx
-
Iltsvindsøvelse.docx
-
wwf opdag havet undervisning.pdf
-
DRTV - Explainer: Hvad kvæler livet i havet?
-
Ålegræs – for klima og biodiversitet
-
Iltsvind
-
Eutrofiering
-
Modul 6.pptx
-
Rapport iltsvind i Limfjorden.docx
-
Værre end sidste år: Allerede nu har 10 fjorde været ramt af iltsvind - Danmarks Naturfredningsforening
-
Fup eller fakta: Er det landbrugets skyld, at havet forfalder? Forskere svarer på otte myter om iltsvind i havet | TV 2 Fyn
-
Verdensmål 14: Livet i havet - verdensmålene.dk
-
Modul 7.pptx
-
2.11 Vandmiljøplaner
-
2.11.1 Vandmiljøplaner: Mål og midler
-
Limfjorden og landbruget
-
Storme afhjælper iltsvind
-
Modul 8.pptx
-
4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen
-
Udsendelse: Jorden kalder (11)
-
Modul 9.pptx
-
4.3 Grundvandsdannelse og drikkevand
-
Hvor kommer grundvandet fra?
-
Modul 10.pptx
-
4.4 Bæredygtighed og forureningstyper
-
Film om vand fra EWII - Naturgeografi - STX | Emu.dk
-
Animation: Stigningsregn
-
Læs s. 7-14 i pdf "Opdag Havet", som ligger i OneNote. (Hvis du vil, må du også læse videre s. 15-19)
-
Øvelse med næringssalte.pdf
-
Læs vejledningen igennem hjemme
-
Læs s. 13-19 i "Opdag Havet" i OneNote. Der bliver også tid til at læse i timen.
-
Modul 11.pptx
-
Opsamlende opgave grundvand.doc
-
Se kortet: Så ofte bliver der fundet pesticidrester i drikkevandsboringer i din kommune - Danmarks Naturfredningsforening
-
Modul 12.pptx
-
5.1 Introduktion til jordbund
-
Modul 13.pptx
-
2.2 Istiden i Danmark
-
Udsendelse: Istider og menneskets påvirkning
-
Video: Danmark formes
-
Video: Danmark og istiderne
-
Find eksempler på primærproducenter, konsumenter og nedbrydere i havet/fjorden. 3 af hver.
-
Læs side 28-32 i pdf wwf-opdag-havet i OneNote (kapitlet "Tilpasninger"
-
Modul 14.pptx
-
2.3 Landskab Vestdanmark | NaturgeografiGrundbogen C
-
2.4 Landskab - Østdanmark | NaturgeografiGrundbogen C
-
Det Danske Istidslandskab - Israndslinje
-
Program for virtuelt modul.docx
-
Modul 15.pptx
-
5.1 Introduktion til jordbund | NaturgeografiGrundbogen B
-
5.2 Jordbund og kornstørrelse
-
Udsendelse: Alheden
-
Animation: Isostasi og eustasi
-
Program Oceanariet .docx
-
2w: Medbring kompendium om havet
-
Modul 16.pptx
-
Øvelse - Porerumfang.docx
-
Vi samler op på de her spørgsmål fra sidst
-
3 Klimaændringer | NaturgeografiGrundbogen C
-
3.1. Fortidens og fremtidens klima | NaturgeografiGrundbogen C
-
Milankovitch effekt - istider hvorfor kommer de
-
DR explainer - derfor er du ligeglad med klimakrisen
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
60,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klima
GEOGRAFI
Kernestof
- Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Stikord
Istider og Milankowitch - Klimamodeller
Årstidsvariation – solindstråling på jorden - Solhøjde
Drivhuseffekt/ Strålingsbalance
Årsager til global opvarmning - Drivhusgasser
Tilbagekoblingsmekanismer - Albedo
Klimazoner og plantebælter (Vahl) - Hydrotermfigurer
Fastlands og kystklima
Konsekvenser af klimaændringer
Havstrømme - Grønlandspumpen (Den Thermo Haline cirkulation)
Kulstofkredsløb - Problemet med fossil energi
Olies dannelse
Klimaforandringer i Danmark
Energiforbrug, energiteknologi og energipolitik - Vedvarende energi
FN’s verdensmål 7 + 13
Øvelser:
- Grønlandspumpen (demonstrationsforsøg)
- Klimaforandringer i Danmark
- Feltøvelse Albedo
- Olieforsøg
- Solhøjdeøvelse
BIOLOGI
I forløbet gennemgås næringsstoffernes opbygning, dvs. kulhydrater, fedt og protein. Vi kigger på kostråd, men har især fokus på fordøjelses-systemet og enzymer. Dette leder frem til en forståelse af hvordan vi kan udbytte biomasse til at lave bioethanol via gæringsprocessen. Vi kigger på forskellige grønne brændstoffer, samt forskellen på 1. og 2. generations bioethanol.
Som overgang til sundhed kigges også på optagelse af næringsstoffer og blodsukker.
KEMI
Stikord
- Alkaners opbygning, molekylformler, strukturformler
- Alkaners navne
- Strukturisomeri
- Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
- Alkoholers opbygning, molekylformler, strukturformler
- Alkoholers navne
- Bioethanol som CO2-neutralt brændsel
- Stofmængde, molarmasse, masse
- Beregningsskemaer
- Oxidation og reduktion
Kend Kemien 1 iBog, Kapitel 9, afsnittene
- Alkaner (https://kendkemien1.systime.dk/?id=203)
- Hvordan navngives alkaner (https://kendkemien1.systime.dk/?id=204)
- Alkoholer (https://kendkemien1.systime.dk/?id=207)
- Hvordan navngives alkoholer (https://kendkemien1.systime.dk/?id=208)
- Alkoholers egenskaber (https://kendkemien1.systime.dk/?id=209)
Youtube-video "Kemi og Klima" fra Gymnasiekemi - undtagen mellem 7:55 og 12:47 (https://www.youtube.com/watch?v=2DdbxSZw868)
Youtube-video "Måling, mol og masse" fra Gymnasiekemi
(https://www.youtube.com/watch?v=-kJ-rijc4VA)
Igang med kemi iBog, afsnittene
- 3.6 Tema: biobrændsler (https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=176)
- 3.6.1 Bioethanol (https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=188)
- 6.1 Oxidation og reduktion (https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=261)
Eksperimentelt
- Alkoholers blandbarhed
- Heptans egenskaber
- Antal atomer i underskrift
- Opvarmning af natron
- Fremstilling af Magnesiumoxid
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1.pptx
-
3 Klimaændringer | NaturgeografiGrundbogen C
-
3.1. Fortidens og fremtidens klima | NaturgeografiGrundbogen C
-
Milankovitch effekt - istider hvorfor kommer de
-
DR explainer - derfor er du ligeglad med klimakrisen
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 76-92, 95-97
-
Modul 2.pptx
-
3.2 Mennesket påvirker temperaturen | NaturgeografiGrundbogen C
-
DRTV - TVA: Aftale ved COP29 sender billioner af kroner til fattige lande
-
Klimamodeller og global opvarmning
-
Klimaforandringer
-
Husk øvelsesvejledningen med alkoholers blandbarhed med vand
-
Afsnit
-
Modul 3.pptx
-
Animation: Strålingsbalancen
-
Udsendelse: Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe?
-
Modul 4.pptx
-
Øvelse hydrotermfigurer.docx
-
Skema_til_bestemmelse_af_klima_og_plantebælter.pdf
-
3.3 Klimaændringerne påvirker klimazonerne | NaturgeografiGrundbogen C
-
Restudy: Klimazoner og plantebælter
-
Modul 5.pptx
-
5 Vejrets betydning | NaturgeografiGrundbogen C
-
5.1 Årstidsvariation | NaturgeografiGrundbogen C
-
Den globale opvarmning - Konsekvenserne
-
Modul 6.pptx
-
Øvelse med at finde solhøjder ved brug af Iphone.docx
-
2.3.2 Breddegradens betydning | Naturgeografiportalen
-
Modul 7.pptx
-
Alverdens Geografi side 32-33.docx
-
Feltøvelse albedo.docx
-
Modul 8.pptx
-
2.3.5 Jordens albedo | Naturgeografiportalen
-
Modul 9.pptx
-
Øvelse grønlandspumpen.docx
-
3.4 Klimaets feedback – havstrømme | NaturgeografiGrundbogen C
-
DRTV - Explainer: Hvornår er det for sent at redde klimaet?
-
Hvis du vil have repeteret mængdeberegninger, kan du se youtube-videoen, jeg har linket til, men det er ikke en lektie.
-
Vi skal i lab. for at finde ud af, hvilken reaktion der forløber, når natron opvarmes. Læs vedhæftede vejledning. Hævemidlet natron.docx
-
Modul 10.pptx
-
7.3 Problemet ved fossil energi | NaturgeografiGrundbogen C
-
Animation: The Gulf Stream Explained
-
Modul 11.pptx
-
Animation af Kulstofkredsløbet
-
Læs vejledningen til gæringsforsøg i OneNote
-
Øvelsesvejledningen er ikke lektie, men kan kigges igennem, hvis du vil have overblik.
-
Olies migration.docx
-
Modul 12.pptx
-
7.5 Dannelse af gas og olie | NaturgeografiGrundbogen C
-
Olie og gas dannelse
-
Læs s. 154-157 i pdf om bioethanol (i OneNote)
-
Modul 13.pptx
-
Øvelse Klimaforandringer i Danmark.docx
-
3.5 Danmark rammes af klimaforandringer | NaturgeografiGrundbogen C
-
DRTV - Explainer: Betaler fattige lande for de rige landes klimaregning?
-
Klimaforandringer i DK
-
Program:
-
Udsendelse: Magisk mudder
-
Læs s 110-111 i pdf Krop og træning i OneNote
-
Modul 14.pptx
-
7.1 Det nuværende energiforbrug | NaturgeografiGrundbogen C
-
7.6 Vedvarende energiteknologier | NaturgeografiGrundbogen C
-
DRTV - Explainer: Hvordan fjerner man CO2 fra luften?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed
GEOGRAFI
- Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Stikord
Earth Overshoot day
Bæredygtighed og befolkningsudviklingen
Befolkningsbalanceligningen
Den demografiske transition – Blackers model
Den danske transition
Befolkningspyramider - Ældrebyrden i Danmark og Japan
Fertilitetsmål og aldersbetinget fertilitet
Middellevetid og dødelighed - Dødsårsager i Danmark
Endogene og eksogene sygdomme
Ulighed i sundheden i Danmark
Befolkningspolitik
Verdensmål 3 og 10
Øvelser:
- Befolkningspyramider (statistisk øvelse)
- Dødsårsager (statistisk øvelse)
Kernestof
BIOLOGI
Vi har fokus på livsstilssygdomme og sundhedsfaktorer. Vi gennemgår lunger og åndedræt, hjerte og blodkredsløb, samt puls og blodtryk.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet
Måling af blodtryk, puls og åndedræt
Gruppearbejde om livsstilssygdomme
KEMI
STIKORD
- Elektronparbindinger, polære og upolære (repetition)
- Polære og upolære molekyler (repetition)
- Triglyceriders opbygning, glycerolskelet, fedtsyrer, smeltepunkt, tilstandsformer
- Fedtsyrers opbygning, mættede vs. umættede
- Cis/trans isomeri, transfedtsyrer
- Addition af dibrom til dobbeltbindinger, hærdning
MATERIALE
Parbo, Henrik, "Kend Kemien 1 iBog", Gyldendal https://kendkemien1.systime.dk/
Følgende afsnit i kapitel 12:
- Indledning, Fedt eller olie, Triglycerider, Fedtsyrer, Addition of hærdning, Cis/trans-isomeri
"Sådan vælger du de rigtige fedtstoffer", Hjerneforeningen
https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/saadan-vaelger-du-de-rigtige-fedtstoffer/
EKSPERIMENTELT
- Fedt i chips
- Mest mættede olier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Særfagligt forløb
BIOLOGI
Forløbet gennemgår gener og arv, herunder nedarvningsmønstre og krydsningsskemaer, kønsbunden arv, blodtypers genetik, proteinsyntese og evolution.
Eksperimentelt arbejde:
Arvelige egenskaber, herunder smagetest (PTC) og blodtypebestemmelse
GEOGRAFI
KEMI - syrer og baser i hverdagen
STIKORD
• Syre-basereaktioner, amfolytter, vands selvionisering, vands ionprodukt, syrer og basers styrke (kvalitativt), pH-skalaen, sure, basiske og neutrale opløsninger, oxoniumioner, hydroxidioner,
Materialer
• "Kend Kemien 1 iBog" af Henrik Parbo, https://kendkemien1.systime.dk/
afsnittene "Syrers og basers egenskaber", "Syre-basereaktioner" og "Syrers og basers styrk", "måling af pH" og "Syre-basetitrering" i Kapitel 10
• "I gang med kemi" af Lone Egelund, https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/
afsnittene "pH-begrebet", "Beregning af pH", "Beregning af [H3O+] og [OH-] ud fra pH"
Eksperimentelt
• Hvilken syre, hvilken base?
• Måling af pH
• Syreindholdet i citrusfrugter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 - Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensspørgsmål
1. Alkoholer og polaritet
Forsøg: ”Alkoholers blandbarhed med vand”
Gør rede for hvordan alkoholer er opbygget og for deres polaritet. Herunder skal du gennemgå forsøget ”Alkoholers med blandbarhed”. Kom desuden med eksempler på navngivning.
Bilag 1 skal inddrages
Følgende stikord kan inddrages:
Elektronparbindinger
Ædelgasreglen
Elektronnegativitet
Polære og upolære elektronparbindinger
Hovedkæde
Sidekæder
Hydroxygruppe
Blandbarhed
Bioethanol
Gæring af glukose
Forbrændingsreaktioner
2. Kemiske forbindelser
Forsøg: ”Hvilken type stof, Ionforbindelse eller ej?”
Redegør for hvordan ionforbindelser og molekyler er opbygget. Kom ind på ædelgasreglen og giv eksempler på både molekyler og ioner, hvor den er opfyldt.
I din redegørelse skal du inddrage forsøget ”Hvilken type stof, Ionforbindelse eller ej?”
Bilag 2 skal inddrages
Følgende stikord kan inddrages
Grundstoffernes periodiske system
Metaller/ikke-metaller
Ædelgasreglen
Iongitter
Elektronparbinding
Elektronegativitet
Polære og upolære molekyler
Blandbarhed
Saltes opløselighed
Navngivning
3. Reaktionsskemaer og mængdeberegninger
Forsøg: ” Opvarmning af natron”
Redegør for hvordan man kan afstemme et reaktionsskema. Redegør desuden for hvordan forholdet i reaktionsskemaerne, i forsøget, blev brugt til at finde det rigtige reaktionsskema. Kom ind på molbegrebet og stofmængdeberegninger.
Bilag 3 skal inddrages
Følgende stikord kan inddrages
Afstemning
Reaktanter og produkter
Tilstandsformer
Molarmasse
Stofmængde
Mængdeberegning
Simple og sammensatte ioner
Ionforbindelser
4. Ionforbindelser og fældningsreaktioner
Forsøg ”Kemisk rensning af spildevand”
Gør rede for, hvordan ionforbindelser er opbygget og for deres opløselighed. Kom med udgangspunkt i forsøget ”Kemisk rensning af spildevand” ind på, hvordan phosphationer kan fjernes fra spildevand ved hjælp af fældningsreaktioner.
Bilag 4 skal inddrages
Følgende stikord kan inddrages
Ionforbindelsers formelenheder
Tilstandsformer
Let- og tungtopløselige ionforbindelser
Fældningsreaktioner
Tilskuerion
Ædelgasreglen
Simple ioner
Sammensatte ioner
Metaller/ikke-metaller
Navngivning
Krystalvand
5. pH-skalaen
Forsøg: ”Måling af pH”
Redegør for, hvad der forstås ved en amfolyt, herunder vands selvionisering. Redegør desuden for pH-skalaen, herunder sammenhængen mellem pH og oxoniumkoncentrationen. I din redegørelse skal du inddrage forsøget ”Måling af pH”
Bilag 5 skal inddrages
Følgende stikord kan inddrages
Hydronoverførsel
Oxoniumioner
Hydroxidioner
Amfolyt
Vands selvionisering
Vands ionprodukt
Stærke og svage syrer/baser
pH-måling
Indikator
Sammensatte ioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 222-223, 230-233
-
Emil, Nicolaj, Michael, Eliott, Mathilde: Send mig senest tirsdag kl.15 en besked, hvor du skriver hvad du har lyst til at lave af repetition i modul. Det kan fx være, at du vil have tiden til at lave dispositioner eller at der er et specifikt emne,
-
Afstemning af redoxreaktioner | Kemi B - Redox 2
-
4.2 Vandet i naturen | NaturgeografiGrundbogen C
-
5.6 Nedbørsvariationer | NaturgeografiGrundbogen C
-
4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen | NaturgeografiGrundbogen C
-
4.3 Grundvandsdannelse og drikkevand | NaturgeografiGrundbogen C
-
4.4 Bæredygtighed og forureningstyper | NaturgeografiGrundbogen C
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64409029754",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64409029754",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64409029754"
}