Holdet 2024 bk/ax - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henrik Juhl Andersen
Hold 2024 bk/ax (1ax bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt
Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden
Titel 3 Eksamensprojekt 2024

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt

Vi arbejder overordnet i forløbet med at tegne og udforme parafraser over Sidney Operahus af Jørn Utzon i kul og kridt, i keramik


Om formgivning og analyse af 3D kunst "Rum Tid Flade" s. 74-85 Janne Yde og Kirsten Windfelt Gyldendal 1995
Skulpturanalyse i  "Billedkunst" H. S. Andersen og Ole Laursen  Systime s. 75-80

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Der er anvendt digitale materialer i forløbet


   



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden

Arbejde med den globale samtidskunst med fokus på hvordan mennesket fremstilles her set i forhold til den kunsthistoriske tradition.
Mindst  en fuldstændig betydningsanalyse af et af værkerne i enten Tema "Mennesket" i Billedkunst eller manus "Mennesket i Kunsten" find derudover 4-5 værker til din portfolie, hvor mennesket er iscenesat fra forskellige kunsthistoriske perioder
Praktisk opgave: Selviscenesættelse som parafrase af et andet kunstværk eller lign. i kul, kridt m.m.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Parafraser.pdf

mennesket i kunsten (1).doc


Besøg på Kunsten

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:
Læs s. 175-194 i BILLEDKUNST Henrik S. Andersen, Systime 2005 Tema. Mennesket.
Værkerne i kapitlet analyseres i grupper og fremlægges for holdet og hver elev vælger et perspektivværk, der skal være samtidskunst forstået som kunst indenfor de sidste 10 år.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380

Find mindst 10 værker til jeres portfolie. Værker hvori mennesket er iscenesat på forskellig vis. Mindst 5 af værkerne skal være samtidskunst dvs. værker fra de sidste 10 år.
Orienter jer i understående fil. Måske er der nogle af værkerne, I kan bruge til jeres portfolie, men det er frivilligt at bruge det!
mennesket i kunsten (1).doc



Læreroplæg: Læs det upublicerede manuskript "Mennesket i kunsten" på Lectio. mennesket i kunsten (1).doc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Eksamensprojekt 2024

Eksamensprojektet

Tema: Heroes 2. Besættelsen - Befrielsen
I anledning af 80 året for befrielsen efter 2. Verdenskrig fejrer vi de helte vi havde under krigen Churchill-klubben (Danmarks første modstandsgruppe) og digtergeniet Morten Nielsen der blev skudt under krigen i forbindelse med en våbenoverlevering.

Der er således en kollektivt projektramme hvor vi i grupper på ca. 4 arbejder med mixedmedia til kunsteventen Heroes 2 på Aalborg Kloster 2/5 15.15-17.
Herunder udarbejder alle et individuelt eksamensprojekt under følgende overordnede problemstilling:

Overordnet problemstilling:
Hvordan kan man arbejde med besættelsen og befrielsen under og efter 2. Verdenskrig i et kunstprojekt?

Udform din egen individuelle problemformulering under den overordnede problemstilling, som du vil arbejde med i dit eksamensprojekt!

Foreløbig projektbeskrivelse  med understående punkter

1. Underemne - tema - koncept - din ide - idegenerering

2. Inspiration fra andre kunstnere. I skal researche! Hvilke kunstnere kan I stå på skuldrene af og blive inspireret af. herunder meget gerne så meget samtidskunst som muligt

3. Kunstform f. eks. akryl eller tush-maleri, blyant-kul-kridt tegning, modelering ler-voks, objektkunst, mixedmedia foto-tush m.m.

4. Hvilke metoder og hvilke teorier anvender du: Betydningsanalyse, analyse af 3d-kunst og arkitektur, farveteori, perspektiv, portrættegning, kronologi m.m.

5. Projektbeskrivelse punkt for punkt.
Planlæg dine moduler - hvad laver du hjemme (Arbejde med portfolie, analyser metode og teori) og hvad laver du i modulerne på skolen (Primært det praktiske), således du er færdig og kan sende din portfolie inklusiv eksamensprojektet senest torsdag 8/5 senest kl. 22.

Eksamensprojektet skal sammen med portfolien være færdigt og sendes til mig på lectio som vedhæftet fil i word eller pdf.

Hvis I kommer op til eksamen kan vi arbejde videre med en præsentation i power point gøres klart til fremlæggelse ved eksamen. Jeg laver en afslutnings, oprydnings og eksamensforberedelsesaktivitet d. 1675 i 5. modul

Herunder bekendtgørelsesteksten:
Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I
projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk,
kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Centralt i undervisningen er elevernes portfolio, hvor eleverne gennem hele undervisningsforløbet dokumenterer arbejdet med
praksis, analyse og teori. Portfolioen indgår i den afsluttende prøve, jf. pkt. 4.2.

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Der er anvendt digitale materialer i forløbet

Jonas Wolter. Kunst i teori og praksis. Tidernes Forlag 2022
Læs og orienter jer i Ny kunsthis (5).pdf
Ny kunsthis (5).pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde