Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Henrik Juhl Andersen
|
Hold
|
2024 bk1 (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landskabet i kunsten Grundforløb
Landskabsfremstillinger på baggrund at skitser perspektivtegning, kompositionstegning og fotos. Henholdsvis et impressionistisk og et fra en senere periode .
Betydningsanalyse eller ikonografisk-ikonologisk indholdsanalyse
:Faglige mål:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Anvendte materialer:
Læs kap 1 i Panorama s. 5-25 samt fokus på det billede du skal lave en analyse af i resten af bogen. Udfør på baggrund af 10 landskabsfotos i farve 3 kompositionsskitser (se evt. kap 6 s. 150) Udvælg den du vil arbejde videre med og lav en endelig skitse på kardus. Se øvelsesvejledningen s. 130-33 i Panorama
Perspektiv Lise Gotfredsen s. 53-57 plus 85.pdf
Øvelse: Lav min. 2 til 3 perspektivtegninger som hjemmeopgave f. eks. fra dit værelse eller udsigten fra dit vindue eller udendørs, hvor du arbejder med gradienter både de lineære og optiske. Husk indvendig ramme, horisontlinje, forsvindingspunkt, fugle, frø eller normalperspektiv og tag med til din portfolie
Kapitel 1 i panorama_ombrydningskorrektur2.pdf
panorama_ombrydningskorrektur2.pdf
Hvis I vil have Panoramabogen analogt kan I få den med hjem i dette modul
Find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger
grid billedkunst.mov
Perspektiv Lise Gotfredsen s. 53-57 plus 85.pdf
Start læsning af kapitel 1 i Panorama og find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger
Find mindst 10 landskabsfotos til din portfolie helst fra dit eget fotoalbum eller fra nettet (Husk her fotografens navn og årstal). Der skal være en tydelig forgrund med klare og helst mange forskellige farver, en mellemgrund og en baggrund. Undgå for svære elementer som biler, eller mange bygninger m.m.. Vi snakker om fordele og ulemper ved forskellige fotografiske forlæg i modulet og vælger et landskabsfoto, som der arbejdes videre med som forlæg til et impressionistisk landskabsmaleri.
Vi går i gang med malerierne, så vær helt klar på hvilket foto du bruger som forlæg. Hvis du vil skifte er det et godt tidspunkt nu. Vi starter med Ittens farveteori.
kapitel 1 i Panorama skal være læst og I skal vælge et værk som i laver en billedanalyse
af.
Derudover skal I vælge 5 værker fra resten af panoramabogen som perspektivværker til analysen. Husk også at lægge fotos fra Kunsten ind i din portfolie
ti 1/10 - Kunsten
Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt
Vi arbejder overordnet i forløbet med at tegne og udforme parafraser over Sidney Operahus af Jørn Utzon i kul og kridt, i keramik
Om formgivning og analyse af 3D kunst "Rum Tid Flade" s. 74-85 Janne Yde og Kirsten Windfelt Gyldendal 1995
Skulpturanalyse i "Billedkunst" H. S. Andersen og Ole Laursen Systime s. 75-80
Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Der er anvendt digitale materialer i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Mennesket i kunsten i en globaliseret verden
Arbejde med den globale samtidskunst med fokus på hvordan mennesket fremstilles her set i forhold til den kunsthistoriske tradition.
Mindst en fuldstændig betydningsanalyse af et af værkerne i enten Tema "Mennesket" i Billedkunst eller manus "Mennesket i Kunsten" find derudover 4-5 værker til din portfolie, hvor mennesket er iscenesat fra forskellige kunsthistoriske perioder
Praktisk opgave: Selviscenesættelse som parafrase af et andet kunstværk eller lign. i kul, kridt m.m.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Besøg på Kunsten
Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Anvendte materialer:
Læs s. 175-194 i BILLEDKUNST Henrik S. Andersen, Systime 2005 Tema. Mennesket.
Værkerne i kapitlet analyseres i grupper og fremlægges for holdet og hver elev vælger et perspektivværk, der skal være samtidskunst forstået som kunst indenfor de sidste 10 år.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380
Læreroplæg: Læs det upublicerede manuskript "Mennesket i kunsten" på Lectio. mennesket i kunsten (1).doc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt 2024
Eksamensprojektet
Tema: Heroes 2. Besættelsen - Befrielsen
I anledning af 80 året for befrielsen efter 2. Verdenskrig fejrer vi de helte vi havde under krigen Churchill-klubben (Danmarks første modstandsgruppe) og digtergeniet Morten Nielsen der blev skudt under krigen i forbindelse med en våbenoverlevering.
Der er således en kollektivt projektramme hvor vi i grupper på ca. 4 arbejder med mixedmedia til kunsteventen Heroes 2 på Aalborg Kloster 2/5 15.15-17.
Herunder udarbejder alle et individuelt eksamensprojekt under følgende overordnede problemstilling:
Overordnet problemstilling:
Hvordan kan man arbejde med besættelsen og befrielsen under og efter 2. Verdenskrig i et kunstprojekt?
Udform din egen individuelle problemformulering under den overordnede problemstilling, som du vil arbejde med i dit eksamensprojekt!
Foreløbig projektbeskrivelse med understående punkter
1. Underemne - tema - koncept - din ide - idegenerering
2. Inspiration fra andre kunstnere. I skal researche! Hvilke kunstnere kan I stå på skuldrene af og blive inspireret af. herunder meget gerne så meget samtidskunst som muligt
3. Kunstform f. eks. akryl eller tush-maleri, blyant-kul-kridt tegning, modelering ler-voks, objektkunst, mixedmedia foto-tush m.m.
4. Hvilke metoder og hvilke teorier anvender du: Betydningsanalyse, analyse af 3d-kunst og arkitektur, farveteori, perspektiv, portrættegning, kronologi m.m.
5. Projektbeskrivelse punkt for punkt.
Planlæg dine moduler - hvad laver du hjemme (Arbejde med portfolie, analyser metode og teori) og hvad laver du i modulerne på skolen (Primært det praktiske), således du er færdig og kan sende din portfolie inklusiv eksamensprojektet senest torsdag 8/5 senest kl. 22.
Eksamensprojektet skal sammen med portfolien være færdigt og sendes til mig på lectio som vedhæftet fil i word eller pdf.
Hvis I kommer op til eksamen kan vi arbejde videre med en præsentation i power point gøres klart til fremlæggelse ved eksamen. Jeg laver en afslutnings, oprydnings og eksamensforberedelsesaktivitet d. 1675 i 5. modul
Herunder bekendtgørelsesteksten:
Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I
projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk,
kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Centralt i undervisningen er elevernes portfolio, hvor eleverne gennem hele undervisningsforløbet dokumenterer arbejdet med
praksis, analyse og teori. Portfolioen indgår i den afsluttende prøve, jf. pkt. 4.2.
Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Der er anvendt digitale materialer i forløbet
Jonas Wolter. Kunst i teori og praksis. Tidernes Forlag 2022
Læs og orienter jer i Ny kunsthis (5).pdf
Ny kunsthis (5).pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448960697",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448960697",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448960697"
}