Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Alberte Kvium
|
Hold
|
2024 mu1 (1g mu1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i musik
Grundforløbet - generel introduktion til faget.
Grundforløbet er tilrettelagt således, at eleverne introduceres til både den teoretiske og den kunstneriske/performative side af musikfaget. Formålet med faget er at udvikle elevernes musikalske univers således, at de bliver bedre til at udtrykke sig kompetent om og gennem musik.
Disse faglige mål arbejder vi med i grundforløbet gennem forskellige delemner:
1. Almen musikteori (puls, takt, nodeværdier)
2. Formanalyse (vers, omkvæd, udvidet popform mm.)
3. Hook, break, gimmick
4. Sang og sammenspil (fællessang, flerstemmig sang, sammenspil i grupper)
5. Populærmusik vs kunstmusik (præsentation af symfoniorkestret og lytteøvelser i klassisk musik - rondoform)
Følgende materialer er anvendt i forløbet:
Delforløb 1:
Musikipedia "nodeværdier": https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
Delforløb 2:
Musikipedia "formanalyse - formled og formtyper": https://www.musikipedia.dk/formanalyse.
Eksemplificeret ved numrene:
"Toxic": https://www.youtube.com/watch?v=LOZuxwVk7TU
"Englishman in New York": https://www.youtube.com/watch?v=d27gTrPPAyk
Delforløb 3:
Lærerudarbejdet noter om begreberne hook, break og gimmick (i OneNote).
Baseret på tekst af Jakob Jensen: https://www.tartelet.dk/musikanalyse/rock/Analyse_af_rytmisk_musik_jakob-m-jensen.pdf
Eksemplificeret ved:
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: "Stor mand": https://www.youtube.com/watch?v=HfmWPfqyYyY
Delforløb 4:
Vi har bl.a. sunget "Sensommervisen", "Hvem vil ikke gerne være kat", "Go down, Moses" og "All Right".
I sammenspil har alle spillet "Taxa" og "Working Day and Night" (rotationssammenspil).
Nogle har spillet "Chain of Fools", "This Love" eller "Mercy"
Delforløb 5:
Benjamin Britten: "Young Persons Guide to the Orchestra": https://www.youtube.com/watch?v=4vbvhU22uAM (med musikere)
https://www.youtube.com/watch?v=JGxQVxgacSI (med partitur)
Vivaldis "Forår":
https://www.youtube.com/watch?v=3LiztfE1X7E (med musikere)
https://www.youtube.com/watch?v=kPaUtnJTMn8 (med partitur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmer og groove
I dette forløb har holdet repeteret og bygget videre på stof fra grundforløbet om læsning og notation af simple rytmer. Vi har arbejdet praktisk med rytmerne i forbindelse med SSB, klappeøvelser og talekor samt lavet små notationsopgaver.
Arbejdet med den basale rytmelæsning har ledt over i rytmisk analyse/grooveanalyse af både rytmisk og klassisk musik. Her har vi øvet os i at beskrive de rytmiske strukturer, et stykke musik består af. Vi har trænet at lave rytmisk analyse auditivt, men primært ud fra nodebaserede fremstillingsformer (partitur og grooveskemaer).
Begreber, som er blevet gennemgået:
- Nodeværdier (helnode, halvnode, 4. delsnode osv.)
- Pauser (helpause, halvpause, 4. delspause osv.)
- Puls og pulsmarkering
- Underdelinger (i 2, 3, 4)
- Afterbeat
- Off-beat
- Ostinat
- Rytmisk aktivitetsniveau
- Rytmisk sammenfald
- Rytmisk komplementaritet
- Grooveskema
I forløbet har holdet derudover sunget en- og flerstemmige sange samt lavet gruppesammenspil.
Anvendt materiale:
- Lærerfremstillet PowerPoint om rytmisk analyse (i OneNote)
- Ray Baretto: Indestructable (lyd)
- Barbarossa: Stones (lyd)
- Vivaldi: De fire årstider, presto fra Sommer (lyd)
- Oasis: Don't Look Back in Anger (lyd og grooveskema)
- Aram Khatathurjan: Sabeldansen (fra baletten Gayanne) (lyd og partitur)
- Carly Rae Jepsen: Call Me Maybe (lyd og grooveskema)
Ovenstående materialer og diverse noter og noder brugt i undervisningen ligger i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
300 års melodier
Dette forløb har haft omdrejningspunkt i diverse melodier og melodistrukturer i både rytmisk og klassisk musik inden for de sidste 300 år.
Forløbet startede med en basal introduktion til nodesystemet; herunder stamtoner og afledte toner i g-nøglen og på klaveret. På baggrund heraf har vi snakket om, hvad en melodi består af, og vi har trænet melodisk analyse på folkelige og populærmusikalske melodier.
Sideløbende har holdet lavet sammenspil, SSB og sunget en- og flerstemmige sange.
Nøgleord:
- periode
- frase
- motiv
- gentagelse
- variation
- trinvis/springende bevægelse
- toptone
- sekvensering
- melisme
Anvendt materiale:
www.musikipedia.dk : Stamtoner, g-nøglen, fortegn
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse s. 73-76 (som grundlag for lærerudarbejdet tekst i OneNote om analysebegreber)
Tim Christensen: Right next to the right one (kun vers, melodisk analyse)
Coldplay: Fix You (melodisk analyse, node og lyd: https://www.youtube.com/watch?v=k4V3Mo61fJM)
Mozart: Tryllefløjten, Nattens Dronning (lyd: https://www.youtube.com/watch?v=YuBeBjqKSGQ)
Lady Gaga: Poker Face (node i OneNote)
Mariah Carey: All I Want for Christmas Is You (lyd: https://www.youtube.com/watch?v=yXQViqx6GMY)
Børnesange til analyse-øvelser: Bjørnen sover, Den lille frække Frederik, Fastelavn er mit navn, Mariehønen Evigglad (noder i OneNote)
Obs. Til forløbet er der brugt diverse noter og noder, som ligger i klassens OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkemusik (miniforløb)
I dette miniforløb har vi arbejdet med folkemusik og forskellen fra populærmusik. Formålet har været at introducere til en anderledes musiktradition samt repetere analysemetoder og begreber fra grundforløbet om formanalyse og hook, break og gimmick.
Genstand for forløbet har været dansk folkemusiktradition med fokus på typiske instrumenter og introduktion til henholdsvis folkeviser, instrumentalmusik og folkedans. På baggrund af en repetition af de musikalske parametre inden for formanalyse og hook, break og gimmick har eleverne afslutningsvis skulle analysere og vurdere et musiknummers stilmæssige rødder i henholdsvis populærmusik og folkemusik.
Eleverne har i forløbet sunget 3-stemmig folkemelodi, danset folkedans samt lavet både auditiv og nodebaseret analyse af folkemusik.
Nøgleord:
- Folkemusik (folkevise og instrumentalmusik)
- Populærmusik
- Formskema
- Formtyper (strofisk form, popform, udvidet popform)
- Formled (vers, bro, omkvæd, kontraststykke, mellemspil, solo, intro, outro)
- Hook
- Break
- Gimmick
Anvendt materiale:
- Musikipedia.dk: Formanalyse (formled og formtyper)
- Jakob Jensen: Rytmisk musik - stikord til analyse (s. 1: https://www.tartelet.dk/musikanalyse/rock/Analyse_af_rytmisk_musik_jakob-m-jensen.pdf)
- Musikipedia.dk: Skandinavisk folkemusik (som udgangspunkt for lærerudarbejdet powerpoint)
Folkevise: Valravnen (indspilning af Trille: https://www.youtube.com/watch?v=QVrCfgjoP3I)
Folkemelodi: Ulv, ræv, hare (node i OneNote)
Sorten Muld: Ravnen ( https://www.youtube.com/watch?v=uc9kYnRFl-s)
Folkemelodi og -dans: Totur til Vejle (node i OneNote)
Noder og noter til forløbet ligger i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1980'erne - særligt studeret område
Som særligt studeret område har vi koncentreret os om pop- og rockmusikken i 1980'erne. Vi har arbejdet med musikhistoriske, musikkulturelle, musikteknologiske og musikanalytiske tilgange til periodens musik.
I analyserne af eksamensværkerne har vi forholdt os til parametrene form, hook-, break- og gimmick-analyse, melodik og groove. Udover de musikinterne analyser har vi sat numrene i en historisk og kulturel kontekst ved bl.a. at sammenholde den klingende musik med numrenes musikvideoer.
Sideløbende har holdet spillet sammenspil og optrådt til forårskoncert, sunget en- og flerstemmige sange og lavet SSB.
Eksamensværker:
Whitney Houston: How Will I Know
Bon Jovi: Living on a Prayer
Michael Jackson: Billie Jean
Toto: Pamela
Sekundærlitteratur og supplerende materiale:
Per Reinholdt Nielsen: "Den ansvarlige rockstjerne" fra "Rebel & Remix"
Per Reinholdt Nielsen: "Musikflimmer døgnet rundt" fra "Rebel & Remix"
Lærerudarbejdet oversigt til 80'er-musikvideoanalyse (i OneNote)
Obs.:
Værker, tekster, noder og noter til forløbet er alt sammen tilgængeligt i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
Desuden må følgende Youtube-videoer tilgås:
https://www.youtube.com/watch?v=m3-hY-hlhBg (How Will I Know)
https://www.youtube.com/watch?v=lDK9QqIzhwk (Livin' on a Prayer)
https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y (Billie Jean)
https://www.youtube.com/watch?v=QCq9751mOFo (Pamela)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448978768",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448978768",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448978768"
}