Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jakob Holst Lorentsen
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Bæredygtighed
Titel 2 Ungdomsliv i 2024
Titel 3 Den danske velfærdsstat i en brydningstid?
Titel 4 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Bæredygtighed

Grundforløb - Bæredygtighed

Overordnet spørgsmål: Hvordan får vi et mere bæredygtigt samfund? Hvordan løser vi bæredygtighedsudfordringen?
(Hvordan får vi en mere bæredygtig skole?)

Beskrivelse af forløbet:
Aalborg Katedralskole er en FN Verdensmålsskole. Det betyder, at man som UNESCO Verdensmålsskole deltager i en global agenda for bæredygtig udvikling.
Man ønsker at udvikle undervisning, der fremmer bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
Dette fælles grundforløb i samfundsfag giver skolens elevgruppe et sikkert fundament for at indgå i denne proces.
Uddannelse for Bæredygtig udvikling og uddannelse for Globalt medborgerskab er faglige fokusområder, som sætter krav til undervisningens indhold og den pædagogiske tilgang til indholdet.

Forløbet er struktureret således at alle 3(4) fagdiscipliner inkluderes i tilgangen til bæredygtighed.
Der er lagt et ekstra fokus på den økonomiske tilgang, således de faglige mål omhandlende økonomi er opfyldt efter forløbets afvikling.

1. Indholdselementer
- Forskellige bæredygtighedsdimensioner
- Det økonomiske kredsløb og økonomiske mål
- Cirkulær økonomi (7 R'er)
- Doughnut-modellen (7 principper for bæredygtig økonomi)
- Makroøkonomi og finanspolitik
- Frie markedskræfter - udbud og efterspørgsel
- Eksternaliteter og markedsfejl
- Nøglebegreber hos Bourdieu og deres kobling til livsstil
- Forskellige klimalivsstile
- Metoderne i samfundsfag - herunder interview og interviewguide
- Ulrich Becks risikosamfund og koblingen til klimaforandringerne
- David Eastons model over et politisk system
- Viden om mulighederne for af påvirke lovgivningen i Danmark
- Introduktion til beslutningsprocessen i det danske Folketing
- Fordelings- og værdipolitik og partiernes placering på akserne -
Særligt fokus på holdningen til miljø og klima
- Kort træning af hypotesegenren i skriftlig samfundsfag A

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

3. Kernestof

Sociologi
- sociale og kulturelle forskelle

Politik
- politiske deltagelsesmuligheder

Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode

4. Materialer

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1. Kernestof

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.

- Afsnit: "Hvad er bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p150 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Afsnit: "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=151 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit "Cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=163 (Digitalt undervisningsmateriale)
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=165 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit: "Den globale markedsøkonomi"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=159 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Miljø og klimapolitik i Danmark"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p143 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark" (indtil "De danske partier og den grønne dagsorden")
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p167 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnittet "En grøn diskursændring i dansk politik?
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=c581 (Digitalt undervisningsmateriale)

Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
Afsnit 7, 7,1 og 7,1,1
- https://samfnuc.systime.dk/?id=135 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=147 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=148 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit 7,2, 7,2,1 og 7,2,2
- https://samfnuc.systime.dk/?id=179 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=180 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=181 (Digitalt undervisningsmateriale)

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
- Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"  Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p134 (Digitalt undervisningsmateriale)

Hasselbalch, Morten og Knudsen, Michael Helt: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus Ibog.  
- Afsnit 2.4 og 2.4.1. "Klimaforandringer og samfundsforandringer" og "Lever vi i et risikosamfund?"
Link: https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149 (Digitalt undervisningsmateriale)

Bülov, Morten m.fl., SamfNU C (I-Bog), Systime, 2017.
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p284 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p233 (Digitalt undervisningsmateriale)

Jens Christian Langkjær Nielsen, m.fl.: MetodeNu, Systime I-bog.
https://metodenu.systime.dk/?id=157 (Digitalt undervisningsmateriale) (Kapitel 1.6, indtil afsnit om Stokastisk og deterministisk)
Petersen, Vibeke Allerup m.fl., Metodebogen (I-bog), Forlaget Columbus, 2019. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c840 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2 Supplerende stof
- "Hva er bærekraftig utvikling?". Link: https://www.youtube.com/watch?v=8WrMCdnSnqc&t=49s (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har arbejdet med forskellige tabeller fra denne rapport: https://storage.googleapis.com/planet4-denmark-stateless/2018/10/dfb710aa-dfb710aa-clickclean2016-hires.pdf (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige indkomstforskelle på dette link: https://data.oecd.org/chart/5Z2x (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige virksomheder ift. bæredygtighed via dette link: https://www.corporateknights.com/reports/2020-global-100/2020-global-100-ranking-15795648/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kort udvalgt uddrag om alternative økonomier fra dette link: https://faktalink.dk/alternativer-ideer-forandring-fornyelse/alternativ-okonomi-politik?print=yes (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Morgenthaler forklarer Doughnutmodellen". Link: https://politiken.dk/klima/art7404958/Derfor-har-en-gr%C3%B8n-fremtid-hul-i-midten (Digitalt undervisningsmateriale) (kun videoen)
- Små videoklip om Kate Raworths principper til at realisere Doughnutmodellen:
- https://www.youtube.com/watch?v=Mkg2XMTWV4g (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=V2vN_fu-wns (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=SOKHWOMVMyo (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=mNUMkPltnnE (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=FqnFa0POTpM (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=XcgcMpgbNHA (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=5zkqGEaztRM&feature=youtu.be (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Genrejse dansk økonomi med en grøn genstart". Link: https://concito.dk/nyheder/genrejs-dansk-oekonomi-med-groen-genstart (Digitalt undervisningsmateriale)
"Dit demokrati - fra idé til lov". Link: https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.95/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_radcli0t?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_radcli0t&flashvars%5bstreamerType%5d=auto (Digitalt undervisningsmateriale)
- Rune Stubager, Kasper Møller Hansen og Jesper Sommer Jensen (2020): Fig. 23 og fig. 25 i Det danske valgprojekt (4. udg.).

4.3 Selvvalgt supplerende stof (ikke læst, set og gennemgået af alle)
- Simpel præsentation af Det økonomiske kredsløb. Link: https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb (Digitalt undervisningsmateriale)
- TedTalk med Kate Raworth om Doughnutmodellen: Why it's time for 'Doughnut Economics'. Link: https://www.youtube.com/watch?v=1BHOflzxPjI (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kate Raworth hjemmeside omkring Doughnutmodellen. Link:  https://www.kateraworth.com/doughnut/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Restudy: "Økonomisk politik". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomisk-politik/ (Digitalt undervisningsmateriale) (Finanspolitik mm.)
- Restudy: "Økonomiske mål". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomiske-maal/ (Digitalt undervisningsmateriale) (økonomiske møl - målkonflikt)
- Om begrebet kausalitet i Vibeke Allerup Petersen, m.fl: Metodebogen, Forlaget Columbus, I-bog. Link: https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=276#c698 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Fukushima - et antropologisk chok" DR2. 2011. Deadline 2. sektion. Link: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Ulrich%20beck&orderby=title&SearchID=be0fee4d-edaf-4ff5-b3a2-fba4f5f8dd7c&index=3 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Madspild i tal" (uddrag). Link: https://stopspildafmad.org/om-madspild/madspild-i-tal/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Folketingsdebat om "L 63 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven". Taler af Mette Gjerskov (S) og Marie Bjerre (V) den 22.11.2019 ved 1.behandlingen. Links:
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#tE938EC74786F4740AEF33CB26067233Btab3 (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/Udvalg (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/hoering (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.dr.dk/satire/satire-det-store-valg (Digitalt undervisningsmateriale)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdomsliv i 2024

Ungdomsliv i 2024

Forløbet præsenterer eleverne for teorier, som kan belyse livet som ung i 2024. Vi undersøger mulige årsager til den mistrivselskrise, som præger store dele af generationen. Nogle af de vinkler, vi arbejder med, er identitet, køn og trivsel, ungdom i traditionssamfundet og i det senmoderne samfund og familieliv.

I forløbets sidste del ser vi på vilkår og muligheder for unge i forhold til social arv.
Dette leder op til klassens FF0-forløb, som er et samarbejde mellem samfundsfag og engelsk, hvor faglige metoder og fagenes særpræg er i fokus. Blandt andet lærer eleverne at skelne mellem teori og metode samt at forstå forskellene i de to fags tilgange til deres empiri.

Eleverne præsenteres desuden for den kvantitative og kvalitative metode. Produktkravet er podcasts som omhandler skønlitterære, engelske tekster med fokus på ungdomsliv i England. Teksterne behandles tværfagligt.
I forløbet indgår desuden et skoleforedrag af Tjelle Vejrup om ungdomsliv og mistrivsel.

Vi arbejder bl.a. med følgende begreber:
Identitetstyper, socialisering og normer, dobbeltsocialisering (herunder sommerfuglemodellen), facework, livsstil og Minervamodellen, Samfundstyper (traditionssamfundet, det moderne samfund og det senmoderne samfund), Karen Margrethe Dahls familietyper, Ziehes orienteringsmekanismer, Giddens’ karakteristika ved det senmoderne, Rosa og accelerationssamfundet, Han og præstationssamfundet, køn og præstation, social arv, Bourdieus teori om kapitalformer, Bernsteins sprogkodeteori, kvantitativ og kvalitativ metode.

Estimeret antal sider: 75-85 sider


Anvendt materiale:

Grundbogsmateriale:
”Vores samfund – Tema 2: Ungdomsliv”
Afsnit: 2.0 ”Ungdomsliv og mistrivsel?”
Afsnit: 2.1 ”Hvordan dannes vores identitet?”
Afsnit: 2.2 ”Hvordan lærer vi at indgå i sociale fællesskaber?”
Afsnit: 2.2.1 ”Normer”
Afsnit: 2.2.2 ”Sociale roller”
Afsnit: 2.3 ”Hvad er livsstil, og hvad siger den om os? - Minervamodellen”
Afsnit: 2.4 ”Hvordan påvirker samfundet individernes identitet?”
Afsnit: 2.4.1 ”Det traditionelle samfund”
Afsnit: 2.4.2 ”Det moderne samfund”
Afsnit: 2.4.3 ”Det senmoderne samfund”
Afsnit: 2.5 ”Hvordan påvirker senmoderniteten vores liv?”
Afsnit: 2.5.1 ”Anthony Giddens – aftraditionalisering og individualisering”
Afsnit: 2.5.2 ”Hartmut Rosa – accelerationssamfundet”
Afsnit: 2.5.3 ”Byung-Chul Han – præstationssamfundet og perfekthedskultur”
Afsnit: 2.5.4 ”Præstation og køn”

”Sociologisk SET”
Afsnit 8.1 ”Social arv”
Afsnit 8.4 ”Den teoretiske vinkel på social arv”

”Samfundsfag C”
Afsnit: 21 ”Samfundsfaglig metode”
Afsnit: 21.1 ”Kvantitativ metode” og ”Spørgeskemaundersøgelser”
Afsnit 21.2 ”Kvalitativ metode” og ”Interviews”

”KS-Bogen” s. 41-48
”Sociologi ABC” s. 95-98

Øvrigt materiale:
Uddrag fra ”Klub Kranium” (DR Dokumentar)
Restudy-video om Giddens (https://restudy.dk/forloeb/601/video/75853204)
Uddrag fra tre læserbreve i Politiken af Lærke Malmbak
Interview med Svend Brinkman i Deadline 3/1 2023
Tale om karakterernes betydning af Lisa Storinggaard Nygaard ved Nordisk Talefest
Klassesamfund.dk
Uddrag fra ”Sally Javadi: "Min profil på Instagram blev et bevis på, at man ikke behøver at
se ud på en bestemt måde for at kunne tage sin plads i sneakersmiljøet". Bragt i ”Vi unge” d. 31/1 2023

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Den danske velfærdsstat i en brydningstid?

Forløb om den danske velfærdsstat

I forløbet undersøger vi den danske velfærdsstats kendetegn, tilstand og udfordringer. Forløb om den danske velfærdsstat

I forløbet undersøger vi den danske velfærdsstats kendetegn, tilstand og udfordringer. Der arbejdes med at give eleverne en forståelse af, hvilke mål for velfærdsstaten ideologierne har, samt hvorledes disse målsætninger kommer til udtryk i danske partiers politik, og hvorledes denne søges gennemført, idet vi også har arbejdet med Folketingets virke.
Gennem arbejde med fagets økonomidel præsenteres eleverne for økonomiske prioriteringers påvirkning af velfærdsstaten, herunder også hvilke udfordringer den vil imødegå nu og i fremtiden samt forskellige løsningsmodeller. Forløbet afsluttes med en orientering om eksamen: Herunder bl.a. eksempler på autentiske eksamensspørgsmål, og vi ser et eksempel på en autentisk eksamenssituation.


I forløbet arbejder vi bl.a. følgende begreber:
Ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme, uvidenhedens slør, højre-/venstreskala, fordelings- og værdipolitik, velfærdsstatstyper, danske partier, ligestilling, politiske beslutningsprocesser, Molins model, Folketingets virke, velfærdsstatens klemmer, mulige løsningsmodeller til velfærdsstatens klemmer, det økonomiske kredsløb, dansk økonomi i en globaliseret verden, økonomiske mål, konjunktursvingninger, udbud og efterspørgsel, økonomisk politik: finanspolitik og pengepolitik, flexicurity, arbejdsmarkedspolitik, velfærdsstatens klemmer mm.

Estimeret antal sider: 90-100 sider


Anvendt materiale:
"Kan du stille dig bag uvidenhedens slør?" fra ”Samfundsstudier – Grundbog til samfundsfag”
”SamfNU" s. 166-179, 200-202
"Luk samfundet op" s. 201-208

”SamfNU C”:
Afsnit 3.0 ”Politiske partier og ideologier”
Afsnit 3.1 ”Ideologier”
Afsnit 3.3 ”Folkestyrets politiske partier”
Afsnit 3.3.1 ”Den liberale familie”
Afsnit 3.3.2 ”Den konservative familie”
Afsnit 3.3.3 Den socialistiske familie”
Afsnit 3.3.4 ”Aktuelle politiske skillelinjer”
Afsnit 7.1 ”Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål”
Afsnit 7.1.1 ”Økonomiske mål og målkonflikter»
Afsnit 7.2.1 «Makroøkonomisk politik»
Afsnit 7.2.2 «Finanspolitik»
Afsnit 7.2.3 «Pengepolitik»

”Luk samfundet OP!”
Afsnit 9.2 ”Velfærdstrekanten- borgernes forskellige veje til velfærd”
Disse underafsnit til afsn. 9.2 er også benyttet: ”Markedet”, ”Staten”, ”Civilsamfundet”, ”Tre velfærdsmodeller”

”Samfundsfag C”
Afsnit 13.1 ”Det økonomiske kredsløb”
Disse underafsnit til afsn. 13.1 er også benyttet: ”De økonomiske sektorer”, ”Udgifter er også indtægter”
Afsnit 16.5 ”Problemer for den danske velfærdsmodel”
Afsnit 18.5 "Arbejdsmarkedspolitik" og underafsnittet: "Flexicurity-modellen"

”Økonomisk grundforløb”
Afsnit 3.0 ”Prisdannelse”
Afsnit 3.1 ”Udbud og efterspørgsel bestemmer prisen”

Materiale om velfærdsstatens klemmer/løsninger som fordeles mellem eleverne og bruges til præsentationer i klassen:
”ØkonomiNU” s. 204 og ”SamfNU” s. 312-315, ”B-bogen” s. 174-182 og 186-190

I forløbet har vi bl.a. undersøgt politiske partiers hjemmesider og div. valgvideoer. Fx:
https://www.youtube.com/watch?v=PHSa70u0CzI
https://www.youtube.com/watch?v=OgAz_h6u60E
https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE


Øvrigt materiale:
Uddrag fra ”Økonomi for dummies” afsnit 1
Arbejde med udvalgte kortfilm fra: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Vismandsspillet
Hvor det er relevant, arbejdes der med uddrag fra aktuelle nyheder eller relevant debat. Fx
”Skandalen på Aarhus Universitetshospital vokser: Kræftpatienter råbte op og kom foran i operationskøen” DR.dk dem 17/4 2023 via: https://www.dr.dk/nyheder/indland/skandalen-paa-aarhus-universitetshospital-vokser-kraeftpatienter-der-raabte-op-kom
”Ideologier: Socialisme og kommunisme - Luk samfundet op”:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=R7FLhdq5HUg
Uddrag fra ”Stjerner og striber”  11/4 2025 (podcast)


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Eksamenstræning

Orientering om eksamen på B- og C-niveau.

Vi ser eksempler på eksamensspørgsmål og taler om eksamensformen. Vi ser eksemplariske eksaminer (på begge niveauer). Vi taler om formalia, krav/forventninger og gode råd til eksamen.

Estimeret sidetal: 8-13 sider

Anvendt materiale:
B-niveau: Eksamensvideo fra VDGB.dk
C-niveau: Eksamensvideo fra "Vores samfund" via: https://forlagetcolumbus.dk/voressamfund/temakapitel-2-ungdomsliv/saadan-gaar-du-til-eksamen-video
Eleverne har orienteret sig i de tilknyttede eksamensspørgsmål (https://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/Dokumenter/Vores_Samfund/NYERE_FILER/Ungdomsliv_Eksamensspoergsma_NY.pdf)

Desuden benyttes:
Gode råd til samf.C-eksamen:
https://www.youtube.com/watch?v=D72bELb_2c0

Gode råd til samf.B-eksamen:
https://www.youtube.com/watch?v=5z77EWw6PjQ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde