Holdet 2024 sa/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Lundby
Hold 2024 sa/d (1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi - hooliganisme
Titel 2 Politik
Titel 3 Velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi - hooliganisme

Forløbet undersøger fænomenet hooliganisme som et socialt og samfundsmæssigt problem. Eleverne introduceres til sociologiske begreber som socialisation, gruppeidentitet og marginalisering. Vi ser på årsager til hooliganadfærd og hvordan samfundet forsøger at forebygge og håndtere vold omkring sport. Målet er at udvikle elevernes evne til at analysere sociale fænomener i en større samfundsmæssig kontekst.

KERNEBEGREBER
Teoretikere: Bourdieu, Giddens, Ziehe, Beck, Honneth, Rosa, Goffmann
Hooliganisme forskere: Lise Joern, Giulianotti, Norbert Elias, Eric Dunnings, Ramon Spaaij + Csikszentmihalyi, Kerr og Maffesoli

MATERIALE
Thorndal, Morten Hansen (2008): Sociologi ABC, Columbus, s. 177-179 + 182-183
Skov, Oliver et.al. (2007): Hooligan - I'm fuckin' lovin' it!, Columbus, s. 22-28
Bundgård, Maria et.al. (2009): Sociologisk SET, Systime, s. 137-147
Brøndum, Peter et.al. (2012): Luk samfundet op!, Columbus, s. 43-45
Skov, Oliver et.al. (2007): Hooligan - I'm fuckin' lovin' it!, Columbus, s. 32-46

Filmen Green Street Hooligan (Lexi Alexander 2005)

https://faktalink.dk/titelliste/hooligans  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik

I dette forløb introduceres eleverne til centrale begreber og institutioner i dansk politik. Vi undersøger magtens tredeling, folkestyrets opbygning og de politiske partiers ideologier. Eleverne lærer om vælgeradfærd, valgsystemet og mediernes rolle i den demokratiske proces. Gennem arbejde med aktuelle cases analyseres politiske beslutningsprocesser.  Målet er at styrke elevernes forståelse for demokratiske processer og politisk deltagelse. Faget kobles til aktuelle samfundsdebatter og nyhedsbilledet.

KERNEBEGREBER
Robert Dahl demokratikriterier
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati (Ross, Koch)
Easton
Ideologier
Repræsentativt og direkte demokrati
Medierne: 4. statsmagt, kanyleteori, medialisering,
Marginalvælgere, kernevælgere,
Magt og indflydelse
Partier og politiske skillelinjer
Anthony Downs medianvælger teori
Kåre Strøms teori om partiers orientering
Bjørn Molins model for partiers valg af standpunkt
Ronald Inglehart's postmaterielle model (værdipolitik og fordelingspolitik)
Personificering og præsidentvalg
Issue-voting (nærheds- el retningsmodellen)
Vælgerne som egotropiske eller sociotropiske
Kerne- eller marginalvælgere

MATERIALE
Bundsgaard, Richard et.al. (2009): B-bogen, Columbus, s. 18-24
Brøndum et.al. (2011): Luk samfundet op, Columbus, s. 104-109 + 114-119
Christiansen, Peter Munk et.al. (2006): Demokrati, magt og politik, Gyldendal, s. 86-89
Jensen, Ole Hedegaard (2012): Grundbog i dansk og international politik, Systime, s. 38-43
Bundsgaard, Richard et.al. (2009): B-bogen, Columbus, s. 64-65 og 101-105

https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm (kontrol med regeringen)
https://www.ft.dk/partier
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1278#c8091
https://faktalink.dk/emne/politiske-ideologier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærd

I dette forløb arbejder eleverne med den danske velfærdsstats opbygning og udfordringer. Vi undersøger forskellige velfærdsmodeller og diskuterer deres styrker og svagheder. Der lægges vægt på forståelsen af samfundsøkonomiske mål som vækst, beskæftigelse, balance og bæredygtighed. Eleverne introduceres til økonomiske politikformer: finans-, penge- og strukturpolitik. Teoretiske begreber kobles til virkelige problemstillinger, bl.a. gennem nyhedsartikler og statistik. Eleverne diskuterer fordeling, skat og omfordeling i et demokratisk samfund. Forløbet styrker elevernes forståelse af sammenhængen mellem økonomi og politik.

KERNEBEGREBER
Velfærdsstatsmodeller
Stat, marked, civilsamfund
Flexicurity
Laffer-kurve
Gini-koefficient
Funktionalistisk teori & Konflikteorien
Rawls: Theory of Justice
Brugerbetaling, privatisering, udlicitering
Samfundsøkonomiske mål
Makroøkonomisk politik
Arbejdsløshed
Ulighed

MATERIALE
Kureer; Henrik (2008): Samfundsfag C, Systime s. 209-214
Andersen, Torben M. (2006): Samfundsøkonomi, Systime, s. 230-237
Skov, Oliver et.al. (2009): B-bogen, Columbus, s. 185-194
Jacobsen, Benny (1997): Liv i velfærdsstaten, Columbus, s. 113-118
Winding, Jørgen (2005): Basissamf, Systime, 2. udg., s. 88-98

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer