Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Malene Marie Bak Therkildsen
|
Hold
|
2024 fy/j (1j fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Stof og varme
FAGLIGT
Vi arbejder med betydningen af begrebet specifik varmekapacitet, herunder opgaveregning og betydningen af Tstart og Tslut for et system.
Vi gennemgår temperatur og tilstandsformer, herunder modeller for atomernes bevægelse og afstand på mikroskopisk niveau.
Vi arbejder med fordampningsvarme og smeltevarme og regner opgaver.
Opvarmning af vand fra is til damp illustreres blandt andet med en graf, som pointerer at temperaturen er konstant ved en ændring fra en tilstandsform til en anden.
Vi gennemgå de tre typer af varmetransport og ser en del eksempler på, hvor de forekommer.
- Tematisk behandling af Danmarks energiforbrug (import og eksport af energi, hvilke energikilder bruges i forskellige dele af verden, energiforbruget fordelt på anvendelser)
KERNESTOF
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
MATERIALER:
https://ifysikc.systime.dk/?id=231 Varmelære
https://orbitbstx.systime.dk/?id=348 Temperatur
https://ifysikc.systime.dk/?id=233 Varmetransport
https://ifysikc.systime.dk/?id=288 Vores energiforbrug
ONLINE MATERIALE
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen Kort med Danmarks energistrømme
EKSPERIMENTELT
- Isens smeltevarme
- Varmeledning i metaller (kvalitativt mini-forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Miniprojekt - Atomkraft ja eller nej?
TEMATISK GRUPPEOPGAVE MED MUNDTLIGT OPLÆG:
Eleverne arbejdede i grupper med at besvare en række problemstillinger, der tilsammen skulle belyse opbygningen af et kulkraftværk og et atomkraftværk sammen med en beskrivelse af, hvilke energomdannelser der sker i processen. De skulle vudere og diskutere hvilke fordele og ulemper der var ved begge dele.
Faglige stikord:
- Energiomdannelser, brændværdi, nyttevirkning for afbrænding af kul, kædereaktioner, beriget uran
MATERIALE
https://ifysikc.systime.dk/?id=289 Fossile brændsler og atomkraft
ONLINE MATERIALE
Atomkraft - Ja tak? | Kan atomkraft stoppe klimaforandringer eller ødelægger det kloden? Video fra DR Ultranyt
Hjemmesiden ”Atomkraft – ja tak” https://www.atomkraft-jatak.dk/
Hjemmesiden ”Vedvarende energi” https://ve.dk/vi-arbejder-for/groen-og-baeredygtig-omstilling/nej-tak-til-atomkraft/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys
FAGLIGT
Det elektromagnetiske spektrum
Bølgebeskrivelsen og bølgeformlen for lys
Bølgelængder og farve for synligt lys
Fotoner som lysets partikler og beregning af fotonenergi.
Atomers absorption og emission af lys - herunder kvantespring og en simpel skalmodel
Udseendet af et emissions- og et absorption-spektrum
Spektrallampen for natrium
Lys laver diffraktion i et optisk gitter.
KERNESTOF
- Lysbølgers grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- Fysiske egenskaber ved lys.
MATERIALER:
https://ifysikc.systime.dk/?id=250 Lys
https://ifysikc.systime.dk/?id=251 Det elektromagnetiske spektrum
https://ifysikc.systime.dk/?id=252 Fotoner
https://ifysikc.systime.dk/?id=260 Partikler eller bølger
EKSPERIMENTELT
- Spektrallampen for natrium
- Måling på nogle lyskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455034751",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455034751",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455034751"
}