Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Dann Skou Olesen
|
Hold
|
2024 fy/k (1k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klassisk Mekanik
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder
– Tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt ud fra en given problemstilling.
– Behandling af eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Opgaveregning og skriftlig fremstilling.
– Modellering, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– Perspektivering af fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Eksperimentelt arbejde
- Skriftligt arbejde
Introduktion:
Intro, metode og enheder
Klassisk mekanik:
Kinematik
Tid og Sted
Hastighed og fart
Acceleration
Dynamik
Kræfter
Energi
Kinetisk energi
Effekt
Nyttevirkning
Bæredygtig udvikling
Gravitation
Verdensbillede
Tyngdekraft
Potentiel og mekanisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fluidmekanik
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Modellering, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– Perspektivering af fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
- Beregninger af fysiske størrelser ud fra grundlæggende begreber og modeller.
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Eksperimentelt arbejde
- Skriftligt arbejde
-projektarbejdsform
Termodynamik
Temperatur og varmetransport
Varmekapacitet
Smelte- og fordampningsvarme
Forsøg Nyttevirkning af elkedel
Væskedynamik
Densitet
Tryk i en væskesøjle
Bølgemekanik
Introduktion af bølger
Lydbølger
Refleksion og refraktion
Diffraktion og interferens
Stående bølger
Dopplereffekt og chokbølger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik Nyttevirkning af elkedel
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne fysik
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
Lys Lysbølger
Spejling og brydning
Totalrefleksion
Diffraktion og interferens
Forsøg med gitterligningen
Dopplereffekt og rødforskydning
Kvantemekanik
Partikel-bølgedualitet
Bohrs atommodel
Spektrum
Kosmologi
Stjerner
Galakser og Hubbles lov
Universet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gitterligningen
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lysbølger
Undervisningsindhold:
Bølgelængde, frekvens, lysets hastighed, bølgeligningen, det elektromagnetiske spektrum, refleksion, brydning, brydningsindeks, Snells lov, totalrefleksion, kritisk vinkel, regnbue, diffraktion, interferens, optisk gitter, gitterligningen, gitterkonstant, ordner.
Demonstrationsforsøg:
- Brydning af lys i kar med vand
- Totalrefleksion i kar med vand
Elevforsøg:
- Forsøg med brydning af rødt, grønt og blåt laserlys i et halvcirkelformet prisme. Hvordan brydes de forskellige farver lys? Hvad er den kritiske vinkel af hver laser?
- Rapport: Bestem bølgelængden af lys fra henholdsvis en rød, en grøn og en blå laser ved at lyse gennem et optisk gitter, observere diffraktionsmønstret og anvende gitterligningen. Bestem dernæst afstanden mellem rillerne i en cd og beregn længden af hele rillen.
Tekster til emnet:
Fysik C - Naturens kræfter side 118-137.
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomfysik
Undervisningsindhold:
Atomers opbygning, fotoelektrisk effekt, Bohrs atommodel, absorption og emission af fotoner, brintatomet, Balmerlinjer, det elektromagnetiske spektrum, kontinuert spektrum, emissionsspektrum, absorptionsspektrum, planckkurver.
Demonstrationsforsøg:
- Fotoelektrisk effekt med uv-lampe og lampe med hvidt lys.
- Måling af brints emissionsspektrum.
- Måling solens spektrum.
Opgaver:
En væsentlig del af forløbet har fokuseret på beregninger relateret til brintatomet med udgangspunkt i Bohrs atommodel - herunder at undersøge hvilke elektronspring som forårsager de synlige Balmerlinjer i brints spektrum.
Tekster til emnet:
Systimes fysikCbogen kapitel 4 "Atomer og lys"
link: https://fysikc.systime.dk/?id=512
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
Undervisningsindhold:
Hubbles lov, dopplereffekt for lys, rødforskydning, afstandskvadratloven, lysår, parallaksemetoden, parsec, big bang, det kosmologiske princip, kosmisk baggrundsstråling, mørkt stof, mørk energi, antistof, solsystemet.
Et modul har været afsat til emnet om solsystemet, hvor eleverne i grupper har forberedt og præsenteret korte oplæg. Emnerne omfattede solsystemets dannelse og fremtid, solen og planeterne, døgnets længde og årstider, måner, kometer og asteroider, solformørkelse, måneformørkelse, exoplaneter og liv i rummet samt James Webb Space Telescope.
Tekster til emnet:
Systimes fysikCbogen kapitlerne 5 "Solsystemet"
link: https://fysikc.systime.dk/?id=642
og kapitel 6 "Kosmologi".
link: https://fysikc.systime.dk/?id=515
Derudover har eleverne set dokumentaren "Den Bevægede Jord" som lektie.
link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-bevaegede-jord
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– Beskrivelse og udførelse af enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– Præsentation af eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandling af dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge
– Demonstration af viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde
- Eksperimentelt arbejde
- Virtuelle arbejdsformer
- Projektarbejdsform
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455097841",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455097841",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455097841"
}