Titel
3
|
Den danske velfærdsstat i en brydningstid?
Forløb om den danske velfærdsstat
I forløbet undersøger vi den danske velfærdsstats kendetegn, tilstand og udfordringer. Der arbejdes med at give eleverne en forståelse af, hvilke mål for velfærdsstaten ideologierne har, samt hvorledes disse målsætninger kommer til udtryk i danske partiers politik, og hvorledes denne søges gennemført, idet vi også har arbejdet med Folketingets virke.
Gennem arbejde med fagets økonomidel præsenteres eleverne for økonomiske prioriteringers påvirkning af velfærdsstaten, herunder også hvilke udfordringer den vil imødegå nu og i fremtiden samt forskellige løsningsmodeller. Forløbet afsluttes med en orientering om eksamen: Herunder bl.a. eksempler på autentiske eksamensspørgsmål, og vi ser et eksempel på en autentisk eksamenssituation.
I forløbet arbejder vi bl.a. følgende begreber:
Ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme, uvidenhedens slør, højre-/venstreskala, fordelings- og værdipolitik, velfærdsstatstyper, danske partier, ligestilling, politiske beslutningsprocesser, Molins model, Folketingets virke, velfærdsstatens klemmer, mulige løsningsmodeller til velfærdsstatens klemmer, det økonomiske kredsløb, dansk økonomi i en globaliseret verden, økonomiske mål, konjunktursvingninger, udbud og efterspørgsel, økonomisk politik: finanspolitik og pengepolitik, flexicurity, arbejdsmarkedspolitik, velfærdsstatens klemmer mm.
Estimeret antal sider: 90-100 sider
Anvendt materiale:
"Kan du stille dig bag uvidenhedens slør?" fra ”Samfundsstudier – Grundbog til samfundsfag”
”SamfNU" s. 166-179, 200-202
"Luk samfundet op" s. 201-208
”SamfNU C”:
Afsnit 3.0 ”Politiske partier og ideologier”
Afsnit 3.1 ”Ideologier”
Afsnit 3.3 ”Folkestyrets politiske partier”
Afsnit 3.3.1 ”Den liberale familie”
Afsnit 3.3.2 ”Den konservative familie”
Afsnit 3.3.3 Den socialistiske familie”
Afsnit 3.3.4 ”Aktuelle politiske skillelinjer”
Afsnit 7.1 ”Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål”
Afsnit 7.1.1 ”Økonomiske mål og målkonflikter»
Afsnit 7.2.1 «Makroøkonomisk politik»
Afsnit 7.2.2 «Finanspolitik»
Afsnit 7.2.3 «Pengepolitik»
”Luk samfundet OP!”
Afsnit 9.2 ”Velfærdstrekanten- borgernes forskellige veje til velfærd”
Disse underafsnit til afsn. 9.2 er også benyttet: ”Markedet”, ”Staten”, ”Civilsamfundet”, ”Tre velfærdsmodeller”
”Samfundsfag C”
Afsnit 13.1 ”Det økonomiske kredsløb”
Disse underafsnit til afsn. 13.1 er også benyttet: ”De økonomiske sektorer”, ”Udgifter er også indtægter”
Afsnit 16.5 ”Problemer for den danske velfærdsmodel”
Afsnit 18.5 "Arbejdsmarkedspolitik" og underafsnittet: "Flexicurity-modellen"
”Økonomisk grundforløb”
Afsnit 3.0 ”Prisdannelse”
Afsnit 3.1 ”Udbud og efterspørgsel bestemmer prisen”
Materiale om velfærdsstatens klemmer/løsninger som fordeles mellem eleverne og bruges til præsentationer i klassen:
”ØkonomiNU” s. 204 og ”SamfNU” s. 312-314, ”B-bogen” s. 174-175,177-182 og 186-190
I forløbet har vi bl.a. undersøgt politiske partiers hjemmesider og div. valgvideoer. Fx:
https://www.youtube.com/watch?v=PHSa70u0CzI
https://www.youtube.com/watch?v=OgAz_h6u60E
https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE
Øvrigt materiale:
Uddrag fra ”Økonomi for dummies” afsnit 1
Arbejde med udvalgte kortfilm fra: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Vismandsspillet
Hvor det er relevant, arbejdes der med uddrag fra aktuelle nyheder eller relevant debat. Fx
”Skandalen på Aarhus Universitetshospital vokser: Kræftpatienter råbte op og kom foran i operationskøen” DR.dk dem 17/4 2023 via: https://www.dr.dk/nyheder/indland/skandalen-paa-aarhus-universitetshospital-vokser-kraeftpatienter-der-raabte-op-kom
”Ideologier: Socialisme og kommunisme - Luk samfundet op”:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=R7FLhdq5HUg
Uddrag fra ”Stjerner og striber” 11/4 2025 (podcast)
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
|