Holdet 2024 fy/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jesper Kilde Rasmussen
Hold 2024 fy/m (1m fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tykkelsen af hår
Titel 2 Lydens verden
Titel 3 Gå glad i bad
Titel 4 Nyttevirkning
Titel 5 Stråling og atomer
Titel 6 Solsystemet
Titel 7 Afstande i universet.
Titel 8 Historiske verdensbilleder
Titel 9 Vedvarende energi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tykkelsen af hår

Dette forløb tager udgangspunkt i at eleverne skal bestemme tykkelsen af deres hår.

For at kunne forklare det, så har vi været igennem følgende:

Bølger generelt, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelseshastighed
Set på, at lys kan beskrives som bølger.
Diffraktion og interferens
Det elektromagnetiske spektrum
Gitterligningen.

Forsøg:  Bestemme bølgelængden for en laser
              Bestemme tykkelsen af ens hår.

Materiale:
Orbit C stx: Afsnit 3.1, 3.2, 3.3, 5.1, 5.3
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lydens verden

Vi har arbejdet med

Lyd er bølger (længde, mekaniske, tryk)
Lydens hastighed (Temperaturafhængig)
Dopplereffekt.
Lyn og torden
Stående bølger.

Forsøg: Bestemt lydens hastighed i luft.
             
Materiale:  Orbit C stx  afsnit 4.1 og 4.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gå glad i bad

Dette forløb tager udgangspunkt i, at eleverne skal finde ud af hvor meget energi de kan spare ved at gøre deres bade kortere. For at kunne finde ud af det har vi været igennem følgende:

Termisk energi Herunder E = m*c*Delta T
Energiomdannelse
Energibevarelse
Kelvin og Celsius - skalaerne.

Forsøg: Bestemmelse af vands varmefylde.
             Gå glad i bad. (Hvor meget energi kan man spare?)

Materiale:
Orbit C stx i-bog: Afsnit 2.1, 2.3, 2.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyttevirkning


- Elektrisk energi og effekt.
- Nyttevirkningen

Forsøg: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elkedel

Materiale:  
Orbit C stx i-bog: Afsnit 2.2 og 2.6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Stråling og atomer

Vi har arbejdet med

Bohrs atommodel
- Specielt har vi set på hydrogenatomet. Vi har dog ikke udledt Balmerformlen.

Forsøg: Bestemmelse af grundstoffer vha. Loggerpro.

Materiale:  Orbit C stx Kapitel 6. I afsnit 6.2 har vi kun gennemgået det om fotoner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Solsystemet

Dette emne er kørt som et projektforløb, hvor eleverne har lavet forskellige fremlæggelser for hinanden om nedenstående:


Planeterne (Specielt har de regnet lidt på hastigheder i forbindelse med Jorden)
Dværgplaneter
Måner
Solen
Kometer
Formørkelser (måne og sol)
Mælkevejen
Keplers love

Materiale:  Orbit C Stx   Kapitel 8

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 7 Afstande i universet.

Vi har her arbejdet med

Parallaksemetoden
Størrelsesklasser
Hubbles lov
Rødforskydning
BigBang


Materiale:  Orbit C stx: Kap. 9  og https://orbitcstx.systime.dk/?id=406#c2486

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Historiske verdensbilleder

Dette forløb har været et gruppearbejde, hvor produktet har været en film.

Videnskabsmændende
Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Galilei, Kepler og Newton.
Vi har specielt haft fokus på, hvad de forskellige videnskabsmænd bar bidraget med til, hvilken forestilling man i gennem tiden har haft om verdensbilledet.

Materiale:  https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=191
                  Filmen  "Den bevægede jord"

Eleverne har arbejdet med det i grupper og lavet en video over emnet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vedvarende energi

Vi har arbejdet med:

- fossile og vedvarende energikilder
- Kinetisk og potentiel energi.
- Vandkræft
- Vindmøller
- Brønderslev kraftvarmeværk - Flisafbrænding og soltrug.

Orbit C stx i-bog afsnit 2.7 og
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer