Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jesper Kilde Rasmussen
|
Hold
|
2024 fy/m (1m fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tykkelsen af hår
Dette forløb tager udgangspunkt i at eleverne skal bestemme tykkelsen af deres hår.
For at kunne forklare det, så har vi været igennem følgende:
Bølger generelt, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelseshastighed
Set på, at lys kan beskrives som bølger.
Diffraktion og interferens
Det elektromagnetiske spektrum
Gitterligningen.
Forsøg: Bestemme bølgelængden for en laser
Bestemme tykkelsen af ens hår.
Materiale:
Orbit C stx: Afsnit 3.1, 3.2, 3.3, 5.1, 5.3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lydens verden
Vi har arbejdet med
Lyd er bølger (længde, mekaniske, tryk)
Lydens hastighed (Temperaturafhængig)
Dopplereffekt.
Lyn og torden
Stående bølger.
Forsøg: Bestemt lydens hastighed i luft.
Materiale: Orbit C stx afsnit 4.1 og 4.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gå glad i bad
Dette forløb tager udgangspunkt i, at eleverne skal finde ud af hvor meget energi de kan spare ved at gøre deres bade kortere. For at kunne finde ud af det har vi været igennem følgende:
Termisk energi Herunder E = m*c*Delta T
Energiomdannelse
Energibevarelse
Kelvin og Celsius - skalaerne.
Forsøg: Bestemmelse af vands varmefylde.
Gå glad i bad. (Hvor meget energi kan man spare?)
Materiale:
Orbit C stx i-bog: Afsnit 2.1, 2.3, 2.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyttevirkning
- Elektrisk energi og effekt.
- Nyttevirkningen
Forsøg: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elkedel
Materiale:
Orbit C stx i-bog: Afsnit 2.2 og 2.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Stråling og atomer
Vi har arbejdet med
Bohrs atommodel
- Specielt har vi set på hydrogenatomet. Vi har dog ikke udledt Balmerformlen.
Forsøg: Bestemmelse af grundstoffer vha. Loggerpro.
Materiale: Orbit C stx Kapitel 6. I afsnit 6.2 har vi kun gennemgået det om fotoner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Solsystemet
Dette emne er kørt som et projektforløb, hvor eleverne har lavet forskellige fremlæggelser for hinanden om nedenstående:
Planeterne (Specielt har de regnet lidt på hastigheder i forbindelse med Jorden)
Dværgplaneter
Måner
Solen
Kometer
Formørkelser (måne og sol)
Mælkevejen
Keplers love
Materiale: Orbit C Stx Kapitel 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afstande i universet.
Vi har her arbejdet med
Parallaksemetoden
Størrelsesklasser
Hubbles lov
Rødforskydning
BigBang
Materiale: Orbit C stx: Kap. 9 og https://orbitcstx.systime.dk/?id=406#c2486
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Historiske verdensbilleder
Dette forløb har været et gruppearbejde, hvor produktet har været en film.
Videnskabsmændende
Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Galilei, Kepler og Newton.
Vi har specielt haft fokus på, hvad de forskellige videnskabsmænd bar bidraget med til, hvilken forestilling man i gennem tiden har haft om verdensbilledet.
Materiale: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=191
Filmen "Den bevægede jord"
Eleverne har arbejdet med det i grupper og lavet en video over emnet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vedvarende energi
Vi har arbejdet med:
- fossile og vedvarende energikilder
- Kinetisk og potentiel energi.
- Vandkræft
- Vindmøller
- Brønderslev kraftvarmeværk - Flisafbrænding og soltrug.
Orbit C stx i-bog afsnit 2.7 og
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455218446",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455218446",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455218446"
}