Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jakob Brolin Gade
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - bæredygtighed
Titel 2 Dansk økonomi og velfærd
Titel 3 Politik
Titel 4 Indvandring og integration
Titel 5 Tilladte i-bøger til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - bæredygtighed

Grundforløbet - bæredygtighed
Overordnet spørgsmål: Hvordan får vi et mere bæredygtigt samfund? Hvordan løser vi bæredygtighedsudfordringen?
(Hvordan får vi en mere bæredygtig skole?)

Beskrivelse af forløbet:
Aalborg Katedralskole er en FN Verdensmålsskole. Det betyder, at man som UNESCO Verdensmålsskole deltager i en global agenda for bæredygtig udvikling.
Man ønsker at udvikle undervisning, der fremmer bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
Dette fælles grundforløb i samfundsfag giver skolens elevgruppe et sikkert fundament for at indgå i denne proces.
Uddannelse for Bæredygtig udvikling og uddannelse for Globalt medborgerskab er faglige fokusområder, som sætter krav til undervisningens indhold og den pædagogiske tilgang til indholdet.

Forløbet er struktureret således at alle 3(4) fagdiscipliner inkluderes i tilgangen til bæredygtighed.
Der er lagt et ekstra fokus på den økonomiske tilgang, således de faglige mål omhandlende økonomi er opfyldt efter forløbets afvikling.

1. Indholdselementer
- Forskellige bæredygtighedsdimensioner
- Det økonomiske kredsløb og økonomiske mål
- Cirkulær økonomi (7 R'er)
- Doughnut-modellen (7 principper for bæredygtig økonomi)
- Makroøkonomi og finanspolitik
- Frie markedskræfter - udbud og efterspørgsel
- Eksternaliteter og markedsfejl
- Nøglebegreber hos Bourdieu og deres kobling til livsstil
- Forskellige klimalivsstile
- Metoderne i samfundsfag - herunder interview og interviewguide
- Ulrich Becks risikosamfund og koblingen til klimaforandringerne
- David Eastons model over et politisk system
- Viden om mulighederne for af påvirke lovgivningen i Danmark
- Introduktion til beslutningsprocessen i det danske Folketing
- Fordelings- og værdipolitik og partiernes placering på akserne -
Særligt fokus på holdningen til miljø og klima
- Kort træning af hypotesegenren i skriftlig samfundsfag A

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

3. Kernestof

Sociologi
- sociale og kulturelle forskelle

Politik
- politiske deltagelsesmuligheder

Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode

4. Materialer

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1. Kernestof

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.

- Afsnit: "Hvad er bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p150 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Afsnit: "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=151 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit "Cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=163 (Digitalt undervisningsmateriale)
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=165 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit: "Den globale markedsøkonomi"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=159 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Miljø og klimapolitik i Danmark"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p143 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark" (indtil "De danske partier og den grønne dagsorden")
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p167 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnittet "En grøn diskursændring i dansk politik?
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=c581 (Digitalt undervisningsmateriale)

Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
Afsnit 7, 7,1 og 7,1,1
- https://samfnuc.systime.dk/?id=135 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=147 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=148 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit 7,2, 7,2,1 og 7,2,2
- https://samfnuc.systime.dk/?id=179 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=180 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=181 (Digitalt undervisningsmateriale)

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
- Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"  Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p134 (Digitalt undervisningsmateriale)

Hasselbalch, Morten og Knudsen, Michael Helt: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus Ibog.  
- Afsnit 2.4 og 2.4.1. "Klimaforandringer og samfundsforandringer" og "Lever vi i et risikosamfund?"
Link: https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149 (Digitalt undervisningsmateriale)

Bülov, Morten m.fl., SamfNU C (I-Bog), Systime, 2017.
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p284 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p233 (Digitalt undervisningsmateriale)

Jens Christian Langkjær Nielsen, m.fl.: MetodeNu, Systime I-bog.
https://metodenu.systime.dk/?id=157 (Digitalt undervisningsmateriale) (Kapitel 1.6, indtil afsnit om Stokastisk og deterministisk)
Petersen, Vibeke Allerup m.fl., Metodebogen (I-bog), Forlaget Columbus, 2019. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c840 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2 Supplerende stof
- "Hva er bærekraftig utvikling?". Link: https://www.youtube.com/watch?v=8WrMCdnSnqc&t=49s (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har arbejdet med forskellige tabeller fra denne rapport: https://storage.googleapis.com/planet4-denmark-stateless/2018/10/dfb710aa-dfb710aa-clickclean2016-hires.pdf (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige indkomstforskelle på dette link: https://data.oecd.org/chart/5Z2x (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige virksomheder ift. bæredygtighed via dette link: https://www.corporateknights.com/reports/2020-global-100/2020-global-100-ranking-15795648/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kort udvalgt uddrag om alternative økonomier fra dette link: https://faktalink.dk/alternativer-ideer-forandring-fornyelse/alternativ-okonomi-politik?print=yes (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Morgenthaler forklarer Doughnutmodellen". Link: https://politiken.dk/klima/art7404958/Derfor-har-en-gr%C3%B8n-fremtid-hul-i-midten (Digitalt undervisningsmateriale) (kun videoen)
- Små videoklip om Kate Raworths principper til at realisere Doughnutmodellen:
- https://www.youtube.com/watch?v=Mkg2XMTWV4g (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=V2vN_fu-wns (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=SOKHWOMVMyo (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=mNUMkPltnnE (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=FqnFa0POTpM (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=XcgcMpgbNHA (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=5zkqGEaztRM&feature=youtu.be (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Genrejse dansk økonomi med en grøn genstart". Link: https://concito.dk/nyheder/genrejs-dansk-oekonomi-med-groen-genstart (Digitalt undervisningsmateriale)
"Dit demokrati - fra idé til lov". Link: https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.95/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_radcli0t?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_radcli0t&flashvars%5bstreamerType%5d=auto (Digitalt undervisningsmateriale)
- Rune Stubager, Kasper Møller Hansen og Jesper Sommer Jensen (2020): Fig. 23 og fig. 25 i Det danske valgprojekt (4. udg.).

4.3 Selvvalgt supplerende stof (ikke læst, set og gennemgået af alle)
- Simpel præsentation af Det økonomiske kredsløb. Link: https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb (Digitalt undervisningsmateriale)
- TedTalk med Kate Raworth om Doughnutmodellen: Why it's time for 'Doughnut Economics'. Link: https://www.youtube.com/watch?v=1BHOflzxPjI (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kate Raworth hjemmeside omkring Doughnutmodellen. Link:  https://www.kateraworth.com/doughnut/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Restudy: "Økonomisk politik". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomisk-politik/ (Digitalt undervisningsmateriale) (Finanspolitik mm.)
- Restudy: "Økonomiske mål". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomiske-maal/ (Digitalt undervisningsmateriale) (økonomiske møl - målkonflikt)
- Om begrebet kausalitet i Vibeke Allerup Petersen, m.fl: Metodebogen, Forlaget Columbus, I-bog. Link: https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=276#c698 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Fukushima - et antropologisk chok" DR2. 2011. Deadline 2. sektion. Link: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Ulrich%20beck&orderby=title&SearchID=be0fee4d-edaf-4ff5-b3a2-fba4f5f8dd7c&index=3 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Madspild i tal" (uddrag). Link: https://stopspildafmad.org/om-madspild/madspild-i-tal/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Folketingsdebat om "L 63 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven". Taler af Mette Gjerskov (S) og Marie Bjerre (V) den 22.11.2019 ved 1.behandlingen. Links:
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#tE938EC74786F4740AEF33CB26067233Btab3 (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/Udvalg (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/hoering (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.dr.dk/satire/satire-det-store-valg (Digitalt undervisningsmateriale)

Estimeret antal sider: 48 kernestof og supplerende 10
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk økonomi og velfærd

Dansk økonomi og velfærd

Vi ser på de samfundsøkonomiske mål, og på hvorvidt den danske økonomi lever op til målene. Desuden ser vi på, hvordan økonomien kan påvirkes og på, hvem der ønsker hvad?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter

Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Politik

Politik

Vi ser på ideologierne, partierne og vælgerne i dette forløb. Eleverne arbejder i matrix-grupper med ideologierne og de tilknyttede partier.

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Indvandring og integration

Indvandring og integration

Vi starter med grundlæggende sociologi og fortsætter med et forløb om indvandring og integration

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte i-bøger til eksamen

Tilladte i-bøger til eksamen

Disse bøger, må I frit søge i under jeres forberedelsestid til selve eksamen. Det svarer til, at I har fået udleveret bøgerne fysisk, og har medbragt dem til eksamen, så I kan sidde og  slå op i dem. Jeg har opdelt dem efter forløb, men alle bøger, som er angivet her, kan I frit søge I.

Grundforløbet:
Kihl, L. A., & Cour, L. l. (2021). Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. Systime. https://baeredygtighed.systime.dk
(Red.), M. W. B.,Bülow, H. H.,Frederiksen, S.,Gräs, F.,Holleufer, K.,Malling, S.,Mouritsen, P.,Pedersen, C.,Nørgaard-Petersen, J., & Vestergaard, G. (2017). SamfNU C. Systime. https://samfnuc.systime.dk
Hasselbalch, M. N., & Knudsen, M. H. (2025). KLIMA OG BÆREDYGTIGHED. Columbus. https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk
Langkjær, J.,Holleufer, K., & Bülow, H. H. (2015). MetodeNU – introduktion til samfundsfaglige metoder. Systime. https://metodenu.systime.dk
Petersen, V. A.,Hassing, A., & Henriksen, P. (2025). METODEBOGEN. Columbus. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk

Dansk økonomi og velfærd:
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk
(Red.), M. W. B.,Bülow, H. H.,Frederiksen, S.,Gräs, F.,Holleufer, K.,Malling, S.,Mouritsen, P.,Pedersen, C.,Nørgaard-Petersen, J., & Vestergaard, G. (2017). SamfNU C. Systime. https://samfnuc.systime.dk

Brøndum, P., & Carlsen, M. B. (2025). VORES SAMFUND. Columbus. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk

Politik
(Red.), M. W. B.,Bülow, H. H.,Frederiksen, S.,Gräs, F.,Holleufer, K.,Malling, S.,Mouritsen, P.,Pedersen, C.,Nørgaard-Petersen, J., & Vestergaard, G. (2017). SamfNU C. Systime. https://samfnuc.systime.dk
Beyer, M.,Frederiksen, C. L., & Kureer, H. (2017). Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk

Kauffeldt, S.,Nielsen, L., & Poulsen, P. W. (2025). KLAR TIL KS. Columbus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk
Arbo-Bähr, H.,Asmussen, B., & (red.), L. H. H. (2025). SAMFUNDSSTATISTIK. Columbus. https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk

Indvandring og integration
Bundgård, M. B.,Iversen, E. B., & Lund, T. S. (2011). Sociologisk set. Systime. https://sociologiskset.systime.dk
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Thorndal, M. H. (2025). ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER. Columbus. https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Kihl, L. A., & Cour, L. l. (2021). Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. Systime. https://baeredygtighed.systime.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer